Roope Hintz – huipulla NHL:ssä!

  • 87 423
  • 268
Ihan helvetin törkeää ja edesvastuutonta, että kukaan lääkäri ja joukkueenjohtaja antaa tuollaisella vammalla pelata peliäkään! Todella sairasta ja kuvottavan vastuutonta touhua!

Niin tai ehkäpä pelaaja itse halusi pelata eikä vamma pelaamista haitannut. Niinhän tuo on itse kommentoinutkin, että pelatessa ei vammaa juuri huomannut.
 

Kipinä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset
Jännä että noinkin pahan näköinen murtuma ei Hintzin mukaan juurikaan vaikuttanut pelaamiseen vaan kivut tuli vasta pelin jälkeisenä aamuna. Pelkkää kuvaa katsomalla voisi luulla ettei tuon vamman kanssa liikuta ollenkaan, saatikka luistella miljoonaa.
Eikö toi kuva ollut Googlen kuvahaun tulos ja on vain esimerkkinä missä kohtaa kehoa vamma on. Todennäköisesti Hintzillä ei noin pahaa murtumaa itsellään ollut, näin ainakin itse uskon.
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Niin tai ehkäpä pelaaja itse halusi pelata eikä vamma pelaamista haitannut. Niinhän tuo on itse kommentoinutkin, että pelatessa ei vammaa juuri huomannut.

Niinpä. Itse kun en lääkärin pätevyyttä omaa, niin olen taipuvainen uskomaan, että pelaajan terveyttä tuskin sen kummemmin vaarannettiin. Kun kerta pystyi kipujen kanssa elämään.
 

Ippenator

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi, Ilves, Carolina, Colorado ja Florida
Niinpä. Itse kun en lääkärin pätevyyttä omaa, niin olen taipuvainen uskomaan, että pelaajan terveyttä tuskin sen kummemmin vaarannettiin. Kun kerta pystyi kipujen kanssa elämään.
No, kun kyseessä on ostetut lääkärit, niin pätevyys ja varsinkin etiikka jäävät ikävän paljon taka-alalle. Onhan tuo tiedossa, että esim. playoffseissa (ja usein jo runkosarjassakin) ei noiden seurojen omien lääkäreiden toiminta oikein meinaa päivänvaloa kestää. Usein jää vammakierteitä päälle jatkouralle tai jopa uran jälkeen, kun raha puhuu ja tärkeät pelaajat on saatava lähes keinolla millä hyvänsä pelikykyisiksi.

Tähän päälle vielä noin ylipäätään köyhä pohjois-amerikkalainen etiikka ja moraali, niin onhan tuo Hintzinkin kohdalla toteutunut edesvastuuton (se on myös edesvastuutonta jos pelaaja päästetään päättämään pelaamisestaan vaikean vamman kanssa) toiminta ikävä kyllä aika lailla arkipäivää.

Surullistahan kaikkien ison rahan urheilusarjojen touhu on monella tapaa ollut jo pitkään. Raha korruptoi monia heikkomielisiä. Ja iso raha korruptoi sitten eksponentiaalisesti.
 
No, kun kyseessä on ostetut lääkärit, niin pätevyys ja varsinkin etiikka jäävät ikävän paljon taka-alalle.
Hyvä esimerkki tästä lienee tällä hetkellä myös Eichel, joka haluaisi leikkaukseen hoitaakseen omaa kehoaan, mutta työnantaja ei anna siihen lupaa. Onhan tuo välillä melko moraalitonta touhua. Lähinnä kritisoin sitä, miten tuollaisia sopimuksia edes annetaan tehdä, missä työntekijä ei saa itse tehdä omaa kehoaan koskevia päätöksiä.
 

larzzon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina
Enpä tiedä, onko Eichel varsinaisesti hyvä esimerkki. Jannu haluaa aika poikkeukselliseen operaatioon. Kun tähän yhdistää muut Eichelin edesottamukset, niin voi hyvin olla, että Eichelin pakka on paria korttia vajaa ja Sabres yrittää lähinnä suojella paitsi assettiaan, myös pelaajaa itseltään.

Eichelin tapauksessa luultavasti myös sopimuksen vakuuttaneella yhtiöllä on jokin mielipide Sabresin lääkäreiden ja Eichelin oman poppamiehen lisäksi.
 

NIN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fucking Horseshit
Hyvä esimerkki tästä lienee tällä hetkellä myös Eichel, joka haluaisi leikkaukseen hoitaakseen omaa kehoaan, mutta työnantaja ei anna siihen lupaa. Onhan tuo välillä melko moraalitonta touhua. Lähinnä kritisoin sitä, miten tuollaisia sopimuksia edes annetaan tehdä, missä työntekijä ei saa itse tehdä omaa kehoaan koskevia päätöksiä.

Tuo on CBA:ssa määritelty juttu, että pelaaja ei saa valita itse lääkäriään, mutta on oikeutettu ns. second opinioniin, jos eka ei miellytä.
 
Eichelin haluamasta operaatiosta, jossa ilmeisesti välilevy tms. Korvataan uudenlaisella keinotekoisella kappaleella, ei ole NHL tasolla ensimmäistäkään ennakkotapausta ja vähän muutoinkin kokemusta miten siitä kuntoutuu takaisin. Oliko ainoastaan UFC:ssä yhdellä ottelijalla vastaava operaatio josta kuntoutunut takaisin ja NBA:ssa yksi? Mutta ei siis mitään pidemmän ajan tietoa vaikutuksista yms.
Ymmärrän siis hyvin miksi seura tai vakuutusyhtiö ei tähän ihan helpolla lähde.

Veikkaan että siellä seuroilla käy tällä hetkellä kova konsultointi lääketieteellisiin piireihin miten tällaisen vammansaa kuntoutettua ja miten tällaisesta operaatiosta voi kuntoutua. Vaikuttaa varmasti vastineeseen vaihtokaupassa.
 
Tuo on CBA:ssa määritelty juttu, että pelaaja ei saa valita itse lääkäriään, mutta on oikeutettu ns. second opinioniin, jos eka ei miellytä.
Kyllä, mutta sillä toisella mielipiteellä ei ole mitään merkitystä, koska päätös leikkauksesta tehdään kuitenkin joukkueen lääkärien mukaan. Käytännössä oikeusteitse tuolle toiselle mielipiteelle tulee vasta painoarvoa.
 

Eugene

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, SaiPa, Ketterä
Jännä että noinkin pahan näköinen murtuma ei Hintzin mukaan juurikaan vaikuttanut pelaamiseen vaan kivut tuli vasta pelin jälkeisenä aamuna. Pelkkää kuvaa katsomalla voisi luulla ettei tuon vamman kanssa liikuta ollenkaan, saatikka luistella miljoonaa.
Itselläni on myös kokemusta avulsiomurtumasta, ei tosin lonkassa vaan nilkassa. Vähän sama juttu, että yhtenä päivänä pystyi liikkumaan ongelmitta, mutta seuraavat kolme päivää sai nilkuttaa, kun tuli niin kipeäksi. Leikkauksessahan tuokin lopulta operoitiin. No joo, Hintzin vammaan vaikea vertailla, kun kaveri painaa ammattilaisurheilijana ja vammakin vähän enemmän koko kroppaan vaikuttavassa paikassa kuin minulla oli. Voi olla, että nyt jää Hintziltä kesätreenit hieman lyhyemmiksi ja se saattaa sitten näkyä seuraavan kauden kunnossa. Aika hurjaksi pelaajaksi joka tapauksessa kehittynyt, hieno homma.
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Kyllä, mutta sillä toisella mielipiteellä ei ole mitään merkitystä, koska päätös leikkauksesta tehdään kuitenkin joukkueen lääkärien mukaan. Käytännössä oikeusteitse tuolle toiselle mielipiteelle tulee vasta painoarvoa.

Kyllä se Eichel sinne leikkaukseen voi mennä tietääkseni ihan vapaasti ja tehdä sen "omaa kehoaan koskevan päätöksen", ei ameriikassakaan sellaista valtaa ole työnantajalla. Toki sellainen pieni mutta matkassa että työsopimuksensa arvo saattaa kokea pientä muutosta sen myötä. En ole varma miten tuo NHL CBA:ssa menee mutta joissain muissa liigoissa vähän vastaavia "hyväksymättömiä toimenpiteitä" on nähty ja tulos on yleensä se että pelaajan sopimusdollarit eivät sitten jatkossa olekaan enää taattuja.
 
Kyllä se Eichel sinne leikkaukseen voi mennä tietääkseni ihan vapaasti ja tehdä sen "omaa kehoaan koskevan päätöksen", ei ameriikassakaan sellaista valtaa ole työnantajalla.
Seison korjattuna jos näin on. Itse olen siinä ymmärryksessä, että jos Eichel menisi leikkaukseen kun seura tätä ei halua, hän nimenomaan toimisi sopimuksen vastaisesti.
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Seison korjattuna jos näin on. Itse olen siinä ymmärryksessä, että jos Eichel menisi leikkaukseen kun seura tätä ei halua, hän nimenomaan toimisi sopimuksen vastaisesti.

Siis tottakai toimii sopimuksen vastaisesti. Mutta ei työnantaja silti voi ESTÄÄ häntä menemästä leikkaukseen. Se voi vain lopettaa palkanmaksun toipumisen ajaksi / lopullisesti riippuen säännöistä ja sopimuksista mitä NHL:ssä noudatetaan. Eichelin tapauksessa siis pelaajalla on n. 50 miljoonaa syytä kuunnella työnantajansa lääkäreitä.

Kyllä siihen ihan syynsä on että nuo asiat on sovittu niinkuin ne on, ne suojaavat seuroja että saavat vastinetta sijoitukselleen. Ei sielä annettaisi tuollaisia pitkiä sopimuksia jos pelaaja voisi itse vain ilmoittaa koska vaan että kauteni on nyt ohi menen laittamaan vaivan kuntoon tai valita kokeilullisen hoitomuodon vaivoihinsa, siis niin että palkan maksu jatkuisi normaalisti. NFL:ssä nyt esimerkiksi pelaajat ovat vähän vaihteeksi protestoineet ja siksi osa kieltäytynyt treenaamasta virallisilla NFL seurojen harjoituskeskuksilla, no yksi kaveri pamautti akillesjänteensä jo poikki sillä seurauksella että seura nollasi sopimuksen ja pelaaja menetti 10 miljoonaa. Eli sielä on ainakin saneltu tietyiltä osin kauden ulkopuolellakin nuo treenit että missä treenaat ja kenen ohjauksessa ja vain seuran hyväksymässä harjottelussa tapahtuva vamma oikeuttaa "palkalliseen saikkuun". NHL:ssä taitaa olla monessa asiassa pelaajalle joustavammat ehdot kuitenkin, mutta kyllä sieläkin on kirjattu selkeät säännöt siitä miten ja kuka arvioi oletko pelikuntoinen ja milloin ja millaista hoitoa aletaan antamaan. Mutta ei nuo säännöt tosiaan estä pelaajaa tekemästä toisin jos on valmis ottamaan omaksi taakakseen siitä tulevan taloudellisen menetyksen.
 
Siis tottakai toimii sopimuksen vastaisesti. Mutta ei työnantaja silti voi ESTÄÄ häntä menemästä leikkaukseen.
Yhdyin ensin @Ippenator viestiin missä kritisoitiin sopimuksia, mihin argumentoit, että CBA oikeuttaa pelaajan toiseen mielipiteeseen. Kun vastasin tähän, että tuolla ei ole mitään merkitystä kerrot että totta kai pelaaja voi mennä leikkaukseen mutta rikkoo silloin sopimusta, mitä minä nimenomaan alunperin kritisoin.

Ymmärrän pointtisi että tässä "ihmiskaupassa" kauppatavara on kallista ja varmasti harmaata aluetta on paljon ja ehkä oikea kritiikki kuuluisikin vakuutusyhtiöille, jotka pakottavat(tai mahdollistavat) seurat edellämainitun kaltaisiin tilanteisiin. Yhtä kaikki, onhan tuo systeemi hyvin erikoinen. Mielestäni myös tuo pitkien sopimuksien suojaaminen on heikko argumentti. Muuttakaa systeemiä ja älkää tehkö niitä pitkiä sopimuksia, niin ei tule maksuongelmia?
Toki myös nämä asiat ovat syvällä kulttuurissa, mutta uskon silti tällaisten(kin) asioiden muuttuvan tässä vuosien saatossa ja joskus viidenkymmenen vuoden päästä nykymenoa pidetään absurdina. Tai ehkä ei.

Ymmärsin näin, että Hintz on itse ollut halukas pelaamaan ja tiesi, että voi hoitaa vaivansa kesällä, joten siinä mielessä menee hieman ohi aiheen hänen kohdaltaan.
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Yhdyin ensin @Ippenator viestiin missä kritisoitiin sopimuksia, mihin argumentoit, että CBA oikeuttaa pelaajan toiseen mielipiteeseen. Kun vastasin tähän, että tuolla ei ole mitään merkitystä kerrot että totta kai pelaaja voi mennä leikkaukseen mutta rikkoo silloin sopimusta, mitä minä nimenomaan alunperin kritisoin.

Ymmärrän pointtisi että tässä "ihmiskaupassa" kauppatavara on kallista ja varmasti harmaata aluetta on paljon ja ehkä oikea kritiikki kuuluisikin vakuutusyhtiöille, jotka pakottavat(tai mahdollistavat) seurat edellämainitun kaltaisiin tilanteisiin. Yhtä kaikki, onhan tuo systeemi hyvin erikoinen. Mielestäni myös tuo pitkien sopimuksien suojaaminen on heikko argumentti. Muuttakaa systeemiä ja älkää tehkö niitä pitkiä sopimuksia, niin ei tule maksuongelmia?
Toki myös nämä asiat ovat syvällä kulttuurissa, mutta uskon silti tällaisten(kin) asioiden muuttuvan tässä vuosien saatossa ja joskus viidenkymmenen vuoden päästä nykymenoa pidetään absurdina. Tai ehkä ei.

Ymmärsin näin, että Hintz on itse ollut halukas pelaamaan ja tiesi, että voi hoitaa vaivansa kesällä, joten siinä mielessä menee hieman ohi aiheen hänen kohdaltaan.

Kannattaa muistaa että pitkät sopimukset ovat nimenomaan pelaajapuolen etu ja omistajille niistä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Siksihän omistajat halusivat rajata maksimit 8 vuoteen 2013 CBA neuvotteluissa. Kaikki pykälät on toki neuvoteltavissa, mutta pelaajapuolella ei ole intressiä maksaa sitä hintaa mitä tuollaisen neuvottelutuloksen aikaansaaminen vaatisi eli talodellisen turvan (eli pitkien sopimusten) menettäminen kaikilta pelaajilta vs. yhden pelaajan taloudellisen turvan menetys jossain harvinaisessa tilanteessa jos haluaa hoitaa vammansa omillaan.

Tosiaan monenlaisten vammojen kanssa pelaajat itsekin haluavat leikkauksen vasta kauden jälkeen jos kuitenkin ehtii kuntoon syksyksi, kuten tosiaan taitaa Hintzin tapauksessa olla. Yksilöllistä se aina on. Aika selkeä malli NHL:ssä kuitenkin on noiden "second opinion" suhteen ja sen suhteen miten noita tilanteita ratkotaan. Mutta lähinnä pointtini oli se että ei sellaista systeemiä tule koskaan olemaan missä pelaaja voi päättää vain mennä leikkaukseen ja sen jälkeen odottaa saavansa palkkansa mukisematta tililleen koko sopimuksensa ajan kävi leikkauksessa miten tahansa. Hoidattaa voi toki miten haluaa, mutta taloudellinen riski on silloin kannettava itse.
 

JasonX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Suomen Maajoukkueet
En tiedä mikä lääkärien vastuu tässä on täällä tai siellä mutta itse olen kolmeen eri otteeseen mennyt töihin vaikka lääkäri on antanut sairauslomaa.

Ei tuossa enää varsinaisesti lääkärin vastuusta ole kyse jos jättää noudattamatta lääkärin antamaa sairauslomaa, mutta jos vaiva pahenee tai sattuu työpaikalla jotain sairausloman aikana niin vakuutusyhtiö on mielissään.
 

Ippenator

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi, Ilves, Carolina, Colorado ja Florida
En tiedä mikä lääkärien vastuu tässä on täällä tai siellä mutta itse olen kolmeen eri otteeseen mennyt töihin vaikka lääkäri on antanut sairauslomaa.
Jos olet fyysisessä työssä, niin eihän tuossa ainakaan silloin ole mitään järkeä. Ei voi kuitenkaan verrata urheilusarjaan, jossa lääkäri antaa nimenomaan sen peliluvan (antaa siis jos on antaakseen), mikäli jotain vaivaa tai sairautta on ollut.
 
Jos olet fyysisessä työssä, niin eihän tuossa ainakaan silloin ole mitään järkeä.

Mun työtä kun ei oikeastaan estä yhden jäsenen paketissa olo niin ei ole sipuli kestänyt lonnia himassa ja laittaa samalla muille lisää duunia.

Vaikka en tästä puhunutkaan, lähinnä lääkärin roolista. Vakuutusyhtiön suhteen otin jonkunlaisen vastuuvapauden, mistä yllä mainittiin.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Vaikean alun jälkeen on ketsuppipullo auennut.

Viime yönä kaksi lähes identtistä AV-maalia ja se on nyt viimeiseen viiteen peliin tehot 5+1 Roopelle.
 

Naamavelli

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Oli vain ajan kysymys, että Hintz alkaa osua tolppien väliin. Hieno juttu ja nyt kun Barkov näyttää päässeen pelättyä vähemmällä ja kuntoutuvan tällistään, voidaan taas olla levollisin mielin olympialaisten keskushyökkääjätilanteen suhteen. Kunhan vain tämä Barkov-Aho-Hintz -kolmikko pysyisi pelikunnossa.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onkohan siitä peräti viikko vai kaksi, kun joku tuolla Suomalaiset NHL:ssä -otsikon alla pohti, ettei ole Hintz kohta olympiaporukassa alkukauden vireellänsä mukana.

"Mitä helvettiä"-hengessä tuli vastailtua, että näinkö äkkiä Hintzistä tuli yhtäkkiä merkittävästi entistä eli esim. viime kesää huonompi pelaaja ja todellisen yllätyksen hengessä voimme nyt onneksi todeta, että ei hänestä ole tainnut paljon huonompi tehottomasta alkukaudestaan huolimatta tulla.

Hyvä Roope!
 

Petros

Jäsen
Suosikkijoukkue
42 Stars
Onkohan siitä peräti viikko vai kaksi, kun joku tuolla Suomalaiset NHL:ssä -otsikon alla pohti, ettei ole Hintz kohta olympiaporukassa alkukauden vireellänsä mukana.

"Mitä helvettiä"-hengessä tuli vastailtua, että näinkö äkkiä Hintzistä tuli yhtäkkiä merkittävästi entistä eli esim. viime kesää huonompi pelaaja ja todellisen yllätyksen hengessä voimme nyt onneksi todeta, että ei hänestä ole tainnut paljon huonompi tehottomasta alkukaudestaan huolimatta tulla.

Hyvä Roope!
10 ekaa peliä ja 0+1. Ei kauhean vakuuttavalta näytä jos tilastoja katsoo.
Kentällä oli hakemista, mietin ite kuten moni muukin onko Roope kunnossa ollenkaan.

Huokaista on saanut kun fuuukin apinat on heivattu mäelle, poika on kunnossa...ja kun poika kunnossa niin joukkue voittaa.

Näin se on.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös