Roolipelit

  • 3 432
  • 29

rapster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kolarin Turmio
Jeps, 11-12-vuotiaana tuli hankittua Battletech-mechapeli, jonka pikaisesti kyllästyttyäni vaihdoin kaverin kanssa Runequestiin. Tätä ennen tuli pelattua D&D:tä ruutupaperikartoilla, mutta vasta Runkku kolahti tosi kovaa: kirjoittelin tarinoita, järjestin itsekseni joukkoflaidiksia ja tein suuria suunnitelmia. Niin minusta tuli Runkkari pitkäksi aikaa - oikeaa peliseuraa ei vain tahtonut löytyä.
Vasta myöhemmin Twilight 2000:n, Cyberpunkin, Shadowrunin, Cthulhun, Vampiren ja Ars Magican myötä tuli porukassa pelaaminen tutuksi. Noita tuli ropellettua teininä, nyt on suunnitelmissa Hârn -kampanjan aloitus mahdollisimman pian.
Raportoidaan lisää siitä myöhemmin...
 

tapio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bleg, Crisu, Pena, fööni, geeli ja Vidal Sasoon!
hmm... luulin että olin vastannut jo tähän ketjuun, no ilmeisesti en.

Pelifriikkinä olen pelannut myös oikeita roolipelejä noin 15 vuotta. Nähty on: D&D, AD&D, RuneQuest, MERP, Rolemaster, Harn, Mechanoids, TopSecret, Twilight2000, Traveller, AD2300?, SpaceMaster, Marvel Superheroes, Paranoia, TeenageMutantNinjaTurtles, Elfquest, Warhammer Fantasy.

Noista suosituimpia ovat olleet Role/SpaceMaster -ohjeistus joita on käytetty viriteltynä lähes aina. Muita pelejä on pelattu lähinnä alkuaikoina ja satunnaisesti, joitain ollaan pelattu pari kertaa joitain hieman enemmän. Masterit on kuitenkin nytkin käytössä.

Maailma on tällä hetkellä omatekemä Fantasiamaailma jossa vedän peliä kahdelle eri ryhmälle. Toiset on noin 10-15 LV pahan arkkityyppejä ie. Evil DarkLords, tms. ja niitä pelaavat vanha peliporukka joka on ollut kasassa alusta lähtien, kaikki pitkän linjan saatananpalvojia ;)

Sitten on toinen porukka tälläisiä aikuidena heränneitä, eli kaverita joiden kanssa aloin pelata vasta viime vuonna. Eli ovat jo n. 25v kavereita mutta halusivat kokeilla pelejä ja yllätys, yllätys jäivät koukkuun. Heille on ihan kiva vetää peliä kun kaikki on uutta ja maailman meno jännittävää. Noille vanhoille konkareille pitää keksiä ihan pirun monimutkaisia juonia muuten ne arvaa ne heti.

Toimin siis nykyään lähinnä GM:nä, tosin olisi ihan kiva joskus päästä taas pelaamaankin. Kaveri veti vielä joku aika sitten peliä jossa mulla oli ollut sama hahmo noin 10 vuotta, ja sitten se meni lopettamaan sen listimällä kaikki pelaajat, kun halusi lopettaa sen vetämisen.

Lisäksi on tietenkin tullut pelaitua pikkuukkopelejä (WH40k, etc.), yms. lauta- ja strategiapelejä. MTG ja muutkin ovat tulleet tutuiksi.

Muistutuksena roolipeleistä ja muistakin peleistä kiiinnostuneille ROpecon heinäkuussa 22.6-28.7
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Kaivellaanpas vanha ketju pölypunkkien armoilta ylös.

Olen pelannut Rolemasteria reilun vuoden verran. Kaveri kysyi tuolloin, haluaisinko kokeilla, ja ajattelin, että ei siitä ainakaan haittaa ole. Koukkuun jäin. Ei haittaa.

Tuossa touhussa viehättää se, että pelaajien on tehtävä yhteistyötä menestyäkseen. Lisäksi menestyminen on kiinni sekä tuurista että omista ratkaisuista. Viime tehtävässä ammuin hieman alle 20 kertaa, ja vain viidesti osuin. Tarvitsin nopasta joka kerran vähintään 40 osuakseni. Siinä vaiheessa usko meinasi loppua kokonaan, kun heitin viidesti peräkkäin alle 20...

Voin kirjoittaa noista mielenkiintoisimmista tilanteista joskus myöhemmin paremmalla ajalla.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Onpas nyt kumma kun on tullut missattua tämä ketju kokonaan? Herranjumala sentään...

No onhan sitä tullut pelailtua, ja pelaillaan yhä jos vaan on aikaa ja pelikavereita. Hemmetin hauskaa puuhaa ja voittaa parhaimmillaan kaikenmaailman tietokoneropellukset mennen tullen. Näissä jutuissa on sitä todellista tekemisen vapautta ja joutuupa omat päättelykyvyt ja mielikuvituksenlahjatkin koetukselle. Roolipelaaminen siis todellakin kehittää, myös kielitaitoa jos pelaa esim. englanninkielillä säännöksillä.

Pelihistoriastani löytyy enemmän tai vähemmän kokemusta seuraavista peleistä: Runequest (aloittelin tällä aikanaan), Keski-Maa, TSH Roolipeli (kehno), Cthulhu, Star Wars ja Roolimestari. Nykyisin jos itse pelejä vedän, niin omilla säännöillä ja säädöillä. Ne kun on helppoakin helpompi räätälöidä omiin universumeihin sopiviksi. Eikä tarvitse sysätä rahaa mihinkään lisäkirjoihin, kun voi kehitellä ne itse.

Liveroolipelaamiseenkin on tutustuttu. Jotain yli 20 peliä olen jopa käynyt pelaamassa. Tässä taas on sitten ihan erilainen viehätys, joka tulee siitä että pelaajia todellakin on monia. Kokonaisuuden hahmottaminen voi olla toisinaan vaikeaa, mutta siinäkin piilee juuri sitä mielenkiintoa koska moni juttu tulee suurempana yllätyksenä ja jännitysmomentit kasvaa. Suosittelisin miltei kenelle tahansa roolipeleistä kiinnostuneelle larppia, jos ei sellaisessa ole vieraillut. Voi tuoda uuttaa näkökulmaa koko juttuun.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös