Rinnakkaislääkkeet

• 2 048
  • 11

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Se mikä minua tässä asiassa askaruttaa on lääkäreiden mahdollinen velvollisuus kertoa niistä tai määrätä niitä. Itselläni on ihan tuore omakohtainen kokemus kun kysyin itse apteekista reseptilääkettä hakiessani mahdollista edullisempaa versiota määrätystä lääkkeestä. Ja kas kummaa kun alkuperäinen lääke maksoi 125 euroa täysin vastaava rinnakkaislääke maksoikin 20 euroa. Lääkäri ei puhunut tästä mahdollisuudesta halaistua sanaa.

Saavatko lääkärit provisiota lääkefirmoilta määräämistään lääkkeistä. En voi muuten ymmärtää. Kai he kuitenkin ovat asiasta tietoisia.

Ja kyllä. Aion kysyä asiasta seuraavalla kerralla kasvotusten.

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Saavatko lääkärit provisiota lääkefirmoilta määräämistään lääkkeistä.

Pitkään sairastaneena ja monen monta lääkäriä tavanneena sanoisin, että et ihan hukassa arvelusi kanssa ole. Onneksi mulle aina apteekista kerrotaan kysymättäkin, jos halvempi rinnakkaislääke on saatavilla. Ei se nyt voi olla sattumaa, että samat lääkärit kirjoittavat aina saman firman tuotteita, jos se vaan mahdollista on. Toisaalta en usko mihinkään kategoriseen lääkärien "korruptoitumiseen", mutta varmasti joukosta löytyy mätiäkin omenoita.

On myös mahdollista, että lääkärillä ei ole tietoa rinnakkaislääkkeistä, mikäli ne ovat vähänkään uudempia. Kun sen patentin voimassaoloajan kirjoitat aina samaa lääkettä, niin jäähän sen nimi väkisinkin mieleen. Saisivat toki päivittää tietojaan useammin.

-edit-

Muistaakseni Fimea päivittää neljästi vuodessa listan rinnakkaislääkkeistä, että luulisi lääkärien aika hyvin olevan kartalla noista.

Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Pelicans, Karhubasket KEspoo sekä Crocodiles
Apteekit ovat velvollisia kertomaan rinnakkaislääkkeistä. Kela korvaus maksetaan halvimman mukaan ellei lääkäri ole erikseen reseptiin kirjoittanut Ettei voi vaihtaa rinnakkaislääkkeeseen. Näin apteekissa mulle kerrottiin viime viikolla kun hain lääkkeitä. Sä olisit Jari maksanut lääkkeiden erotuksen omasta pussista.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
yritys on ainakin kova

Jep. Läpinäkyvyyttä tämäkin systeemi kaipaisi ja jos tuossa jutussa mainittu toteutuu ja toimii, on se ihan pirun hyvä homma.

Vuonna 2016 Euroopassa toimivat lääkeyhtiöt ilmoittavat kaikki lääkäreille antamansa palkkiot. Suunnitteilla on, että jokainen voisi tarkistaa internetissä olevasta rekisteristä, paljonko oma lääkäri on saanut lääketeollisuudelta rahaa. Samalla potilas saisi mahdollisuuden tarkistaa, määrääkö oma lääkäri sellaisen lääkeyhtiön lääkkeitä, johon hänellä on sidonnaisuus.

Vaan eiköhän se lääkefirmojen lääkäreihin suuntaama voitelu vaihda sitten jotenkin muotoaan. Se on ainakin varma, että loppumaan sitä ei saada.

Tuamas

Jäsen
Sinänsä kysymys on yleensä enemmän alkuperäislääkkeiden tuttuudesta, kuin mistään varsinaisesta korruption tapaisesta.

Lisäksi osa lääkäreistä on, kuten monissa muissakin työpaikoissa työntekijät saattavat olla, laiskoja ja/tai kaavoihinsa kangistuneita.
Jos potilaalle on tiettyihin oireisiin aina määrätty tiettyä lääkettä, niin sitä helposti määrätään sitä samaa sitten hamaan tulevaisuuteen asti, vaikka rinnalle tulisikin rinnakkaislääke.

Ainakaan tuntemani lääkärit eivät saa (eivätkä ole saaneet) pennin jeniä lääkefirmoilta, mahdolliset edut ovat sitten lähinnä koulutusreissuja ja näissäkään en ole nähnyt suoraa kohdistusta, vaan kutsut menevät alueiden ja erikoisalojen mukaisesti.

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Sinänsä kysymys on yleensä enemmän alkuperäislääkkeiden tuttuudesta, kuin mistään varsinaisesta korruption tapaisesta.

Kuten tuonne aiemmin jo kirjoitin, niin tämäkin varmasti osaltaan on taustalla. Kun lääkeen patentoinnin jälkeen muutamaan vuoteen (viisi vuotta?) ei ole mahdollista rinnakkaislääkkeitä valmistaa, niin helpostihan lekuri kirjoittaa tuon patentin raukeamisenkin jälkeen sitä samaa lääkettä, jota on jo vuosia samaan sairauteen/samoihin vaivoihin kirjoittanut. Voisivat toki ihan ammattinsa puolesta olla pikkuisen paremmin kartalla siitä Fimean vaihtokelpoisten lääkkeitten listasta, jota muistini mukaan päivitetään kuitenkin neljä kertaa vuodessa.

Toisaalta apteekilla taitaa olla ihan lakisääteinen velvollisuus mainita asiasta, jos halvempi rinnakkaislääke on saatavilla, joten sen puolesta aivan sama mitä lääkäri kirjoittaa. Ellei sitten keksi lääketieteellistä perustelua sille, miksi lääkettä ei voi vaihtaa.

Tuamas

Jäsen
Kuten tuonne aiemmin jo kirjoitin, niin tämäkin varmasti osaltaan on taustalla. Kun lääkeen patentoinnin jälkeen muutamaan vuoteen (viisi vuotta?) ei ole mahdollista rinnakkaislääkkeitä valmistaa, niin helpostihan lekuri kirjoittaa tuon patentin raukeamisenkin jälkeen sitä samaa lääkettä, jota on jo vuosia samaan sairauteen/samoihin vaivoihin kirjoittanut. Voisivat toki ihan ammattinsa puolesta olla pikkuisen paremmin kartalla siitä Fimean vaihtokelpoisten lääkkeitten listasta, jota muistini mukaan päivitetään kuitenkin neljä kertaa vuodessa.

Patenttisuoja on 20 vuotta, mutta koska lääkkeissä niitä ei voida tuoda markkinoille heti patenttisuojan alettua (testaukset jne.) on käytännön patenttisuoja-aika markkinoilla olevilla lääkkeillä 8-12 vuotta.

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
koska lääkkeissä niitä ei voida tuoda markkinoille heti patenttisuojan alettua (testaukset jne.) on käytännön patenttisuoja-aika markkinoilla olevilla lääkkeillä 8-12 vuotta.

Oho, olen kuvitellut sen ajan olevan tosiaan noin viisi vuotta, mutta näköjään on reilusti pidempi. Kiitos oikaisusta, taas olen himpun verran viisaampi.

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Hanakasti sieltä kyllä määrätään kalliimpia lääkkeitä.

Apteekkienkin halu ja kyky kysyä rinnakkaislääkkeistä vaihtelee melkoisesti. Minulle on pitkään määrätty erästä nenäsuihketta, jota olen samasta apteekista ostanut. Vasta nyt viimeksi kysyttiin, että haluanko ottaa rinnakkaisen sumutteen ja säästää useita kymppejä. Kyllä halusin, varsinkin kun 3kk säkki lääkkeitä erinäisiin perussairauksiin maksoi muutenkin taas toistasataa euroa. Onneksi on edes joihinkin 100% korvaus eli saan tietyt lääkkeet kolmen euron omavastuuhintaan, muuten nekin maksaisivat parisataa euroa ja tuolloin jättäisin ne ostamatta.

Voi tietysti olla, että tämä rinnakkaissumute oli juuri nyt tullut markkinoille, mutta koskaan aikaisemmin ei apteekki ole tätä rinnakkaislääkettä tarjonnut ennen, vaikka kanta-asiakas tuonne olenkin.

Puscutractori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Harri Olli, rahaton ManC, NP#32, DEFC #62

Varmasti on näinkin. Ainakin oma lääkärini, jolla olen käynyt pian kymmenen vuotta, sanoin jo kauan sitten: "Vaihda sitten apteekissa halvempaan, jos siltä tuntuu. Mä kirjoitan aina tätä samaa, joka on mulle tuttu."

Viuhula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Asiaan vaikuttaa myös lääkkeiden saatavuus. Kaikki firmat eivät kykene koko ajan toimittamaan lääkkeitä apteekkiin esim. raaka-ainepulan takia. Ja apteekit eivät halua myydä eioota, joten valitsevat sitten luotettavan toimittajan. Usein alkuperäisvalmisteella on hyvä saatavuus. Mutta käsittääkseni apteekit hyötyvät halvempaan rinnakkaistuotteeseen vaihtamisesta KELAn korvauksien kautta jotenkin.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy