Mainos

Ralliketju

  • 1 838 096
  • 14 821

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Fordin epäonninen kilpailu sai sitten arvoisensa päätöksen kun sekä Hirvonen että Latvala kärsivät vielä rengasrikot. Hirvonen jäi lopulta neljänneksi, jopa Duvalin taakse ja Latvala kokonaan pisteiden ulkopuolelle. Yllättävää että Duvalin autoon ei tullut jotain "vikaa" vaan Ford antoi hänen pitää kolmannen sijansa. Toivottavasti Hirvosella ei jää kauden lopussa mestaruus yhden pisteen päähän... Mutta ihan urheilullinen ratkaisu tuo minusta oli, Duval ajoi hyvin ja ansaitsi kolmossijansa.

Vaikealta näyttää kyllä Hirvosen kannalta tuo loppukausi, vielä kaksi asfalttikisaa jäljellä ja Citroenien vauhti asfaltilla on pelottavan kovaa. Tosin Hirvonenkin ajoi ensimmäisen päivän ihan hyvin ja jäi Citikoitten kyydistä täydellisesti vasta noilla lauantain betoniteillä. Mutta tällä hetkellä näyttää pahasti siltä että Hirvosen mestaruusmahdollisuudet on siinä että Loebille tulee jotain epäonnea. Ainakin Hirvosen ja Latvalan pitäisi pystyä Uudessa-Seelannissa molempien lyömään Loeb siten että Hirvonen saisi piste-eron taas kiinni.
 
Viimeksi muokattu:

Brewer

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK,ARSENAL
Jari Matti Latvala

Kuten arvata saattoi Fordin talli(Wilson) kypsyi Latvalaan lopullisesti ja kenkää tuli. Duvall ajaa loput asvalttirallit. Latvala ajaa Stobartilla.
 

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kuten arvata saattoi Fordin talli(Wilson) kypsyi Latvalaan lopullisesti ja kenkää tuli. Duvall ajaa loput asvalttirallit. Latvala ajaa Stobartilla.

Kenkää ja kenkää. Latvala ajaa sorarallit normaalisti Abu Dhabin riveissä. Ford yrittää vain hakea valmistajien mestaruutta ja tässä auttaa Duvalin osaaminen asvaltilla. Voi ehkä jopa hyvänä päivänä pistää Loebille painetta, kun ajokki paras mahdollinen, mitä tähän tilanteeseen on saatavilla. Latvala voi harjoitella tiellä pysymistä asvaltilla(kin) Stobartilla.
 

scholl

Jäsen
Hyvä päätös. Lisää Latvalan sisua. Samalla tavallahan Hirvonenkin joutui aikoinaan hakea oppia. Ja merkkimestaruutta varten puolestaan Citroën otti yhtenä vuonna Carlos Sainzin mukaan eläkkeeltä.
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Tallipisteet ratkaisevat ja sen puitteissa toki perusteltu ratkaisu, mutta jokseenkin ironista kuunnella tällaisten päätösten julkituojana Malcolm Wilsonia, joka on jo monta vuotta ajattanut omaa poikaansa Stobartilla vailla minkäänlaista tulosvastuuta.
 

Olpa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, Vaasan Sport & Eric Lindros
Pieni (tai oikeastaan aika isokin) näpäytys Jari-Mattia kohtaan. Harmi vaan Wilsonin kannalta että Duval ei viime vuonna muistaakseni kovinkaan hyvin citikalla vetänyt korsikalla tai katalooniassa. Jäänee Hirvosen jalkoihin ainakin, mutta vetää myös paremmin kuin JM.

Tuskin Malcolm mitenkään turhautunut on JM:iin... eiköhän Mr. Wilson tiennyt mihin ryhtyi kun sopimuksen nuoren miehen kanssa teki. Vauhtia löytyy vaan ei varmuutta. Kuten sanottua, on aika paljon tuossa suhteessa samaa kuin Bussessa. Ja mielestäni JM on vetänyt tänä vuonna hyvin, tosin pettymyksiäkin mahtuu kuten Argentiina ja Suomi.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kuten arvata saattoi Fordin talli(Wilson) kypsyi Latvalaan lopullisesti ja kenkää tuli. Duvall ajaa loput asvalttirallit. Latvala ajaa Stobartilla.

Eihän tuossa nyt mistään potkuista kyse ole, vaan Duval hyvänä asfalttikuskina on vaan vaihdettu ajamaan pisteitä ykköstiimille, ja Latvala Stobartille. Kyse on yksinkertaisesti siitä että talli yrittää saada parhaan mahdollisen kokoonpanon seuraaviin ralleihin koska Citikka meni tallipisteissäkin edelle. Latvala on vielä kokematon ja tarvitsee lisää kilometrejä asfaltilta ennen kuin se homma lähtee sujumaan, siksi on vaan järkevää että hyvä asfalttikuski nimetään keräämään tallipisteitä. Ja Hirvosenkin mestaruuden kannalta olisi tärkeää että molemmat Fordit olisivat mahdollisimman lähellä Citikoita, että saataisiin mahdollisimman monta miestä Hirvosen ja Loebin väliin mikäli Loebille jotain ongelmia tulee ja jää Hirvosen taakse. Esim. Stobarthan on harrastanut samanlaista kuskien "siirtelyä" koko kauden kun Galli on nimetty asfalttiralleihin ajamaan pisteistä ja Solberg on ajanut vain henkilökohtaisista pisteistä. Eiköhän se Latvalankin kalusto ihan tehtaan tasoa ole vaikka kisaan osallistuukin Stobartin ilmoittamana.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Kuten arvata saattoi Fordin talli(Wilson) kypsyi Latvalaan lopullisesti ja kenkää tuli. Duvall ajaa loput asvalttirallit. Latvala ajaa Stobartilla.
Kuten täällä jo asiaa on korjattukin, niin mistään potkuista ei todellakaan ole kysymys, vaan yksinkertaisesti valmistajien merkkimestaruuden maksimaalisesta tavoittelusta. Gallin onnettomuuden seurauksena asiat menivät nyt näin, että kiistatta nopeampi, ja luotettavampi Duval ottaa J-M:n auton käyttöönsä Espanjan ja Korsikan asfaltilla. J-M ajaa siis BP-Fordia Uudessa-Seelannissa, Japanissa sekä Walesissa.

Kyllä tämä pieni näpäytys J-M:lle oli, kun siirretään kakkosteamin autoon. Mutta toivottavasti myöskin opettavainen reissu siinä mielessä, että tiellä on pysyttävä mielummin, kuin että voittaa kaikki vastustajansa jokaisessa mutkassa.

Ja kyllähän sillä Stobbart-Fordillakin ehtii, koska Duval oli juuri Saksan-rallissa kolmas ja nopeampi kuin kumpikaan tehtaan Subaru.
Tallipisteet ratkaisevat ja sen puitteissa toki perusteltu ratkaisu, mutta jokseenkin ironista kuunnella tällaisten päätösten julkituojana Malcolm Wilsonia, joka on jo monta vuotta ajattanut omaa poikaansa Stobartilla vailla minkäänlaista tulosvastuuta.
Jos tallipäällikkö Malcolm Wilson ilmoittaa asian julkisuuteen, niin mitä pahaa siinä on? Hän on kuitenkin perustamansa tallin suurin viskaali.

Mitä sitten tulee tuohon Matthew Wilsoniin, niin hänestä lähdettiin tekemään ammattilaista ralliautoilijaa tavoitteena maailman kärki kuuden vuoden kuluttua. Nyt sitä projektia alkaa olemaan takana 4 vuotta, joten aikaa nousulle maailman kärkeen on edelleen reilut kaksi vuotta. Tosin jos minun mielipidettäni asiasta kysytään, niin saavuttamatta se kärki taitaa jäädä.
 

scholl

Jäsen
Tosin jos minun mielipidettäni asiasta kysytään, niin saavuttamatta se kärki taitaa jäädä.

Ihan sama se sinänsä on. Hän ajaa yksityistallissa ja yksityistallit tarvitsevat fyrkkaa. On normaalia, että siellä ajaa maksavia kuljettajia. Taisihan Gaddafin poikakin olla joskus ajamassa. Alex Fuorio ja kumppanit ovat myöskin ajaneet yksityistalleissa mm-sarjaa.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Ihan sama se sinänsä on. Hän ajaa yksityistallissa ja yksityistallit tarvitsevat fyrkkaa.
Joo, eihän sillä sinällään mitään väliä olekkaan, vaikka ajeleekin tuossa mukana. Onpahan tämän raha-asian lisäksi myös maksavalle yleisölle tarjolle yksi WRC-auto enemmän katsottavana, joten monta hyötyjää tästäkin jutusta löydetään.

Oikeastaan tässä episodissa naurattaa vain eniten se, että isä taitaa olla ainoa, joka sokeasti uskoo edelleen poikansa mahdollisuuksiin nousta aivan kärkeen. Kaksi vuotta kaiken muuttaa voi, mutta pian pitäisi tulla muutama hyväkin aika, jos kerran kehitystä on tapahtumassa. Kello on ollut vaan tähän asti aika armoton kapistus.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Joo, eihän sillä sinällään mitään väliä olekkaan, vaikka ajeleekin tuossa mukana. Onpahan tämän raha-asian lisäksi myös maksavalle yleisölle tarjolle yksi WRC-auto enemmän katsottavana, joten monta hyötyjää tästäkin jutusta löydetään.

Kyllä. Ja jos tämä yksi "harrastelijakuski" kolmoskuskina merkitsee sitä että siellä kahdessa muussa autossa pystytään ajattamaan parhaita mahdollisia kuljettajia niin antaa poikien harrastaa. Esim. suomalaiset kuljettajat ei varmasti ole markkinoinnin kannalta mitään parhaita vaihtoehtoja talleille, joten Fordillekin nämä Al Quassimin tuomat rahat on varmaan ihan tarpeen, ja osaltaan mahdollistavat sen että Fordin on mahdollista ajattaa kahta suomalaiskuljettajaa vaikka Quassimi vauhtinsa puolesta ihan turisti onkin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Uudessa-Seelannissa ensimmäinen päivä ja 7 EK:ta takana ja Hirvosella lähes 28 sekunnin johto Loebiin. Sordo ja Latvala ainoastaan parin sekunnin päässä Loebista, eli ihan mukavalta näyttää tilanne tässä vaiheessa. Loeb on kuitenkin pysynyt hyvin Hirvosen vauhdissa ja on kakkosena ainoastaan saamansa 30 sekunnin aikasakon takia, joten peli ei ole kyllä vielä ratkennut. Huomenna Hirvonen joutuu auraamaan teitä ja siinä saattaa olla Loebilla iskun paikka. Mutta joka tapauksessa tilanne melko hyvä tällä hetkellä, toivottavasti Latvalakin pystyisi laittamaan kunnolla kampoihin Citroen-kaksikolle ja pystyisi viemään Loebilta mahdollisimman monta pistettä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Don't worry! Latvala penailee itsensä vielä 100 varmasti Uuden Seelannin metsähallituksen puolelle.

No, ei nyt pidä olla liian skeptinen. Latvalalle on tullut paljon virheitä tällä kaudella, kuten nuorilla miehillä yleensäkin, mutta vastapainoksi on ajanut monta hyvääkin kilpailua. Tuo Duvalin nostaminen tehdaspisteistä ajamaan pariin kilpailuun saattaa olla ihan hyvä ja tervetullut herätys Latvalalle, ja pistää keskittymään vähän paremmin.

PS. Onko sinulla muuten jotain hampaankolossa Latvalaa kohtaan?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei varsinaisesti muuta kuin tämä peri suomalainen jarkko niemistely. Eli, mies on voittanut urallaan yhden Ruotsin rallin ja heti häntä hypetetään täällä Ylelandiassa ihan hulluna.

No jaa, ei tuota nyt ihan yli ole minusta hypetetty, on Latvala kuitenkin ehkä yksi lahjakkaimmista rallikuskeista mitä tästä maasta on tullut. Pitää kuitenkin muistaa että Latvala on rallikuljettajaksi vielä todella nuori, ja silti saavuttanut jo tuon voitonkin. Voitto ensimmäisellä kaudella tehdastiimissä on kova saavutus, esimerkiksi Daniel Sordo on ajanut ehkä sarjan parasta autoa jo kaksi vuotta ilman voittoa ja monella muullakin kuljettajalla on mennyt paljon pidempään ennen kuin menestystä on alkanut tulemaan.

Virheitä Latvalalle tulee vielä, mutta niin niitä tuli uran alkumetreillä Mäkiselle (4 maailmanmestaruutta) ja Grönholmillekin (2 mestaruutta). Grönholmista muistaakseni puhuttiin silloin joskus ihan samaan sävyyn kuin Latvalasta nyt, että virheitä tulee liikaa ja "ei tuosta tule ikinä kuskia". Vaan se on niin että jos on nopea ja tekee virheitä, niin se varmuus on paljon helpompi löytää kuin nopeus siinä tapauksessa että olisi varma mutta hidas.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Ensi yönä ajetaan ratkaisevat erikoiskokeet joilla ratkeaa Uudenseelannin rallin voittaja. Latvala "joutui" sitten aura-autoksi viimeiselle päivälle. Saas nähdä kuinka käy. Kutkuttava tilanne kun 4 ekaa autoa on alle 20 sekunnin sisällä. Taitaa olla eka kerta 5 vuoteen kun on näin tiukkaa kahden ajopäivän jälkeen ? Sordo on parhaimmissa asetelmissa kun tulee neljäntenä autona, mutta 100 varma on että kaveri ei saa ajaa voitosta kun Loeb on edellä.
Kumma juttu muuten että Loebin autoon iski ekana päivänä nelospätkän "välissä" käyntihäiriö ? Ei ole tainnu Citikka myöhästyä kertaakaan ek:n alusta sen MM sarjan historian aikana. No onhan se mahdollista että nyt oli huonoa tuuria. Vääräleuat voisi kyllä olla toista mieltä. Fiksusti pelattu Citroeniltä, tällä vältyttiin "syytökset" taktikoinnista...

Toivottvasti Jari-Matti ja Mikko pitäisi Loebin takanaan...
 

Olpa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, Vaasan Sport & Eric Lindros
Kumma juttu muuten että Loebin autoon iski ekana päivänä nelospätkän "välissä" käyntihäiriö ? Ei ole tainnu Citikka myöhästyä kertaakaan ek:n alusta sen MM sarjan historian aikana. No onhan se mahdollista että nyt oli huonoa tuuria. Vääräleuat voisi kyllä olla toista mieltä. Fiksusti pelattu Citroeniltä, tällä vältyttiin "syytökset" taktikoinnista...

Mikko Hirvosta lainatakseni: Jos taktikoivat, taktikoivat kyllä huonosti. Miksi ne olisi ottanut puoli minuuttia takkiin tahallansa? Vähempikin riittäisi...

Eli en todellakaan usko että eilen taktikoivat ja mitä ne jostai syytöksistä välittäisi? Ja kaikenlisäksi tänään taktikoivat, joten tuskin niitä mitkään muka syytökset pelottaisi...
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Viimeisen ek:n live tv-lähetystä ja suomalaisten kaksoisvoiton todistamista tässä valvoin, mutta mitä vittua... Yle teksti-tv: "15.erikoiskoe täynnä Ford draamaa"...

Hirvonen pyörähtänyt ja kärsinyt rengasrikon
Latvala ajanut kiveen ja joutunee keskeyttämään
Myös Duval joutunut keskeyttämään

Ja kukapa johtaa? No 12.ek:lla pyörähtänyt ja neljänneksi pudonnut Loeb tietenkin! Citroenilla kaksoisjohto, ei tää voi olla totta, oikeesti...

Vielä hetki sitten kaikki näytti NIIN hyvältä, ei edes Loeb itse uskonut voittoon, kuvaliite YLE:n teksti-tv:ltä.

Olisi tehnyt 10-6 pistevoitto Hirvoselle aika gutaa MM-taistoa ajatellen!
 

Liitteet

  • P284_02.gif
    P284_02.gif
    5,9 KB · kertaa luettu: 474
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sanotaan mitä sanotaan, mutta kohta noista Latvalan ulosajoista alkaa tulla sanomista.
En jaksa uskoa, että vaikka olisi kuinka lahjakas ja lupaava etteikö noi jatkuvat virheet löytyisi edestä. Kohta voi olla, että käy niin kuin Hirvoselle pari vuotta sitten. Eli Latvala löytää itsensä yksityistallista.
 

TM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
On tuo Latvala uskomaton säheltäjä! Ennen vanhaan vielä osattiinkin ajella rallia. Kiitos siitä Alenille, Kankkuselle, Mikkolalle, Vataselle, Saloselle, Mäkiselle ja tottakai myös Grönholmille.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
On tuo Latvala uskomaton säheltäjä! Ennen vanhaan vielä osattiinkin ajella rallia. Kiitos siitä Alenille, Kankkuselle, Mikkolalle, Vataselle, Saloselle, Mäkiselle ja tottakai myös Grönholmille.

Niin Latvalle on tullut kyllä 3 viimeisessä kisassa aivan liikaa virheitä. Nyt sentään pysyi tiellä viimeiseen päivään asti. Jospa Espanjassa pääsisi jo maalin asti.
Koheltaminen on maksanut Fordille paljon erittäin tärkeitä tallipisteitä. Kun kaksi seuraavaa rallia ajetaan asfaltilla on tallimestaruus käytännössä Citroenin.
Vaikka Fordilla on sopimus Latvalan kanssa ei Wilsson kauaa katso läpi sormien näitä virheitä. Muistatte varmaankin miten kävi Duvalille aikanaan Citroenilla. Mies ajeli miltei joka kisassa mettään ja kauden lopussa tulikin sitten kenkää...
 

BigBadReddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vaikka Fordilla on sopimus Latvalan kanssa ei Wilsson kauaa katso läpi sormien näitä virheitä. Muistatte varmaankin miten kävi Duvalille aikanaan Citroenilla. Mies ajeli miltei joka kisassa mettään ja kauden lopussa tulikin sitten kenkää...

Tuskin kenkää on sentään luvassa. Malcomin usko kuljettajiinsa on tunnetusti järkkymätön: sähläähän lähes ikuisuussopimuksella Stobartia oma poika 0-auton vauhtia ryömien, vailla pelkoa kehittymisestä tai potkuista.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Latvala spinnasi ja törmäsi tien vieressä olleeseen rinteeseen ja pudotti sieltä ison kivenlohkareen tielle. Tämän jälkeen Latvala lähti ajamaan väärään suuntaan, jotta voisi pyöräyttää autonsa ympäri jatkaakseen matkaa ja, kun oli tämän tehnyt, niin ajoi sitten suoraan päin sitä pudottamaansa lohkaretta...
 

Vode

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Grönholm pohtii paluuta rallin MM-sarjaan

Näin otsikoi torstain Keskisuomalainen urheilusivuillaan. Mikään muu media ei ole tainnut asiaan tarttua, joten enpä tiedä missä mielessä ko. uutinen on väsätty.

Grönholm on kuitenkin haastattelussa sanonut mm: "Paluu ei ole poissuljettu vaihtoehto" ja "Voi olla, että jotain on ollut ilmassa, mutta mä en voi nyt sanoa yhtään enempää" ja "On multa muutaman kerran kysytty, että mitä mä aion tehdä. Olen ehkä antanut ymmärtää, että olen vielä halukas jatkamaan". Lisäksi kun Grönholm viime syksynä mietti jatkamista vai lopettamista niin myöntää, että nyt on samanlainen fiilis, että tekisi mieli vielä vetää kunnolla, mutta samalla jo miettii onko siinä kuitenkaan mitään järkeä.

Tiedä sitten kuinka vakavaa tuo pohdinta on. Itse ainakin tuntuisi, ettei paluussa olisi enää mitään järkeä enkä Marcuksen paluuseen usko. En olisi kyllä uskonut Lance Armstronginkaan paluuseen joten se siitä.

Yhtenä ratkaisevana tekijänä artikkelissa mainitaan Petter Solberg, jonka jättäessä Subarun olisi ykköskuskin paikka auki Marcukselle.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös