Rottailut ja muut häröilyt NHL:ssä

  • 1 267 928
  • 6 069

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Eiköhän säännöt tule muuttumaan lähitulevaisuudessa niin, ettei pimeästä kulmasta tulevia kolmannen miehen taklauksia enää sallita. Nyt jo melkein kaikki kunnioittavat vastustajaa sen verran, ettei noita tietoisesti haeta, mutta ei Tkachuk näköjään. Jos hakee noin raukkamaisia taklauksia, niin silloin pitää myös vastata seurauksista eikä heittää levyksi jäähän.
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
James Nealin näkemys tilanteesta:

"On the third one, Chucky (Tkachuk) was past me, and Kass didn't even have the puck, and he runs him and hits. If it is anyone else, they'd go down, but Kass stayed up. Look at this legs. On the first one Kass was engaged with Gio (Giordano) and he (Kass) is protecting the puck and going to the net and if anyone is surprised by the hit it is own guy. He takes him (Giordano) out just as bad. It is insane. It is a gutless hit on a guy in a very vulnerable position.

For him to come out after and say, 'If he doesn't want to get hit then stay off the tracks. Those aren't the tracks. He is picking a puck up off the wall, on a rim and he's engaged in a battle with a defencemen. And then he (Kassian) has a winger come ten feet out of position to take his head off. Ask any guy in hockey, no guy in hockey wants to see that hit. That his has ben gone out of the game for a long time. Guys like Raffi Torres or Steve Downie they were getting 15 games suspensions. He targets his head and chases him into a battle he isn't in." James Neal.


Kyllähän tuossa ekassa taklauksessa Kassianin lisäksi myös Giordano otti osumaa vähintään yhtä pahasti. Voisin kuvitella että vaihtopenkillä tai kopissa on tullut vähän sanomista.

Toivottavasti Tkachuk otti tästä opikseen, ettei ihan missä tahansa tilanteessa lähde taklailemaan. Tuossa oli vaarana että olisi telonut vastustajan lisäksi myös oman pelaajan.
 
Viimeksi muokattu:

Kyle

Jäsen
Aiemmin oli mainittu siitä, miten pelaajan pitäisi tietää riskit jos taklailee vastustajan "tappelijaa". Tkachuk tiesi tasan tarkkaan mitä teki ja ketä taklasi, eikä pelännyt yhtään. Kaikki pelaajat eivät ole valmiita ottamaan vaikka turpiinsa, mikäli joukkueen etu sitä vaatii.

Eli rotta mikä rotta, eikä se tarkoita etteikö voisi olla pelillisesti hyvä pelaaja. Marchand, Ruutu, Avery, Perry, Dustin Brown... jne kaikki tuota tekevät, mutta ei se muuta rotan määritelmää että "olisi omalle joukkueelle tärkeä pelaaja" . Toki 2000-luvulla oli Milan Lucicia parhaimmillaan, Dan Carcilloa ja kumppaneita jotka ajeli kaikkea mikä liikkuu pystyyn ja sen jälkeen vielä antoivat vielä turpaan jos pystyivät, toisin sanoen vastasivat puhelimeen jos tuli haaste.

Itse en sano että Tkachukin taklaukset olisivat epäpuhtaita tai että niistä pitäisi rangaista, sen sijaan jos ottaa noin selkeän maalitaulun ja ajojahdin kohteen niin mielestäni ansaitseeksin selkäänsä. 2+2+10 tai vastaavasti 5 min oli hyvä tuomio Kassianille. Harmi hänen ja Oilersin kannalta että sen alivoiman aikana tuli ratkaisu.

On tietysti kaikkien onni että Kassian on ottavana osana puolena ja että nousi samantien taklauksen jälkeen, kaikki eivät edes NHL:ssä osaa ottaa taklausta vastaan tai ole yhtä kovasta puusta veistettyä. Joka tapauksessa kertoo myös Tkachukin kunnioituksesta peliä ja vastustajaa kohtaan, niitä ei ole. Ray Ferraro vertasi Tkachukin peliä Torresin peliin. Ja itse allekirjoitan asian. On eri asia taklata kovaa ja puhtaasti silloin kun luistelulijat kohtaavat, tai lähteä kentälle metsästämään jotain tiettyä kohdetta. Tkachuk tiesi että joko satuttaa tai sitten suututta vastustajaa, ja jälkimmäisen pystyy hoitamaan myös muulla tavalla kuin lähteä hakemaan haavoittuvassa kulmassa olevaan pelaajaan taklauksia ja useasti samaan kohteeseen.

Edmonton ja Calgary eivät itselle herätä juuri tunteita, niin itsekin tervehdin ilolla että saavat väriä. En myöskään ole kumpaakaan pelaajaa tuomitsemaan, mutta pitää Flames leirissäkin muistaa että ei NHL:n historiassa ole Tkachukin kaltaisilla otteilla uraa tehty etteikö se jossain kohtaa alkaisi omia kohtaan kostautua.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Sinällään hauskaa, että kohtuu moni jääkiekkoa ammatikseen pelannut heebo on Twintterissä Kassialman puolella, mutta täällä nämä XBox-soturit vaan puolustaa tuota rottaa. Ihmettelin aikanaan, kuinka MT syö vielä omilla hampaillaan Doughty-casen jälkeen, mutta tuotahan se nykyään on, NHL...
 

Uniquewn

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames
En myöskään ole kumpaakaan pelaajaa tuomitsemaan, mutta pitää Flames leirissäkin muistaa että ei NHL:n historiassa ole Tkachukin kaltaisilla otteilla uraa tehty etteikö se jossain kohtaa alkaisi omia kohtaan kostautua.

Toki se muistetaan, ja tiedostetaan myös, että joku voi joku päivä jysäyttää Tkachukiin (varmasti Matty itsekin tietää, ettei hänestä oikein tykätä). Mutta kun tähän asti kaikki miehen NHL-pelit nähneenä voin silmiä räpäyttämättä sanoa, että kaveri on ollut paitsi kiekollisena, myös näissä sääntöjen rajamailla duunaamisissa kirkkaasti plusmerkkinen pelaaja tähän asti, niin on yksinkertaisesti mahdotonta alkaa pelaajaa näistä asioista moittimaan. Toki silloin moititaan, jos kusee joukkueen muroihin (esim. se muutaman kauden takainen Doughty-homma), mutta niin kaukaa pitää alkaa kaivamaan. Kertonee osaltaan siitä, että hän on ollut jengille hyödyksi, ei hänen arvoaan muuten niin paljoa hehkutettaisi.

Sääntökirjassa on vikaa, siitä olen samaa mieltä (esim. Lindgrenin taklaus Donskoihin olisi pitänyt tuottaa pelikieltoa), mutta se ei ole pelaajien, vaan kurinpidon ja muiden päättävien elinten vika. Tkachukin tyylinen pelaaja käyttää kyllä nämä hyödyksi.

-----

Nealin kommentit ymmärrän sikäli, että on nykyään Oilersin leirissä, mutta YouTuben ihmeellisestä maailmasta voi käydä katsomassa, että siellä on useampi rumempi temppu kyseiseltä herralta itseltään kuin Tkachukilta viime pelissä.
 
Toki se muistetaan, ja tiedostetaan myös, että joku voi joku päivä jysäyttää Tkachukiin (varmasti Matty itsekin tietää, ettei hänestä oikein tykätä). Mutta kun tähän asti kaikki miehen NHL-pelit nähneenä voin silmiä räpäyttämättä sanoa, että kaveri on ollut paitsi kiekollisena, myös näissä sääntöjen rajamailla duunaamisissa kirkkaasti plusmerkkinen pelaaja tähän asti, niin on yksinkertaisesti mahdotonta alkaa pelaajaa näistä asioista moittimaan. Toki silloin moititaan, jos kusee joukkueen muroihin (esim. se muutaman kauden takainen Doughty-homma), mutta niin kaukaa pitää alkaa kaivamaan. Kertonee osaltaan siitä, että hän on ollut jengille hyödyksi, ei hänen arvoaan muuten niin paljoa hehkutettaisi.

Sääntökirjassa on vikaa, siitä olen samaa mieltä (esim. Lindgrenin taklaus Donskoihin olisi pitänyt tuottaa pelikieltoa), mutta se ei ole pelaajien, vaan kurinpidon ja muiden päättävien elinten vika. Tkachukin tyylinen pelaaja käyttää kyllä nämä hyödyksi.

-----

Nealin kommentit ymmärrän sikäli, että on nykyään Oilersin leirissä, mutta YouTuben ihmeellisestä maailmasta voi käydä katsomassa, että siellä on useampi rumempi temppu kyseiseltä herralta itseltään kuin Tkachukilta viime pelissä.

Mun mielestä on huvittavaa, miten täällä jo toista kertaa värilasien takaa kerrotaan, miten joku kirjoittaa värilaseilla.

Ilmeisesti Selänteelläkin on joku Oilers-suhde.
 

Uniquewn

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames
Mun mielestä on huvittavaa, miten täällä jo toista kertaa värilasien takaa kerrotaan, miten joku kirjoittaa värilaseilla.

Ilmeisesti Selänteelläkin on joku Oilers-suhde.

Selänteellä ei varmaan Oilers-suhdetta ole. Upshallin osalta toin sen lähinnä siksi esille, koska kaikki täällä tuskin sitä tiesivät hänestä. Sikäli vähän turha kommentti varmaan, kun onhan noita ei-Oilers-taustaisiakin pelaajia tullut julki ja moittinut Tkachukin toimintaa.

Koska tästä asiasta on paisunut näin valtava, niin vikaa taitaa olla myös säännöissä. Nykysääntöjen rajamailla pelaaminen johti tällä kertaa Tkachukin kannalta täydelliseen suoritukseen, joten kovin vaikeaa tästä on edelleenkään itse sanoa värilasien takaa mitään negaa Tkachukin kohdalle. Jos nuo olisivat nähty säännöissä kielletyiksi ja rangaistu, olisi fiilikset erilaiset.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Älkää nyt jumalauta viitsikö.

Pari tyylikästä, ehkä pikkuisen harmaalla alueella olevaa taklausta Battle of Albertassa. Seurauksena tunnetta ja mölinää, omaan silmään sekin tyylikkäällä tavalla. Lisää tätä. Niitä loukkaantumisia voi tulla ihan missä vaan tilanteessa. Vai vaadittiinko 80-luvun lopulla luistimia poistettavaksi, kun Clint Malarchukin kaulavaltimo aukesi?

Tkachuk taatusti tiesi, että kohta sattuu. Silti jätkä meni ja toteutti itseään.

Kassian taatusti tiesi, että kohta tulee boxia. Silti jätkä meni ja toteutti itseään.

Mä ottaisin ihan koska vaan mun Leafsiin nuo molemmat jätkät, ja ihan vaan noiden edellisen pelin tapahtumien takia. Toinen osaa ajella ja agitoida, ja toinen uskaltaa kostaa. Mieluummin mä tuollaista lätkää katson, kun sitä että Kasperi Kapanen ja Elias Pettersson halailevat taistelutilanteen jälkeen, kun Kasperin maila ihan pikkaisen osui Eliaksen mailan varteen.

Perkele.
 
Suosikkijoukkue
Calgary Flames
Älkää nyt jumalauta viitsikö.

Pari tyylikästä, ehkä pikkuisen harmaalla alueella olevaa taklausta Battle of Albertassa. Seurauksena tunnetta ja mölinää, omaan silmään sekin tyylikkäällä tavalla. Lisää tätä.

Samaa toivon itsekin. Aivan loistava ottelu, joita näkee aika harvoin runkosarjassa. Oli täysin selvää, että Kassian tulee kuittaamaan tuon tilanteen, mutta joukkueen kannalta tuo 4min ylivoima oli väärä tapa toimia. Toivon todellakin, että Flames ja Oilers kohtaavat pudotuspeleissä.
 

Jules W.

Jäsen
Suosikkijoukkue
MLSE
Hankala kyllä väitellä kokeneita NHL pelaajia vastaan asiassa, varsinkin kun parina päivänä nämä niitit katsoneena en näe niissä mitään hienoa. Ensimmäisessä tilanteessa Tkachuk irrottaa Kassianin kiekosta maalintekotilanteessa ja siltä osin tilanne on ok. Voidaan toki kysyä tarvitseeko pelaaja ajaa tuolla tavalla tuossa tilanteessa, mutta kun katsotaan tuota toista tilannetta, niin ymmärtää paremmin mitä Tkachukin päässä ei liiku.

Melkoinen matopurkki avataan, jos tuollaisia taklauksia aletaan ihannoida, jossa kolmas pelaaja tulee keskelle kaksinkamppailua puun takaa taklaamaan. Kassianilla ei ole tuossa tilanteessa mitään mahdollisuuksia suojata itseään ja pelaaja on vielä irti laidasta. Todella vaarallinen tilanne, jos tuollainen on ok, niin odotellaan sitä päivää, kun joku alle 180cm kiekollinen pelaaja kolataan vastaavalla tavalla.

Voi olla huonoimmassa tapauksessa henki pois, kun huomio on muualla ja kolataan laidan lähellä kunnolla vastapalloon. Tuollaisia tilanteita kyllä löytyy pelin sisältä ja niissä saa pahaa jälkeä aikaan. Varsinkin kun pelaajan peliasento voi hyvinkin arvaamatta muuttua, jos toinen puolustava pelaaja onnistuu horjuttamaan tasapainoa väärällä hetkellä tai kiekko pomppaa huonon jään takia.

Tuollainen taklaus on vähän sama asia kuin mennä kolmantena pelaajana mukaan tappeluun, jota pidetään halveksittavana. En ymmärrä miten se, että tilalla on taklaus muuttaisi asiaa millään tavalla. Tuollaiset taklaukset vieraannuttaa itseä tästä hienosta lajista. Tuolla jäällä saa oikeasti ikäviä asioita aikaan, jos kunnioitus unohdetaan.
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Mä ottaisin ihan koska vaan mun Leafsiin nuo molemmat jätkät, ja ihan vaan noiden edellisen pelin tapahtumien takia. Toinen osaa ajella ja agitoida, ja toinen uskaltaa kostaa. Mieluummin mä tuollaista lätkää katson, kun sitä että Kasperi Kapanen ja Elias Pettersson halailevat taistelutilanteen jälkeen, kun Kasperin maila ihan pikkaisen osui Eliaksen mailan varteen.
Sehän tässä kai NHL:n ja jääkiekon koko lajina on pian määritettävä, että miten suuria uhrauksia terveytensä puolesta pelaajilta voidaan vaatia katsojien viihtymisen vuoksi.

Minä olen joskus ollut suuri enforcereiden fani ja pitänyt tappeluita viihdyttävimpänä asiana mitä kaukalossa voi tapahtua. Kyllähän niissä tunnetta on edelleen, mutta en yksinkertaisesti enää kykene siitä nauttimaan kun tiedän mitä säännöllinen tappeleminen pelaajan aivoille tekee. Ihan sama homma on isojen ja sääntöjen rajamailla tapahtuvien taklausten kanssa. Kyllä ne ihan näyttäviä ovat, mutta liian paljon on tarinoita pelaajista, joilla on valtavia vaikeuksia päästä kiinni arkeen liian monen päävamman takia. Viimeisimpänä esimerkkinä Johan Franzenin tarina kosketti ainakin minua isosti. Ei se ole sen arvoista.

Vuosi vuodelta pystyn huonommin perustelemaan itselleni miksi niiden pelaajien pitäisi minun ja muiden fanien takia uhrata terveytensä. Ei mielestäni ole ollenkaan mahdoton ajatus opetella nauttimaan entistä enemmän mainitsemiesi Kapasen ja Pettersonin pelaamasta nopeasta taitolätkästä, jossa ei tahallisesti koiteta ketään vahingoittaa. Connor McDavidia pidän modernina ja maailman viihdyttävimpänä pelaajana, eikä hän juuri taklaa.

Luulen että tästä aiheesta tullaan käymään tulevina vuosina yhä enemmän keskustelua. Jenkkifutis ja NFL ovat USA:ssa melko pyhiä lehmiä, mutta ennen pitkää se on edessä myös siellä. Aivan kestämätön määrä päähän kohdistuvia kontakteja tulee pelistä toiseen.
 
Viimeksi muokattu:

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Kyllähän nyt tästä ottelusta ja jääkiekosta ylipäätään tekee jääkiekkoa se, että siellä on Tkachuk, Kassian, McDavid ja Goudreau. En ottaisi yhtään elementtiä pois tai muuten jääkiekko ei ole jääkiekkoa. "Taitokiekko" ei ole "taitokiekkoa", jos se on rusettiluistelua muiden rusettiluistelijoiden kanssa. Kyllä jääkiekossa pitää olla tunnetta ja tunne siitä, että pelaamisella on jotain merkitystä.

Eihän tässä tapauksessa ollut mitään ihmeellistä kenenkään osapuolen toiminnassa. Ainoa jokseenkin ihmeellinen asia on Kassianin pelikielto.
 

Jurvanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät!
Vai vaadittiinko 80-luvun lopulla luistimia poistettavaksi, kun Clint Malarchukin kaulavaltimo aukesi
No siis maalivahdeille taisi yleistyä sellainen kaulasuoja sen jälkeen?
Eli teknisesti: "Näinkin voi käydä - tämä ei ole hyvä juttu" -> muutos

Ottamatta itse niittiin kantaa. Kunhan tuli mieleen.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Sehän tässä kai NHL:n ja jääkiekon koko lajina on pian määritettävä, että miten suuria uhrauksia terveytensä puolesta pelaajilta voidaan vaatia katsojien viihtymisen vuoksi.

Ei pelaajilta vaadita mitään, jokainen menee sinne kentälle omasta tahdostaan ja tienaa hommastaan ihan sitten pikkaisen enemmän kuin tavalliset tallaajat. Jos joku pelaaja kokee ettei tämä ole palkan arvoista niin hänellä on kaikki vapaus olla tekemättä sopimusta mihinkään seuraan. Eikö NFL saanut justiin joskun kilpailevan sarjan itselleen, olisihan se mielenkiintoista nähdä, että tulisi Pohjois-Amerikassa joku kilpaileva sarja NHL:lle ja naisten säännöillä, miten mahtaisi vetää yleisöä puoleensa ja kuinka suuret rahat siinä liikkuisi sekä ketkä pelaajat lopulta haluaisivat siirtyä tuohon sarjaan jne.

Minä maksan siitä minkä parissa minä viihdyn ja jääkiekon parissa viihdyn oikein hyvin ja nimenomaan NHL:n parissa, voivat toki mennä muuttamaan säännöt niin ettei kohta saa enää taklata avojäällä jne. mutta siinä vaiheessa minä siirrän mielenkiinnon ja rahani johonkin muualle. Yksi katsojan menetys ei varmasti vielä tunnu missään se on selvä, mutta jos puhutaan jo joistain prosenteista ja vaikka kymmenistä niin kyllä se vain tulee näkymään myös noiden pelaajien tilipussissa jotka tuonne jäälle menevät.

Kurinpito NHL:ssä on täysi vitsi Parroksen johdolla ja se nähtiin taas. Itse en olisi antanut kummallekaan pelaajalle mitään, jos tuon Kassianin tempauksen irrottaa kokonaiskuvasta niin onhan se törkeä ja väärin, mutta hitto jos vastustajan kaveri on huntannut sinua läpi kentän koko pelin ajan niin kyllä itsensä puolustaminen pitäisi olla ihan ok tässä lajissa vielä. Tkachuk suoritti minun silmääni taklauksensa kuitenkin puhtaasti niin ei hänellekään voi mitään pelikieltoa mielestäni kuitenkaan langettaa siitä, että pelaa v-mäisesti ja sääntöjen rajamailla, mutta ei kuitenkaan ylitä sitä. V-mäisen hyvä pelaaja ja kelpaisi varmasti joka joukkueelle.
 

VapaahetoisGM

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, K-Vantaa, Minnesota Blue Jays, Kapa, VG-62
Ei pelaajilta vaadita mitään, jokainen menee sinne kentälle omasta tahdostaan ja tienaa hommastaan ihan sitten pikkaisen enemmän kuin tavalliset tallaajat. Jos joku pelaaja kokee ettei tämä ole palkan arvoista niin hänellä on kaikki vapaus olla tekemättä sopimusta mihinkään seuraan. Eikö NFL saanut justiin joskun kilpailevan sarjan itselleen, olisihan se mielenkiintoista nähdä, että tulisi Pohjois-Amerikassa joku kilpaileva sarja NHL:lle ja naisten säännöillä, miten mahtaisi vetää yleisöä puoleensa ja kuinka suuret rahat siinä liikkuisi sekä ketkä pelaajat lopulta haluaisivat siirtyä tuohon sarjaan jne.

Minä maksan siitä minkä parissa minä viihdyn ja jääkiekon parissa viihdyn oikein hyvin ja nimenomaan NHL:n parissa, voivat toki mennä muuttamaan säännöt niin ettei kohta saa enää taklata avojäällä jne. mutta siinä vaiheessa minä siirrän mielenkiinnon ja rahani johonkin muualle. Yksi katsojan menetys ei varmasti vielä tunnu missään se on selvä, mutta jos puhutaan jo joistain prosenteista ja vaikka kymmenistä niin kyllä se vain tulee näkymään myös noiden pelaajien tilipussissa jotka tuonne jäälle menevät.

Kurinpito NHL:ssä on täysi vitsi Parroksen johdolla ja se nähtiin taas. Itse en olisi antanut kummallekaan pelaajalle mitään, jos tuon Kassianin tempauksen irrottaa kokonaiskuvasta niin onhan se törkeä ja väärin, mutta hitto jos vastustajan kaveri on huntannut sinua läpi kentän koko pelin ajan niin kyllä itsensä puolustaminen pitäisi olla ihan ok tässä lajissa vielä. Tkachuk suoritti minun silmääni taklauksensa kuitenkin puhtaasti niin ei hänellekään voi mitään pelikieltoa mielestäni kuitenkaan langettaa siitä, että pelaa v-mäisesti ja sääntöjen rajamailla, mutta ei kuitenkaan ylitä sitä. V-mäisen hyvä pelaaja ja kelpaisi varmasti joka joukkueelle.

Muuten samaa mieltä, mutta boldattu kohta menee isosti metsään mielestäni. Jos Tkachuk puhtailla niiteillä ajelee Kassiania, voi Kassian A) taklata kovaa ja puhtaasti takaisin tai B) haastaa Tkachukin tappeluun. Mutta mikään pakkohan Tkachukin ei ole "kutsuun vastata" puhtaiden niittien jälkeen, joten vaihtoehto C) yksipuolinen ja mielivaltainen hakkaaminen ja riepottelu on sata kertaa sadasta väärä ja idioottimainen ratkaisu. Ehdottomasti tuomiot meni oikein, Kassian ansaitsi pelikieltonsa ja Tkachuk ansaitsi tasan 0 minuuttia.
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Ei pelaajilta vaadita mitään, jokainen menee sinne kentälle omasta tahdostaan ja tienaa hommastaan ihan sitten pikkaisen enemmän kuin tavalliset tallaajat. Jos joku pelaaja kokee ettei tämä ole palkan arvoista niin hänellä on kaikki vapaus olla tekemättä sopimusta mihinkään seuraan. Eikö NFL saanut justiin joskun kilpailevan sarjan itselleen, olisihan se mielenkiintoista nähdä, että tulisi Pohjois-Amerikassa joku kilpaileva sarja NHL:lle ja naisten säännöillä, miten mahtaisi vetää yleisöä puoleensa ja kuinka suuret rahat siinä liikkuisi sekä ketkä pelaajat lopulta haluaisivat siirtyä tuohon sarjaan jne.
Ei se nyt ihan noin helppoa ole. Monilla urheilijoilla lajitaito on ainoa ominaisuus mistä kukaan heille haluaa maksaa. Se on rakkaasta harrastuksesta muodostunut ammatti, josta ei varmasti hevillä haluta päästää irti. NHL:ssä toki tienaa hyvin, mutta joillekin paikka NHL:n ja AHL:n välillä määräytyy sen mukaan, paljonko on valmis laittamaan kroppaa likoon. AHL.palkalla sitten ei enää juhlitakaan varsinkin, kun uran jälkeen yleensä odottaa palkkakuoppa eikä koulutusta ole. Ei Sami Helenius olisi tapellut ellei hänen olisi ollut "pakko". Se on pelottavaa, sattuu hemmetisti ja kuluttaa kroppaa ja aivoja urakalla. Mutta yleisö saa sirkushuveja ja omistajat käärivät tuoton niin sitä täytyy vain tehdä.

Yksikään pelaaja ei solmisi NHL-sopimusta, mikäli varmuudella tietäisi sen johtavan aivovammaan. Nuoret miehet ovat näissä asioissa naiiveja, uhkarohkeita eivätkä ajattele että omalle kohdalle voisi sattua mitään vakavaa. Hankala niistä miljoonista varmaan on kieltäytyä parikymppisenä.

Minä maksan siitä minkä parissa minä viihdyn ja jääkiekon parissa viihdyn oikein hyvin ja nimenomaan NHL:n parissa, voivat toki mennä muuttamaan säännöt niin ettei kohta saa enää taklata avojäällä jne. mutta siinä vaiheessa minä siirrän mielenkiinnon ja rahani johonkin muualle. Yksi katsojan menetys ei varmasti vielä tunnu missään se on selvä, mutta jos puhutaan jo joistain prosenteista ja vaikka kymmenistä niin kyllä se vain tulee näkymään myös noiden pelaajien tilipussissa jotka tuonne jäälle menevät.
Kuten sanoin, jääkiekkoväen on käytävä tämä keskustelu jossain vaiheessa. Voi hyvin olla että keskustelun lopputulema on se, ettei mitään tarvitse muuttaa ja sinä saat jatkossakin nauttia väkivallasta kentällä. Voi olla että jääkiekolta ja NHL:ltä jää silloin minun roposeni saamatta, mutta siitä he varmaan selviävät. En ollenkaan tiedä paljonko kaltaisiani pelaajien terveydestä huolehtivia faneja on, joten en osaa arvioida onko se minkään sortin menetys.

Pelaajat ovat viime vuosina yhä enemmän alkaneet tiedostaa riskinsä ja varsinkin uran jälkeen osumaa ottaneet pelaajat ovat avanneet suunsa joukolla. Nykypelaajilla liian aktiivinen turvallisuuden puolesta kampanjointi voisi vielä vaikuttaa tuleviin tilipusseihin, mutta kuka tietää vaikka kulttuuri siltäkin osin pian olisi muuttumassa.

Ken elää, se näkee. Sen kuitenkin tiedän että jääkiekko nykymuodossaan on aivan liian nopea peli näillä säännöillä. Jos meno jatkuu nykyisellään, niin vakavia loukkaantumisia tulee kiihtyvällä tahdilla. Me sitten voimme hyväksyä sen tai olla hyväksymättä. Enemmistöhän nämä päättää ja pelaajia tuohon hommaan tulee varmasti aina riittämään.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Voi hyvin olla että keskustelun lopputulema on se, ettei mitään tarvitse muuttaa ja sinä saat jatkossakin nauttia väkivallasta kentällä.

Justiinsa joo. Kyllä, nautin kovista taklauksista ja spontaanit tappelutkin nostattavat mielestäni tunnelmaa (harvoin noissa mitään pahaa jälkeä saadaan edes aikaan), mutta että olisin jostain väkivallasta nauttiva persoona niin en näkisi asiaa kyllä noin. Siellä on säännöt ja niiden mukaan pitää mennä, likaisista taklauksista ja tempuista pitäisi minun mielestäni tulla paljon isompia pelikieltoja kuin mitä NHL:n kurinpito tällä hetkellä jakaa. Mistään päällekarkauksista en tykkää ja mm. Ben-Amorin päällekarkaus kotoisessa Liigassamme vuosia sitten oli yksi vastenmielisimpiä temppuja mitä olen nähnyt, mutta tässä Kassianin tapauksessa annan tuolle ymmärryksen koska kohteena on henkilö joka on huntannut läpi pelin tätä, Kassian nähdäkseni puolusti tuossa itseään. Jos Kassian olisi tehnyt tuon saman tempun jollekin toiselle Flames-pelaajalle kuten Gaudreaulle niin huutelisin täällä nollan pelikiellon sijaan paljon, paljon pidempää pelikieltoa kuin kahden ottelun.

Mielestäni loukkaantumiset ovat ikävä asia, mutta ne kuuluvat tähän lajiin. Olen itsekin saanut osumia kentällä eikä kukaan mulle ole ikinä maksanut mitään, päinvastoin olen itse maksanut siitä, että pääsen sinne kentälle ja ainahan siinä on riskinsä, että jotain voi sattua. Silti pidän enemmän jääkiekon pelaamisesta kuin salibandyn pelaamisesta vaikka sitäkin on ihan hauska käydä pelailemassa, tosi tylsää katsottavaa se vain on mielestäni.

Mutta oikeassa olet, että ajankanssa tämä nähdään mihin päin homma muuttuu vai muuttuuko ja voi olla, että toinen meistä ns. siirtyy lajista syrjään sitten ajan kanssa.

Kohtuullisella mielenkiinnolla voi odottaa Oilersin ja Flamesin seuraavaa peliä!
 

larzzon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina
Ehkäpä paras lukemani analyysi Tkachuk - Kassian tapauksesta tulee ex-NHL-tuomari Paul Stewartilta. Linkki Hockeybuzz-blogiin.


Hyvä kirjoitus kaikkinensa. Sääntöjen mukainen ei välttämättä ole puhdas. Tkachukin tapauksessakin oli kyse ns. metsästyksestä, eli että pelaaja käytännössä keskittyy suuren osan vaihtoaan vaanimaan haavoittuvassa asemassa olevia vastustajaa/vastustajia, että saa ajettua tämän/nämä pystyyn. Tuota tekivät aikoinaan niin Kaleta kuin Torres, mutta myös Mike Richards ja nyt sitten Tkachuk. Toisilla paskempi maine kuin toisilla, mutta kaikilla se on ollut likaista.

Ongelma on tietysti muuttaa sääntöjä niin, että metsästyskaadosta saisi rangaistuksen muulloinkin kuin silloin, kun osuu päähän tai taklauksessa on jotain muuta selvästi nykysääntöjen vastaista. Ei kuitenkaan ole tätä päivää, että katsotaan läpi sormien taklauksia, joissa loukkaantumisvaara on ilmeisen korkea ja joissa vastustajan loukkaantuminen on taklaajan tarkoitus.

Tai jos katsotaan läpi sormien, niin sitten voi lopettaa hurskastelun ja hankkiutua eroon myös instigatoreista ja muista pelaajien omatoimisia kurinpalauksia ehkäisevistä säännöistä. Likainen on likaista ja väkivalta väkivaltaa. Jos saa lyödä mailalla, miksi ei saisi lyödä nyrkillä?

Jos säännöt suojelevat raukkamaisia rottia, niissä on virhe.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Tässä tulee vähän mieleen Cooken taklaus Savardiin. Täysin laillinen taklaus aikanaan. Ei sitä silti kukaan hyväksyttävänä pitänyt. Tai varmaan jotkut olivat sitä mieltä, että kyseessä on puhdas taklaus ja täten sitten ei pitäisi mitään tehdä.
 

laamis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville Predators
Kyllähän nyt tästä ottelusta ja jääkiekosta ylipäätään tekee jääkiekkoa se, että siellä on Tkachuk, Kassian, McDavid ja Goudreau. En ottaisi yhtään elementtiä pois tai muuten jääkiekko ei ole jääkiekkoa. "Taitokiekko" ei ole "taitokiekkoa", jos se on rusettiluistelua muiden rusettiluistelijoiden kanssa. Kyllä jääkiekossa pitää olla tunnetta ja tunne siitä, että pelaamisella on jotain merkitystä.

Eihän tässä tapauksessa ollut mitään ihmeellistä kenenkään osapuolen toiminnassa. Ainoa jokseenkin ihmeellinen asia on Kassianin pelikielto.
Tuo voipi olla totta mutta tunne ei tarkoita samaa asiaa kuin taklaaminen,sikailu tai tappelu.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Tuo voipi olla totta mutta tunne ei tarkoita samaa asiaa kuin taklaaminen,sikailu tai tappelu.

Älä nyt vie tätä vastakkainasettelua pois, "rusettiluistelu" on juuri se termi mitä on haettu kuin Tkatchuck Kassianin päätä. Hyvää viihdettä tällä palstalla. Jos ei sikaile niin ei oo tunnetta vaan rusettiluistelua! Tiesittekö muuten, että rusettiluistelussa on paljon tunnetta? Ahaa.

Edellinen kappale oli ironiaa. Tämä selvennyksenä, jos oman elämän Tkatchuck on jo päässyt kolmantena yllättämään.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Luulisi, että NHL haluaisi tuollaiset taklaukset karsia. NHL:n suurimmat tähdet ovat nykyään pieniä ja nopeita, ovat aika arvokkaita liigalle.
 

Pitkävedossa tänään

Päivän pelit:

  • 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
Kärpät vs Jukurit
  • 2.20
  • 3.80
  • 2.92
Pelicans vs HIFK
  • 1.86
  • 3.80
  • 3.80
Tappara vs TPS
  • 1.76
  • 4.10
  • 4.00
Apua pelaamisen hallintaan pelaamaltilla.fi
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös