Romanit

  • 1 480 300
  • 3 748
Tila
Viestiketju on suljettu.

Jannacci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Romanit siis haluavat, että heitä kohdeltaisiin yksilöinä eikä romanikulttuurin edustajina. Samaan aikaan he kuitenkin pukeutuvat romanikulttuurin mukaisesti ja varmaan myös käyttäytyvät romanikulttuurin mukaan. Eli ollaan osana porukkaa, mutta ei haluta, että kohdellaan osana porukkaa.

Onko mikään virallinen romanijärjestö koskaan luetellut romanikulttuurin huonoja puolia? Osaako se vähemmistö edes yhtään itsekritiikkiä? Rainer Friman aikoinaan sanoi, että romanien on sulauduttava yhteiskuntaan, mentävä töihin ja kouluun. Miranda Vuolasrannan mukaan tuollainen uhkaa koko romanikulttuuria.

 

Maukka187

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Florida Panthers, Koovee, FC Haka, NHL
Se mua näissä manneissa ihmetyttää että miten vitussa ne onnistuu kusettamaan systeemiä kerta kerran jälkeen , vuosikymmenestä toiseen? Joka helvetin ikisellä mannella jonka tiedän on invapysäköintiin oikeuttava läpyskä auton ikkunalla, vaikka mitään fyysistä vikaa ei ole. Johonkin saatanan kansanpukuun jaetaan rahaa ja sossu maksaa muutenkin lähes kaikki menot. Oppi- tai asevelvollisuus ei tätä eliittiä koske. Onko tässä taustalla se että jos näitä kohdeltaisiin kuin muitakin ihmisiä niin alkaisi jumalaton huuto "rasismista" sekä "syrjinnästä" ja päättäjät katsovat että helpommalla pääsee kun maasutetaan tämä sakki hiljaiseksi? Multa ei heru minkäänlaista sympatiaa tätä ihmisryhmää kohtaan vaikka luulen että kyllä niistä se ~1% varmaan ihan tolkun ihmisiä on.
Näin osittaisena mannena tekisi mieli sanoa, että tämmösistä kirjoituksista olisi suotavaa antaa jäähyä, mutta onneks toi "~1%" pelasti kaiken.

Edit. Sori kamalasta uhriutumisesta, mutta minkäs sitä manne luonnolleen mahtaa. *hymiö*
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Itsellä on ollut paljon kohtaamisia romanien kanssa. Itä-Helsingissä heitä paljon tuntuu asustelevan. Itse olen ollut hiukan onnekas, että omat vanhempani ja isovanhempani ovat tunteneet täällä missä itse asun, monia romanitaustaisia henkilöitä. Näin ollen olen itse saanut kävellä hyvinkin rauhakseen välillä pimeilläkin kujilla ja joskus jos törmätään niin saatetaan moikata tai heittää muutama vitsikin siinä. Ja ei millään pahalla, mutta yleensä ovat kaverit sen verran aineissa, että maksimissaan moikkaukseen jää kohtaamiset. Tai jos pidempääkin keskustelua käyn, niin olen kuitenkin tietoinen siitä, että keskustelukumppanina toimiva romanitaustainen henkilö on (useissa tapauksissa) istunut linnassa aikaa puukotuksesta tai vielä useammin huumausainerikoksesta (ja tämä on siis nimenomaisesti varma tieto, että tiedän, että näin on käynyt, ei oletus). Ja itse asiassa omalta kohdaltani ne tuttavat romanit, jotka eivät ole lain kanssa olleet ongelmissa ovat vähemmistöä. Tiedä sitten miten koko romaniväestöön suhteutettuna prosentit ovat. Itä-Helsinki toki itsessään antaa otollisen mahdollisuuden hairahtua rikolliselle polulle, vaikka olisi ihan kantaväestöäkin.

Mutta siis itseäni vastaan romanivähemmistö ei ole koskaan rikkonut. Mutta ymmärrän kyllä toisaalta, että vanhemmat ja isovanhemmat ovat varoitelleet pientä Ostoskassia, että ei kannata nuorena lähteä heidän mukaan samalle tielle, ja että kannattaa pitää varansa. Nyt ymmärrän, että miksi. Enkä pidä näitä opetuksia milllään lailla rasistisina, vaan enemmänkin reaalimaailmaan pohjautuvina elämän opetuksina.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Näin osittaisena mannena tekisi mieli sanoa, että tämmösistä kirjoituksista olisi suotavaa antaa jäähyä, mutta onneks toi "~1%" pelasti kaiken.
Voitko kertoa mikä tuossa viestissä antaisi aihetta pelikieltoon? Täyttä totta joka kohta. No myönnän että sanan "manne" olisi voinut korvata sanalla "romani", mutta tietääkseni manne-termin käytöstä ei ole pekkaa paukkunut tällä palstalla, sen verran usein sitä kuitenkin täällä käytetään.
 

Janders

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Voitko kertoa mikä tuossa viestissä antaisi aihetta pelikieltoon? Täyttä totta joka kohta. No myönnän että sanan "manne" olisi voinut korvata sanalla "romani", mutta tietääkseni manne-termin käytöstä ei ole pekkaa paukkunut tällä palstalla, sen verran usein sitä kuitenkin täällä käytetään.

Sitten vaan lähteitä esittämään tuolle väitekavalkaadillesi. Kategorisia, syyttäviä väitteitä kokonaisesta etnisestä ryhmästä, jotka implikoivat ryhmän olevan alempiarvoinen kantaväestöön verrattuna. Ihan niin kuin tälle olisi jokin termi olemassa...
 

luukkumies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, maajoukkue , voima
Tässä kulttuurissa naiset ovat kylpylöissä pikku biksuissa kaaleen kanssa porealtaassa? Juu ihan varmasti ovat. Säälittävä maalitus Järvisydäntä kohtaan. Olivat samaa ryhmää sikailevien paskiaisten kanssa. Vielä joskus koittaa päivä, jolloin ehkä kohtaan rehdin mannen. Sitä odotellessa......
 

Perusjäbä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei jumalauta. Ootko nyt ihan tosissas?

Olen seurannut niin monta kertaa romaneita provosoimassa vartijoita, muita ihmisiä, sekä lukenut artikkeleja näistä kaupassa varastelevista romaneista, jotka rasismin takia saavat korvauksia, sekä kun luki noita Facebook-viestejä, niin heti oltiin vaatimassa korvauksia nimien kanssa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Viime aikoina on paljon puhuttu intersektionaalisesta feminismistä, mikä ymmärtääkseni tarkoittaa yksinkertaisesti rakenteellisen epätasa-arvon/ syrjinnän vähentämistä. Tämän ketjun viime aikaiset kirjoitukset osoittavat ideologian tarpeen.

Ymmärrän, että porukalla on negatiivisia kokemuksia romaneista, mutta näiden yleistäminen on sitä rasismia.

Ja kyllä, olen kohdannut monia fiksuja, työssä käyviä romaneja ja tiedän myös useita vähemmän fiksuja tapauksesia.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ymmärrän, että porukalla on negatiivisia kokemuksia romaneista, mutta näiden yleistäminen on sitä rasismia.

Ja kyllä, olen kohdannut monia fiksuja, työssä käyviä romaneja ja tiedän myös useita vähemmän fiksuja tapauksesia.

Kyllä sen aika äkkiä huomaa, jos romaneihin ei voi luottaa. Itse säilytän ehdottomasti jonkinlaisen epäluulon kohdatessani romaneja omassa elämässäni. Ihan vaan siksi ettei tarvitse ottaa jollain tavalla takkiin 99/100.

Harmittaa toki niiden puolesta, jotka yrittävät olla ihmisiksi, mutta en osaa tuomita pelkästään epäluuloisia ihmisiä rasisteiksi.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä sen aika äkkiä huomaa, jos romaneihin ei voi luottaa. Itse säilytän ehdottomasti jonkinlaisen epäluulon kohdatessani romaneja omassa elämässäni. Ihan vaan siksi ettei tarvitse ottaa jollain tavalla takkiin 99/100.
Näinhän se on. Itselläni kokemukset romaneista ovat olleet lähes poikkeuksetta negatiivisia. Teininä, kun tuli enemmän pyörittyä "kylillä", niin mannelauma näköpiirissä tarkoitti poikkeuksetta sitä, että joku joutui uhittelun, pahoinpitelyn tai pahimmassa tapauksessa aseellisen ryöstön uhriksi. Myöhemmässä elämässä sitten törmännyt lähinnä typerään käytökseen - häiriköintiin, kusettamiseen, pöllimiseen ja nyt viimeisimpänä, kun on omia muksuja, niin joutuu ajoittain sietämään täysin vailla käytöstapoja ja -malleja olevia mustalaispentuja.

Itseäni vituttaa suunnattomasti omat "heimoveljeni", eli "valkolaiset" juopot, nistit, rikolliset ynnä muu retalesakki. Luulisi, että mannet itsekin ottaisivat lusikan kauniiseen kouraan ja rupeaisivat laittamaan "kotipesää kuntoon", kun siitä kulttuuristaan kuitenkin ylpeitä ovat. Nyt se vaan näyttäytyy ihmisille lähes poikkeuksetta negatiivisessa valossa.
 
Suosikkijoukkue
Pelicans, Karhubasket KEspoo sekä Crocodiles
Tässä kulttuurissa naiset ovat kylpylöissä pikku biksuissa kaaleen kanssa porealtaassa? Juu ihan varmasti ovat. Säälittävä maalitus Järvisydäntä kohtaan. Olivat samaa ryhmää sikailevien paskiaisten kanssa. Vielä joskus koittaa päivä, jolloin ehkä kohtaan rehdin mannen. Sitä odotellessa......
En ole kyllä eläissäni nähnyt uimahallissa, kylpylässä saati uimarannalla romaania uimassa.
Nuoria romaanimiehiä olen kyllä nähnyt pelaamassa lentopalloa ja pesäpalloa. Kulttuurin mukaisissa urheiluhousuissa olivat.
olen itse törmännyt ihan asiallisesti käyttäytyviin romaaneihin muutaman kerran. Asuinpaikkakunnallani ei kohtaamisia voi välttää....toivottavasti ja onneksi koronakesä taitaa rajoittaa edes osaa heidän ruotsinsukulaistensa kesälomamatkailua tänne. Nämä Ruotsista tulleet heimoveljet eivät osaa käyttäytyä sitten yhtään. Mihin ikinä autonsa pysäköivät niin lähtiessä auton parkkipaikan ympäristö on kuin pienimuotoinen kaatopaikka.
 
Toinen, yhtä iso virhe, on hotellilta somessa väittää, että videoitu episodi oli sitä, kun samaan ryhmään kuuluvia ei päästetty sunnuntaina sisään. Ei siis edes myönnetty, että tuli sössittyä. Samaan seurueeseen kuuluminen pitäisi pystyä todistamaan, ja kykenemättömyys suattaa maksaa nyt.

Kuten yllä on todettu, kiertoilmaisuja on, ja näin ikävän oloisissa tilanteissa niitä toivottavasti osataan käyttää. Häiriökäyttäytymiseen voi vedota, kyllä sillä jonkun verran saa ketä vaan pois, kun on aihetta. Mitä ilmeisesti oli hyvin paljon.

Siis kiertoilmaisua on soveliasta käyttää ja evätä pääsy kylpylään vaikkapa vetoamalla häiriökäyttäytymiseen. Ei kuitenkaan ole soveliasta vedota heidän kuuluvan samaan porukkaan todistetusti häiriötä aiheuttaneiden kanssa. Miksi tästä jälkimmäisestä pitää löytyä todisteita, mutta ensimmäisestä ei?

Toisin sanoen miksi lause ”ette pääse sisään, koska olette aiheuttaneet häiriötä” ei vaatisi todisteita niistä häiriöstä, mutta ”ette pääse, koska olette samaa sakkia häiriöporukan kanssa” vaatisikin raskaat todisteet väitteen tueksi? Itse rinnastan nuo ihan tasan samaan.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
" Vieraanamme oli viikonloppuna ryhmä, joka yöpyi meillä maksutta, käytti kylpylän palveluita maksutta, joi omia juomia anniskelualueella sekä häiritsi ravintolan asiakkaita, häiritsi muita asukkaita pitkin yötä, pahoinpiteli työntekijäämme sekä asiakastamme. Tapahtumista johtuen paikalle on jouduttu kutsumaan viikonlopun aikana useaan otteeseen poliisit. Tästä johtuen kyseessä olevaan ryhmään kuuluvia henkilöitä ei päästetty enää sunnuntaina kylpylään. Olisimme toimineet samoin kenen tahansa asiakkaidemme kohdalla. "

Siellä on sikailtu, pahoinpidelty henkilökuntaa ja asiakasta mutta poliisi ei ole poistanut seuruetta valtion hotelliin rauhoittumaan?
Seurue oli loikkinut metsään kun poliisit saapuivat paikalle.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Aika kamalaa, mutten tunne mitään sympatiaa tuota ryhmää kohtaan. En vain tunne, vaikka tiedän että pitäisi. Kymmenet ja kymmenet kerrat mustalaisten kanssa tekemisissä olleena voin sanoa että yhtä ainutta positiivista kokemusta en tuosta ryhmästä ole saanut. En oikeastaan edes neutraalia. Ikävä juttu lapsien kannalta kun eivät uimaan päässeet.
Eikä pidäkään tuntea. Tää on niitten uus kusetus tapa. Piinataan toisia niin kauan, että jonkun menee hermo ja sanoo jotain tymää. Sitten ei muuta kuin videot someen.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Aika kamalaa, mutten tunne mitään sympatiaa tuota ryhmää kohtaan. En vain tunne, vaikka tiedän että pitäisi. Kymmenet ja kymmenet kerrat mustalaisten kanssa tekemisissä olleena voin sanoa että yhtä ainutta positiivista kokemusta en tuosta ryhmästä ole saanut. En oikeastaan edes neutraalia. Ikävä juttu lapsien kannalta kun eivät uimaan päässeet.
En tiedä pääsiko kaikki lapset uimaan, mutta varmaan puolen sukua kävi samalla rannekkeella kylpemässä.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Olen seurannut niin monta kertaa romaneita provosoimassa vartijoita, muita ihmisiä, sekä lukenut artikkeleja näistä kaupassa varastelevista romaneista, jotka rasismin takia saavat korvauksia, sekä kun luki noita Facebook-viestejä, niin heti oltiin vaatimassa korvauksia nimien kanssa.

Juuri tästä sanoin että saadaan hiillostamalla palveluammattissa oleva henkilö sanomaan jotain typerää ja sen nämä hyväkkäät kuvaavat. Ja kyseessä on enempi nuoret naiset tuosta sakista jotka ovat törkeempää porukkaa tekemässä tätä kun röyhkeydellä ei ole rajaa.
 

Sue

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, #89; lentosuukko KooKoolle
Uimisesta: viime talvena näin kaksi romaniperhettä uimahallissa. En itse ollut hallin puolella, vaan odottelin lapsia aulassa, josta oli näköyhteys halliin. Toinen naisista jäi lastenaltaan reunalle verryttelyhousuissa (!) Ja toinen meni altaaseen pienen vauvan kanssa pitkään trikoohameeseen pukeutuneena. En tiedä, oliko asia sovittu uimahallin henkilökunnan kanssa ja oliko pitkä hame uimapukukangasta, mutta ei häntä pois ohjattu.

Miehet menivät tavallisissa uimahousuissa isoon altaaseen ja pulikoivat kuin kuka tahansa uimari. Minulle jäi hirveän hyvä mieli siitä, että perheet tulivat halliin, eikä minusta heitä jääty pitkään tuijottamaan, mikä oli huippua sekin. Toki minusta on tylsää, että naisten pitää peittää itsensä noin kömpelösti ja miehet saavat liikkua pelkissä uikkareissa, mutta se on toinen juttu.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
... Toki minusta on tylsää, että naisten pitää peittää itsensä noin kömpelösti ja miehet saavat liikkua pelkissä uikkareissa, mutta se on toinen juttu.

Pukeutuminen koskee myös nuorempia miehiä, suorat housut jne. pitää olla päällä, kun paikalla on vanhempia romaneita. Verkkarit, uikkarit tai esim. shortsit ovat no, no tällöin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Sue

Hukkaviiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joo, näissä videoissa kannattaa aina muistaa se, että kyllähän ne rajataan niin että niissä näkyy juuri se itsensä kannalta paras osio. Eli jätetään pois se oma provosointi jne ja julkaistaan vaan se jos/kun toinen osapuoli/asiakaspalvelija tekee virheen, niin kuin tässäkin tapauksessa lopulta sitten kävi.

Itse olen eläissäni tavannut yhden kunnollisen romanin, mutta se sitten kulkikin perus neuleessa, farkuissa ja tennareissa. Eli häntä ei kyllä romaniksi tunnistanut jos ei sitä tiennyt. Yksikään näistä romanityyliin pukeutuvista/ sitä kulttuuria ylläpitävistä ei ole osoittautunut kunnolliseksi, päinvastoin ovat osoittautuneet huijareiksi, näpistelijöiksi jne.
 

Sue

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, #89; lentosuukko KooKoolle
Pukeutuminen koskee myös nuorempia miehiä, suorat housut jne. pitää olla päällä, kun paikalla on vanhempia romaneita. Verkkarit, uikkarit tai esim. shortsit ovat no, no tällöin.

Tämä oli hyvä tieto, kiitos. Totta, että molemmat miehet (ja naiset) olivat nuoria aikuisia.
 
Auttamatta näistä tulee aina mieleen tämä Karpon erinomainen pätkä:
(löytyi ennen youtubestakin, mutta valitettavasti en löytänyt enää)

Kovasti tässäkin tapauksessa olivat toimittamansa videon perusteella uhreja, eli tilanne osataan kyllä kääntää omaksi eduksi esim. videoiden avulla tarpeen vaatiessa.
 
Viimeksi muokattu:

tjj67

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Liverpool
Ei uimaan, eikä leirintäalueelle!
"Täällä oli lyhyen ajan sisällä neljä eri romanien vaunukuntaa, jotka aiheuttivat yöllä häiriötä ja hajottivat paikkoja." MTV3.fi 6.7
Romaneilla huonoa tuuria!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös