Ravustus

  • 14 568
  • 37

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ravustaako jatkislaiset? Aivan huikeata hommaa... Ihan pikkupojasta on pyydyksillä käyty. Varsinkin kun oma mökki veden äärellä:cool:

Tänään alkoi kausi puoliltapäivin, mutta tiesin jo hyvissä ajoin, että en valitettavasti tänä vuonna pääse heti kauden alkuun. Mutta tämän vuoden saalista odotetaan todella hyvää, että tuskin ne äyriäiset sieltä mihinkään loppuu. Ainahan on toki riski, että naapurit käy tyhjentämässä meidänkin rannat.

Mahtava tapa viettää aikaa frendien kanssa saunoen ja makkaraa paistaen. Ja sitten tietenkin se itse pääjuhla missä ravut syödään... Viinaakin siinä menee.

En edes niin älyttömästi pidä ravun mausta ja eihän niissä paljoa ole syötävääkään, mutta eihän se siitä ole pelkästään kiinni.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Todellakin hienoa hommaa!!! Mikäs on ravustaessa kun on lämmin kesäyö. Rapujuhlahan kruunaa kaiken,tosin en itse syö rapuja mutta snapsit menee kyllä kurkusta alas hyvinkin helposti.
 

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
On sitten ensi kerta moneen vuoteen, kun myöhästyn rapukauden avauksesta. Ravustetuksi ei ole tullut, mutta saksiniekkojen hieno maku on käynyt sitäkin tutummaksi.

Maanantai iltana tuokin moka korjataan, kun pääsen poikkeuksellisen paljon hyvästä lätkästä ja hienoista makuelämyksistä ymmärtävän pääkaupunkiseutulaisen ystäväni kanssa testaamaan kauden satoa.
 

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Rapukausi käynnissä

Sitä alkaa tulla vanhaksi. Toisen kerran peräkkäin sama juttu. Myöhästyin kauden avauksesta. Lauantaina otetaan kuitenkin hyvitys, sillä tänään haen 50 saksiniekkaa uskotulta kokilta. Kuorenvaihto on tänä vuonna pahasti myöhässä ja saaliit ainakin alkuun siksi heikohkoja. Paras paikka ravustaa Turussa onkin eräs tässä nimeltä mainitsematon puoti.

Onneksi vanhalle asiakkaalle luvattiin katsoa suurimmat päältä. Saavat punertavat ystävät uiskennella tilliliemessä pari päivää ennen päätymistään alas kurkusta yhdessä snapsin kanssa.
 

Prookie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mukavan leppoisaa hommaa on tuo ravustus. Tosin muutama vuosi sitten sain yliannostuksen ravustuksesta, kun kesätöissä töihini kuului koeravustaa Vanajan reittiä. Kuitenkin viime vuonna tuli muutama yö järvellä myllättyä, saaliin ollessa kohtalainen.

Kuulemma tänä vuonna on turha hätäillä ravustamaan. Ainakin Hämeessä parhaat saaliit tulevat asiantuntijoiden mukaan vasta myöhemmin loppukesästä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pariin kertaan olen kaverin kanssa käynyt hänen mökillään ravustamassa. Ihan vain jännityksen vuoksi. Hauskaa puuhaa, ei siinä mitään. Itse en syö rapuja kala-allergikkona, mutta ei se menoa haittaa. Homma on hauskaa, ensin ongitaan saaliskalat ja sitten sen jälkeen heitetään yksi merta järveen ja odotellaan. Samalla voidaan saunoa.

Pitääkin kysellä, josko lomallani mentäisiin ravustelemaan.
 

1900

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal ja Lahden Reipas
Hienoa hommaa!

Aika heikkoja saaliita on merrat antaneet näin avaus viikolla. Itselläni on kymmenen mertaa Kuohijärvessä ja saldo on tällä hetkellä noin 80 rapua, joista osa viskottu alamittaisina omaan rantaan. No, ainakin luparahat on jo saatu takaisin kun heti tiistai-iltana myin kolmisenkymmentä rapua joten loput on sitten pelkkää voittoa. Tavoite on minimissään 800 rapua loman aikana mutta kyllä se tuhatkin pitäisi rikki mennä.

Pitänee lähteä tästä mökille takaisin mertoja kokemaan.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Oi niitä aikoja

Meillä oli muinoin isäni kanssa n. 50 rapumertaa joka yö järvessä (erittäin rapurikkaassa sellaisessa) ja yön keskisaalis oli siellä 150 ravun paikkeilla.

Siihen aikaan ravut olivat valtavia eikä alamittaisia tullut kuin pari hassua. Meillä oli rannassa iso verkkoaitaus, johon ravut kerättiin ja vietiin sitten myyntiin.

Siihen aikaan paikalliset ravintolat maksoivat niistä 15mk/kpl, joten joka ikinen aamu menimme takaisin mökille 2200 mk kahisevaa taskussa.

Isäni laski saaneensa sinä kesänä n. 200 000 mk ravuista josta tietenkin perkeleen verottaja vei valtaosan. Hyvä bisnes silti!

Tästä ehdimme nauttia vielä toisenkin kesän, kunnes joku &¤#&#¤&!! toi järveen rapuruton ja koko kanta kuoli. Oli paitsi tuottavaa niin mukavaa aikaa.
 
Viimeksi muokattu:

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Muistelinkin, että tämmöinen ketju on olemassa. Se tuli kyllä yllätyksenä, että tämä on minun avaama ja näinkin vanha.

Ei se mitään, viikon päästä meininki jatkuu samana. Tänä vuonna pyydykset ovat vedessä 7-8 tuntia kauden alun jälkeen, ei paha.

Tänä vuonna saa myös käyttää omia pyydyksiä ensimmäisen kerran ties kuinka monen vuoteen. Siellä ne vajassa odottavat.

Porukkaa on lupautunut mukaan ja naapurikunnassa on Matti Nykänen livenä. Tästä voi muodostua kaikkien aikojen kekkerit.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ravustus on ihan kuningashommaa. Tämän alkamassa olevan kauden osalta tosin ketuttaa aivan tolkuttomasti se, että lomaa en pysty pitämään ja eihän rapufriikille viikonlopun pyynnit ja saaliit riitä. Jollakin epämääräisellä tekosyyllä huijaan itselleni lomaa. Tai ainakin tällaisesta järjestelystä haaveilen.

Tänä vuonna vedet ovat olleet lämpimiä, joten sen puolesta lienee ravuillakin ollut mukava köllötellä ennen hieman lämpimämpää kylpyä. Tavoitteena olisi ensi perjantaina viedä se normaali eli noin 5 mertaa järveen ja sitten odotellaan ja katsellaan syödäänkö mökissä rapuja vai kalapuikkoja.

Tämän ravustuksen osalta olen sellaista pohdiskellut, että onko siinäkin ihmisillä mitä ihmeellisimpiä tapoja ja uskomuksia joiden uskotaan parantavan saalista. Kalastushan on pahimmillaan/parhaimmillaan lähes mystistä taikomista, kun kuuntelee erilaisia pyyntitapoja ja viritelmiä. Ravustuksesta ei oikein samanlaisia tarinoita kuule, viimeisin jippo josta kuulin taisi olla keitetyn porkkanan laittaminen mertaan ;) Kuulemma houkuttelee hyvinkin rapuja, mutta tiedä häntä. Joka tapauksessa olisi ihan mukava lueskella, jos jollakin näitä omituisia pyyntitapoja tai uskomuksia on. Minulla tyyli on aina ollut roskakalaa mertaan syötiksi ja merrat vanhoille paikoilleen. Siinä koko juoni.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
bozik kirjoitti:
Joka tapauksessa olisi ihan mukava lueskella, jos jollakin näitä omituisia pyyntitapoja tai uskomuksia on.

Lepän oksia tulee joskus laitettua, ei kyllä mitään muistikuvaa miksi. Ainoa syy minkä itse keksin on sen takia, että siellä vankeudessa olisi sitten mukavampi odotella. Se tuskin on kuitenkaan se syy mikä rapukirjassa tms. on mainittu.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Muistutus

Muistakaa nyt ainakin te, hyvät palstatoverit, keittää tai muulla tavalla desinfioida ne rapumerrat joita ette ole pitkään aikaan käyttäneet, joku on kuitenkin niitä jossain vaiheessa lainaillut johonkin toiseen vesistöön ja ette vain asiaa muista.

Mitään ravustuskikkoja ei ole, roskakala toimii kuten bozikillakin. Sen olen huomannut että nämä uudet muoviset kartiomalliset merrat kyllä kalastavat paremmin, niistä kun ravut ei pääse karkuun.
 

lautamies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Itäsuomalainen jääkiekko.
Minä kun olen varmasti ainut kuka on aloittanut ravustuksen jo -50 luvun lopulla pikkupoikana, annan sinulle bozik yhden neuvon: Hiukan pilaantunut ja haiseva liha, minun ravustusurani alussa erityisesti kissan, on rapujen herkkua. Silloin kun minä hommaa aloittelin, ei ollut vielä mertoja paljonkaan käytössä, vaan pyynti tapahtui päältä avonaisilla "liipeillä", ja tuo pilaantunut liha oli ravuille niin herkkua, että ravut pysyivät hyvin pyydyksessä noston ajan, päinvastoin kuin esimerkiksi silloin kun syöttinä oli kalaa, joka sekin toimi paremmin hiukan haisevana.

Hyvää rapuonnea pojille!!
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Gags kirjoitti:
Sen olen huomannut että nämä uudet muoviset kartiomalliset merrat kyllä kalastavat paremmin, niistä kun ravut ei pääse karkuun.
Erinomainen huomio. Tästä minulla on ihan omakohtaista kokemusta. Meillä taitaa olla kolme tai neljä eri mertamallia käytössä ja se muovinen ja kartiomallinen on aivan ylivoimainen. Toissa kesänä testailin asiaa niin, että vaihdoin mertojen paikkoja keskenään, tämä kartiomalli (rapurosvo?) pyydysti oikein hyvin jokaisesta paikasta, kun taas erilaiset muut viritelmät pyysivät erittäin huonosti joka paikasta.

Pyytimien desinfioinnin kanssa on jokaisen oltava tarkkana. Siitä ikävä tauti tuo rapurutto, että yksikin huolimaton ravustaja pystyy pilaamaan koko vesistön.

LISÄYS. Tosiveteraanille kiitoksia. Tuota lihahommaa olen ajatellut tänä vuonna kokeilla.
 

Rukkanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ravustuksen totaalisena noviisina tiedustelisin että mitenkähän mahtanette nuo mertanne paikat valita ja minkäs hintaisia nuo uudet merrat on? Homma on kiehtonut pirun kauan ja ajattelinki tuohua kokeilla. Saksiniekkojen maku vodkalla hyöstettynä on syöpynyt mieleeni jo vuosia sitten (joskin silloin ilman vodkaa) ja kalastuksesta kuin hullu puurosta pitävänä olen touhua päättänyt kokeilla. Realiteetit ymmärtäen en odota saalista laisinkaan vaan itse toiminnan suorittamista. Mutta jos jollain olisi jotain pientä infopakettia tarjota tai mahdollisesti hyödyllistä linkkiä niin kiitoksen suuren hänelle ojennan!
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eiköhän palstalta löydy asiaan paremminkin perehtyneitä, mutta helpollahan tuon ravustuksen aloittaa. Merrat maksavat käsitykseni mukaan noin 10 euroa kappale. Näitä on tietenkin monenlaisia ja monen hintaisia, mutta halpisketjut kuten Hongkong ym. myyvät mm. aiemmin puheena olleita kartion muotoisia muovimertoja (n.10 egee(kpl) ja hyvin ovat ainakin minulla pyytäneet.

Eli hanki pari mertaa, ongi tai hanki muutoin esim. pari särkeä (tai sitten sitä lihaa) syötiksi ja olet valmis kuningasravustaja. Paloittelet vain syöttikalan ja muovisissa merroista on syöttiä varten valmis koukku tai joku muu viritelmä mihin syötin saa kiinnitettyä. Ainakin itse tyrkkään usein mertaan vielä kivenmurikan painoksi ja sitten vaan upotetaan merta hoitamaan hommansa.

Kannattaa etsiskellä suhteellisen kovapohjaisia rantoja, joissa on kiviä tai muita koloja ravuille piilopaikoiksi. Sikäli ravustus poikkeaa muusta kalastuksesta, että käsittääkseni ravut liikkuvat lähes yksinomaan hämärässä/pimeässä eli saalista tulee illan ja yön aikana.

Sitten vaan aamusella mertoja kokemaan ja tyhjentämään. Tässä vaiheessa jos saalista on tullut kunnolla voi tietenkin naapureille kajauttaa, että perkele kun tulee paljon ja isoja rapuja ;)

Itse rapujen valmistus on helpompaa kuin perunan keittäminen ja netti on pullollaan reseptejä. Käytännössä ravut vain huuhdotaan kunnolla, pudotellaan yksitellen kiehuvaan suolalla, tilillä ja mahd. sokerilla varustettuun veteen ja keitellään noin 10 min. Nopea jäähdytys ja sen jälkeen ravut säilyvät varsin hyvin vaikkapa pari vrk kylmässä.
 

Rukkanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
bozik kirjoitti:
Sitten vaan aamusella mertoja kokemaan ja tyhjentämään. Tässä vaiheessa jos saalista on tullut kunnolla voi tietenkin naapureille kajauttaa, että perkele kun tulee paljon ja isoja rapuja ;)
Tuohan nyt taitaakin olla jo itsestään selvyys :) Kiitoksia nopeasta vastauksesta arvon Bozik.

Tuo itse valmistus onkin tutumpaa hommaa. Lisäksi olen kuullut ja nähnyt erään kokin myöskin pakastavan nuo rapuliemet joita sitten käyttää muussa ruoanlaitossa lihaliemen tapaan.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Rukkanen kirjoitti:
Tuo itse valmistus onkin tutumpaa hommaa. Lisäksi olen kuullut ja nähnyt erään kokin myöskin pakastavan nuo rapuliemet joita sitten käyttää muussa ruoanlaitossa lihaliemen tapaan.
Toimii. Itse asiassa keitetyt ravutkin voi pakastaa siinä liemessä ja näin pidentää ravunsyöntikauden pituutta.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
bozik kirjoitti:
Sikäli ravustus poikkeaa muusta kalastuksesta, että käsittääkseni ravut liikkuvat lähes yksinomaan hämärässä/pimeässä eli saalista tulee illan ja yön aikana.

Sitten vaan aamusella mertoja kokemaan ja tyhjentämään.

Muistelisin jostain kuulleeni, että amerikan serkku liikkuisi jonkin verran paremmin myös päivänvalossa, tiedä sitten, toki ravustus on yökyöpeleiden touhua. Saa kaikkia rapuja silti päivälläkin ja ei yrittäminen pahasta ole.

Kannattaa merrat käydä yölläkin katsomassa ja syötit vaihtamassa. On totta, että syötin on hyvä olla vähän pilaantunutta, mutta ei ihan semmoista millaiseksi se menee, kun lämpimässä järvessä lilluu todella kauan.

En ole hirveästi tutustunut valikoimiin viime aikoina, mutta kun on koko yö aikaa yrittää, niin merroista pääsee karkuun eli aamulla ei ole mitään mitä tyhjentää. Semmoisiakin löytyy, mistä ei todellakaan karata.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Nyt olisi sitten kausi alkanut. Omalla kohdallani menee vielä muutama tunti ennen kuin täältä pääsee pois.

Kuka muu lähdössä tänään?
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
pernaveikko kirjoitti:
Kuka muu lähdössä tänään?
Apus mä !!

Tämän viestin kirjoittamisen jälkeen käyn sanomassa pomolle, että nyt näet katoamistempun. Edukseni on laskettava se, että pomot ovat minulle enemmän frendejä kuin mitään "pomoja". Hyviä äijiä, hommat hoidetaan ja ei kyttäillä = meitsi häipyy.

Tilannetietoa ei ole vielä antaa. Nuorempi broidini vei 8 kpl mertoja järveen klo 12.00 ja ruuhkaa kuulemma oli. Parhaita paikkoja viedään. Noh, sanoi nokallinen naakka, 3 tuntia ja olen itse pyytämässä. Ma-ti vapaata, joten onnellisuusketjuun menisin jos olisi aikaa.

Rapuonnea kaikille !
 

1900

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal ja Lahden Reipas
Ja täplärapua nousee...

...niin perkeleesti.

Viikko sitten rapua rupesi nousemaan heikohkon alun jälkeen ja viikon aikana on kaiken kaikkiaan tullut yli 900kpl joista noin 300 on ollut yli 11cm pitkiä. Pelkästään viime yönä nousi 194kpl saksiniekkoja.

Joukossa on myös muutamia mörssäreitäkin, yhden hepun sakset olivat 9cm pitkät. Tällä hetkellä sumpussa kuhisee yli 400 rapua ja lehteenkin piti jo laittaa myynti-ilmoitus kun ei noita itse kerkeä käyttämään.

Rapukanta järvessä on todella hyvässä kuosissa ja omaan rantaan on tullut nakattua 7-10cm luokan rapuja jo pitkälle päälle 800kpl joten ensi vuonna on lupa odottaa vieläkin parempia saaliita tai ainakin isompia yksilöitä.

Ei muuta kuin särkeä taas pilkkomaan ja 17kpl mertoja taas karien ja kivien vierelle.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Huh huh, aika mahtava on 1900 saalis (jollei ole rapuvale ;)

Oma ravustus on lomien puuttumisen vuoksi rajoittunut lähinnä viikonloppuihin. Saalis on ollut kohtalainen, pieniä rapuja (mallia takaisin järveen) on tullut yllättävänkin paljon (n. 100), isoja sitten hieman vähemmän. Arviolta n. 50 rapua olen keitellyt eli siinä se syömäkelpoinen saalis.

Hyvänmakuisia ne taas olivat ja johtuneeko lämpimistä vesistä vai mistä, mutta pikkaisen ovat siis isot ravut olleet piilosalla. Taitavat olla syvissä vesissä, kyllä minä ne syksyn tullen ja vesien viilentyessä vielä ylös nostan...

Edit. Lisäillään sen verran, että jokirapuja ovat lähinnä olleet. Joukossa muutama valioyksilökin (lue ISO).
 
Viimeksi muokattu:

1900

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal ja Lahden Reipas
bozik kirjoitti:
Huh huh, aika mahtava on 1900 saalis (jollei ole rapuvale ;)

Löytyy muuten tuosta isomuksesta sekä sumpusta valokuvia aika paljonkin. Joten kun täältä mökiltä kotiutuu ja pääsee kunnolla koneen ääreen (tämä gprs-kortti on rasittava) niin halukkaille kyllä lähtee todistusaineistoa.
 

1900

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal ja Lahden Reipas
Rapukausi taas tuloillaan!

Elikäs onkos porukka lähdössä vesille veneet mertalastissa? Itse olen onneksi syyskuun alkuun asti lomilla, joten 20kpl mertoja lähtee heti lauantaina vesille ja kovassa käytössä tulevat olemaan.

Viime viikolla heitin huvikseen koeravustuksena kolme mertaa ottipaikoille ja yhteensä 54 rapua oli kolmessa merrassa. Eli aivan saatanasti tuntuu tuota täplää olevan. Piti vielä parin yön päästä kokeilla neljän merran kanssa kun tuli mato-ongella ahventen sekaan eksyi neljä särkeä. Ja 60kpl oli seuraavana aamuna otuksia. Karkeasti arvioiden oli molemmissa koe-erissä noin 1/3-osa yli 11 senttisiä. Ei tullut tarkemmin mittailtua, kun heitin kaikki takaisin järveen. Muutamia oli kylläkin tosi komeita, >13cm.

Viime kesän saalisiin palatakseni, tuli muuten muutama viikko takaperin syötyä viimeiset ravut pakkasesta, kaikkiaan rapua nousi yli 2100kpl. Takaisin järveen heitin 1500kpl alamittaisina. Olen pitänyt 2000-luvun alusta asti kirjanpitoa rapusaaliista tarkasti ja esim. koko 2004 vuoden kesällä sain saaliiksi 180 rapua. Nykyään sama määrä tulee yhdessä yössä.

Sen verran vinkkinä, että olen huomannut ravun olevan aivan hulluna lahnoihin. Ja yksi hyvä konsti on pakastaa kala, jauhaa se pakastekalikkana esim. sukkahousuista tehtyyn pussiin ja pussi merran koukkuun. Sulaessaan kala alkaa levitä pussista ulos ja takuulla houkuttelee saksiniekkoja mertaan. Puolimätä/haiseva kala ei omien kokemusten mukaan kylläkään toimi alkuunkaan. Ei ainakaan testinä olleisiin täplärapuihin, tuoretta/pakastettua kalaa tuntuvat haluavan. Ja paikkoina kivien vierustat, karikot jne. Syvyyttä kahdesta viiteen metriin. Nyt kun tuntuu tuo kanta olevan noinkin vahva, täytyy piruuttaan kokeilla, tulisiko tuo täplä jopa tikulle.

Ei muuta kuin painavia mertoja kaikille.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös