Mainos

Ralliketju

  • 1 838 096
  • 14 821

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Edellinen oli nopean tutkimukseni mukaan 1993 Korsikan ralli.
Piti ihan katsoa. Korsikan jälkeen oli vielä San Remo, jossa ei myöskään ollut yhtään suomalaiskuljettajaa - missään luokassa. Tehdastalleista vain Ford sekä luonnollisesti Lancia osallistuivat kilpailuun, jonka voitti paikallinen suuruus Gianfranco Cunico. Eikä siis mitään Cunicolta pois, piti auton tiellä ja oli ihan aidosti pätkäaikojen perusteella Sainzia ja Fioriota nopeampi.
 

kamrat

Jäsen
Suosikkijoukkue
urheiluseura HIFK
Peli on menetetty.

Ensiksikin Rovanperän päätös. Täysin kunnianhimotonta toimintaa. Rautaa on taottava nyt nuorena ja otettava mahdollisimman monta mestaruutta, kun niitä olisi tulossa.

Sitten täällä ymmärtäjät: hieno päätös jne.

Meillä ei ole tulevaisuutta.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Peli on menetetty.

Ensiksikin Rovanperän päätös. Täysin kunnianhimotonta toimintaa. Rautaa on taottava nyt nuorena ja otettava mahdollisimman monta mestaruutta, kun niitä olisi tulossa.

Sitten täällä ymmärtäjät: hieno päätös jne.

Meillä ei ole tulevaisuutta.
Niin... Jos vaihtoehdot on vielä ensikaudella mestaruus ja sitten eläkkeelle kun on sipuli jumissa, tai sitten ensivuosi vähän kevyemmin ja sitten muutama mestaruus kun akut on ladattu...

Tiedätkö miksi Kalle teki tuon ratkaisun???

Koska se voi.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
En odottanut tätä päätöstä Kallelta vielä tässä kohtaa vaan vasta vuoden päästä. Mutta ymmärrän kyllä päätöksen jo nyt.

Armeijakin taitaa vielä olla kesken, ja ainakin Kalle on maininnut että sekin pitäisi hoitaa jossain välissä. Nyt on siihenkin aikaa ja metsässä rämpiessä unohtaa kyllä ajamisen totaalisesti.

Lähtöpaikan suhteen Kalle on kaksi vuotta ajanut keulasta kärsien enemmän kuin hyötynyt. Nyt pitäisi osua soraralleihin ja Ruotsiin sopivampi paikka. Tosin jos aina ottaa sen 30p joka ajamastaan kisasta, niin äkkiäkös on taas kärkimiehenä ladulla.
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Peli on menetetty.

Ensiksikin Rovanperän päätös. Täysin kunnianhimotonta toimintaa. Rautaa on taottava nyt nuorena ja otettava mahdollisimman monta mestaruutta, kun niitä olisi tulossa.

Sitten täällä ymmärtäjät: hieno päätös jne.

Meillä ei ole tulevaisuutta.

Ja mielenterveys on akkojen hapatusta. Kyllä kunnon röi_ukko kestää mitä vaan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Isaa

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ja mielenterveys on akkojen hapatusta. Kyllä kunnon röi_ukko kestää mitä vaan.
Jos Kallelle löisikin lavan kaljaa, kossupullon ja paketin makkaraa kouraan ja pistäisi viikonlopuksi mökille saunomaan ja takaisin ei tulemista ennenkuin juomat on loppu. Siinä sitä mieli rentoutuu ja jaksaa taas painaa seuraavan viikon.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos Toyota ei lyö ensikaudelle 4 autoa mukaan niin sarjassa saattaisi siis olla ensikaudella vielä tätä kautta vähemmän autoja ainakin osassa kilpailusta, riippuen mitä Hyundai ja M-Sport tekee. Tosin voisihan tässä Toyotalla olla myös varmaan mahdollista jonkinlaiseen junioriohjelmaan ja vaikka Pajarille auto joihinkin kisoihin alle.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Kallessa on ehkä vähän samanlaista luonnonlasta kuin Kimi Räikkösessä, että hän vaan ihan oikeasti nauttii ajamisesta ja voittamisesta, ja tämän kuluneen kauden aikana kyllä kieltämättä huomasi että kilpailemisessa ei ollut aina sellaista iloa ja hauskuutta, kun mahdollisuudet ajaa voitosta meni jo ensimmäisen aamupäivän aikana. Tämä toinen mestaruushan tuli ennen kaikkea fiksulla ajolla, että Kalle vaan otti yksinkertaisesti tasaisesti ne maksimipisteet mitkä oli otettavissa. Ehkä Kalle haluaa nyt välillä ajaa sellaisen kauden, että pystyisi lähtemään joka ikiseen kisaan ajamaan täysillä voitoista ilman että mestaruustaistelu ja lähtöpaikka rajoittaa mahdollisuuksia liikaa.

Hänellä on varaa siihen. Kaksi mestaruutta taskussa nuorimpana kuljettajana koskaan, joten ei ole varsinaisesti mitään todistettavaa enää. Miksi ei siis yrittäisi välillä vähän nauttiakin touhusta ja tehdä siinä sivussa muutakin mukavaa. Tallin takia toki hankala tilanne kun tallin kaksi parasta kuljettajaa ajaa vajaan sarjan, mutta Evans on myös osoittanut että pystyy ainakin Neuvillen lyömään, ja miksei myös Tänakin, niin ei Toyota ihan tyhjän päälle jää.

Se on kyllä mielenkiintoinen nähdä, miten Toyota, Ogier ja Rovanperä nyt nuo kisat jakaa. Ja otetaanko talliin mahdollisesti vielä kolmaskin keikkakuski? Siellä voi muuten olla joitakin kisoja, joissa mukana on vain kaksi Toyotaa ja sitten kisoja joissa on neljä Toyotaa. Tuskin Rovanperä ja Ogier ihan vuorottelu-periaatteella ajaa?

Jos Hyundailla on tarkoitus ajattaa vain kolmea autoa läpi kauden, joa joissakin kisoissa nähdään vain kaksi Toyotaa ja en usko että M-Sportkaan tuo enempää kuin kaksi autoa sarjaan, niin ensi kaudella saatetaan nähdä kisoja joissa on vain 7 kpl Rally1-autoja.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos Hyundailla on tarkoitus ajattaa vain kolmea autoa läpi kauden, joa joissakin kisoissa nähdään vain kaksi Toyotaa ja en usko että M-Sportkaan tuo enempää kuin kaksi autoa sarjaan, niin ensi kaudella saatetaan nähdä kisoja joissa on vain 7 kpl Rally1-autoja.

Tuossa vielä se että 7 paikasta kaksi saattaa mennä Fourmaux ja Munsterille (Greensmith ja Loubet myös varmaan vaihtoehtoja). lisäksi Katsuta on mielestäni aika rajoilla onko omilla ajotaidoilla rally1 tasoinen kuski. Toivotaan että kaikilla olisi kuitenkin ainakin se 3 autoa ellei neljäkin.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itseasiassa taisi nyt Kalle vasta päästä tuplamestarina määrittämään kunnolla neuvotteluissa ehtonsa. Ja jos 25 ajaa taas täyden kauden, niin se tuottanee mukavat rahat
Tietty ensi vuonna voi tienata menestysbonuksillakin hyvin.

Tuossa tainnut jo Ogier tienata semmoista 3-3.5 miljoonaa puolikkaasta kaudesta niin kyllähän tuossa ihan rahoille Rovanperä pääsee. Neuville taitaa saada jotain 5 miljoonaa niin tiedä vaikka Rovanperä olisi sarjan kovatuloisin kuski ensikaudella. Useamman miljoonan joka tapauksessa. Lisäksi kun aikaa jää niin todennäköisesti aika hyvät tulot tulee myös esim. Mainoksista ja kerkeää myös muita bisneksiä pyöritellä. Aika hyvin kuitenkin kun oot 23v ja voi tehdä jo hommia osa-aikaisena ja silti tienata paljon. Uraakin parhaimmassa tapauksessa vielä yli 20-vuotta jäljellä.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tommi Mäkinen ja Bosse Grönholm avaavat vähän mahdollisia syitä tuohon Rovanperän päätökseen.


Tommin ja Bossen mukaan kalenteri ei varsinaisesti ole yhtään rankempi ja pidempi kuin takavuosinakaan, ja harjoituspäivien vähentäminen on jopa keventänyt kuljettajien taakkaa. Mutta noista itse kisaviikoista on tullut paljon tiiviimpiä ja niiden aikana ei ole käytännössä kovin paljoa aikaa mihinkään sosiaaliseen elämään, koska pätkiä opetellaan videoilta lähes tauoitta ja kaikenlaista mediasälää ym. oheistoimintaa on paljon enemmän kuin ennen.

Bosse tarjoaakin yhdeksi ratkaisuksi sitä, että pätkien kuvaaminen nuotituksessa kiellettäisiin kokonaan, jolloin kuljettajien pitäisi opetella ne pätkät pelkästään siinä nuotituksen yhteydessä ja sillä selvä. Toki se ei varmaan lopettaisi kokonaan tuota videoiden syynäämistä, koska noilta pätkiltä on saatavissa joka tapauksessa ainakin jotain videomateriaalia vaikka sitä ei olisi kuvattukaan nuotituksessa.

Mäkisen mielestä FIA:n pitäisi alkaa pikkuhiljaa kuuntelemaan muitakin, ja nöyrästi keskustelemaan kuinka sarjaa pitäisi kehittää.
 

Sambody

Jäsen
Noin asian itsekin näen. Ei se paljoa naurata, kun vedät yö myöhään asti videosulkeisia ja sitten muutaman tunnin unilla ajamaan. Ehkä tosiaan kilpailukalenteri täytyisi jaksottaa paremmin, että siellä olisi jossain kohtaa esim kausien välissä pidempi tauko. Noille video sulkeisille en keksi ratkaisua. Joo varmasti helpottaisi, jos ei nuotitusta saa kuvata, mutta onko tuota mahdollista valvoa? Ja senkin jälkeen tiimeiltä ja kuskeilta löytyy edellisten vuosien kilpailuista onboardit mitä tuijottaa ja vaikea estää tiimejä hoitamasta erillistä kuvauskeikkaa pätkille, kun rallin reitti julkaistaan. Ehkä yksi ratkaisu olisi tiivistää suurinosa kilpailuista lyhyemmiksi jolloin opeteltavia erikoiskokeita olisi vähemmän.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuota kautta voisi ainakin hieman tiivistää, niin että kausi loppuisi jo lokakuun puolella. Marraskuu vaikkapa "pakkolomaksi" ettei saa testata yms. Tuo Bossen ehdottama nuotituksen aikainen videokuvaaminen kieltoon, niin ehkä sekin lisäisi hieman kuskien vapaa-aikaa. Noilla liikkeelle.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuota kautta voisi ainakin hieman tiivistää, niin että kausi loppuisi jo lokakuun puolella. Marraskuu vaikkapa "pakkolomaksi" ettei saa testata yms. Tuo Bossen ehdottama nuotituksen aikainen videokuvaaminen kieltoon, niin ehkä sekin lisäisi hieman kuskien vapaa-aikaa. Noilla liikkeelle.

Tosin veikkaan että sitten alkaa kyllä videoiden metsästys joka tapauksessa ja aika moni pätkä löytyy myös esimerkiksi simulaattoreista. Ei yleisellä tiellä ajamista voi oikeastaan mitenkään estää ja sen videon voi kuka tahansa lataa vaikka youtubeen. Koittaapa siinä sitten metsästää kuka sen laittanut tai katsonut.
 

Micqou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Avs, Mikko Rantanen, (HPK)
Joo lähtökohtaisesti ei mitään kieltoja mitä ei voi valvoa. Tämä lisäisi vain kuljettajien eriarvoisuutta kun toiset ns. kusettaisivat enemmän kuin toiset.

e. Pari sekuntia myöhässä :D
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Mitä tiimi hyötyy noista puolikkaan kauden ajajista? Tiimipisteitä? Jotenkin kun nykyään kaikkia säästöjä etsitään, tuntuu oudolle, että jotkut ovat siellä vain ajelemassa terveisiä mm-sarjaan. Jotenkin jopa halventaa sitä kokonaiskilpailua, joko ollaan tai ei olla, mutta ei härvätä.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Mitä tiimi hyötyy noista puolikkaan kauden ajajista? Tiimipisteitä? Jotenkin kun nykyään kaikkia säästöjä etsitään, tuntuu oudolle, että jotkut ovat siellä vain ajelemassa terveisiä mm-sarjaan. Jotenkin jopa halventaa sitä kokonaiskilpailua, joko ollaan tai ei olla, mutta ei härvätä.
No tietenkin juuri nuo tallipisteet. Talli voi vähän taktikoida enemmän, että kenet se nimeää ajamaan tallipisteistä. Kun siellä on Ogierin ja Rovanperän tasoisia seppiä, jotka pääsevät kisoja väliin jättämällä lähtemään paremmilta lähtöpaikoilta perjantaihin, ja pystyvät ajamaan vähän riskilläkin kisojen voitosta ilman että tarvitsee miettiä kokonaiskilpailua, niin kyllähän siinä on mahdollista kerätä hyviä tallipisteitä.

Näiden kuljettajien avulla on myös mahdollista ajaa pois pisteitä pahimmilta kilpailijoilta ja lyödä heille painetta. Mestaruudesta ajavan kuljettajan täytyy koko ajan miettiä kokonaiskilpailua, mutta pitäisi kuitenkin pystyä ajamaan myös mahdollisimman paljon pisteitä, ja kun esim. joku Neuville on osoittanut virheherkkyytensä painetilanteissa, niin näiden pelkästään yksittäisten kisojen voitosta ajavien kuljettajien avulla saadaan lyötyä kilpailijoille painetta, minkä seurauksena he sortuvat virheisiin. Tässä tapauksessa Evans olisi hyötyjänä vaikka jäisi itsekin Rovanperän tai Ogierin taakse. Samoin Hyundai pyrkii tietenkin vaikuttamaan Toyotaan valitsemalla kolmosautoonsa kulloiseenkin kisaan mahdollisimman hyvin soveltuvan ja vahvan kuljettajan.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No tietenkin juuri nuo tallipisteet. Talli voi vähän taktikoida enemmän, että kenet se nimeää ajamaan tallipisteistä. Kun siellä on Ogierin ja Rovanperän tasoisia seppiä, jotka pääsevät kisoja väliin jättämällä lähtemään paremmilta lähtöpaikoilta perjantaihin, ja pystyvät ajamaan vähän riskilläkin kisojen voitosta ilman että tarvitsee miettiä kokonaiskilpailua, niin kyllähän siinä on mahdollista kerätä hyviä tallipisteitä.

Joo ja kyllähän tuo mahdollistaa sitten kuljettajien valitsemisen sille alustalle jossa pärjää. Kyllähän se on nähty että Sordo esimerkiksi on nopeissa ralleissa ihan turisti mutta hitaammissa hyvä 3 kuski. Ogierilla myös muutama ralli jossa ei välttämättä parhaimmillaan vaikka voittoja niissä ajanutkin.
 

Rautanaamio

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, New Jersey Devils
Vielä kun tuo Rovanperä saadaan tosissaan tuohon F1-auton rattiin, niin taivas on vain rajana.

Kallea ilmeisesti kiinnostaa ratahommat mm. GT-autot. Eiköhän tuolta RB:n arsenaalista jotain Kallelle löydy. Mikäli sikäli, kun tuonne ratapuolelle lähtee, niin voi olla että rallihommat jää pysyvästi..
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Vielä kun tuo Rovanperä saadaan tosissaan tuohon F1-auton rattiin, niin taivas on vain rajana.

Ei. Kyllä se raja tulee hyvin nopeasti vastaan. Vaikka Rovanperä on todellinen lahjakkuus, niin Formuloissa ei olisi mitään käyttöä. Väitän, että parin vuoden treenillä saattaisi joku maksukuski jäädä taakse, mutta nuo kaksi lajia on ajotyyliltään niin kaukana toisistaan, että en näe mitään mahdollisuutta edetä. Rovanperällä ei myöskään ole suurempaa karting historiaa, joten aika ohuella menee.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Dino

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei. Kyllä se raja tulee hyvin nopeasti vastaan. Vaikka Rovanperä on todellinen lahjakkuus, niin Formuloissa ei olisi mitään käyttöä. Väitän, että parin vuoden treenillä saattaisi joku maksukuski jäädä taakse, mutta nuo kaksi lajia on ajotyyliltään niin kaukana toisistaan, että en näe mitään mahdollisuutta edetä. Rovanperällä ei myöskään ole suurempaa karting historiaa, joten aika ohuella menee.

Toisaalta Loeb veteli F1 kuskeja päihin 2008 ja takana taisi vain olla yksi kokeilu renaultilla. Toro Rosso hallitsi F1-testipäivää - Sato nopein tuossa ainakin jotain noista testeistä.

Toki ajat on tuosta muuttunut ja Loeb oli 5 kertainen mestari tuossa kohti, mutta jos melkein 35v iässä oleva rallikuski joka vielä aika myöhään aloitti rallin ajamisen pystyi melko hyviin aikoihin niin kyllähän Rovanperällä olisi hyvä mahdollisuus tässä iässä aloittaa tuokin laji. Käsittääkseni vaikka Loeb varmasti pääsi kokeilemaan vähän kaikkia autoja urallaan ei mitään isompaa taustaa kuitenkaan rata-autoilusta. Tosin tässä nyt vertaillaan lajin lahjakkainta ja menestyneintä kuskia ja Rovanperää että tiedä sitten.

Tosin eihän Rovanperäkään kyllä pääsisi tuosta vain formuloihin käsittääkseni vaadittaisiin ainakin 2 kautta superlisenssiin oikeuttavissa sarjoissa ja niistä sopivaa menestystä myös.

Tosin Se mitä Rovanperällä on niin raha. Vaikka sillä ei nyt osteta taitoa niin pystyisi hankkimaan itselle testipäiviä jostain tallista ja hankkimaan muutakin kalustoa eri luokkien autoja ja vanhoja f1 autoja ja testaamisia eri radoilla, simulaattoria ym..
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Ei. Kyllä se raja tulee hyvin nopeasti vastaan. Vaikka Rovanperä on todellinen lahjakkuus, niin Formuloissa ei olisi mitään käyttöä. Väitän, että parin vuoden treenillä saattaisi joku maksukuski jäädä taakse, mutta nuo kaksi lajia on ajotyyliltään niin kaukana toisistaan, että en näe mitään mahdollisuutta edetä. Rovanperällä ei myöskään ole suurempaa karting historiaa, joten aika ohuella menee.
Tämä juuri, että jollekin tasolle mahdollisuus päästä suht' nopeastikin pelkällä lahjakkuudella, mutta sitten kun aletaan ajamaan niistä viimeisistä kymmenyksistä niin tulee seinä vastaan ja ei voi mitenkään pärjätä näille kavereille joilla on vuosien tausta kartingista, pikkuformuloista ja F1:stä. Ovat kaksi niin eri lajia, että rallissa opituista asioista voi ison osan heittää mäkeen koska niillä ei ole käyttöä F1:ssä.

Toki siirtymä minusta helpompi ehkä näin päin, koska radalta ralliin siirtyvät joutuvat opettelemaan nuotituksen ja nuotista ajamisen, ja se taitaa olla yleensä se suurin kompastuskivi kun ei pidä ajaa sen mukaan mitä näkee vaan mitä kuulee.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös