Ralliketju

  • 1 675 058
  • 13 377

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Tiiä sitten mitä Esuppi oikeen yritti tuolla, kun lähti kaahaamaan päättömästi liekehtivällä autolla...liekkö ettiny järveä johon tumpata auto =D
Ihan normaalitilannehan tuo tavallaan oli. Lämpimissä kesäralleissa jarrut käyvät erittäin kuumina ja lämpötila voi olla luokkaa 800-900 astetta. Kun sitten pysähdytään EK:n jälkeen aikatarkistusasemalle, niin monesti käy tuo että palo syttyy jarruissa. Silloin paras tapa on lähteä nopeasti liikkeelle, jolloin ilmavirta voi palon sammuttaa.

Toivottavasti M-Sport löytää tuota palaneesta kasasta sen juurisyyn, jonka takia auto paloi.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Eiköhän siinä ollut myös turvallisuuskysymys, eli siirsi auton pois pätkän maalialueelta käryämästä.

e. Ja haastattelussahan tuo selvästi kertoi mitä yritti ja ei huomannut kuinka isosti auto paloi ajaessaan. Eli yritti alunperin jäähdyttää/sammuttaa paloa ajamalla.
 
Viimeksi muokattu:

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Ihan normaalitilannehan tuo tavallaan oli. Lämpimissä kesäralleissa jarrut käyvät erittäin kuumina ja lämpötila voi olla luokkaa 800-900 astetta. Kun sitten pysähdytään EK:n jälkeen aikatarkistusasemalle, niin monesti käy tuo että palo syttyy jarruissa. Silloin paras tapa on lähteä nopeasti liikkeelle, jolloin ilmavirta voi palon sammuttaa.

Toivottavasti M-Sport löytää tuota palaneesta kasasta sen juurisyyn, jonka takia auto paloi.
Mut eiks tässä toimi käytännöt samalla tavalla kuin esimerkiksi palavien vaatteiden kanssa? Ainakin mulle on opetettu että jos sun vaatteet syttyy palamaan, niin älä missään nimessä lähde juoksemaan, koska ilmavirta antaa happea liekeille ja palo kiihtyy? En ole autopalojen asiantuntija, mutta ulkopuolisen silmiin Lapin autolle näytti käyvän juuri noin. Toki pakkohan se auto oli ajaa pois maalialueelta, eli siinä mielessä parempi palaa kaukana.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Siinä tuskin oli Lapilla tietoa mikä siellä autossa palaa. Jarrut tosiaan monesti syttyy maalissa vähän palamaan ja ne sammuu kun ajaa. Ilmavirta jäähdyttää levyt kuitenkin aika pian ja ne sammuu. Jos palaa jonkun muun syyn takia niin sitten se ajaminen ei toimi. Mutta jotainhan siinä oli koitettava kun sammuttimet oli jo tyhjennetty...
 

TykkiJutila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalle Rovanperä, KalPa, Leijonat, ManU, KuPS
No joo, äkkinäinen tilanne ja jälkikäteen helpompi sanoa, mitä olisi voinut tehdä toisin. Ihmetyttää, että jos tuolla Meksikossa kuumenee paikat normia enemmän, ja tällaiseen auton kokonaan palamiseen on mahdollisuudet, niin kuinka maalialueilla ei ole vaikkapa sammutusautoa tai normia enempää sammutuskalustoa. Näytti vaan tietämättömän silmään, että ei se nyt tuossa maalissa niin älyttömästi vielä roihunnut.
Suninen taistelee Ogierin kanssa voitosta ja Evans, Tänak ja Kalle käy taistoa 3. sijasta. Jos Kalle on 5. parhaan joukossa, niin jokatapauksessa hyvä suoritus jälleen kerran olisi nuoren miehen ansioluetteloon.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
On tuo Lappi melkoinen jätkäveijari, kunnon pelimanni.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jaahas niin vaan myös se Korona sai osansa tähänkin tapahtumaan ja sunnuntain erikoiskokeet peruttu. Tietenkin järkevää että tallien henkilökunta kerkee lähteä maasta jos ensiviikolla moni maa pistää rajansa kiini, mutta vähän näin penkkiurheilijana alkaa kohta ärsyttää :D
 
Suosikkijoukkue
KK
Mäkinen sai taottua kattojärjestölle järkeä päähän. Tuli tässä mieleen, että mitenkähän rallissa, kun nuo hybridit on tullakseen tulee kestämään kaikki maailman hypyt ja tärinät? Formuloissa ajetaan kuitenkin suht stabiilisti vrt WRC. Rallycrossikin on aivan eri asia, kuin täysi WRC-kisa. Kyllä saa huollossa katsoa liittimiä tarkasti. En vain usko, että luotettavuus on varsinkaan alussa kovinkaan suurta ja isoja yllätyksiä tullaan näkemään. No se on sen ajan murhe.

 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Itselleni nuo muut kuin moottoriin liittyvät tekniset sääntömuutokset kuulostavat ihan lupaavilta. Hassusti olin Ruuhimäen shakedownissa 2017(ensimmäinen vuosi nykysääntöisillä autoilla) ja viereeni sattui Olli Haapalainen( 90-luvulla kovimpia kansallisia rata-autoilijoita) jonka mielipide oli että näyttävyyttä olisi saatu lisää juurikin pienentämällä alustan joustovaroja ja karsimalla aerodynaamista pitoa, mutta jättämällä tehot siihen mihin ne nostettiin 2017. Ja nyt otetaan askel kohti tuota.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Rallin puutteesta kärsiville voisin suositella YouTubesta VHS Rallies-kanavaa. Pääasiassa britteihin(ja 80-luvun kovatasoiseen British Open Championshipiniin) keskittyvältä kanavalta löytyy myös koosteita muista vanhoista MM-ralleista. 1989 RAC oli hykerryttävää seurattavaa, kun parhaimmillaan 5 ukkoa TOP8:ssä oli Flying Finnejä(Kankkunen, Vatanen, Airikkala, Salonen, , Sundström, ja Basti Lindholmkin pyöri TOP10-sijoilla )
 

Liitteet

  • Screenshot_20200405-185523.jpg
    Screenshot_20200405-185523.jpg
    486,5 KB · kertaa luettu: 170

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ei Jyväskylää tänä vuonna.

F1 starttaa heinäkuussa, en edes jaksa lukea selityksiä miksi ei voida ajaa metsän keskellä WRC:tä. Olisivat peruuttaneet yleisö-ek:t.

Ai niin, siellähän halailtaisiin valvomattomassa ympäristössä keskellä korpea koska Kalle olisi niin ylivoimainen.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Sääliksi käy rallin MM-sarjaa. Ainoastaan Monte Carlo on ajettu normaalisti läpi. Ruotsissa säiden vuoksi vedettiin niin minimillä kuin vain voi ja Mexicossa viimeinen päivä jäi ajamatta koronan vuoksi. Nyt on kuusi rallia peruttu ja Uusi-seelanti peruuntunee. Jäljelle jää enää vain neljä kisaa.

Eipähän tältä kaudelta kannata varmaan MM-titteliäkään jakaa.

F1 starttaa heinäkuussa, en edes jaksa lukea selityksiä miksi ei voida ajaa metsän keskellä WRC:tä. Olisivat peruuttaneet yleisö-ek:t.

Ai niin, siellähän halailtaisiin valvomattomassa ympäristössä keskellä korpea koska Kalle olisi niin ylivoimainen.
Ongelmahan on siinä, että idiootit eivät pysy rallipoluilta pois, vaikka pitäisi. Tyhjille katsomoille ajaminen vaatisi vitusti järkkäreitä -> kuluja, muttei tuloja.

Kai tuon olisi voinut ajaa ilman yleisöä, jos porukka pysyisi kotona.
 

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
TM: ''Jari-Matti, sä saat nyt äijä kenkää !''
JML: ''Vai meinasitte ensi vuonna ajaakin jotakin, saas nähdä, saas nähdä Tommi-boi !''
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Paska homma mutta kuitenkin odotettu näissä olosuhteissa. Kun vieläkään ei edes tiedä saako pääseekö tänne kaikkialta maailmasta elokuun alussa niin vaikea hirveän paljoa pidemmälle enää odottaa. Yleisön valvonta on mahdotonta metsässä. Siellä olisi ollut silti porukkaa ja paljon vaikka kuinka oltaisiin kielletty. F1 rata on suljettu alue joten sinne pääsyä on hivenen verran helpompi valvoa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Näinköhän elokuussa muutenkin vielä jotain rajoituksia tulossa yleisötapahtumiin niin ei oikein mitään muuta mahdollisuutta jäännyt kun siirtää rallia tai perua ja ilmeisesti siirtäminen ei oikein tullut kysymykseen (ja jäisihän siinä samat kysymysmerkit vaikka syyskuulle siirtäisi).
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Tätä kun on iltapäivän sulatellut niin aikalailla naula tämän rallikauden arkkuun oli tuon Nesterallin peruminen, niinkuin Ylen sivuilla kirjoitettiin.

Koko kauden saisi mun puolesta perua ja rahkeet siirtää ensi kauteen. Tälläinen löysässä hirressä roikkuminen ei palvele kuskeja, tiimejä eikä oikeestaan ketään muutakaan. Myös mestaruuspystin jakaminen tuntuisi vähän tokmannin alelaarista kaivetulta kun kisoja olisi vaan puolet siitä mitä kisakalenterissa oli suunniteltuna. Jos kävisi niinkin hullusti et kauden lopussa ajettaisiin muutama kisa ja mm-sarjan sijalla 2. oleva Evans voittaisi mestaruuden, niin kyllä se kuskistakin tuntuisi varmaan vähän säälimestaruudelta...
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Olen kestänyt futiksen EM-kisojen peruuntumisen. Olen kestänyt jotenkin jopa Tokion Olympiakisojen peruuntumisen.

Nyt kirpaasoo viimeisen toivoni eli Ralliradion peruuntuminen sieluani raskahasti.
Eli siis piti sanomani Suomen WRC- osakilpailun peruuntuminen, Neste Ralliko tai Jyväskylän Suurajot meille setämiehille.

En ole vuosiin käynyt pikataipaleilla, en ole lomiani lomittanut Suomen Rallin mukaan, mutta olen elänyt hengessä mukana.
Ylen Ralliradion kautta.
Nyt jurppii yllättävän rankasti. Korona alkaa nyt kyrpiä arveeta rankasti tämän tapahtuman peruuntumisen takia.
Outoa hysteriaa, kai turhaa, mutta riipii tosiaan metkan rajusti.

arvee tilttaa kohta live-urheilun puutteeseensa. Aika järjetöntä, mutta ehkä osa luonnonvalintaa. aarrgh
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mietin itse vain että vieläköhän Ogier joutuu kauden ajamaan jos MM tittelia ei jaeta tai se on vaan "säälipakooli" Latvalalle tilanne toki ehkä pahin mahdollinen, ei pääse antamaan näyttöjä vaika saattaisi avautua mahdollinen tallipaikka tai edes annettu mahdollisuutta (paha sanoa mahdollisuuksista)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös