Ralliketju

  • 1 670 549
  • 13 308

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Kalle pistelee menemään sellaista vauhtia kuin saattoi ounastellakin. Tuo poika ei turhia stressaile, vaan ajaa rennosti tulemaan. Jos tiellä pysyy, niin sm-sarjan konkari-kuskit ovat haasteen edessä. No kisaa on vielä edessä, kaikenlaista ehtii sattumaan ja tapahtumaan.
Kalle Rovanperä.

Jumalauta! Sanat ei riitä.

Entisten WRC/SM-tason kuskien kanssa keskusteltuani pääsin siihen lopputulokseen, että kukaan ei ole ikinä ajanut tuollaista vauhtia mitä Kalle on esittänyt Latviassa ja tänään Suomessa.

Sekunti per kilometri on sitten sellainen ero mikä ei ole mitenkään otettavissa kiinni. Siis ilman selkeitä virheitä tai ulosajoja. Järjetöntä ja mieletöntä!

Silti käsittämättömän upeaa!

Pakko sanoa, että kyllä sen huomaa kuka on aloittanut ajamisen treenaamisen alle 10-vuotiaana tosissaan ja ketkä eivät ole.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onhan tuo Rovanperän R5 Fabia käytännössä parasta mitä tuohon luokkaan rahalla saa, että on hän kaluston puolesta hitusen SM-sarjan ja Latvian sarjan kilpakumppaneita edellä, mutta ei se poista sitä tosiasiaa että tuo poika on kyllä ihan maagisen kova rattimies. Ei noissa R5-autoissakaan niin suuria nuo erot ole että se kokonaan selittäisi tuota valtavaa kaulaa minkä Rovanperä esim. eilen vetäisi noilla lyhyillä pätkillä. Tai että vetelee Latvian ralleissa jokaiselle pätkälle pohjat ja voittaa ralleja aivan ylivoimaisilla eroilla.

Olisipa mielenkiintoista jos vielä tällä kaudella saisivat Rovanperän mukaan johonkin ralliin jossa olisi mukana näitä kovia R5-vetomiehiä jotka on maailmallakin pärjänneet ja joista tietää että kalusto on varmasti samalla viivalla kuin Rovanperällä (Suninen, Tidemand, Kopecky jne.). Tidemandiahan Rovanperä oli pistellä päihin itse asiassa jo viime kaudella Latviassa mutta joku pieni murhe taisi tiputtaa lopulta niukasti taakse, mutta mielenkiintoista olisi nähdä Rovanperä jossakin todella kovatasoisessa kisassa mukana, että mihin se vauhti oikeasti riittää. Kaiken järjen mukaan tuon ikäisen klopin ei pitäisi vielä pystyä noita kavereita haastamaan mutta Rovanperän kohdalla on saanut monta kertaa unohtaa tämän "kaiken järjen mukaan" muutenkin.

Toivoa vaan sopii että nämä huikeat suoritukset ja menestys ei sokaise kuljettajaa ja taustavoimia vaan malttaisivat viedä uraa eteenpäin järjen kanssa ja riittävällä maltilla. Isä-Harri, Gardemeister, Pietiläinen jne. on kyllä sen verran järkevän oloisia kavereita että uskon näin tapahtuvankin. Ja onhan siellä nyt myös Jouhki taustalla niin voi luottaa siihen että siellä osataan katsella tarkkaan mikä on aina se järkevin askel eteenpäin. Ei soisi tällaista lupausta pilattavan liialla hätäilyllä.
 

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Päivän eka EK takana ja junnu-Poranterä jäi yli puoli minuuttia Asunmaan pohjista. Onkohan ulkoillut. Kokonaistilanteessa on 18s Asunmaata perässä. Huonompi juttu, jos rikkoi autosta jotain. Huoltoon on matkaa. Tuskin nyt olis jäänyt ajamalla tuota määrää, kun EK oli vaan reilu 13 km. Ei ainakaan ala Latvian tyyliin jokaisen EK:n pohjilla.

No on tuolla vielä vähän ajettavaa, tosin vähän pidempiä pätkiä ei taida olla kuin seuraava EK4 ja vika EK9. EK4 on reilu 27 km ja EK9 n. 24 km. EK9 on kokonaan pimeässä, kun lähtö on vasta kuuden maissa. Muuten on lyhyempiä rykäisyjä.

Nolla-autossa muuten Esu Lappi. Ottaisivat sille epävirallisia aikoja.
 

öljylantio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suurin ja kaunein
Päivän eka EK takana ja junnu-Poranterä jäi yli puoli minuuttia Asunmaan pohjista. Onkohan ulkoillut. Kokonaistilanteessa on 18s Asunmaata perässä. Huonompi juttu, jos rikkoi autosta jotain. Huoltoon on matkaa. Tuskin nyt olis jäänyt ajamalla tuota määrää, kun EK oli vaan reilu 13 km. Ei ainakaan ala Latvian tyyliin jokaisen EK:n pohjilla.

Toisella foorumilla kirjoitettiin Rovanperän kärsineen rengasrikon.
 

Heltsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Real Madrid, LA Lakers
Rengasrikko tosiaan, kun Ralliradioo kuuntelin niin tuntui pätkä menevän nopeasti heikkoon kuntoon ja Kallen jälkeen tulleilla lähes joka kolmannella oli kartturin puolella rengasrikko.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Taitaa Rovanperä voittaa vaikka vaihtaisi renkaan joka kolmannella ek:lla.
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Hurja poika, toivottavasti nähdään pian WRC rallissa. Ei nämä kansalliset sarjat riitä Kallen vauhdilla.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Sanokaa nyt negailijalle että onko tuollainen ylivoimaisuus mahdollista ilman merkittävää kalustoetua? Olisko joku Ogier tuosta vielä toisen mokoman nopeampi vastaavalla kalustolla?
Vähän masentavaa noiden vuosikymmeniä veivanneiden kannalta että koulupoika tulee näyttämään miten rallia ajetaan.
 

Alexandre

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sanokaa nyt negailijalle että onko tuollainen ylivoimaisuus mahdollista ilman merkittävää kalustoetua? Olisko joku Ogier tuosta vielä toisen mokoman nopeampi vastaavalla kalustolla?.

Tässä tapauksessa näkyy olevan. Ei ole kalustosta kiinni vaikka hyvä auto onkin alla niin ei ylivoima siihen perustu.
 

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Rengasrikko kyllä selittää tuon EK3:n ajan. Onko se ajanut "muuseilla", vai tyhjällä fillarilla? Melkoinen mekaanikkokin on, jos pysähtyy pätkälle vaihtamaan fillaria ja häviää vain 31s 13,5 kilsalla??? WTF?!

Onkohan tuo kloppi yhtä nopea naisten kanssa kuin tuntuu olevan noissa autohommissa...
 

Syöttöpiste

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Rengasrikko kyllä selittää tuon EK3:n ajan. Onko se ajanut "muuseilla", vai tyhjällä fillarilla? Melkoinen mekaanikkokin on, jos pysähtyy pätkälle vaihtamaan fillaria ja häviää vain 31s 13,5 kilsalla??? WTF?!

Onkohan tuo kloppi yhtä nopea naisten kanssa kuin tuntuu olevan noissa autohommissa...

Vaihtoivat renkaan vasta pätkän jälkeen.

Onhan tuo ihan jäätävää vauhtia mitä Rovanperä ajaa. Saapa nähdä onko Kallella alla kunnon WRC-auto Jyskälässä? Ois hienoa nähdä vaikka neljä suomalaista Toyotalla.
 

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Olisi kyllä kiva tietää, millaista vauhtia Kallen vauhti on suhteessa Lappiin. Ei Lappi varmaan iha täydellä ätäkillä aja, mutta tuskin se kehtaa kovin hiljaakaan ajaa. Eikös tuo ole sillekin kuitenkin tuntuman hakua. Milläköhän autolla se on liikkeellä? Siis Lappi. Tuosta saisi hyvää vertaus pohjaa aika likelle maailman hyvää tasoa.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Olisi kyllä kiva tietää, millaista vauhtia Kallen vauhti on suhteessa Lappiin. Ei Lappi varmaan iha täydellä ätäkillä aja, mutta tuskin se kehtaa kovin hiljaakaan ajaa. Eikös tuo ole sillekin kuitenkin tuntuman hakua. Milläköhän autolla se on liikkeellä? Siis Lappi. Tuosta saisi hyvää vertaus pohjaa aika likelle maailman hyvää tasoa.

Eikös se nolla-auton tehtävä ole ns tarkistaa että kaikki on ek:lla silleen suunnilleen kunnossa esim. Katsojat siellä missä pitää jne ?
Ei se laatta lattiassa vedä sitä pätkää atakilla ?
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei noissa R5 skodissa niin isoja eroja toistensa välillä ole että sillä olisi jotain merkitystä. Jos autot arvottaisiin ennen rallia niin silti tulokset olisi samat. Toki eroja löytyy iskareiden ja lukkojen asetuksissa kuskien mieltymysten mukaan mutta autot itsessään ovat varsin identtisiä...
 

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Eikös se nolla-auton tehtävä ole ns tarkistaa että kaikki on ek:lla silleen suunnilleen kunnossa esim. Katsojat siellä missä pitää jne ?
Ei se laatta lattiassa vedä sitä pätkää atakilla ?

Joo, mutta eikös siellä ole noita 0-autoja useampia? Eli 0-auto, 00-auto ja ehkä jopa vielä 000-auto. Päätehtävä on tietenkin vetää edeltä reitti läpi ja varmistaa kaiken olevan kondiksessa.

Mutta. Joskus aikanaan olen jäänyt siihen käsitykseen, että jos siellä joku aktiivikuski vetää 0-autossa, niin siinä vähän kyllä testataan kalustoa ja pidetään ajotuntumaa yllä. Siitä en mene takuuseen, kuinka urku auki noi kuskit sitten tuossa roolissa vetää, mutta ei ne käsittääkseni ihan sunnuntaiajelulla ole. Ja joskushan siellä on joku VIP-merkkinen henkilö 0-auton kyydissä ja kyllä siellä vähän pyritään silloin rallin hurmaa kuitenkin tarjoilemaan.

Juutuupista löytyy noita vanhoja Suurajo-pätkiä ja oliskos ollut about jotain -94, kun Kankkunen oikaisi mutkan hieman liian paljon ja kolautti fillarin johonkin vähäpätöiseen kiveen, minkä takia ripustukset paskaksi, niin siinä sitten jossain kohtaa Tommi tulee autolla johonkin tauolle/huoltoon/tai jotain ja kaverukset heittävät läppää, että Kankkunen vaan korjatulla autolla 0-autoksi, jolloin voisivat edes vertailla aikojaan, kun Tommi johti itse skabaa turhan reilusti.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Joo, mutta eikös siellä ole noita 0-autoja useampia? Eli 0-auto, 00-auto ja ehkä jopa vielä 000-auto. Päätehtävä on tietenkin vetää edeltä reitti läpi ja varmistaa kaiken olevan kondiksessa.

Mutta. Joskus aikanaan olen jäänyt siihen käsitykseen, että jos siellä joku aktiivikuski vetää 0-autossa, niin siinä vähän kyllä testataan kalustoa ja pidetään ajotuntumaa yllä. Siitä en mene takuuseen, kuinka urku auki noi kuskit sitten tuossa roolissa vetää, mutta ei ne käsittääkseni ihan sunnuntaiajelulla ole. Ja joskushan siellä on joku VIP-merkkinen henkilö 0-auton kyydissä ja kyllä siellä vähän pyritään silloin rallin hurmaa kuitenkin tarjoilemaan.
Nolla-auton tärkein tehtävä on havannoida ja tarkistaa reitti ja sen turvallisuus. Sekä ajaa reitti ehjänä maaliin.

Noita nolla-autojen ulosajoja on sattunut yllättävän paljon, mm. Ari Vatanen on poikansa kanssa ajanut nolla-autolla ulos IRC-sarjassa ja muistaakseni mm. Ranskan WRC-kilpailussa nolla-auto on vetänyt katon kautta ympäri muutama vuosi sitten.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Joo ei siellä viimeinen nolla voi hirveästi körötellä. Olikos sen lähtöaika Suomen ralleissa kolme minuuttia ennen ensimmäistä kilpailijaa, joten pitemmällä pätkällä ilmestyy jo joku taustapeiliin, jos ihan siviilivauhtia menee.
 

Sammy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nolla-auton kuskien tulee pysyä tiellä, siihen "suosittaa" AKK:n sääntökin:
"Jos turva- ja/tai 0-auto joutuu jättämään tehtävänsä
kesken ulosajon takia, seuraa siitä molemmille ohjaajille
mahdollinen AKK:n määräämä rangaistus."

Ei varmaan halua kukaan aktiivikuski riskeerata lisenssiään vaan sen takia, että pääsisi nolla-autolla ajelemaan kisavauhtia.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sanokaa nyt negailijalle että onko tuollainen ylivoimaisuus mahdollista ilman merkittävää kalustoetua? Olisko joku Ogier tuosta vielä toisen mokoman nopeampi vastaavalla kalustolla?

Kyllähän tuo Skodan Fabia noista R5-autoista selkeästi paras on, ja varmasti Gardemeisterin tiimi on laittanut ns. "parasta pöytään" että kalusto on viimeisen päälle. Mutta on siellä muillakin R5-Skodia ja ei niiden välillä niin valtavia eroja pysty olemaan että se tuollaisen ylivoiman selittäisi. Kyllä siellä pitää olla myös poikkeuksellista lahjakkuutta mukana.

Kyllä minä luulen että jos Ogierit, Latvalat jne. tulisi samanlaisella kalustolla viivalle niin olisivat vieläkin ylivoimaisempia koska on siihen rahan lisäksi muitakin syitä miksi jotkut ajavat MM-sarjaa ja napsivat voittoja ja mestaruuksia kun taas toiset ajavat kansallisissa sarjoissa. Todellisena ihmeenä pitäisin jos pikku-Rovis tuolla kokemuksella pystyisi noiden MM-huippujen vauhtiin vaikka poikkeukselliselta lahjakkuudelta vaikuttaakin.

Ja varsinkin sitten kun siirryttäisiin WRC-autoon niin todennäköisesti nämä huiput menisivät suhteessa vieläkin kovempaa koska vauhdin kasvaessa reilusti myös esim. nuotituksen ja nuotista ajamisen merkitys kasvaa kun kaikki tilanteet tulee "silmille" paljon nopeammin. Mutta jos tuo Rovanperän kehityskäyrä jatkuu samanlaisena ja osaavat ottaa pojan kanssa oikeat askeleet eteenpäin oikeaan aikaan niin ei välttämättä kovin monta vuotta mene kun alkaa olla nuo kärkiukotkin helisemässä.
 

ShowStopper

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllähän noi Ogier ja kumppanit haihtuu maisemaan Kallelta vielä tällä hetkellä.Mutta jos laitetaan ajamaan samaa metsäpätkää useamman kerran niin aika samoissa varmaan ajat tulis olemaan.

Esimerkkinä:Räikkönen siirty ajelemaan rallia,niin tuttua pätkää(jossa nuotilla ei niin väliä)kun sai ajaa niin oli ajat samoissa kun Loebillä testeissä.

Tiukka tilanne 6ek jälkeen Asunmaa johtaa 0,3sekunnilla Rovanperää.
 

jamoooh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Florida Panthers
Teknisesti nuo R5:set on säännöissä määritelty niin tarkasti ettei siellä mitään eroja ole, korkeintaan alustassa saattaa pieniä eroja olla mutta niistä se ero ei synny.

Ihmettelen jos tämä kaveri ei 18 vuotiaana aja jo vähintään joitakin MM-ralleja esimerkiksi Toyotan 3-kuskina, onhan Rovanperä jo käynyt Yaristakin testaamassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös