Mainos

Ralliketju

  • 1 837 705
  • 14 817
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Aamulla kuulin kaverilta, että Liettuassa ajettavassa Samsonas rallissa oli sattunut eilen vakava onnettomuus. Kilpailijapari ajautui ulos tieltä, jonka johdosta yksi katsoja menehtyi ja yhdeksän loukkaantui.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Näyttä olevan haastava erikoiskoe kun myös Tänäkillä ohjelmaa. Näyttää että kaikki osuu taas Neuvillen kannalta täydellisesti...
 

Risa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SoJy vuodesta-61, Jokerit 1972-2013; 2022, Україна
Ei mitään väliä rehellisesti. Elfyn hävisi jo oman osansa kuskien mestaruuden osalta tältä kaudelta.

Voi toki olla näinkin... Vaikea vaan uskoa EK 8:n jälkeen, että Kalle olisi noin paljon hitaampi EK 9:lla. Mutta mistäpä näitä tietää...

Edit: EK:t korjattu
 
Viimeksi muokattu:

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Nyt kun katsoo, niin kyllä Pajari on edellä Seksksiä. Tosin Pajarilla on täysi Toyotan tuki ja Martinilla oma rahoitteinen Ford, mutta silti.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Evans yllättää kyllä. Edelleen nopein kuljettaja ja ollaan lauantai-iltapäivässä. Kyllä ajaa Kallekin kovaa, enkä usko että Kalle suostuu taktikointiin, koska Evansin mahdollisuudet mestaruuteen on promilen luokkaa.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Elfyn taitaa kuitenkin olla nyt Toyotan ykköshevonen, joten aika tosissani.
Luonnollisestikin Evans on ns. ykköshevonen, mutta siinä vaiheessa kilpailua sekä yleiskilpailun tilanteessa, kun väitit, että Kallelle olisi sanottu "soo soo" ei ollut järkeä. Se olisi eri asia sitten, jos tuolloin olisi ollut isompi aikaero takana tulevaan Tänakiin.
Evans yllättää kyllä. Edelleen nopein kuljettaja ja ollaan lauantai-iltapäivässä.
Totta, paljon on tullut kauden aikana mollattua Evansia, mutta nyt on kyllä ajanut ainakin tähän asti todella hyvin. Toivottavasti saa ajettua samaan malliin kisan loppuun asti.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
No nyt kun keli meni perseelleen ja näkyvyys nollaan, niin kukas sieltä iskee? Kalle ja Jonne.
 
Viimeksi muokattu:

Risa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SoJy vuodesta-61, Jokerit 1972-2013; 2022, Україна
Luonnollisestikin Evans on ns. ykköshevonen, mutta siinä vaiheessa kilpailua sekä yleiskilpailun tilanteessa, kun väitit, että Kallelle olisi sanottu "soo soo" ei ollut järkeä. Se olisi eri asia sitten, jos tuolloin olisi ollut isompi aikaero takana tulevaan Tänakiin.

Mielipiteet on jne. Minä uskon, että tallit mielellään tarttuu siihen pieneenkin tsäänssiin viedä kuljettajanmestaruus. Mutta nythän se tullaan näkemään kun pilvi sotki mukavasti asetelmia.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nyt kun katsoo, niin kyllä Pajari on edellä Seksksiä. Tosin Pajarilla on täysi Toyotan tuki ja Martinilla oma rahoitteinen Ford, mutta silti.

Ainakin kypsempää ajoa kun ei mitään isompaa sattunut, toiselle keskeytys heti alkuun ja niin erilainen auto että vaikea nyt suoraan sanoa puhtaasta vauhdista mitään, lisäksi Pajari oli ajanut Chilessä viimevuona rally2. Eihän tuo Pajarillakaan vauhdin puolesta ihan parasta kun Munsterinkin kanssa tekee tiukkaa, mutta enemmän siellä taidetaan sitä kokemusta hakea kun puhtaasti vauhdillisesti näyttöjä.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Eihän tuo Pajarillakaan vauhdin puolesta ihan parasta kun Munsterinkin kanssa tekee tiukkaa, mutta enemmän siellä taidetaan sitä kokemusta hakea kun puhtaasti vauhdillisesti näyttöjä.
Pajari ajanut suurimmaksi osaksi hyvän ja tasaisen kisan. Hävisi paljon kahdella pitkällä pätkällä, joista toinen ajettiin todella sankassa sumussa ja toinen sateessa. Tuollaisissa oloissa juuri kokemuksella ja itseluottamuksella on merkitystä ja Pajarilla ei vielä kovin paljon ole Rally1-kokemusta, niin viisaampaa vähän himmata kuin mennä riskillä ja ajaa ulos.

Kuudes sija kuitenkin, kun onnistui vika pätkällä ohittamaan Munsterin, ja se oli juuri sitä mihin Katsuta ei ole viime aikoina oikein pystynyt. Siinä mielessä siis juuri sellainen suoritus Pajarilta, minkä Toyota tilasikin. On pystynyt näyttämään välillä myös nopeuttaan, mutta ennen kaikkea ehjä, hyvä ajo ilman virheitä.

Munster ollut tässä kisassa positiivinen yllätys, kun ajelee yleensä ihan eri minuuttiluvuilla muiden Rally1-miesten kanssa.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Pajarilta fiksua tekemistä tähän asti. Kun tuntuu hyvältä, niin antaa tulla. Mutta kun ei taas tunnu niin hyvältä, ajaa suosiolla vaikeat kohdat hieman varmemmin. R1-autoon on vaan pakko tottua ajamalla erialustoilla, koska on niin eri auto kuin R2. Jos katsotaan aikoja, niin 250km on ajettu paukut ja rytkyt päällä. R2-kärkikuskit ovat hävinneet noin 400sek. He ovat oikeasti hyviä ratin kääntäjiä, mutta niin vaan R1-kuskit katoavat horisonttiin.

Joku aiemmin vähän arvosteli Kallen ajamista, että ei oikein kulje. Tuloslistaa katsomalla voisin sanoa, että ihan semi-ok vauhtia kuitenkin. Ei noita jätkiä synny maailmaan kuin 1/1 000 000:stä, jos sitäkään. Onhan Kallenkin ajamisessa kehitettävää, kuten kaikkien muidenkin. Perjantain tiet olivat juuri niitä, mitkä eivät suosi Kallen ajotapaa. Lauantaina sitten nähtiin, kuka on hallitseva mestari.

EP:n kohdalla ei oikein enää tiedä mitä sanoisi. Kaikki potkii vastaan ja kun kartturikin tekee alokasmaisen virheen, fiilis lienee lopullisesti kuopattu. Nyt sitten kolmantena autona päätöspäivään putsaamaan tallikavereille latua. Noh, työtä se on sekin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Dino

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Jännästi on tänä vuonna vaihtunut roolit, että Ogier on yleensä ollut se joka on osannut ja onnistunut väistelemään kaikki kivet, kun taas esim. Neuville on tuntunut aina löytävän tavan sabotoida oman kisansa osumalla johonkin. Nyt Ogierille sattuu näitä osumia ja lipsahduksia vähän väliä kun taas Neuville on onnistunut välttämään ongelmat lähes täysin. Ja Neuville on osannut hyödyntää tämän pistejärjestelmän aika maksimaalisesti koska ei käytännössä oikein edes yritä ajaa voitoista, vaan pyrkii ainoastaan maksimoimaan pistemäärää ja välttämään ongelmia. Ehkä tämä järjestelmä on Neuvillelle henkisesti helpompi, kun viikonlopun pisteet eivät ole aina yhden kortin varassa eikä tarvitse väkisin yrittää voittoja.

Tänak on taas ollut minusta tämän kauden suurimpia pettymyksiä. On kärsinyt kyllä omituisista ongelmistakin, kuten törmännyt eläimeen jne. mutta tehnyt myös itse todella paljon virheitä. Ja vauhdin suhteen Tänakin kausi on ollut todella epätasainen. Jopa kilpailuiden sisällä tapahtuu valtavan suuria heittoja, kun ajaa välillä kovia pohja-aikoja ja saattaa sitten seuraavalla jäädä 15 sekuntia.

Toinen pettymys on tietenkin Evans, joka on romahtanut henkisesti saatuaan ehkä elämänsä parhaan mahdollisuuden voittaa mestaruus.

Rovanperän ja Ogierin suorituksista on ehkä näkynyt vahvasti se, että he ovat lähteneet tähän kauteen ajamaan mestaruuden sijasta voitoista. Ogier joutui vaihtamaan mindsetiä kesken kauden kun huomasikin yht'äkkiä olevansa Toyotan ykköstykki taistelussa Neuvillea vastaan, mutta kun oli jättänyt jo useamman kisan väliin niin lähti niin isolta takamatkalta, että on joutunut ottamaan kisoissa paljon enemmän riskiä kuin esim. Neuville. Ehkä se on juuri näkynyt tässä, että Ogier tuntuu nyt löytävän noita kiviä enemmän kuin normaalisti.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Oikaiskaa, jos olen väärässä, mutta WRC2:n puolella taitaa olla tilanne nyt niin, että mikäli tässä järjestyksessä tullaan maaliin niin mestaruus ei vielä ratkea vaan kolmella kuljettajalla jää edelleen mahdollisuus mestaruuteen. Tosin Skodalla on mahdollisuus vielä pelata Solberg Greensmithin ohitse, mutta silloinkaan mestaruuden ei pitäisi vielä ratketa.

Solbergilla tulee nyt sallitut seitsemän kisaa täyteen, ja kun hänellä on listalla yksi keskeytys niin hänen lopulliseksi pistemääräksi tulisi nykysijoituksella 123, tai jos nousee Greensmithin ohitse niin 126.

Pajari ajaa Keski-Euroopan rallin vielä rally1-autolla, mutta hänellä vasta kuusi kisaa WRC2:ssa joten hän pystyy vielä Japanissa ajamaan. Myös Pajarilla yksi keskeytys, joten hänellä pitäisi olla mahdollisuus voitolla kerätä 133 pistettä, kakkosijalla 126 pistettä ja kolmossijalla 123 pistettä.

Rosselilla myös menossa nyt kauden kuudes kisa, joten hän voi kerätä pisteitä vielä joko Keski-Euroopasta tai Japanista. Rosselilla ei yhtään keskeytystä, joten kun kuusi parasta kisaa lasketaan pisteisiin mukaan niin Chilen voitolla Rossel nousisi 101 pisteeseen. Tämä tarkoittaisi sitä, että voitolla viimeisessä kisassaan hän pystyisi vielä nousemaan 126 pisteeseen. Mikäli Solbeg nousee nyt Greensmithin ohi kolmoseksi, Rossel voittaa tänään sekä seuraavan kilpailunsa ja Pajari ajaa Japanissa kakkoseksi, niin kaikki kolme päätyisivät 126 pisteeseen. Siinä tapauksessa taitaisi mennä myös voitot, kakkossijat ja kolmossijatkin tasan joten en tiedä millä arvalla mestaruus sitten ratkaistaisiin?
 

Skeleton Crew

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, PHI, BMG
Oikaiskaa, jos olen väärässä, mutta WRC2:n puolella taitaa olla tilanne nyt niin, että mikäli tässä järjestyksessä tullaan maaliin niin mestaruus ei vielä ratkea vaan kolmella kuljettajalla jää edelleen mahdollisuus mestaruuteen. Tosin Skodalla on mahdollisuus vielä pelata Solberg Greensmithin ohitse, mutta silloinkaan mestaruuden ei pitäisi vielä ratketa.

Solbergilla tulee nyt sallitut seitsemän kisaa täyteen, ja kun hänellä on listalla yksi keskeytys niin hänen lopulliseksi pistemääräksi tulisi nykysijoituksella 123, tai jos nousee Greensmithin ohitse niin 126.

Pajari ajaa Keski-Euroopan rallin vielä rally1-autolla, mutta hänellä vasta kuusi kisaa WRC2:ssa joten hän pystyy vielä Japanissa ajamaan. Myös Pajarilla yksi keskeytys, joten hänellä pitäisi olla mahdollisuus voitolla kerätä 133 pistettä, kakkosijalla 126 pistettä ja kolmossijalla 123 pistettä.

Rosselilla myös menossa nyt kauden kuudes kisa, joten hän voi kerätä pisteitä vielä joko Keski-Euroopasta tai Japanista. Rosselilla ei yhtään keskeytystä, joten kun kuusi parasta kisaa lasketaan pisteisiin mukaan niin Chilen voitolla Rossel nousisi 101 pisteeseen. Tämä tarkoittaisi sitä, että voitolla viimeisessä kisassaan hän pystyisi vielä nousemaan 126 pisteeseen. Mikäli Solbeg nousee nyt Greensmithin ohi kolmoseksi, Rossel voittaa tänään sekä seuraavan kilpailunsa ja Pajari ajaa Japanissa kakkoseksi, niin kaikki kolme päätyisivät 126 pisteeseen. Siinä tapauksessa taitaisi mennä myös voitot, kakkossijat ja kolmossijatkin tasan joten en tiedä millä arvalla mestaruus sitten ratkaistaisiin?

Eikö Gryazinillakin ole vielä teoriassa mahdollisuus? Olisi nyt voittamalla 73 pisteessä ja on ajanut 5 kisaa, joissa mukana Kreikasta 0 pistettä. Eli voisi nousta voittamalla nämä viimeiset kisat 123 pisteeseen ja menisi tuolloin tasapisteissä voittojen määrällä mestariksi (olettaen että Oliver ei nouse tänään tuloksissa).

Tässä FIA:n sääntökirjasta tasapisteissä olevien järjestyksen määritys. Portugali näytti olevan ainoa kisa jossa tuo mainittu kolmikko oli mukana eli Rossel olisi mestari tuon tuloksen perusteella vaikka varsinaisista pisteistä se olisikin pudotettu huonoimpana seitsemästä tuloksesta. Tuohan olisikin ollut koomista jos Rosselillakin olisi tuolta keskeytys niin FIA päättäisi kabinetissa kuka ansaitsee minkäkin mitalin. Ja selkeyden vuoksi, mikäli vertaillaan vain Samia ja Oliveria, yhteisiä kisoja on enemmän ja Oliverilla niistä 2 voittoa Samin 1 vastaan eli tuolloinkaan ei jouduttaisi odottamaan FIA:n tuomiota.

8.1.1 According to the greater number of first places, then second places, then third places, etc., achieved in the final classifica tions on their respective Championship, counting only those rallies which have served to make up their points total.
8.1.2 According to the greater number of highest places achieved in the final classifications of their respective Championship, taking into consideration only those rallies in which all of the drivers and/or co-drivers concerned have taken part, one 11th place being worth more than any number of 12th places, one 12th place being worth more than any number of 13th places, and so on.
8.1.3 In the event of a further tie, the FIA itself will decide the winner and decide between any other tying drivers and co-drivers, on the basis of whatever other considerations it thinks appropriate.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Dino
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Munster ollut tässä kisassa positiivinen yllätys, kun ajelee yleensä ihan eri minuuttiluvuilla muiden Rally1-miesten kanssa.
Todellakin, yllättävän hyvin on kyllä ajanut. Hyvin vetää myös toinen Ford-kuljettaja, Fourmaux, joka toki on ajanut hyvin jo aiemminkin. Hän on tällä hetkellä viidentenä, mutta ilman myöhistä tullutta aikasakkoa hän olisi ajallisesti sekä ajollisesti kolmantena.
 

Waluigi

Jäsen
Nyt on kyllä Chilessä kelit kohdillaan. Yllättäen ulosajot olleet läpi viikonlopun tavanomaista harvemmassa vaikka näkyvyys, liukkaus ja vauhti erottelevat miehet pojista.

Toki Katsutan kiintiöulosajo estettiin jo oletuksena, mutta kyllä noilta muilta rattimiehiltä olisi nyt ainakin pari pöpelikköä voinut odottaa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
EP:n kohdalla ei oikein enää tiedä mitä sanoisi. Kaikki potkii vastaan ja kun kartturikin tekee alokasmaisen virheen, fiilis lienee lopullisesti kuopattu. Nyt sitten kolmantena autona päätöspäivään putsaamaan tallikavereille latua. Noh, työtä se on sekin.

Kauden täydensi vielä keskeytys ennen poweria. Ei oikein Lapilla lähtenyt Ruotsia lukuunottamatta. Olisikohan uran vika kisa jopa, jotenkin tuntuu että ei oikein Lapilla itsellä myöskään motivaatio ole ihan paras ollut, ainakin pieni tauko voisi tehdä hyvää.
 

Laiskiainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, AC Oulu
Kauden täydensi vielä keskeytys ennen poweria. Ei oikein Lapilla lähtenyt Ruotsia lukuunottamatta. Olisikohan uran vika kisa jopa, jotenkin tuntuu että ei oikein Lapilla itsellä myöskään motivaatio ole ihan paras ollut, ainakin pieni tauko voisi tehdä hyvää.
Pakko kyllä sanoa, että harmittaa jos Lapin viimeiseksi ralliksi huipputasolla jää tämä korpivaellus. Toki tämän kauden aikana on todellakin paikoin voinut aistia tympääntymistä koko ajamiseen. Yhtä kaikki toivottavasti Lappi saisi silti vielä lopettaa uransa vähän iloisempiin tunnelmiin
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös