Ralliketju

  • 1 811 391
  • 14 655

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onko kenelläkään mitään tietoa, miksi Chilen rallin ohjelmaa ei löydy MTV-Katsomosta? Jumalauta mä maksan 40€ kuukaudessa ympäri vuoden, että näen lätkää ja WRC-rallit, muu siellä ei kiinnosta. Vai voisiko olla niin, ettei vielä näy? Yöllähän ne suomen aikaan ajavat, mutta olen valmistautunut katsomaan.
Siis sehän on viikon päästä vasta...
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kalle vahvisti ajavansa ensi kauden kokonaan, "kuten oli sovittu". Kovasti Jyväskylässä kiersi huhua siitä, että ei ajaisi ensi kaudella rallia ja hurjimmat olivat jopa sitä mieltä, että Jyväskylä on koko uran viimeinen kilpailu.


Mitäs muita Jyväskylän huhuja olikaan? Hyundain poistuminen areenalta mainittiin, hurjimmat taisivat povata jo tätä kautta, mutta ensi kauden jälkeiset panostuksen pienentämiset mainittiin. Esapekka Lapista tiedettiin kertoa jo ennen rallin alkua, että ura on katkolla, eikä Jyväskylän keskeytys ainakaan helpottanut Lapin tilannetta. Evans tuntuu olevan koko kuljettajaruletin suurin liikkuva osa, Toyotalla ei ilmeisesti olla aivan täysin tyytyväisiä herran panokseen ykköskuskina ja jatko olisi sitä myötä auki. Pajariin suhteuduttiin kanssa vielä Jyväskylässä kriittisesti (etenkin niiden alun spinnailujen jälkeen), mutta olisiko samoilla huhuilijoilla jo suopeampi näkökulma nykytilanteeseen.

Mutta huhujahan vain nämä, vaikka huhuilijat ovatkin rallipiireissä "joten kuten tunnettuja".
Huhut toki aina huhuja, mutta ihmettelen jos eivät ymmärtäneet esim. Lapin roolia testaajana Huyndailla. Sen takiahan EP sai tämänkin vuoden diilin ja siksi saa myös ens vuoden, mikäli ylipäätään saa. EP:n avulla Növille on saanut auton itselleen sopivammaksi ja kyllä ne sen Hyundailla tietää. Ja en usko että Pajarinkaan tilanne olisi siitä kovin paljoa muuttunut vaikka olisi keskeyttänyt perjantaina, mutta toki paikkasi tilanteen ajamalla Ruuhimäen pohjat... Harvoin nuo jutut ihan yhdestä kisasta muuttuu suuntaan tai toiseen.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Niin on, mutta kun ei löydy ohjelmistosta, vielä.
Ainakin Telkku.comin ohjelmatiedoissa näkyy MTV Maxin kohdalla jo tulevat lähetysajat, joten eiköhän ne sinne Katsomon sovellukseenkin ilmesty.

Edit.

Eiku ei mitään, kai ne ihan oikein on.
 
Viimeksi muokattu:

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kalle vahvisti ajavansa ensi kauden kokonaan, "kuten oli sovittu". Kovasti Jyväskylässä kiersi huhua siitä, että ei ajaisi ensi kaudella rallia ja hurjimmat olivat jopa sitä mieltä, että Jyväskylä on koko uran viimeinen kilpailu.


Mitäs muita Jyväskylän huhuja olikaan? Hyundain poistuminen areenalta mainittiin, hurjimmat taisivat povata jo tätä kautta, mutta ensi kauden jälkeiset panostuksen pienentämiset mainittiin. Esapekka Lapista tiedettiin kertoa jo ennen rallin alkua, että ura on katkolla, eikä Jyväskylän keskeytys ainakaan helpottanut Lapin tilannetta. Evans tuntuu olevan koko kuljettajaruletin suurin liikkuva osa, Toyotalla ei ilmeisesti olla aivan täysin tyytyväisiä herran panokseen ykköskuskina ja jatko olisi sitä myötä auki. Pajariin suhteuduttiin kanssa vielä Jyväskylässä kriittisesti (etenkin niiden alun spinnailujen jälkeen), mutta olisiko samoilla huhuilijoilla jo suopeampi näkökulma nykytilanteeseen.

Mutta huhujahan vain nämä, vaikka huhuilijat ovatkin rallipiireissä "joten kuten tunnettuja".

Oma veikkaus että ei savua ilman tulta siellä saattanut Rovanperä harkita oikeasti lopettamista ja samalla varmaan Neuvillen kanssa neuvoteltu jo ihan sen takia jos uhka oli Hyundain vetäytymiselle. Lapin tilanne jännä kun voitti kuitenkin kisankin tällä kaudella mutta tallipaikka ensikaudeksi sarjaan ei ole varma. Kuvaa hyvin tuota tallipaikkojen määrää että autoja pitäisi lisää viivalle saada.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Lapin haastattelussa YLE:llä EP nostaa kyllä hyvän pointin esille, eli nuoren kuskin kannattaa kyllä tarkkaan miettiä onko Hyundai kuitenkaan kovin hyvä vaihtoehto ensikaudelle. Lopettavat ensikauden jälkeen tehdastallina ja joutuisi ajamaan kolmosautoa Növillen ja Tänakin takana. Viittaa vahvasti esim. Förmööhön jonka kannattaisi ehdottomasti jatkaa Fordilla ykköskuskina ennemmin kuin lähteä ajelemaan vuodeksi kolmosautoa. Hyudailla ei ainakaan ole luvassa minkäänlaista tulevaisuutta, jos ei sitä ole välttämättä Fordillakaan, mutta siellä sentään saa ajaa ykköskuskina...
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Lapin haastattelussa YLE:llä EP nostaa kyllä hyvän pointin esille, eli nuoren kuskin kannattaa kyllä tarkkaan miettiä onko Hyundai kuitenkaan kovin hyvä vaihtoehto ensikaudelle. Lopettavat ensikauden jälkeen tehdastallina ja joutuisi ajamaan kolmosautoa Növillen ja Tänakin takana. Viittaa vahvasti esim. Förmööhön jonka kannattaisi ehdottomasti jatkaa Fordilla ykköskuskina ennemmin kuin lähteä ajelemaan vuodeksi kolmosautoa. Hyudailla ei ainakaan ole luvassa minkäänlaista tulevaisuutta, jos ei sitä ole välttämättä Fordillakaan, mutta siellä sentään saa ajaa ykköskuskina...

Toisaalta jos sieltä on joku 2-3 miljoonan tarjous tulossa ja Fordilla sopimus mallia "kerää itse sponsorilta palkka" niin kyllähän siinä taas omat pointit voi olla. Toki M-Sportille jääminen sääntöjen muuttuessa voisi olla järkevä veto jos tavoitteet on pitemmällä, mutta hyvällä tuurilla ensikaudesta tienaa enemmän kun uralla myöhemmin yhteensä. Toinen vaihtoehto voi olla Toyota jos Evansin kanssa tehdään jotain.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Enni Mälkönen, Reeta Hämäläinen ja Janni Hussi ovat nostaneet viime vuosina suomalaisia naiskarttureita parrasvaloihin, mutta pitkästä aikaa MM-tasolla tullaan näkemään myös suomalainen naiskuljettaja, kun Suvi Jyrkiäinen eteni kykykilpailun kärkikolmikkoon ja saa Keski-Euroopan ralliin alleen Rally3-luokan Fordin.

Jyrkiäisellä on ralligeenit varmaan ihan kohdallaan kun äiti on aikoinaan MM-pisteillekin yltänyt Minna Sillankorva ja isä ex-kartturi Jari Jyrkiäinen.

 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Toyota harkitsee jopa viiden auton ajattamista ensi kaudella. Käytännössä kolme kuljettajaa ajaisi tehdastiimissä ja kaksi satelliittitiimissä. Vaikuttaa siltä, että haluaisivat Pajarille kisoja ensi kaudelle mutta ilmeisesti Toyota haluaisi kuitenkin myös Katsutan vielä jatkavan.

 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Onkohan radalle tehty jotain tässä uuden omistajan aikana.. että onkohan kuinka valmista.

Jos esim. sähkö-,LVI- ja tietoliikennehommat ovat kunnossa niin eiköhän tuolla voida ajaa, SM-tasollahan tuolla on ajettu esim Circuit Racingin(tunnettiin ennen Road Racingina) SM-osakisa elokuussa. Katsomot ja itse RX-radan soraosuus tuonne on luonnollisesti tehtävä ensi kesänä.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos esim. sähkö-,LVI- ja tietoliikennehommat ovat kunnossa niin eiköhän tuolla voida ajaa, SM-tasollahan tuolla on ajettu esim Circuit Racingin(tunnettiin ennen Road Racingina) SM-osakisa elokuussa. Katsomot ja itse RX-radan soraosuus tuonne on luonnollisesti tehtävä ensi kesänä.
Soraosuus olisi tehtävä jo nyt syksyllä että ehtii maa painua ajoa kestävään kuntoon. Jos soraosuutta aletaan tehdä vasta keväällä, on jo myöhäistä...
 

Hosaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kouvolan Pallonlyöjät, KooKoo
Siellä on pohjat jo tehty valmiiksi siinä paikalla mihin RX-rata tulee, ei tarvitse kuin muotoilla se itse rata ja se tehdään lumien sulettua.

Varikkorakennus on infran puolesta kunnossa, sinne tehtiin sähköt ja viemäröinnit ja asvaltoinnit valmiiksi elokuun superbike SM-kisoihin.

Firmahan on järjestänyt isoja ralli/motocross/rallicross tapahtumia Unkarissa ennenkin ja tietävät mitä se vaatii.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Onko kenelläkään mitään tietoa, miksi Chilen rallin ohjelmaa ei löydy MTV-Katsomosta? Jumalauta mä maksan 40€ kuukaudessa ympäri vuoden, että näen lätkää ja WRC-rallit, muu siellä ei kiinnosta. Vai voisiko olla niin, ettei vielä näy? Yöllähän ne suomen aikaan ajavat, mutta olen valmistautunut katsomaan.
Totesinkin jo aiemmin, että ralliviikon alkupuolella tulee yleensä tarkemmat aikataulut sekä tv-lähetyksien ajankohdat ja kyseisestä jutusta ne löytyvät.

 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Kyllähän tässä jo innolla odottaa Chilen MM-rallin alkamista ja sitä, miten kisa sekä tilanteet etenevät mestaruustaiston suhteen. Työpäiväkin loppuu sopivasti ennen kuin EK1 alkaa, niin ehti kaupan kautta kotia telkkarin ääreen. Suomalaisittain hienoa nähdä mukana kolme kuljettajaa, Kalle, Esuppi ja Pajari Rally1 autojen puolella ja onhan tässä kenties pikkasen haikeuttakin mukana Lapin ajaessa nyt kenties viimeisen kisansa rallin pääluokassa? Martin Sesks on myös hyvä ja mielenkiintoinen lisäys Rally1 kisaan, vaikka ajaakin ilman hybridiyksikköä. Rally2 puolella jännitys keskittyy mestaruustaistoon, voittaako Solberg luokan ja samalla myös luokan maailman mestaruuden.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
FIA kommentoinut MM-sarjan pistelaskusysteemin muutoksen onnistumista:

"– En usko, että menimme rankasti metsään sääntöjen kanssa, Fian urheiluosaston varapuheenjohtaja Robert Reid sanoi rallisivusto DirtFishille.

– Vielä viime vuonna puhuttiin, miten tylsiä sunnuntait ovat. Nyt olemme ratkaisseet sen ongelman, eikä kukaan enää puhu tylsistä sunnuntaista, Reid jatkoi."


Joo, ei varmaan kukaan puhu tylsistä sunnuntaista, kun puhutaan sen sijaan siitä, miten paska tuo pistelaskusysteemi on kokonaisuutena.

 

Sambody

Jäsen
Chilessä taisi osa kuljettajista vetää shakedownin ihan renkaan säästö moodissa. Kertoo kuinka kovia tiet ovat renkaille, kun täyty ravistelussakin säästellä renkaita kilpailuun. Ilmeisesti ensi fiilis nuotituksen jäljiltä on, että tienpinta olisi vielä viime vuottakin rajumpi renkaille. Sinänsä mielenkiintoista, että viime kauteen peilaten paras strategia oli nitkutella perjantai pehmeillä läpi jolloin jäisi täysi pakka kovia käytettäväksi launtaille. Toisaalta taas lauantain lenkki ei ole yhtä pitkä kuin viime vuonna ja pehmeä seos on eittämättä nopeampi tarjolla olevista kunhan vain kestäisi koko lenkin läpi. Katsotaan nyt kuinka suureen rooliin rengastaktiikka tällä kertaa nousee.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Chilessä taisi osa kuljettajista vetää shakedownin ihan renkaan säästö moodissa. Kertoo kuinka kovia tiet ovat renkaille, kun täyty ravistelussakin säästellä renkaita kilpailuun. Ilmeisesti ensi fiilis nuotituksen jäljiltä on, että tienpinta olisi vielä viime vuottakin rajumpi renkaille. Sinänsä mielenkiintoista, että viime kauteen peilaten paras strategia oli nitkutella perjantai pehmeillä läpi jolloin jäisi täysi pakka kovia käytettäväksi launtaille. Toisaalta taas lauantain lenkki ei ole yhtä pitkä kuin viime vuonna ja pehmeä seos on eittämättä nopeampi tarjolla olevista kunhan vain kestäisi koko lenkin läpi. Katsotaan nyt kuinka suureen rooliin rengastaktiikka tällä kertaa nousee.

Nyt en ole ihan varma montako settiä on renkaita ja missä kohti huoltoja mutta sunnuntaina kun saa ison osan viikonlopun pisteistä niin sinne säästämällä voi myös olla järkevä veto. Varsinkin jos lähtee huonolta lähtöpaikalta.
 

Sambody

Jäsen
Nyt en ole ihan varma montako settiä on renkaita ja missä kohti huoltoja mutta sunnuntaina kun saa ison osan viikonlopun pisteistä niin sinne säästämällä voi myös olla järkevä veto. Varsinkin jos lähtee huonolta lähtöpaikalta.
WRC.com mukaan kaikki Rally1 autokunnat lähtee kilpailuun 28 pehmeällä ja 8 kovalla renkaalla. Perjantai ja lauantai ajetaan 3 pätkän loopeissa, joiden välissä huolto. Sunnuntaina taidetaan mennä samoilla kumeilla kaksi kertaa kahden pätkän lenkki. Käsittääkseni talleilla oli mahdollisuus valita shakedownille kovat renkaat jolloin olisivat lähteneet kilpailuun 24 pehmeällä ja 12 kovalla renkaalla joista toki 4 ylimääräistä kovan seoksen rengasta olisi ollut jo shakedownissa alla. Kaiken järjen mukaan lauantaina nuo kovat menee ainakin iltapäivän lenkille alle.

Pehmeän pitäisi olla irtosoralla ja kylminä aamuina huomattavasti kilpailukykyisempi, joten kaikki taitavat laskea sen varaan, että kestävät alla lenkkien loppuun.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
FIA kommentoinut MM-sarjan pistelaskusysteemin muutoksen onnistumista:

"– En usko, että menimme rankasti metsään sääntöjen kanssa, Fian urheiluosaston varapuheenjohtaja Robert Reid sanoi rallisivusto DirtFishille.

– Vielä viime vuonna puhuttiin, miten tylsiä sunnuntait ovat. Nyt olemme ratkaisseet sen ongelman, eikä kukaan enää puhu tylsistä sunnuntaista, Reid jatkoi."


Joo, ei varmaan kukaan puhu tylsistä sunnuntaista, kun puhutaan sen sijaan siitä, miten paska tuo pistelaskusysteemi on kokonaisuutena.

Kunhan nyt muokkaisivat niin, että yleiskilpailun voittaja saa kaikissa tapauksissa eniten pisteitä, kuten 2023 ja sitä ennen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös