Mainos

Ralliketju

  • 1 847 896
  • 14 893
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Olen itse käsittänyt että tuosta ST 185 korimallista tehtiin 1992 pieni erikoissarja "Carlos Sainz edition", vähän kuten GR Yariksesta on Kalle Rovanperä/Seb Ogier edition. Luultavasti Latvala viittaa Kankkus-mallilla vuoden 1993(jolloin Kankkunen korvasi Sainzin) ralliautoon, johon tehtiin joitain parannuksia edellisen vuoden malliin verrattuna. Latvalan aiemmat ST185:t ovat tainneet olla 1992 version mukaan rakennettuja.
Jotain tämmöistä aloin itsekin muistella/ epäillä. Latvalahan ajaa nyt Lahdessa siis ST165 Celicalla ja valitettavasti kisa jäi jo kesken tekniikan pettäessä.

Silvast veti aika rajunnäköisen mukin livelähetyksessä Historic-Audilla. Aika ovelan näköinen paikka, tie kääntyy vasemmalle ja ilkeästi keventää samalla, paikassa on ollut ennenkin kuulemma tapahtumia. Käsittääkseni toisella ajokerralla kamera olisi samassa paikassa ja nyt tulee myös SM-osakilpailun kuljettajat mukaan, niin saa nähdä tuleeko lisää tapahtumia?
 

Sawo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
WRC on julkaissut Youtube-kanavallaan näkemyksensä kaikkien aikojen top-10 ulkoiluista. Suomi on hyvin edustettuna sekä kuskien että rallien osalta.


Latvalan ujosajossa on menoa kuin Linnanmäellä.

Hänninen ja Tuominen veti muistaakseni Meksikossa sen verran rajusti ulos, että kamerat hajosivat autosta. Siitä ulosajosta ei ole mitään tallenteita olemassa Tuomisen mukaan. Kuulemma 9-10 kertaa pyöri nekin ympäri.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Sunisen ulkoilu on väärällä listalla, pikkujuttu. Muuten kyllä komeita suorituksia.

Laittaisin esim Sainzin kaadon Australiassa 1991 tuolle listalle ennemmin kuin Sunisen, mutta kai tämä oli suunnattu jonnesukupolvelle.

E: Luonnollisesti WRC:n promotiimi on tietoinen kuinka peppukipeä Sainz sr. on noista asioista jotka saattavat hänet negatiiviseen valoon, joten siinä mielessä ei ole yllättävää että tuo kaato "unohtui", vaikka siitä on hyvää TV-kuvaa.
 
Viimeksi muokattu:

Laheee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Canes, Tahko
Eipä ollu Ismo Leikola jumalauta hupiajelulla Lahessa! 68 EK-kilometrin jälkeen alle 5 minuuttia Pajaria perässä. Rattimiehiä.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Laittaisin esim Sainzin kaadon Australiassa 1991 tuolle listalle ennemmin kuin Sunisen, mutta kai tämä oli suunnattu jonnesukupolvelle.
Historiasta löytyy paljon useita kaatoja/ ulosajoja, jotka kuuluisivat tälle listalle.
Eipä ollu Ismo Leikola jumalauta hupiajelulla Lahessa! 68 EK-kilometrin jälkeen alle 5 minuuttia Pajaria perässä. Rattimiehiä.
Hyvin on huristellut tulemaan. :)

Rallin toinen päivä on jo alkanut, Historicit ovat juurikin aamun ekalla. Livelähetystä tulee taas rallista.



 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Laittaisin esim Sainzin kaadon Australiassa 1991 tuolle listalle ennemmin kuin Sunisen, mutta kai tämä oli suunnattu jonnesukupolvelle.

E: Luonnollisesti WRC:n promotiimi on tietoinen kuinka peppukipeä Sainz sr. on noista asioista jotka saattavat hänet negatiiviseen valoon, joten siinä mielessä ei ole yllättävää että tuo kaato "unohtui", vaikka siitä on hyvää TV-kuvaa.
Pelkästään McRaen kuviin saadut kaadot olisi voinut pistää TOP 10 listaan, "If in doubt, flat out".
 

Skeleton Crew

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, PHI, BMG
Eipä ollu Ismo Leikola jumalauta hupiajelulla Lahessa! 68 EK-kilometrin jälkeen alle 5 minuuttia Pajaria perässä. Rattimiehiä.
Olin perjantaina ek 1/4:llä ja ensimmäisellä ajokerralla tuntui olevan enemmän intoa kuin hallintaa touhussa, mutta toisella vedolla tulikin oikein mallikkaasti. Eli tuolla pienellä otannalla kehitys näkyi selvästi. Toivottavasti julkaisevat kisasta jotain materiaalia kabiinista.

Pitää kyllä nostaa hattua tuolle ranskalaiselle Todescinille joka olisi vienyt kisan selkeästi ellei autoa olisi todettu jälkikatsastuksessa laittomaksi. En pysty sanomaan kuinka paljon oikeasti hyötyi tuosta, mutta oli ensimmäistä kertaa täällä ajamassa ja silmämääräisestikin oli kyllä tullut tänne ajamaan kilpaa. Saa kyllä minun puolestani tulla toistekin. Tuli ajotyylistä mieleen sanmarinolainen Calzolari joka kävi täällä viisi kertaa ajamassa viime vuosikymmenellä ja voittikin 2016. Toistaiseksi viimeinen vierailu sitten päättyikin kun auto oli pyörinyt aika huolellisesti suomalaisessa pellossa.
 

Sawo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olin perjantaina ek 1/4:llä ja ensimmäisellä ajokerralla tuntui olevan enemmän intoa kuin hallintaa touhussa, mutta toisella vedolla tulikin oikein mallikkaasti. Eli tuolla pienellä otannalla kehitys näkyi selvästi. Toivottavasti julkaisevat kisasta jotain materiaalia kabiinista.

Pitää kyllä nostaa hattua tuolle ranskalaiselle Todescinille joka olisi vienyt kisan selkeästi ellei autoa olisi todettu jälkikatsastuksessa laittomaksi. En pysty sanomaan kuinka paljon oikeasti hyötyi tuosta, mutta oli ensimmäistä kertaa täällä ajamassa ja silmämääräisestikin oli kyllä tullut tänne ajamaan kilpaa. Saa kyllä minun puolestani tulla toistekin. Tuli ajotyylistä mieleen sanmarinolainen Calzolari joka kävi täällä viisi kertaa ajamassa viime vuosikymmenellä ja voittikin 2016. Toistaiseksi viimeinen vierailu sitten päättyikin kun auto oli pyörinyt aika huolellisesti suomalaisessa pellossa.
sillä oli escortissa ohjaustehtostin ja taka-akselissa watt-tuennan osia, mitkä eivät vastaa historic-luokan luokittelua. Ohjaustehostimesta hyötyy ainakin todella paljon.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
sillä oli escortissa ohjaustehtostin ja taka-akselissa watt-tuennan osia, mitkä eivät vastaa historic-luokan luokittelua. Ohjaustehostimesta hyötyy ainakin todella paljon.

Jep, tehostimesta on saanut kyllä etua jos se on ollut käytössä(kuskihan ilmoitti että tehostaja oli kytketty pois).

E: Toki sanottava että kun tutkailin Todeschinin tietoja EWRC:stä, niin kyllä kaveri ilmeisesti on ihan rattimies.
 
Viimeksi muokattu:

Sambody

Jäsen
Sesks saa Fordin alle ilman hybridiä Chilessä, kuten aiemmin jo huhuiltiin:

Latvala osasi kertoa, että pistejärjestelmä menee remonttiin ensi kaudeksi. Ei toki tiedetä vielä minkälaisen systeemin FIA:n arpakone ulos sylkäisee seuraavaksi:
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kertokaa tietämättömälle minkä takia ilman hybridiä? Kustannuskysymys vai mikä juttu?

Kustannuskysymys ja hidas ralli niin siitä ei ole niin isoa hyötyä, voisiko jopa antaa tietyissä tilanteissa etua uudelle kuskille kun ei vielä kokemusta missä paikoissa hybridi antaa tehoja.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kustannuskysymys ja hidas ralli niin siitä ei ole niin isoa hyötyä, voisiko jopa antaa tietyissä tilanteissa etua uudelle kuskille kun ei vielä kokemusta missä paikoissa hybridi antaa tehoja.
Itseasiassa juuri toisin päin, eli hitaissa kisoissa sen edun pitäisi hybridin kanssa olla isompi, koska tulee paljon kiihdytyksiä, missä se hybridin buusti auttaa. Puola oli huippunopea ja ilman jatkuvia kiihdytyksiä, niin hybridin hyöty siellä oli vähäisempi. Mutta koska Chilessa viimevuosina ollaan kärsitty suuresta rengaskulumasta niin tuokin voi olla sitten kaksiteräinen miekka, kun rengaskulutus on kovempaa suuremman tehon takia.
 

Laiskiainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, AC Oulu
Latvala osasi kertoa, että pistejärjestelmä menee remonttiin ensi kaudeksi. Ei toki tiedetä vielä minkälaisen systeemin FIA:n arpakone ulos sylkäisee seuraavaksi:
Hieno juttu! Mahdollisesti manaan tässä lajin tulevaisuutta, mutta sanon silti, että riippumatta siitä mitä Fia arpoo lopputulos ei voi olla nykyistä huonompi, eihän?
 
Viimeksi muokattu:

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itseasiassa juuri toisin päin, eli hitaissa kisoissa sen edun pitäisi hybridin kanssa olla isompi, koska tulee paljon kiihdytyksiä, missä se hybridin buusti auttaa. Puola oli huippunopea ja ilman jatkuvia kiihdytyksiä, niin hybridin hyöty siellä oli vähäisempi. Mutta koska Chilessa viimevuosina ollaan kärsitty suuresta rengaskulumasta niin tuokin voi olla sitten kaksiteräinen miekka, kun rengaskulutus on kovempaa suuremman tehon takia.

Se mitä itse miettinyt että saakohan tuon lisäpainon joka tulee jos ilman hybridiä ajaa pistää autossa mihin tahansa, painojakauma myös voi olla järkevämpi kuin että painava möhkäle on just siinä tietyssä kohti...
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Se mitä itse miettinyt että saakohan tuon lisäpainon joka tulee jos ilman hybridiä ajaa pistää autossa mihin tahansa, painojakauma myös voi olla järkevämpi kuin että painava möhkäle on just siinä tietyssä kohti...
Mun mielestä se laitetaan sen hybridi-yksikön paikalle, eli ei saa valita sen paikkaa. Toki se yksikkö on aika keskellä sitä autoa...
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mun mielestä se laitetaan sen hybridi-yksikön paikalle, eli ei saa valita sen paikkaa. Toki se yksikkö on aika keskellä sitä autoa...

Joo sitten taitaa ihan puhtaasti isoin hyöty olla että säästää vain siinä hybridin hinnassa, aika merkittävä raha kuitenkin. Ehkä puhtaasti vauhdillisten näyttöjen sijaan katsotaan että löytyykö malttia ajella ehjä kisa omaa vauhtia. Maaliin ajamalla kuitenkin voi hyvinkin top 5 paikka tulla. Toki Munster ainakin olisi hyvä lyödä ja avauspäivänä hyvä lähtöpaikka.
 

Binisteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Minnesota Wild, Real Madrid C.F., LA Lakers
Tämä uutinen ei auta sitten yhtään nykyistä sarjan tilannetta. Tuleeko nuo vuoden 2027 sääntömuutokset kuitenkin liian myöhään? Toyota ainoana tehdastiiminä on kyllä sen tason puuhastelua, että kohta Rally2 -autot pääluokkana on väistämätöntä. Sitten on ysärin A-ryhmä -tyyppinen viba ainakin takaisin, jossa kansalliset kuskit tulevat haastamaan maailmantähtiä.

Missä kohtaa tämä laji mokasi tämän näin perusteellisesti? Rally1? WRC+ -autot?
 

ToBey

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Jyväskylä
Tämä uutinen ei auta sitten yhtään nykyistä sarjan tilannetta. Tuleeko nuo vuoden 2027 sääntömuutokset kuitenkin liian myöhään? Toyota ainoana tehdastiiminä on kyllä sen tason puuhastelua, että kohta Rally2 -autot pääluokkana on väistämätöntä. Sitten on ysärin A-ryhmä -tyyppinen viba ainakin takaisin, jossa kansalliset kuskit tulevat haastamaan maailmantähtiä.

Missä kohtaa tämä laji mokasi tämän näin perusteellisesti? Rally1? WRC+ -autot?
Ei muuta kun pillit pussiin ja kohti uusia haasteita koko porukka. Ihmeitä täytyy tapahtua, että pääsarjan saisi vielä jollain konstilla pelastettua.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tämä uutinen ei auta sitten yhtään nykyistä sarjan tilannetta. Tuleeko nuo vuoden 2027 sääntömuutokset kuitenkin liian myöhään? Toyota ainoana tehdastiiminä on kyllä sen tason puuhastelua, että kohta Rally2 -autot pääluokkana on väistämätöntä. Sitten on ysärin A-ryhmä -tyyppinen viba ainakin takaisin, jossa kansalliset kuskit tulevat haastamaan maailmantähtiä.

Missä kohtaa tämä laji mokasi tämän näin perusteellisesti? Rally1? WRC+ -autot?
Se on aina monisyinen homma, onko joku mokannut vai eikö. Tai kenen syytä mikäkin on. Hyundai on nykyiseen tilanteeseen aivan yhtä syyllinen kuin Toyota, Ford ja Citroen. Kaikki olivat mukana päättämässä nykyisiä sääntöjä ja itse näitä halusivat ja ehto oli että jos näillä säänöillä ei ajeta, niin he eivät ole mukana... Ja Citikka häipyi siitä huolimatta vaikka alunperin lupasivat olla mukana. Eli mikäli nykyisiä sääntöjä ei olisi niin tehdas talleja ei olisi mukana edes nykyistäkään määrää...

Kaksivuotta on riittävä aika rakentaa auto ns tyhjästä eli tämän vuoden loppu uusien säätöjen takarajaksi on riittävä. Ongelma on se, että millaisen säännön mukana olevat tehtaat haluavat. Ei FIA kuitenkaan voi pelkästään sanella tehtaita kuulematta säätöjään, koska ne tehtaat kuitenkin sen lystin maksavat. Heillä on isokin sananvalta aiheeseen. Ja varmasti kartoittavat jatkuvasti uusia valmistajia koska juuri sääntöjen muuttuessa uusien valmistajien olisi paras hetki hypätä kelkkaan...

Väitän että ongelma ei ole säännöt vaan se että autonvalmistajat haluavat niin eri asioita. Kokonaisuudesta ja tulevaisuudesta ei kenelläkään ole minkäänlaista hajua. Pari vuotta takaperin sähköautot näytti olevan se ainoa ja oikea kehityssuunta, mutta nyt yksi ja toinen tehdas peruuttelee niistä päätöksistä, kun se ei sitten ollutkaan se onni ja autuus. Kun ei ole minkäänlaista yhteistä visiota siitä mihin suuntaan tavallinen autoilu kehittyy, niin hankala on tehdä myöskään kovin pitälle menevää suunnitelmaa autourheilun saraltakaan. Ainoa varma asia on että bensalla käyvät autot ei rallin MM-sarjan pääluokkana ole tulevaisuudessa. Kaikki muu onkin sitten arvailua.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Laittaisin esim Sainzin kaadon Australiassa 1991 tuolle listalle ennemmin kuin Sunisen, mutta kai tämä oli suunnattu jonnesukupolvelle.

E: Luonnollisesti WRC:n promotiimi on tietoinen kuinka peppukipeä Sainz sr. on noista asioista jotka saattavat hänet negatiiviseen valoon, joten siinä mielessä ei ole yllättävää että tuo kaato "unohtui", vaikka siitä on hyvää TV-kuvaa.
Tuo viimeinen on itselle ihan uutta tietoa. Muuten kyllä samaa mieltä, kyllä tuohon ois 2000-luvulta pari "kaadoksi laskettavaa" löytynyt lisää, jo pelkästään kaudelta 2004 löytyisi ihan kiitettävästi ehdokkaita. Solberg seniorilta mm. Saksa 2004 (...ja Lankamaan latomutkan huimistelut Focuksella muutamaa vuotta aiemmin), Märtinin ulosajo Argentiinassa, Rovanperän tyylinäyte Ruuhimäen loppupäästä.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Neuville jatkaa Hyundailla:

 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Tuo viimeinen on itselle ihan uutta tietoa. Muuten kyllä samaa mieltä, kyllä tuohon ois 2000-luvulta pari "kaadoksi laskettavaa" löytynyt lisää, jo pelkästään kaudelta 2004 löytyisi ihan kiitettävästi ehdokkaita.

Se oli vähän "kieliposkessa" heitto. Tosin yleistä tietoahan oli että Carlos sr. oli "hiukan" vaativa persoona näin tallien sisäistä "dynamiikkaa" ajatellen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös