Mainos

Ralliketju

  • 1 838 231
  • 14 822

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuossa uutisessa Hyundai vahvistaa että Suninen ajaa Viron ja Suomen MM-rallit rally1 autolla...
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Lindholmin pääseminen tuohon Hyundain nuorten kuljettajien ohjelmaan myös hyvä juttu, kun tuossa jopa vahvistettiin vain Viron ralli niin mietin että voisiko mahdollisuus olla jopa että rally1 autoa ja Hyundai ottaisi joihinkin ralleihin ehkä nelosauton tuohon ohjelmaan kuuluville kuskeille?
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Lindholmin pääseminen tuohon Hyundain nuorten kuljettajien ohjelmaan myös hyvä juttu, kun tuossa jopa vahvistettiin vain Viron ralli niin mietin että voisiko mahdollisuus olla jopa että rally1 autoa ja Hyundai ottaisi joihinkin ralleihin ehkä nelosauton tuohon ohjelmaan kuuluville kuskeille?
Lindholmin kannalta tavallaan askel taaksepäin, jos ajatellaan pelkästään menestysmahdollisuuksia Rally2-luokassa, koska ei Hyundain R2-auto ole edelleenkään Skodan tasolla. Mutta pitkässä juoksussa uran kannalta todennäköisesti fiksu siirto, koska nyt pääsi sellaiseen putkeen, mitä kautta on mahdollista edetä Rally1-auton rattiin. Sordo ei välttämättä enää pitkään aja, ja Suninenkin on vähän kysymysmerkki, että riittääkö taso oikeasti huipulle, niin Lindholmilla on nyt hyvä sauma päästä lähitulevaisuudessa isompiin ympyröihin.

Toki toivon, että Suninen onnistuisi nyt Virossa ja/tai Suomessa. Nopeus pitäisi kyllä riittää ihan hyvin, mutta nyt pitäisi saada pidettyä myös auto tiellä ja jonkinlaista tulosta.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Huomenta Joensuusta, täällä alkaa toinen kisapäivä SM-Itärallin merkeissä. Eilinen yleisöpätkä sujui hienosti, yleisöä oli paljon, mutta illan toinen, metsässä ajettava pätkä keskeytettiin turvallisuussyistä sankan seisomaan jääneen pölyn vuoksi ja pätkän tulokset mitätöitiin kilpailujohdon päätöksellä. Ralli jatkuu tänään seitsemän pätkän voimin, joista kolme on kahteen kertaan ajettavia. Onneksi tänään ajetaan enimmäkseen isoilla valtionteillä, joita on suolattu jossain kohtaa kesää. Tosin Oskolaan on tienhoitajan puolesta jo jokin aika sitten ajettu paljon mursketta, joten siellä on varmastikin paljon irtosoraa ja mahdollisesti pölyäkin. Harmi, kun eivät tehneet tuota vasta rallin jälkeen. Ainakin tällä hetkellä täällä tulee aika ravakasti, niin toivotaan, ettei pölystä olisi niin paljoa haittaa. Ja tänään testataan sitten se virtuaalihidaste, niin kuullaan ja nähdään, miten uusi kokeilu toimii. Rallista tulee perinteisesti livelähetystä juutuupista, kuten kaikista SM-ralleista.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Loistava uutinen Suniselle. Nyt tuli se paikka, mitä mies Hyundaille lähti hakemaan. Toki Breenin kuolemaan johtanut onnettomuus ei ollut se tapa, jota kukaan toivoi. Joka tapauksessa Teemun pitää nyt näyttää vauhtia. Alkaa olla viimeisiä mahdollisuuksia nousta rallimaailman huipulle. Lindholmille varmasti myös hyvä paikka, Hyundailla on mahdollisuus nousta rally1-autoon ja uskoisin jotain tämän suuntaista on alustavasti puhuttukin. Abiteboul siis toi Hyundain junioriohjelman takaisin. Voisin kuvitella, että Hyundailla saatetaan nähdä lisääkin näitä nuoria kiinnityksiä, sekä mahdollinen nelosauto sitten ensi kaudelle.
 

Sambody

Jäsen
Lindholmin kannalta tavallaan askel taaksepäin, jos ajatellaan pelkästään menestysmahdollisuuksia Rally2-luokassa, koska ei Hyundain R2-auto ole edelleenkään Skodan tasolla. Mutta pitkässä juoksussa uran kannalta todennäköisesti fiksu siirto, koska nyt pääsi sellaiseen putkeen, mitä kautta on mahdollista edetä Rally1-auton rattiin. Sordo ei välttämättä enää pitkään aja, ja Suninenkin on vähän kysymysmerkki, että riittääkö taso oikeasti huipulle, niin Lindholmilla on nyt hyvä sauma päästä lähitulevaisuudessa isompiin ympyröihin.
Jouhki paljasti, että Suninen diili käytännössä 1,5 vuotta. Jakanee siis loppukauden ja ensi kauden Hyundain kolmosautoa. Samalla sanoi, että Teemu ollut palkkakuskina Hyundailla koko ajan ja vaikkei tiedäkkään Lindholmin sopimuksen yksityiskohtia epäilee Lindholminkin siirtyneen Toksportin maksukuskista nyt Hyundain palkkakuskiksi. Tätä vasten Lindholmin siirtyminen Hyundaille vaikuttaa no-braineriltä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jouhki paljasti, että Suninen diili käytännössä 1,5 vuotta. Jakanee siis loppukauden ja ensi kauden Hyundain kolmosautoa. Samalla sanoi, että Teemu ollut palkkakuskina Hyundailla koko ajan ja vaikkei tiedäkkään Lindholmin sopimuksen yksityiskohtia epäilee Lindholminkin siirtyneen Toksportin maksukuskista nyt Hyundain palkkakuskiksi. Tätä vasten Lindholmin siirtyminen Hyundaille vaikuttaa no-braineriltä.

Joo ja jos Hyundai panostaa kerta jatkossa enemmän Rally2 autoon ja nuorten kuljettajien ohjelmaan niin tuohan voi tulevaisuudessa tarkoittaa oikeastaan mitä tahansa. Tuntuu että aika paljon tapahtuu asioita kun uusi pomo lähti kuvioihin mukaan. Taisi vähän jarruttaa myös rally2 auton kehitystä kun Tänäk taustajoukkoineen lähti pois,.

Se tuossa myös tosiaan pisti silmään että miksi Lindolmilla ilmoitettiin vain Viron MM-ralli kun taas Sunisella Viro ja Suomi. luulisi että nuo kaksi kisaa olisi Lindholm ajanut, mutta onko tosiaan että yritettäisiin jopa rally1 autoa saada Suomeen alle?
 

Vepe21

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kiekko-Vantaa, Mainz 05
Täällä kotimaassa Itärallissa on päätetty tehdä täsmätarkastus V1600-luokan autoille noista tuomariston päätöksistä päätellen.

SM4 luokassa hylätty 7, Nuorten SM:stä 2 ja Junioreiden SM1:stä 1 kilpailija jälkitarkastuksessa ja kaikki samalla perusteella (poislukien yksi SM4:stä kun kieltäytyi koko tarkastuksesta ja hylätiin sillä perusteella):

Kilpailijaparin auto todettu sääntöjenvastaiseksi teknisessä tarkastuksessa. Sääntökohta Liite J(autourheilun tekniset määräykset), kohta IX V1600 Tekniset määräykset / 1. määritelmä

"Vakio"1600...
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Täällä kotimaassa Itärallissa on päätetty tehdä täsmätarkastus V1600-luokan autoille noista tuomariston päätöksistä päätellen.
AKK:n väellä on varmastikin ollut jo etukäteen tietoa tai ainakin epäilys, että kisoissa pyörii mukana "laittomia" V1600-autoja ja yllättävän monta noita onkin sitten näköjään löytynyt.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Jotenkin en ole yllättynyt, että juuri Thierry Neuville haluaisi Suomen kisasta tuollaisen erityisen lyhyen sprinttikisan, josta jaetaan vaan puolet esim. Kenian pisteistä... Jyväskylä kun on aina ollut Neuvillelle todellinen akilleen kantapää ja hän on ollut Jyväskylässä palkintokorokkeella viimeksi (ja ainoan kerran) kymmenen vuotta sitten, kaudella 2013.

Rallitähdeltä radikaali ehdotus Suomen MM-rallista: Supistetaan kisa alle puoleen


Sinällään kyllä kannatan sitä, että kaikkia kisoja ei puristettaisi yhteen tiukkaan formaattiin, vaan kilpailujen järjestäjille annettaisiin enemmän mahdollisuuksia erilaisiin variaatioihin kilpailun pituuden ja rakenteen suhteen. Ja tuolle nykyisin lähinnä powerin odotteluksi vaipuneelle sunnuntaipäivälle pitäisi keksiä jotain, eli siinä mielessä ehkä tuollainen tiivistetympi formaatti voisi ollakin ihan hyvä. Jos power stage sitten ajettaisiin esim. sunnuntaina tavallaan ihan erillisenä kisana, huolletuilla autoilla ja omilla renkailla. En tiedä olisiko hyvä ja toimiva idea, mutta yksi ehdotus aiheesta.

Tuohon en kyllä sen sijaan oikein lämpene, että esim. Keniasta saisi tuplapisteet Suomeen verrattuna. Ei se kisan pituus sinällään kerro mitään, miten vaikea kisasta on ottaa pisteitä. Väittäisin, että esim. tällä hetkellä pisteet Suomesta on kyllä kovemman työn takana kuin Keniassa, vaikka Kenian kisan pituutta jatkettaisiinkin. Toki noilla tuplapisteillä voisi olla positiivinen vaikutus Kenian kilpailijamääriin, jotka nyt on aika pieniä, mutta kaksinkertaiset pisteet nostaa kyllä yhden kisan ja yhden epäonnisen autorikon tai ulosajon merkitystä ihan liikaa.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
AKK:n väellä on varmastikin ollut jo etukäteen tietoa tai ainakin epäilys, että kisoissa pyörii mukana "laittomia" V1600-autoja ja yllättävän monta noita onkin sitten näköjään löytynyt.

Ilmeisesti kyseessä oli kaikissa tapauksissa alustan "koiranluut" (yhdystanko joka kiinnittyy jousituksen) oli muutettu eripituisiksi kuin autossa on alunperin. Tämä ilmeisesti on tehty koska muutaman valmistajan racing-iskunvaimentimia ei muuten olisi saanut asennettua.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sinällään kyllä kannatan sitä, että kaikkia kisoja ei puristettaisi yhteen tiukkaan formaattiin, vaan kilpailujen järjestäjille annettaisiin enemmän mahdollisuuksia erilaisiin variaatioihin kilpailun pituuden ja rakenteen suhteen. Ja tuolle nykyisin lähinnä powerin odotteluksi vaipuneelle sunnuntaipäivälle pitäisi keksiä jotain, eli siinä mielessä ehkä tuollainen tiivistetympi formaatti voisi ollakin ihan hyvä. Jos power stage sitten ajettaisiin esim. sunnuntaina tavallaan ihan erillisenä kisana, huolletuilla autoilla ja omilla renkailla. En tiedä olisiko hyvä ja toimiva idea, mutta yksi ehdotus aiheesta.

Ennen kaikkea noita eri muotoja voisi testailla yksittäisissä kisoissa, jos halukkaita kisajärjestäjiä on eri muotojen kokeiluun. Itsellä lisäisin mahdollisuuksia exrapisteisiin yksittäisillä erikoiskokeilla, esimerkiksi rallin avauspäivä torstaina voisi exrapiste olla käytössä, nyt monessa rallissa ajetaan tylsä yleisöpyöritys joka vielä monesti telkkarista tuleva erikoiskoe mutta erot pienet ja noilla ei mitään merkitystä katsojalle.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
SM-ralli verkkosivuilta juttua SM-Itärallissa tapahtuneisiin hylkäyksiin liittyen:

Kilpailun jälkitarkastuksessa tulleet hylkäykset puhuttavat

Itärallin lopputuloksiin V1600-luokan kalustolla ajettavien luokkien tuloksissa iso vaikutus oli lopulta kilpailun jälkeisessä teknisessä tarkastuksessa. Katsastusmiesten valvovien silmien alta vaikutukset heijastuivat Nuorten SM:ään, Junioreiden RSJM1-luokkaan ja Ralli SM:n puolelta SM4-luokkaan kun kaikkiaan kahdeksan autokuntaa hylättiin.

Rallin lajipäällikkö Henrik Frank antoi aiheesta lausunnon, joka on tästä luettavissa.

- V1600-autojen osalta SM-luokissa on kuljettajien puolelta tullut toiveita, että näiden ajoneuvojen tekniikkaa valvottaisiin enemmän, jotta kilpakumppanit olisivat samalla viivalla. Nyt sitten tartuttiin toiveeseen. Tällä kertaa valittiin tietty kohde ja tulevaisuudessa mahdollisesti joku muu kohde. Häkellyttävää sinällään on se, että näinkin paljon sitten löytyi sääntöjen vastaisia ratkaisuja, koska kyseisen tekniikkasäännön autot ovat hyvinkin yksinkertaisia, eikä siinä pitäisi hirveästi olla sitä liikkumavaraa, Frank ihmetteli.

- Toivottavasti tämä nyt tulevaisuutta ajatellen teroittaa sitä että autojen pitää olla SM-tasolla siinä kunnossa mitä säännöt vaatii, Frank päätti.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Korviini kantautui äsken tieto, että Suomen MM-ralliin olisi tulossa 9, ehkä jopa 10 Rally1-autoa. Yhdeksän on käsittääkseni selvä, joten tässä herää mietintä kuka se yhdeksäs on, jos:
Toyotoja käskevät Rovis, Evans ja Katsuta
Huihailla päästelevät Neuville, Lappi sekä Suninen
ja Fordilla Tänak sekä Loubet.

Vai unohdanko nyt jonkun ihan loogisen? Ei kait se nyt Ogier kuitenkaan ole?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Korviini kantautui äsken tieto, että Suomen MM-ralliin olisi tulossa 9, ehkä jopa 10 Rally1-autoa. Yhdeksän on käsittääkseni selvä, joten tässä herää mietintä kuka se yhdeksäs on, jos:
Toyotoja käskevät Rovis, Evans ja Katsuta
Huihailla päästelevät Neuville, Lappi sekä Suninen
ja Fordilla Tänak sekä Loubet.

Vai unohdanko nyt jonkun ihan loogisen? Ei kait se nyt Ogier kuitenkaan ole?

Josko:

Lindholmin pääseminen tuohon Hyundain nuorten kuljettajien ohjelmaan myös hyvä juttu, kun tuossa jopa vahvistettiin vain Viron ralli niin mietin että voisiko mahdollisuus olla jopa että rally1 autoa ja Hyundai ottaisi joihinkin ralleihin ehkä nelosauton tuohon ohjelmaan kuuluville kuskeille?

Tai sitten ihan vaan Bertelli? Jokos Serderidis lopetti WRC uransa?
 

Sambody

Jäsen
Tai sitten ihan vaan Bertelli? Jokos Serderidis lopetti WRC uransa?
Muistan lukeneeni, että Serderidis tarjoaisi Pumaansa pariin ralliin tänä vuonna Gregoire Munsterille. Kuulostaisi tosin vähän hurjalta paikalta aloittaa Rally1 polku.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Korviini kantautui äsken tieto, että Suomen MM-ralliin olisi tulossa 9, ehkä jopa 10 Rally1-autoa. Yhdeksän on käsittääkseni selvä, joten tässä herää mietintä kuka se yhdeksäs on, jos:
Toyotoja käskevät Rovis, Evans ja Katsuta
Huihailla päästelevät Neuville, Lappi sekä Suninen
ja Fordilla Tänak sekä Loubet.

Vai unohdanko nyt jonkun ihan loogisen? Ei kait se nyt Ogier kuitenkaan ole?
Voisko olla Dani Sordo?
 

Red Label

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Miro Heiskanen
Esupin auto porsi heti Shakedownin alkuun, sillälailla. Moottori vain lakkasi toimimasta erään mutkan jälkeen, ja piti säksättävää ääntä.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Esupin auto porsi heti Shakedownin alkuun, sillälailla. Moottori vain lakkasi toimimasta erään mutkan jälkeen, ja piti säksättävää ääntä.

Vetoakseli poikki, ei sen kriittisempää.
 

Sambody

Jäsen
Esupin auto porsi heti Shakedownin alkuun, sillälailla. Moottori vain lakkasi toimimasta erään mutkan jälkeen, ja piti säksättävää ääntä.
Kaikki kuskit puhuivat shakedownin maalissa, että tänä viikonloppuna kyse on ongelmien välttelystä ja vauhdin sovittamisesta. No Lappi ei ehtinyt ihan at:lle asti kertomaan tätä ennen kuin vetoakseli antoi periksi.

Myöhemmin kolmannella vedolla Katsuta kippasi autonsa pari kertaa katon kautta ympäri. Sai tuotua ajamalla sentään auton huoltoon ja ensi tietojen mukaan lähinnä kosmeettisia vaurioita.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös