steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Huomenna alkaa taas Tour.

Chris Froome tulee voittamaan, uskon että monen minuutin erolla, mutta tyydytään nyt vain ennustamaan että voittaa. Mielestäni vain, loukkaantuminen tai kaatuminen tai joku muu ennakoimaton tahatuma, joka johtaa merkittävään aikamenetykseen voi viedä voiton. En millään jaksa uskoa että kukaan normaalisti ajamalla voisi Froomea voittaa, pieni varaus sille että Contador olisi saanut kaivettua todella hyvän kunnon esiin, mutta kevätkausi ei mihinkään sellaiseen ole viittannut. Toki sekin on mahdollista että Froomen kunnonajoitus olisi mennyt aivan totaalisen pieleen, mutta en jaksa uskon.

Onko Movistarilla joku erityisen hyvä joukkue. Pafilla oli Movistarilla pienin kerroin joukkuekilpailun voitosta, en oikein ymmärrä mihin tämä perustuu, onhan siellä Quintana, Costa ja Valverde mutta on Skyllakin kova ryhmä. No itse löin vetoa kertoimella 4 Sky:n voiton puolesta joukkuekilpailussa.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Joukkuekilpailuun lasketaan jokaisen joukkueen kolmen parhaan ajajan ajat jokaiselta etapilta.

Joukkuekilpailussa aika harvoin pärjää parhaan pyöräilijän joukkue, varsinkin jos sillä on vain yksi selvä kapteeni. Sen jälkeen kun pyöräilijä on tehnyt kapteenin eteen kaiken, niin tallin apuajaja tulee löysäillen maaliin.

Vuorietapeilla voittajan joukkue toki tekee hyvää tulosta, mutta jollain "irtiottajien etapilla" voi hyvinkin tilanne muuttua, jos Movistarin ajaja tulee maaliin kymmenen minuuttia ennen pääjoukkoa.

Esimerkiksi sen yhden amerikkalaispyöräilijän (jonka nimeä en halua mainita) joukkue ei voittanut joukkuekisaa kertaakaan vuosina 1999-2005. Sen jälkeen on toki kolmeen kertaan keltapaidan voittajan talli ollut paras. Discovery 2007, CSC 2008 ja Astana 2009.
 
0-3 -> 4-3

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Vuorietapeilla voittajan joukkue toki tekee hyvää tulosta, mutta jollain "irtiottajien etapilla" voi hyvinkin tilanne muuttua, jos Movistarin ajaja tulee maaliin kymmenen minuuttia ennen pääjoukkoa.
Ei kertointa voi sen varaan laskea että tulee joku yksittäinen irtiotto, ei kukaan osaa sellaista ennustaa. Movistarin suosikkiasema varmasti perustuu siihen että heillä on kolme kohtuu hyvää ajajaa Valverde, Costa ja Quintana.

Eikä Sky:n kohdalla ole kyse pelkästään Froomesta. Richie Porte on yksi parhaista aika-ajajista ja mäkiajajista, ei edes kovin paljon Froomen perässä. Peter Kennaugh ajoi myös hyvin mäkiä Daupihnessa. Sky:lla on myös muita (Boasson-Hagen, Geraint Thomas, Ian Stannard) vähintään kohtuullisen tason aika-ajajia, aika-ajo voi olla joukkuekilpailun suhteen aika merkittävä. No joukkuekilpailussa tietenkin voi olla hyvin merkittävää jos joku joutuu keskeyttämään. Movistarin taktiikka on myös vaikea ennakoida, ajavatko pelkästään esimerkiksi Valverdelle vai mahdollisesti yrittävät useampaa kaveria pitää korkealla kokonaiskilpailussa.

edi. Tänään oli melkoista sähläystä kun bussi jäi kiinni maalin kohdalla olevaan telineeseen ja maalin paikkaa kerettiin pariin kertaan muuttaa kisan aikana. Contadorille kävi karsea munkki kun kaikille määrättiin tämän härdellin takia sama aika vaikka kaatuminen jossa Contador oli mukana tapahtui kyllä yli 3km maalista ja tässä vaihessa oli jo keretty ilmoittamaan että maali on alkuperäisellä paikalla.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Huomenna sitten ensimmäinen kunnon vuorietappi. Maali Ax 3 Domaines'ssa 1375 metrin korkeudessa, joskin ihan loppuosa on tasaista. Ennen maalimäkeä ylitetään myös Col de Pailhères.

Joitakin keskeyttäneitä ollaan jo nähty. Ehdottomasti kovin nimi näistä oli viime vuoden nelonen Jurgen van den Broeck. Christian Vande Veldelle haaverit eivät ole mitenkään yllättäviä. Hänelläkin on takavuosilta nelossija, mutta tänä vuonna hän olisi todennäköisemmin ollut Ryder Hesjedalin apuna.

Daryl Impey johtaa kilpailua tässä vaiheessa, mutta tuskin enää huomisen etapin jälkeen, sillä häntä ei tunneta mäennousukyvystä. Seitsemäntenä oleva Chris Froome on suosikkien ykkönen. Hänestä Contador on 6, Hesjedal 14, Valverde 17, Evans 23, Rodriguez 25 ja Schleck 26 sekuntia perässä.

Pistekilpailu sai tänään kenties ratkaisevan tuntuisen eron, kun Cannondale-talli piti sen verran kovaa vauhtia kakkoskategorian nousussa, että Sagan kesti mukana ja kaikki muut kovat kirimiehet (Cavendish, Greipel, Kittel) putosivat porukasta. Eroa kakkossijaan on jo lähes 100 pistettä. Pistekilpailu toki rauhoituu viikonlopun ajaksi, tosin huomisella etapilla välikiri on ennen pahoja nousuja, joten siinä voi tapahtua jotain.

Sunnuntaina on ylitettävänä viisi vuorta, mutta maali on 30 kilometrin päässä viimeisestä. Vaikea nähdä siinä mitään isoja eroja kokonaiskilpailun suosikkien välillä. Pilkkupaitaa tavoitteleville etappi sopii mainiosti.

Heti etapin jälkeen siirrytään sitten pohjoiseen, maanantaina on lepopäivä ja sen jälkeen ratkaisuja voi odottaa keskiviikon aika-ajosta. Toisen viikon kohokohta on ehdottomasti sen päättävä Mont Ventoux'n etappi.
 
0-3 -> 4-3
Suosikkijoukkue
Sini-puna-valkoinen, Kupittaan ylpeys!
Tänään sitten nähtiin se, mitä vähän jo osattiin odottaa/pelätä: Team Skyn täysin ylivoimainen näytös, joka ei jättänyt muille mitään sijaa. Kyllähän Froomen tiedettiin olevan ylivoimaisessa kunnossa, ja sen hän myös näytti. Dauphinessahan Froome käytännössä teki mitä tahtoi, eikä tässäkään kisassa tarvitse paljoa muista voittajakandidaateista keskustella. Vain kaksi ajajaa historiassa on ajanut tuon loppunousun kovempaan aikaan kuin Froome tänään.

Richie Porte oli hirveän vakuuttava Pariisi-Nizzassa samoin kuin Dauphinessa. Hyvänä aika-ajajana hän kyllä ottaa tuon kakkossijan, jos kunto vain kestää läpi kolmiviikkoisen kisan. Pistekilpailu ratkesi jo aikaisemmin Saganin voittoon, ja valkoisen paidan voittanee tämän päivän yritteliäin ajaja Nairo Quintana, sillä Van Garderen katkesi pahasti.

Urheilullisesti jännitettävää on siis käytännössä enää yksittäisissä etappivoitoissa, GC:n kolmossijassa ja pallopaidan kohtalossa, vaikka vasta yksi todella merkittävä etappi on ajettu. Tyly on katsojan osa tämän vuoden Ranskan ympäriajossa. Saa nähdä, jaksaako tätä kisaa enää edes katsoa tästä eteenpäin kun melkein kaikki on jo selvää lopputulosten osalta.

Froomen ylivoiman taivastelun keskellä on syytä muistaa, että Nibali olisi tässä kisassa voinut laittaa tiukasti hanttiin Froomelle - aivan niin kuin Tirrenossa, kun Nibali kukisti Froomen GC:ssä. Tämä vain sattui olemaan Giro-vuosi sisilialaiselle. Ensi vuonna Nibali ajaa Tourin, jolloin voidaan oikeasti nähdä kova taistelu voitosta hänen, Froomen ja toivottavasti paremmassa kunnossa olevan Contadorin välillä. Lisäksi Quintana on vuoden vanhempi, eikä kannata unohtaa Andy Schleckiä, jonka tunnelin päässä alkaa vihdoin näkyä valoa. Andyn menestyminen tosin vaatii aina sen, ettei aika-ajoa saa olla liikaa.
 
"Marit Björgen on näiden kisojen kiistaton hiihtokuningas." - Jussi Eskola

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Froomen ylivoiman taivastelun keskellä on syytä muistaa, että Nibali olisi tässä kisassa voinut laittaa tiukasti hanttiin Froomelle - aivan niin kuin Tirrenossa, kun Nibali kukisti Froomen GC:ssä.
No joo, toki Nipali on ollut tällä kaudella hyvässä kunnossa ja varmaankin olisi paremmin pystynyt haastamaan eilen kuin mukana olevat, mutta en silti paljon esimerkiksi tuon Tirreno kisan varaan laskisi. Siinähän Froome voitti Nipalin mäkietapilla ja aika-ajossa, vaikka ei millään erityisen suurilla eroilla mutta kuitenkin. Nipali voitti kisan koska sateella ajetulla etapilla alamäessä ja tasaisella sai ajettua jonkun noin minuutin eron Froomeen (Saganin kanssa vetivät ihan täysillä). Toki kaikki kunnia tuosta, mutta edellyttihän se juuri sateisia olosuhteita ja toisaalta oliko Froomella edes halua tuollaisella kisassa lähteä sateella riskeeraamaan vaan saattoi vain ajella turvallisesti maaliin. Tourilla Froomen voittaminen vaatisi käytännössä että olisi mäessä parempi kuin Froome, mikä tuntuu aika vaikealta. Tuskin aika-ajossa, ainakaan tämän vuoden reitillä, Nipali pystyisi paremmin ajamaan kuin Froome.

Toki ensi vuonna tilanne voi olla ihan toinen, vaikea sinne asti ennakoida mitä tapahtuu.

Nyt kun viime vuotta miettii niin Wiggins sai kyllä Tourin voiton vähän lahjana, tai hänellä oli erittäin hyvä tuuri siinä että reitti oli juuri viime vuonna se mitä se oli, eli suhteellisen vähän mäkeen päättyviä etappeja ja aika paljon aika-ajoa. Siinäkin oli onnekas että Sky päätti hänet valita kapteeniksi, mutta jos reitti olisi ollut enemmän mäkinen niin olisi voinut tulla tilanne että Wigginsiä ei olisi voitu valita kapteeniksi, tai no olihan Nipali aika kaukana joten olisivat tietenkin voineet määrätä että Froome köröttelee Wigginsin tahtia mäet ylös. Kuitenkin jo viime vuoden Tourilla (tai oikeastaan jo 2011 Vueltassa, mutta Vueltassa ylijyrkät pätkät vähän sotkevat arviointia) näki selvästi että Froome on Grant Tour ajajana selvästi parempi kuin Wiggins ja jos olisi vapaammin päässyt ajamaan olisi viime vuonna ehkä voittanutkin (vaikka reitti olikin Wigginsille erityisen sopiva). Tämän vuoden reitillä Wigginsillä ei olisi ollut mitään saumaa Froomea vastaa, tuntuu aivan vitsiltä että keväällä oli jotain spekulointeja sen suhteen kuka valitaan kapteeniksi.

Siirtyyköhän Porte jonnekin muualle ensi kaudeksi? Toisaalta Sky ajaa niin että hän ehkä pystyy näissäkin olosuhteissa tekemään käytännössä maksimisuorituksen. Sky:n muu jengi on aika vahva tekemään vetoa joten hänen ei perusvetotyötä tarvitse tehdä ja hänen oma vetonsa on sen verran kovaa että siinä ei muut kuin Froome välttämättä pysy mukana joten joko ajavat kaksistaan karkuun tai Froome lähtee ja Porte voi ajaa omaa vauhtiaan. Tosin jos Froomelle tulisi huono päivä niin voisi tulla tilanne jossa Porten pitää odottaa.

edit. Pitää kuitenkin muistaa että ei tämäkään Tour mikään päivänselvä vielä ole, aika monta kovaa mäkeä vielä ajamatta. Eilinen oli mielestäni melko odotettua suhteesa siihen miten kaudella on tähän mennessä ajettu. Contador nyt ei ole ollut kummoisessa kunnossa koko kautena joten aika odotettua että ei kestä mäessä.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Tänään sitten yksi Tourin merkittävimmistä nousuista, kun etappi päättyy Mont Ventoux'lle. Sijainniltaan tuo vuori on sellainen, että muita vaativia nousuja ei yleensä ole. Tänään tosin pituutta on muhkeat 242,5 kilometriä, joten nousun alussakin jaloissa voi jo painaa.

Toisella viikolla aloitettiin kirimiesetapilla, jonka voitti Marcel Kittel. Tony Martin vei aika-ajon, mutta huomattavasti tärkeämpää oli se, että Chris Froome veti lisää eroa pahimpiin kilpailijoihin. Torstain etappi meni jälleen Kittelille kirissä, merkittävin anti oli kolari, jossa Skyn apuajajan Edvald Boasson Hagenin kisa päättyi.

Perjantain piti olla profiilin puolesta helppo, mutta siitä tulikin erittäin dramaattinen. Joukko hajosi sivutuulessa ja sen jälkeen Alejandro Valverde kärsi mekaanisen ongelman. Movistarin kovasta yrityksestä huolimatta hän ei enää päässyt suosikkien joukkoon mukaan ja putosi kärkikahinoista. Pienentyneessä pääjoukossa nähtiin vielä toinen hajoaminen, ja sillä kertaa Alberto Contador, Laurens Ten Dam, Bauke Mollema ja Jakob Fuglsang hyötyivät minuutin verran muihin kärkinimiin, mukaan lukien Froomeen. Mark Cavendish oli pienen joukon kirissä vahvin.

Lauantai oli odotetusti irtiottajien päivä, voittoon ajoi Matteo Trentin, josta tuli jo kolmas Omega Pharma-Quick Stepin ajaja, joka ylsi voittoon tämän vuoden Tourilla.

Tänään juhlitaan myös Ranskan kansallispäivää, joten ranskalaisajajilla on kova halu ottaa voitto juuri tänään. Isäntämaan polkijoille Tour on ollut vaisu, sillä yhtään etappivoittoa ei ole vielä irronnut. Sama tilanne on Espanjalla. Italiakin sai ensimmäisen etappivoittonsa vasta eilen Trentinin toimesta.

Viimeisellä viikolla tiistaina tuskin ihmeellisempiä ratkaisuja nähdään, mutta keskiviikkona on mäkinen aika-ajo, torstaina Alpe d'Huez, perjantaina viiden mäen etappi sekä lauantaina Annecy-Semnoz. Sunnuntaina sitten perinteinen paraatietappi Champs-Elysées'lle. Tällä kertaa erikoisuutena on kuitenkin se, että etappi päättyy vasta myöhään illalla, lähtö Versailles'sta on klo 17.45
 
0-3 -> 4-3
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy