Ralliketju

  • 1 670 712
  • 13 308
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Red Wings, #65
M-Sportin tämän hetken hedelmistä pääsevät nyt nauttimaan Furmoo ja Greensmith.

Ei testiä alle, mutta Fiestassa ei vikaa. Alkoi ainakin hiton lujaa, kun ensimmäisellä ek:lla saivat turpaan hitaimmaltakin Toyotan tai Hyundain vakionaamalta yli 10 sekunttia. Greensmith ei ihan ehtinyt edes Nil Solansin vauhtiin.

Mitä ihmettä kukaan odottaa? Kunhan ajavat rallit pois alta, kaikki paukut on ollut jo vuoden verran ensi kaudessa. Samaa on nähty M-Sportilta ennenkin (mm. kaudet 2005 ja 2016) ennen uusien autojen tuloa.
 

waltteri21

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP
Alkaakohan olla Katsutan näytöt annettu? Hänellä tietysti japsien tuki, mutta en oikein jaksa uskoa, että tulisi hänestä huippua. Ei pysy tiellä.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Alkaakohan olla Katsutan näytöt annettu? Hänellä tietysti japsien tuki, mutta en oikein jaksa uskoa, että tulisi hänestä huippua. Ei pysy tiellä.
Ei sillä ole väliä vaikka osuukin. Hirvonen alkaa kouluttaa seuraavaa japanilaista WRC kuljettaja sukupolvea josta löytyy sitten se Katsutan korvaaja. Siihen asti Taka saa ajella. Se on japanilaisille niin tärkeää että heillä on oma kuski tuolla ajamassa ettei sitä täällä tajuta. Silloin kun Takaa alettiin tuohon kouluttamaan niin parempia ei ollut. Ja nopeahan hän on. Tämän päivän virhe olisi voinut Barritin kanssa jäädä tulematta. Selkeästi parempia tuloksia on tullut kun on kokenut kartturi kyydissä...
 

waltteri21

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP
Ei sillä ole väliä vaikka osuukin. Hirvonen alkaa kouluttaa seuraavaa japanilaista WRC kuljettaja sukupolvea josta löytyy sitten se Katsutan korvaaja. Siihen asti Taka saa ajella. Se on japanilaisille niin tärkeää että heillä on oma kuski tuolla ajamassa ettei sitä täällä tajuta. Silloin kun Takaa alettiin tuohon kouluttamaan niin parempia ei ollut. Ja nopeahan hän on. Tämän päivän virhe olisi voinut Barritin kanssa jäädä tulematta. Selkeästi parempia tuloksia on tullut kun on kokenut kartturi kyydissä...

Mikseivät laita Katsutalle suomalaista kartturia. Siinä ois se ratkaisu ja alkais pysymään tiellä?
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Alkaakohan olla Katsutan näytöt annettu? Hänellä tietysti japsien tuki, mutta en oikein jaksa uskoa, että tulisi hänestä huippua. Ei pysy tiellä.

Eiköhän Toyotan mielenkiintoon rahoittaa koko hommaa vaikuta se että siellä on oma mies ajelemassa kärkisijoista. Ja Katsutan auton rahoitus todennäköisesti tulee nousevan auringon maasta.
 

Sambody

Jäsen
Mikseivät laita Katsutalle suomalaista kartturia. Siinä ois se ratkaisu ja alkais pysymään tiellä?
Katsuta haluaa kartturikseen Lontoota äidinkielenään puhuvan. Näin muistan Suomen rallissa jonkun Ylen asiantuntijan mainitsevan.
Mitä ihmettä kukaan odottaa? Kunhan ajavat rallit pois alta, kaikki paukut on ollut jo vuoden verran ensi kaudessa. Samaa on nähty M-Sportilta ennenkin (mm. kaudet 2005 ja 2016) ennen uusien autojen tuloa.
Ei kai kukaan ulkopuolelta mitään odotakkaan. Millener jatkaa samaa rataa nykyisten kuljettajien kanssa kuin Sunisen. Pitäisi tulla ilman testiä ralliin näyttämään jotain monta vuotta piilossa ollutta Fiestan suorituskykyä. En ymmärrä tuollaisia lausuntoja tiimipäälliköltä, kun sokea otsallaankin näkee ettei tuolla tämän vuoden katiskalla kerkeä mihinkään vaikka olisi millainen rattimies. Samaan aikaan varmaan tiimipilttuussa painottavat että turhia kuluja välttääkseen älkää rikkoko vehkeitä.
 

waltteri21

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP
Jos Fordin tuleva uus pulkka on liukas, voi ensi kausi olla astetta mielenkiintoisempi.

Mut vielä tarvitaan uusia talleja. Jotainhan se Tommi Mäkinen tällä viikolla Iltalehdessä pyöritteli kieltään keskellä suuta, että "oishan siellä hänen autotallissaan valmis infra olemassa". Tommi ja Mitsu?
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Mikseivät laita Katsutalle suomalaista kartturia. Siinä ois se ratkaisu ja alkais pysymään tiellä?
Ei kenenkään kyytiin laiteta kartturia, vaan sen valitsee kuljettaja itse. Jossain yksittäisessä "testikilpailussa" voidaan toki tällaisessa Katsutan kaltaisessa projektissa poiketakin. Kansalaisuudella ei ole väliä. kunhan Katsutan tapauksessa englanti taipuu hyvin ja selkeästi. Kokemus kartturilla on aina on plussaa ja, että kuljettajaparilla toimii kemiat.

Eiköhän Toyotan mielenkiintoon rahoittaa koko hommaa vaikuta se että siellä on oma mies ajelemassa kärkisijoista. Ja Katsutan auton rahoitus todennäköisesti tulee nousevan auringon maasta.
Japanilaisille on todella tärkeää, että heillä olisi japanilaiskuljettaja ajamassa heidän omalla automerkillä. Katsutahan ei ole varsinainen Toyotan tehdaskuljettaja, vaikka ajaa tallin täysverisellä WRC-autolla. Hän on ollut jo pitkään osa Toyotan kuljettajakehitysohjelmaa ja sille on oma rahoituksensa. En tiedä onko ohjelmassa muita kuljettajia, mutta aikoinaan oli ainakin myös toinen kuljettaja (nimeä en muista), mutta häntä ei ole enää vuosiin näkynyt. Projekti on ollut Katsutan aikaa vievä, muistan hänet jo pitkältä ajalta Tommi Mäkinen Racingin Fordin sekä Mitsubishin ohjaimista. Juho Hännisellä on ollut iso rooli Katsutan taustalla. Olen päässyt tapaamaankin tätä pienikokoista, mutta "suurta" japanilaiskuljettajaa, kun vielä työskentelin SM-rallin parissa ja vähän kaikkea muutakin rallihommaa. Omaan odotuksiin nähden yllättävän hyvään vauhtiin Katsuta on ajoittain päässyt, mutta varsinkin viime aikoina virheitä on tullut turhan tiuhaan tahtiin. Voihan hyvinkin olla, että hän ajelee vielä pitkäänkin Toyotan ns. ylimääräisellä autolla, kun ei sieltä nousevan auringon maasta taida niitä kuljettajia oikein tulla.
 

Hexa

Jäsen
En tiedä onko ohjelmassa muita kuljettajia, mutta aikoinaan oli ainakin myös toinen kuljettaja (nimeä en muista), mutta häntä ei ole enää vuosiin näkynyt
Hiroki Arai oli toinen Toyota Gazoo Racing tiimissä ajanut japanilainen. Molemmat kuuluivat siis Toyotan kuljettajaohjelmaan ja kävivät keskenään kilpailua kumpi heistä jatkaa korkeammalle tasolle. Takamoto Katsuta valittiin sitten heistä jatkoon.
 

Hexa

Jäsen
Alkaakohan olla Katsutan näytöt annettu? Hänellä tietysti japsien tuki, mutta en oikein jaksa uskoa, että tulisi hänestä huippua. Ei pysy tiellä.
Oikeastaanhan Katsuta on jo ihan huippukuljettaja vauhdin puolesta. Varmuutta puuttuu edelleen, mutta siihen on varmaan vaikuttanut jonkin verran kartturinvaihdoskin kesken kauden. Rahaa varmasti Toyotalta löytyy edelleenkin ja olisi hölmöä lyödä ovi kiinni nyt, kun on juuri saanut hieman jalkaa sen väliin. Vuosien pohjatyö menisi hukkaan Katsutan osalta, jos Toyota laittaisi nyt rahahanat kiinni.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Ja Toyotahan ilmoitti jo että Katsuta ajaa ensi kauden kokonaan samalla kuviolla kuin tällä kaudella. Liekö sitten reilun vuoden päästä luvassa hyppy Toyotan kolmanteen autoon, kenties jakamaan se Lapin kanssa?

Saa nähdä, mutta kuten monet ovat todenneet niin joku osuus tähän on Barrittin loukkaantumisella. Sen jälkeen kolme ulosajoa kahden eri kartturin kanssa.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Huttunen keskeytti lauantain huoltotauolla, eli Espanjan keikka meni Jarilta aika reisille.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Oikeastaanhan Katsuta on jo ihan huippukuljettaja vauhdin puolesta. Varmuutta puuttuu edelleen, mutta siihen on varmaan vaikuttanut jonkin verran kartturinvaihdoskin kesken kauden. Rahaa varmasti Toyotalta löytyy edelleenkin ja olisi hölmöä lyödä ovi kiinni nyt, kun on juuri saanut hieman jalkaa sen väliin. Vuosien pohjatyö menisi hukkaan Katsutan osalta, jos Toyota laittaisi nyt rahahanat kiinni.

Enemmänhän tuo Katsutan meno näyttänyt siltä että saattaisi ajaa sarjassa tulevaisuudessa vaikka ei olisi taustajoukkoja takana. Safarissa oli lähellä voittaa ja alkukaudesta tasaisia sijoituksia. Kuitenkin vasta toinen kausi menossa WRC:llä ja viimekausi oli tynkä joten vielä tarvitsee myös ajokokemusta eri ralleista lisää että löytää sen maksimaalisen vauhdin ja varmuuden.
 

Hexa

Jäsen
Enemmänhän tuo Katsutan meno näyttänyt siltä että saattaisi ajaa sarjassa tulevaisuudessa vaikka ei olisi taustajoukkoja takana. Safarissa oli lähellä voittaa ja alkukaudesta tasaisia sijoituksia. Kuitenkin vasta toinen kausi menossa WRC:llä ja viimekausi oli tynkä joten vielä tarvitsee myös ajokokemusta eri ralleista lisää että löytää sen maksimaalisen vauhdin ja varmuuden.
Kyllähän japanilaiset haluavat imagollisista syistä pitää Katsutan Toyotalla. Japanilainen auto ja japanilainen kuski huipputasolla on kova markkinointivaltti Aasiassa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hyvin onnistuu tuo WRC näissä palkintojen jaossa, nyt lähti Nelly furtado soimaan Belgian kansallislaulun sijaan :D
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pajari voitti JWRC mestaruuden...
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Pajarilta kova temppu ja palkintokin on kova, kumman sitten valitsee?

Rallin junioreiden maailmanmestarille on luvassa huikea palkinto ensi kaudeksi. Voittaja kuittaa ilmaisen osallistumisen viiteen MM-ralliin sekä M-Sportin Ford Fiesta Rally2 -kilpurin ja 200 Pirellin rengasta. Tässä skenaariossa kuljettajalle jää kuitenkin kuluja vielä maksettavaksi. Pelkästään Fiesta Rally2 -auton arvo on noin 200 000 euroa.

Vaihtoehtona on viisi täysin maksettua MM-osakilpailua M-Sportin uudella, niin ikään nelivetoisella Ford Fiesta Rally3 -autolla. Kuljettajalle maksetaan myös osallistuminen ensi kaudella uuteen MM-sarjan Rally3-luokkaan. Kaudella 2022 MM-sarjassa ei ole enää kaksivetoista junioriluokkaa.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Positiivista on että kuljettajien MM-kulta jäi vieläkin varmistumatta. Oli jo Jyväskylässä katkolla, mutta siis vieläkin on voittaja selvittämättä.

Suomalaisittain Espanjassa nähtiin pääsääntöisesti hienoja suorituksia, kun muistetaan että alusta ei ole meikäpojille se paras etenemisalusta.

Kallelle jäi se ikävä viides sija käteen kovan kokeneen nelikon jälkeen. Nyt ei Yaris lentänyt kuin Belgiassa ja sijoitus jäi podiumin ulkopuolelle. Tosin tietkin olivat erilaisia ja toisilla oli enemmän kokemusta tuolta kuin Kallella, joten sinällään hyväksyttävä suoritus.

WRC2-luokassa Suninen jäi kolmanneksi. Paha sanoa paljonko antoi tasoitusta autossaan. Camilli on oikea asvalttispesialisti, mutta venäläisen Gryazinin taakse jääminen hieman harmittaa.

WRC3-luokassa Lindholm jatkoi hienoja otteitaan. Nyt pysyy auto pystyssä ja mies ajaa hyvin.

JWRC:ssä Pajarille siis upea MM-kulta, kuten on jo tullut todettua. Muutenkin meni hyvin, kun Lauri Joona tuli luokassa toiseksi.

Power Stagesta meinasi tulla todellinen trilleri, mutta sopivasti alkanut vesisade käänsi suuntaansa vuorten huipuista, eikä kunnon luistelurataa nähty kärkimiesten osalta.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Ogierilla on Kroatian tötöilystä kuuden kuukauden ehdollinen yhden rallin kilpailukielto päällä. Nyt sitten ihan sen loppumetreillä taas torspoili siirtymämällä.

Ei vaan taida olla FIA:lla halua / luonnetta panna kilpailukieltoa toteen. Vie kyllä pahasti uskottavuutta koko kurinpidolta.

Jos joku random Nil Solans auraisi autolla poliisimiehen tieltään kolarin selvittelytilanteessa, ei koko alkuperäinen rankkukaan olisi ollut niin naurettava, kuin Ogierille tuomittu.
 

Sambody

Jäsen
Ei ole ihan onnistunut tuo Hyundain tälle vuodelle tullut uusi R5 auto. Auto tuotiin kisoihin Belgiassa missä kummallakin autokunnalla oli ainakin isoja ongelmia ohjaustehostimen kanssa. Suomessa kyyti ei riittänyt yhteenkään metsäpätkän pohja-aikaan vaikka Huttunen yhtenä ennakkosuosikkina kisaan starttasi ja olihan siellä esim hypyssä hajonnutta takaspoileria matkan varrella. Nyt Kataloniassa Huttusella auto söi parhaimillaan 1 litran öljyä per ek ja samoja ongelmia oli Sunisellakin. No toinen autoista nyt maaliin asti kesti, mutta ei oikein tosissaan saanut Suninen haastettua Camillia voittokamppailussa ja Gyazinkin kerkesi edelle R5:lla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös