Edistyksellisyys termi oli ehkä liian vahva mutta lähinnä mietiskelin että voitaisiinko kaupungin perinteisen joukkoliikennekehityksen eli bussi-raitiovaunu-metro kuviota muuttaa niin että jätetään raitiovaunuvaihe pois välistä ja hoidetaan liikenne oikeasti loppuun asti mietityllä sähköbussijärjestelyllä siihen saakka kun tarve mennä kiskoilla maan alle tulee ajankohtaiseksi?
Tässä vain on se, että se toimiva joukkoliikennejärjestelmä on täysin olennainen osa kaupunkialueen luomista ja sen tiivistämistä.
Suomessa pääkaupunkiseutu on ainoa alue, jonka väestöpohja mahdollistaa kannattavasti metroliikenteen.
Jotta Turku, Tampere tai vaikka Oulu voisi edes haaveilla metrosta, tulisi väestöpohjaa laajentaa merkittävästi ja tiivistää kaupunkirakennetta samalla. Tämä ei taas onnistu käytännössä ilman merkittävästi nykyistä laajempaa ja toimivampaa joukkoliikennettä, johon ratikka on se helpoin ratkaisu.
Loikka busseista metroihin on käytännössä aivan liian suuri, jolloin sitä ei koskaan tapahdu.
Se rikkoisi perinteistä kaavaa ja olisi sitä kautta mahdollisesti edistyksellinen. Varsinkin jos se toteutettaisiin hyvin ja olisi silti kokonaistaloudellisesti halvempi.
Eli ideana: käytetään haluttu summa (kuten tuo 400 miljoonaa) joukkoliikenteeseen mahdollisimman tehokkaasti, kuitenkin matkustusmukavuudesta tinkimättä. Ja kun huomataan ettei matkustuskapasiteetti siltikään enää riitä niin siirrytään kiskoliikenteeseen maan alla.
Kiskoliikenteen vieminen maan alle maksaa moninkertaisesti enemmän kuin ratikkaverkon luominen ja sen saaminen edes jotenkin kannattavaksi edellyttää hyvin tiivistä kaupunkirakennetta sekä isoa väestöpohjaa.
Kumpaakaan ei ole käytännössä saatavissa ilman välivaihetta, olkoon se sitten laajat investoinnit bussikaistoihin tai ratikka.
Jos kaupunkia halutaan oikeasti kasvattaa, tiivistää kaupunkirakennetta ja luoda siten edellytykset kasvulle, niin ratikka Tampereen tapaan on nähdäkseni myös Turussa se järkevin ratkaisu.
Kunnon kasvuun riittävä kapasiteetti on mahdollista luoda ainoastaan sillä, että joukkoliikennevälineille on omat ruuhkattomat kaistat/raiteet ja sille osoitetaan tilaa johon ei esimerkiksi yksityisautoilla ole pääsyä.
Nyt kun on Tampereella seurannut tuota ratikkaprojektia, niin on käynyt täydellisen auringonkirkkaaksi se, että busseilla ei vastaavaa sujuvuutta ja matkustajamäärää olisi millään saatu aikaiseksi.
Lisäksi nyt kun busseja pyörii liikenneväylillä huomattavasti aiempaa vähemmän, myös yksityisautoilu on hyvin sujuvaa.
Jos Turussa ei rakennettaisi merkittävää määrää kokonaan uusia väyliä pelkästään busseille, bussikapasiteetin nosto johtaisi käytännössä suoraan myös huomattavasti nykyistä epämukavampaan yksityisautoiluun.
Kun taas ratikan myötä vähenevä bussiliikenne (ja yksityisautoilu kun ratikalla pääsisi usein kätevämmin kuin bussilla tai autolla) sujuvoittaa myös yksityisautoilua merkittävästi.