Rottailut ja muut häröilyt NHL:ssä

  • 1 267 782
  • 6 069

Jules W.

Jäsen
Suosikkijoukkue
MLSE
Aika suuri joukkoahdistuminen tilanteesta on saatu. Kyllä, Wilson toimi väärin, lyödessään jäässä makaavaa pelaaja ja heittämällä kypärättömän Panarinin jäähän.

Panarinin olisi voinut myös haastaa Wilsonin reilusti tappeluun tai poistua tilanteesta.

Liigasta haluttiin ns. Kovanaamat pois ja se antaa avaimet toimia näin.

Anteeksi, mutta siis Panarinin olisi pitänyt haastaa Wilson rehdisti tappeluun, kun Wilson makaa toisen pelaajan päällä ja lyö tätä? Käytännössä raukkamaisin temppu mitä voit jäällä tehdä. Tappelussakin lyöminen lopetetaan kun kaveri on maassa. Panarinhan pyrkii irrottamaan Wilsonin tilanteesta ja kun tuota hässäkkää katselee, niin todennäköisesti refleksinä. Wilson on nimittäin tuossa kohtaa jo aivan sekaisin. Tämä meinaa Panarinille kostautua, mutta nostan hattua rohkeudesta.

Toki jos ajatellaan puhtaasti oman turvallisuuden kannalta, eli Panarin voisi antaa vaan lyödä kaveria tai koputellaan olkapäälle, et "otetaanko matsi?". Wilsonilla keitti sen verran pahasti yli koko tilanteessa, että hankala on edes ajatella sopivaa rangaistusta. Pelaaja kun ei rauhoittunut vaikka koko tuomaristo hyörii kimpussa, eli melkoisilla kierroksilla käytiin. Tuo on melkein huolestuttavampaa kuin nuo WWE otteet. Wilsonilta lähti ns. homma täysin käsistä.
 

Craig Berube

Jäsen
Suosikkijoukkue
5th most improved team in the NHL
Niin siis tähän on tultu, kun reilut tappelut on haluttu kitkeä pelistä pois ja 'kovuus' on nykyään lähinnä sikailua. Ennen jouduit maksamaan hinnan likaisista tempuista, mutta tässä tilanteessa ei edes hanskat pudonneet.

Olisin sieltä voinut joku käydä reilusti haastamassa Wilsonin heti cheap shotin jälkeen.
Suurin legenda ikinä jääkiekossa: ennen instigator- ja muita tappeluita kitkeviä sääntöjä peli oli puhtaampaa ja turvallisempaa.

No, tämä olisikin sitten eri ketjun juttuja.

Penni case Wilsonista: tulee se 2-3 peliä, vaikka pitäisi kenkiä liigasta kokonaan.
 

RaikkA

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässässäsäsä

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Löi Buchnevichin pään poikittaisella jäähän kerran. Sen jälkeen löi nyrkillä takaraivoon kerran. Oliko tämän tarkoitus olla jonkinlainen lieventävä asianhaara vai mitä kummaa?
Alkuperäisestä viestistä sai sellaisen kuvan että kyseessä olisi McCarty takomassa Claude Lemieux'tä tyylinen tapaus, mutta yksi lyönti sen jälkeen kun omaa maalivahtia on törkitty on ihan normaalia. Sitten Panarinin retuuttaminen oli vaarallista, mutta tässä ollaan aika kaukana jostain törkein ikinä missään hommista.
 

Rautanaamio

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, New Jersey Devils
Junttejahan täällä näyttää olevan. Isosti kummastuttaa, että se on jatkuvasti tämä sama seppä pelikiellossa ja telomassa muita. Vaikka ei tapon yritykseksi voikaan tuomita, niin kuuluuko tuo millään tavalla jääkiekkoon ? Syytä olisi muuttaa pelityyliään tai vaihtaa ammattiaan.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
tässä ollaan aika kaukana jostain törkein ikinä missään hommista.
Itse asiassa tässä ollaan ihan muutaman sentin päässä siitä, että Panarinin koko ura ja terveys olisi ollut todella isossa vaarassa. Jos pää olisi osunut jäähän ennen olkapäätä kuten Wilson selkeästi yritti, seuraukset olisivat olleet taatusti 2000-luvun jääkiekkoilun vakavimmasta päästä.
 

FinDevil

Jäsen
Suosikkijoukkue
New Jersey Devils, Tottenham
Itse asiassa tässä ollaan ihan muutaman sentin päässä siitä, että Panarinin koko ura ja terveys olisi ollut todella isossa vaarassa. Jos pää olisi osunut jäähän ennen olkapäätä kuten Wilson selkeästi yritti, seuraukset olisivat olleet taatusti 2000-luvun jääkiekkoilun vakavimmasta päästä.

Helvetin oksettava ja vastenmielinen pelaaja eikä itteä haittais vaikka heitettäs koko liigasta menemään, mutta en kyllä usko että Wilson tuossa kauheasti ehti ajatella mitä tekee. Raivopäissään heitti Panarinin jäähän, toki tässä pään voi helposti lyödä jäähän, mutta en usko että toi lihapää tuota olisi niin pitkälle osannut ajatella. Käsittämätöntä kuitenkin miten jollain voi olla noin sairasta aggressiota ettei pysty hallitsemaan itseään kun päässä kilahtaa.

Onneksi Panarin taisi selvitä tilanteesta säikähdyksellä.
 

Kental

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Vastahan vuosi sitten Kassian potkaisi Cernakia. Sekin olisi voinut päättyä erittäin rumasti.

Sinänsä ei huvittaisi edes vastata, koska viimeinen asia mihin mulla on mitään intressiä on argumentoida Kassianin puolesta tuossa keississä. Joten heti kärkeen, en yhtään, siis yhtään, puolusta Kassianin temppua, ihan täysin väärä keino ja ansaittu pitkähkö pelikielto. Sen sijaan minusta tuossa on tähän Wilsonin WWE-kuvioon ja Simonin jalkatyöhön verraten se tosi iso ero, että Kassianilla sentään oli kyseiseen urheilulajiin liittyvä kokonaistavoite, eli irrottautuminen kasasta päästäkseen osallistumaan käynnissä olevaan pelitilanteeseen. Keino vain oli about niin väärä ja lajiin kuulumaton kuin mahdollista. Näissä parissa muussa mainitussa tapauksessa ei liittynyt sen paremmin tavoite kuin keinokaan jääkiekkoon millään tavalla.

Mutta ei siitä sen enempää, kokonaisuuden kannalta aika sama mihin järjestykseen nuo kukin haluaa laittaa. Mitä tämän Wilson-Panarinin törkeyteen tulee, niin allekirjoitan tuon mitä nimim. @V-G- vastasi.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
@FinDevil se, että repii vastustajaa letistä jäähän (ja vielä toisella kädellä paiskaa ylävartalolle lisää vauhtia) tarkoittaa pään alueen vahingoittamista. Siinä olen samaa mieltä, että Wilson tuskin osaa noissa roidrage-tyylisissä puuskissaan ajatella tekojensa seurauksia kunnolla, mutta toisaalta se on tässä katsannossa täysin yhdentekevää. Rangaistus pitää tulla teosta ja se teko on tässä tapauksessa yksiselitteisesti vastustajan pään heittäminen jäätä kohti. Nyt Panarinilla vain kävi tuuri.
 

Kuhta#9

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ketterä, Liverpool, Sympatiat Saipalle
Wilson ei kuuluisi edes UFC kehään, vaan jonnekkin viidakkoon alku asukkaiden seuraksi. Eihän näillä teoilla ole mitään tekemistä lajin nimeltä jääkiekko kanssa. Oksettava tapaus.
 

FinDevil

Jäsen
Suosikkijoukkue
New Jersey Devils, Tottenham
@FinDevil se, että repii vastustajaa letistä jäähän (ja vielä toisella kädellä paiskaa ylävartalolle lisää vauhtia) tarkoittaa pään alueen vahingoittamista. Siinä olen samaa mieltä, että Wilson tuskin osaa noissa roidrage-tyylisissä puuskissaan ajatella tekojensa seurauksia kunnolla, mutta toisaalta se on tässä katsannossa täysin yhdentekevää. Rangaistus pitää tulla teon kautta ja teko on yksiselitteisesti vastustajan pään heittäminen jäätä kohti. Nyt Panarinilla vain kävi tuuri.

tätäpä juuri tarkoitinkin että Wilson vaikuttaa vaan niin idiootilta ettei ymmärrä tuon tekonsa seuraamusta ja mitä Panarinille olisi voinut käydä. Panarinilla kävi tässä hyvä tuuri ettei käynyt hassummin. Toivottavasti tulee kunnon penalty eikä kurinpito vain totea niin kuin monesti että "joo olihan se ruma temppu mutta ei siinä käynyt mitenkään niin kai siitä turha rankoa sen kovemmin, että jos nyt vaikka loppu runkosarjan huilaa"
 

Kental

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Kertoo varmaan Caps-organisaatiosta jotain, että sieltä twiitattiin näin (twiitti on nyt poistettu).



Tuo on aika hirveä virhe organisaatiolta. Äärimauton toki teon ja Panarinin (mahdollista lievemmänkin) loukkaantumisen puolesta, ja taas alleviivaa sitä linjaa millä Caps on ko. pelaajaa käsitellyt, mutta myöskin juridinen riski. Wilsonin sumeudella ei koskaan tiedä, jos vielä jonain päivänä tulee eteen jotain, josta joudutaan raastupaan, ja silloin en ihmettelisi jos tämmöistä "Capitals chooses Violence"-slogania kaiveltaisiin esiin ja organisaatio joutuisi vastaajaksi myös.
 
En jaksa ottaa tuohon yksittäiseen tilanteeseen kantaa, muuta kuin sen verran, että tänne porukka kirjoittelee ilmeisesti valtavan tunnekuohun vallassa ja teksti on sen mukaista.

Joku täällä saattaa jopa kuvitella, että kun mätä omena poistetaan, niin ongelma katoaa. NHL voi antaa tästä minkälaisen tuomion tahansa, mutta eivät nämä siihen lopu, vaikka tämä kyseinen Wilson saisi elinikäisen pelikiellon.

NHL ilmeisesti haluaa, että pelataan kovaa, mutta toisaalta pelaajien turvallisuutta pitäisi suojella. Tuo nyt on mahdoton yhtälö, eikä sitä ole kukaan suostunut myöntämään, vaikka keskustelua on käyty varmaan 15 vuotta.

Siellä on aina joku aikapommi kentällä ja kun pelataan kovaa, ennemmin tai myöhemmin jollain kilahtaa jossain ja silloin on aina riski, että jonkun ura päättyy yllättäen. Sääntöjä pitäisi muuttaa ratkaisevasti jos näistä haluttaisiin eroon, mutta NHL ei halua tehdä ratkaisevia muutoksia, vaan se haluaa draamaa ja rytinää.

Mitään täydellistä riskittömyyttä ei NHL koskaan voisi edes saavuttaa, mutta toistaiseksi se on puuttunut ongelmiin vain näennäisesti. Sama ongelma on silti niin seuroilla kuin faneillakin. Halutaan kovaa peliä, mutta sitten kun jotain sattuu, sanotaan että ei me tätä haluttu. Kukaan ei tunnu tietävän mitä haluaa. On sille syy miksi en ole aikoihin jaksanut seurata NHL:ää kovin aktiivisesti.
 

TylerDG

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät & Caps
Itse asiassa tässä ollaan ihan muutaman sentin päässä siitä, että Panarinin koko ura ja terveys olisi ollut todella isossa vaarassa. Jos pää olisi osunut jäähän ennen olkapäätä kuten Wilson selkeästi yritti, seuraukset olisivat olleet taatusti 2000-luvun jääkiekkoilun vakavimmasta päästä.

Tää ei vaan mene mulle jakeluun. Monelle kirjoittajalle toi boldattu tuntuu olevan semmoinen universaali absoluuttinen totuus, että Wilson ihan aikuisten oikeasti yrittää vaikka lyödä Panarinin pään jäähän sen jälkeen kun on yrittänyt ensin murhata Buchnevichin. Siis ymmärrän että ihan oikeasti uskotte näin ja varmasti kun se perspektiivi on tuolla niin tilanteet näyttää aika erilaisilta kuin vaikka minun silmiini.

Ei siinä mitään, mikä mä "lakeijana, junttina, väkivallan ihannoijana, idioottina jne" olen siihen mitään sanomaan, ja olen @Sandersson in mainitsemassa Jussikassakin joksus iltaa istuskellut, mutta aika jännä nähdä miten ihan fiksut kirjoittajat näkee asiat niin kovin mustavalkoisina, ja on kovin innokkaita hyökkäämään vaikka nimittely-tasolle luodakseen kuvaa meistä suu vaahdossa sekoilevista väkivaltaa fantasioivista nakkikioskin junteista.

Jopa jatkoajan kolumnistit kirjoittaa ja ruokkii hyperbolea hiusten repimisestä jne. ties mistä demonisesta murhamiehestä, mikä on ihan puhtaasti spekulatiivista nähtyjen klippien perusteella. Tai ainakaan minä en pysty tuosta näkemään mitään vaikkapa tarkoituksenmukaista hiuksista repimistä tai että Wilson olisi lyönyt kenenkään päätä jäähän. Aika maltillinen muikkari Buchneviciin (joka tosin asennossa jossa ei pysty puolustautumaan, ja siitä hyvästä turpasauna ja kakkonen olisi oikein), ja aika molemminpuolinen pystypaini neljäntenä kaverina reppuselkään hyppäävän Panarinin kanssa.

On se vaan jännä. Onneks sentään ketjuun on 1-2 muutakin väkivaltaa ihannoivaa junttia löytänyt ja mun työpäivä alkaa oleen pulkassa, niin siirryn taas takavasemmalle tässä kohtaa. Hyvät illan jatkot :)
 

Spede

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Tää ei vaan mene mulle jakeluun. Monelle kirjoittajalle toi boldattu tuntuu olevan semmoinen universaali absoluuttinen totuus, että Wilson ihan aikuisten oikeasti yrittää vaikka lyödä Panarinin pään jäähän sen jälkeen kun on yrittänyt ensin murhata Buchnevichin. Siis ymmärrän että ihan oikeasti uskotte näin ja varmasti kun se perspektiivi on tuolla niin tilanteet näyttää aika erilaisilta kuin vaikka minun silmiini.

Ei siinä mitään, mikä mä "lakeijana, junttina, väkivallan ihannoijana, idioottina jne" olen siihen mitään sanomaan, ja olen @Sandersson in mainitsemassa Jussikassakin joksus iltaa istuskellut, mutta aika jännä nähdä miten ihan fiksut kirjoittajat näkee asiat niin kovin mustavalkoisina, ja on kovin innokkaita hyökkäämään vaikka nimittely-tasolle luodakseen kuvaa meistä suu vaahdossa sekoilevista väkivaltaa fantasioivista nakkikioskin junteista.

Jopa jatkoajan kolumnistit kirjoittaa ja ruokkii hyperbolea hiusten repimisestä jne. ties mistä demonisesta murhamiehestä, mikä on ihan puhtaasti spekulatiivista nähtyjen klippien perusteella. Tai ainakaan minä en pysty tuosta näkemään mitään vaikkapa tarkoituksenmukaista hiuksista repimistä tai että Wilson olisi lyönyt kenenkään päätä jäähän. Aika maltillinen muikkari Buchneviciin (joka tosin asennossa jossa ei pysty puolustautumaan, ja siitä hyvästä turpasauna ja kakkonen olisi oikein), ja aika molemminpuolinen pystypaini neljäntenä kaverina reppuselkään hyppäävän Panarinin kanssa.

On se vaan jännä. Onneks sentään ketjuun on 1-2 muutakin väkivaltaa ihannoivaa junttia löytänyt ja mun työpäivä alkaa oleen pulkassa, niin siirryn taas takavasemmalle tässä kohtaa. Hyvät illan jatkot :)
Kuin suoraan omasta päästäni kirjoitettu, ihan tuota Jussikkaa myöten.
 
Itse suorastaan rakastan kovaa jääkiekkoa, se on OLENNAINEN ja varsinkin kapeaan kaukaloon kiinteästi kuuluva osa.

Kun aikaa ja tilaa on minimaalisesti, pelaajat isoja ja vauhdit salamannopeita, kiekollisella on aina vastuu itsestään. Se on kiekollisen valinta ottaa se riski, tulla taklatuksi. Olen saanut tässä ketjussa kuulla muistaakseni jotain "mene takaisin aivovamma-80-luvulle" vai miten se menikään, kun olen arvostellut pelaajia jotka eivät ole kiekollisena huomioineet riskiä tulla taklatuksi. Tai sitten ottaneet sen riskin pelata tilanne kuten pelasivat, ja jäivät jyrän alle.

Kun nyt tuon sain sanottua, pitää seuraavaksi perustella miksi edes kirjoitin tuon juuri tähän tapaukseen liittyen. Tom Wilson on kova jääkiekkoilija, ja välillä olen pitänyt Tom Wilsonia (en ehkä keskustellut siitä täällä), myös pelaajana joka on oppinut virheistään. Aivopieruja on vähemmän, hyvää lätkää enemmän.

Kuitenkin sitten enemmän kuin aiempina kausina, on tullut näitä peliin KUULUMATTOMIA aivan selkeitä teloitusyrityksiä, joissa ei kunnioiteta mitään jääkiekkoon liittyvää. Mielestäni kova peli siis ehdottomasti kuuluu jääkiekkoon, mutta en näe tälläisillä vihellyksen jälkeen tapahtuvilla aivan järjettömillä tempauksilla minkäänlaista yhteyttä siihen miten jääkiekkoa kuuluisi pelata. Tai hakemalla hakea taklausta päähän (aiemmin kaudella Bostonin pelaajaan).

Rangaistukset tulisi linjata aina tapauksesta ja teosta. Tämä oli tilanne jossa kävi tuuri kaikkien kannalta. Pitäisikö se olla ratkaiseva tekijä ettei kenellekään käynyt mitään. Panarin leuka edellä jäähän ja mitä siitä olisi seurannut? Jossittelua toki eikä sitä kukaan halua ajatella.

Vuoden pelikielto? Pelaajan historia tuntien, ilman muuta. Kun mitään ei tapahtunut, en usko kuin perus 10-15 joista pelaajayhdistys ottaa puolet pois. Pudotuspeleissä sitten taas lisää "sattumia". Olen usein pitänyt dops toiminnasta ja linjauksista mutta olen tämän suhteen jo etukäteen pöyristynyt.
 

Rambokala

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Nähnyt tuota niskan painamista mailalla tuhat kertaa ja ketään ei kiinnosta, Ja maassa makaavan hakkaamisat poikkarilla. Mutta Wilsonin nimi on niin seksikäs, että sillä saa huomion.

Perseestä se on joka kerta ja pitäisi kitkeä pelistä, mutta ei mitenkään harvinaista.
 

Jancky

Jäsen

Jippo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jep, tämä tapaus on hyvä esimerkki sellaista, joka suorastaan kutsuu tekemään mustavalkoisia päätelmiä.

Ihan jokainen on varmasti sitä mieltä, että jos Wilson tahallaan riisui Panarinin kypärän ja tahallaan pyrki sen jälkeen paiskaamaan Leipämiehen pää edellä jäähän, niin hän ei ansaitse mitään puolustelua tai kunnioitusta keneltäkään.

MUTTA: Vaikka kyseessä on Wilsonin kaltainen vaarallinen pelaaja, niin objektiivisesti ajattelevan olisi hyvä kyetä huomioimaan, että osittain tuossa saattoi olla tahattomiakin tekijöitä, jotka saivat tilanteen vaikuttamaan pahemmalta. Viime kädessä niitä ei tiedä kuin Wilson itse, mutta vaikka kaveri olisi kuinka sika, niin tietoisena toimintana tuo olisi luokkaa tapon yritys, ja sitä on vaikea uskoa. Joka tapauksessa olen sitä mieltä, että Wilsonkin on oikeutettu objektiiviseen arviointiin teon tahallisuudesta.

Tietyllä tavalla tässä on paljon samaa kuin Dennis Widemanin taannoisessa tuomarin lyömisestä. Mustavalkoinen tarkastelu totesi silloinkin, että ei mitään seliteltävää, hän löi tuomaria ja pitää sanktioida ankarimman mukaan. Olin silloin koulukunnassa, jonka mielestä oli mahdollista, että Wideman oli itsekin pää pyörällään, eikä kunnolla tiedostanut, kuka siinä edessä oli estämässä pääsyä vaihtoaitioon.

Ja varmuudeksi: En oleta, että Wilson olisi ollut pöllämystynyt, mutta on mahdollista, että hän vain pyrki vääntämään Panarinin jäähän "normaalisti". Eli pointtina se, että puhtaan vahingon ja tappoyrityksen väliin jää aika paljon tahallisuuden asteita, eikä sitä pitäisi määrittää oikopäätä ääripäähän, vaikka olisikin ennakkokäsitys miehen luonteesta.

(Ja totta kai meillä on nimettöminä jääkiekon seuraajina oikeus tuomita tai olla tuomitsematta just niin paljon kuin haluamme, mutta itse näen mieluiten näissä ne harmaan sävytkin, vaikka se tekeekin mielipiteen muodostamisen vaikeammaksi. )
 

Kymppitonni

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja Philadelphia Flyers
No olipas taas sarjassamme paskoja mielipiteitä Dingmanilta. Sillä ei varmaan ole mitään väliä että siellä on Panarin Wilsonin alla ja tuota hullua apinaa yrittää Rangers pelaaja estää ja "suckerpunchata" kun tuomarit ei saa estettyä.

Eli jos Pavel Buchnevich antaa sucker punchin se on ok, mutta jos antajana on Tom Wilson, teko on tuomittava?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös