Ralliketju

  • 1 810 396
  • 14 651

Olpa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, Vaasan Sport & Eric Lindros
Muistaakseni Jari-Matti keväällä puheli että olisi tarkoitus ajella ehrc-sarjaa 2025 tai 2026 jos vaan natsaa omiin aikatauluihin ja säännöt sallii ajella celicalla.

Lueskelin tässä Kuhmoisten paikallislehteä jossa oli isompi juttu Päijälän järjestelyistä. Paikalliset puuhamiehet/naiset olivat jutussa vähän sillä tuulella että ensi vuosi jää ainakin heidän puolestaan välistä. Toki tietysti tuo ei estä jotain muuta tahoa ottamasta EK:n järjestelyjä vastuulleen.

Tänä vuonna oli muuten päijälässä todella paljon vähemmän katsojia mitä aikaisempina vuosina (mutu). Järjestelyt toimi niinkuin aina (= erinomaisesti), mutta tiet on suoristunut ja paikat tuttuja joten ehkä pikku tauko tekisi hyvää sinänsä aivan loistavalle pätkälle. Toki varmasti ounilla oli myös osuus katsojien mahdolliseen vähyyteen.

Nyt kun on viikko mennyt jyskälästä niin harvemmin on tullut niin tyhjää tunnetta mistään urheilusta kuin mitä tuli sunnuntaina puolen päivän tietämillä. Mutta ralli on rallia; kiva oli taas käydä paikanpäällä ja katsella rally.tv:stä.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Ainakin tämän viimevuoden Jari-Matti Latvalan sopimus katkolla – paljastaa MTV Urheilulle Toyotalta saamansa hyvin selkeän viestin uutisen perusteella tuo Latvalan sopimus on mallia "vuosi kerrallaan" ja puheli tuossa että neuvottelee vielä ensivuodesta. Eli onko välttämättä tarkoitus jatkaa edes enää tuossa pestissä? Voisiko tässä nyt suunnitelmat mennä enemmän takaisin rallin suuntaan? sopivasti vaan tuntuu ajohalut kokoajan kasvavan, Hänninen sanonut ettei jatka nuottien lukua ja Hussi sopivasti vapautui..
Niinpä, ja JM:n kohdalla ajotaito on kuitenkin sellaisella tasolla, että mitään lisävauhtia ei enää ole haussa eikä sitä edes tarvita. Silloin Hussin tapainen osaaja voi hyvinkin istua kyytiin. Olisi hyvää pr:ää Toyotalle.

Joona taas on itsekin monesti sanonut että kovempaa pitäisi päästä. Studiotiimi Tahko-Ketomaa siitä on puhunut ja kyllähän sen kaikki ovat huomanneet ihan omin silmin. Ei olisi Laajavuoren Powerin tarvinnut olla kovinkaan paljoa pidempi, kun Heikkilä olisi tiputtanut Joonan pykälää alemmaksi. Vauhdin nostoon tarvitaan myös kokenut kartturi, jonka kanssa sitä nopeuden nostoa voidaan rakentaa porukassa.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Lauantai:
Tarkoitus oli mennä erääseen maineikkaaseen mutkaan missä kivipelto ulkokurvissa mutta nähtyämme mm. kaljahattumiehen ja hänen opetuslapset eräässä loivassa vasurimutkassa päätimme lyöttäytyä siihen paikkaan loisiksi. Valitettavasti yhden kuuluisimman rallikatsojan vaisto oli pielessä ja mitään mainittavaa ei tässä mutkassa nähty edes vetomiesten puolesta.
Hyvä reportaasi, toki todettava etenkin tähän kohtaan et oma paikka voittaa yleensä muitten (yli)hypettämän paikan vaikkei ulosajoja tulisikaan. Saarikkaan alkupäässä ollut ns. "veto-oja" oli hyvä esimerkki tästä, vaikka yksi kaato siellä tulikin niin kyllä mä laskisin paljon paremmaksi tilanteiden kannalta sen Neuvillen korkkaaman metsätien piston, reilu 20 autoa veti enemmänvähemmän leveäksi sen ja n. 10 autoa sai olla työntämässä/nykimässä pois, jos joku tälläisiä, ehkä hivenen juntihkoja saldoja jaksaisi laskelmoida. Tai siitä n. 1km edempänä ollut vasen-oikee jossa yksi 4vetomies-Impreza meni aikas surullisen näköiseen kuntoon.

Mitäs tuossa viime vuotisessa ulosajossa tapahtui? Muistelen että se oli hieman omituinen, toki se meni Kalle piikkiin.

Olosuhteet yllätti. Vettä satoi paljon ja lähti hieman yllättäen perä irti minkä takia auto ajatui sisämutkan ojaan mistä sitten löytyi kivi. Vesisade ja ekan kierroksen jälkeiset ajolinjat oli osa tekijä, mutta omaan piikkiin toki ottivat tuon. Vaikkakin Jonne jossain myöhemmin totesi että mitään eivät tekisi toisin tai muuttaisi jos pitäisi uudelleen samaan ajankohtaan lähteä. Oppirahoja olosuhteiden vaikutuksesta ja auraamisen vaikeudesta.
Tuokin tilanne viime vuonna oli sellainen et varmaan 9.5 kertaa kymmenestä se olisi oiennut kaasua painamalla, ehkä pienen roikun ja likitilanteen säestämänä, vaan tuolloin löytyi se perkeleen kivi sieltä. Tämän vuoden kivikeskusteluun todettava et tuo paikka missä nyt Kalle kaatoi, on sellainen et "virallinen" katselualue loppuu, omaa visiota etsivä ei näe tuosta mitään ja muutenkin heinäpellon ja tien korkeuserot on sellaiset et siitä ei näe mahdollista kiveä. (E: ja näkyy olevan muuten helikopteriparkkikin ihan kivenheiton päässä)
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Iltalehti kertoo odotetun "uutisen". Ogier ajaa kaikki loput kisat.
Linkki uutiseen on tässä
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Pakkohan se on Ogierin lähteä haastamaan Neuvillea, koska Evansista ei näytä siihen olevan eikä mestaruutta voi luovuttaa kilpailijalle ilman taistelua.
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa

– Rehellisesti sanottuna on ärsyttävää, että hän itkee niin paljon tällä hetkellä siitä, että hänen täytyy olla ensimmäisenä tiellä, Ogier sanoo saksalaislehdessä.

– Minulla on ollut merkittävä lähtöpaikkaetu vain kerran tällä kaudella. Lähden yleensä neljänneltä paikalta, siitä, mistä Thierry on lähtenyt valtaosan urastaan. Olen voittanut kolme kisaa ja ollut kolmesti toinen. Lähtöpaikkani on pääluokan keskivaiheilla, ja yritän käyttää sen hyväkseni parhaalla mahdollisella tavalla. Se on todellisuutta, ja sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, onko osa-aikainen vai täysiaikainen kuljettaja.

Ogierin terveiset Neuvillelle.
 

Skruf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Kärpät
Vaikka Suomalainen ei tänä vuonna voitakaan, niin onhan tämä Neville vs. Ogier hienoa, toivottovasti tulee kova taistelu joka ei ratkea ulosaloihin tai teknisiin vikoihin.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Jos kuulin oikein, niin Latvala sanoi äsken Lahdessa huomenna alkavan SM-rallin etkoilla, että tavoite olisi ajaa Historic EM-sarjaa, uusi Kankkus-mallin Celica on tekeillä ja Hussi sitten kenties kyytiin, jos Hussin aikataulut vaan sallii.
 

Sawo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos kuulin oikein, niin Latvala sanoi äsken Lahdessa huomenna alkavan SM-rallin etkoilla, että tavoite olisi ajaa Historic EM-sarjaa, uusi Kankkus-mallin Celica on tekeillä ja Hussi sitten kenties kyytiin, jos Hussin aikataulut vaan sallii.
Kankkunen on ajanut 4 erilaisella Celicalla rallia, b-ryhmän takaveto-Celicaa, St165, st185 ja St205. Toki Celica GT-four on ehkä se kaikkein tyylikkäin ralliauto. Pakko tykätä tuota Latvalan innosta ajaa noilla historic luokan autoilla.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Tästä määritelmästä tulee aina mieleen että turbon kuristimen sääntöjenmukaisuus pitäisi tsekata.

Ei koske tuota korimallia(ST185) vaan sitä seuraavaa(ST205).
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Ei koske tuota korimallia(ST185) vaan sitä seuraavaa(ST205).
Juurikin näin, mutta eikös muuten juuri ST205 olekin ns. Kankkus-malli, eli Juha Kankkunen edition ja ST185 puolestaan ole Carlos Sainz Edition? Latvala puhui eilen, että sieltä on tulossa hänelle uusi ST185 Kankkus-malli, meniköhän tuossa jotain sekaisin, tai sitten muistan itse Celican edition-mallit väärin.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Tänään starttaavassa SM-rallissa nähdään Jonne Halttunen sekä Sami Pajari legendaaristen F-ryhmän Toyota GT:n puikoissa, Jonne ajaa 00-autoa ja Sami osallistuu kisaan ja hämmentäähän siellä myös ”hupiukko” Ismo Leikola Bemarilla. Juha Salo nähdään pitkästä aikaa kisaamassa, hän ajaa itse rakennetulla Toyota GR Yariksella, jonka hän hankki alun perin asiakaskyydityksiä varten. Autolla ei siis kilpailla SM1-luokassa, vaan SM5-luokassa. Historicin puolella Latvalan lisäksi mukana, muun muassa Jari Huttunen, joka on saanut alleen BDA Escortin.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
WRC on julkaissut Youtube-kanavallaan näkemyksensä kaikkien aikojen top-10 ulkoiluista. Suomi on hyvin edustettuna sekä kuskien että rallien osalta.

 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Juurikin näin, mutta eikös muuten juuri ST205 olekin ns. Kankkus-malli, eli Juha Kankkunen edition ja ST185 puolestaan ole Carlos Sainz Edition? Latvala puhui eilen, että sieltä on tulossa hänelle uusi ST185 Kankkus-malli, meniköhän tuossa jotain sekaisin, tai sitten muistan itse Celican edition-mallit väärin.

Olen itse käsittänyt että tuosta ST 185 korimallista tehtiin 1992 pieni erikoissarja "Carlos Sainz edition", vähän kuten GR Yariksesta on Kalle Rovanperä/Seb Ogier edition. Luultavasti Latvala viittaa Kankkus-mallilla vuoden 1993(jolloin Kankkunen korvasi Sainzin) ralliautoon, johon tehtiin joitain parannuksia edellisen vuoden malliin verrattuna. Latvalan aiemmat ST185:t ovat tainneet olla 1992 version mukaan rakennettuja.
Tossa Mäkisen tällissä kävi katsojalla aikamoinen tuuri vai vääristääkö kuva vaan?

Itseasiassa tuossa kohdassa oli alunperin iso lauma katsojia, mutta tuolloin FIA:n turvatarkkailijana toiminut Jacek Bartos määräsi järjestysmiehet ja paikallisen poliisin ajamaan katsojat pois tuosta ja tuo "katsoja" on poliisi joka jäi paikalle estämään katsojien paluun. Tommi/Lindström taisivat asiasta kertoa Tomin Nuoteista-podcastissa. Lindström taisi tästä mällistä muistella vielä että sekä hänen että Tommin kypärät kopsahtivat runkoon/turvakaariin sen verran kovaa tuossa pyörityksessä että molemmilta katosi joksikin aikaa värinäkö ja he näkivät maailman kirjaimellisesti mustavalkoisena.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Tänään starttaavassa SM-rallissa nähdään Jonne Halttunen sekä Sami Pajari legendaaristen F-ryhmän Toyota GT:n puikoissa, Jonne ajaa 00-autoa ja Sami osallistuu kisaan ja hämmentäähän siellä myös ”hupiukko” Ismo Leikola Bemarilla. Juha Salo nähdään pitkästä aikaa kisaamassa, hän ajaa itse rakennetulla Toyota GR Yariksella, jonka hän hankki alun perin asiakaskyydityksiä varten. Autolla ei siis kilpailla SM1-luokassa, vaan SM5-luokassa. Historicin puolella Latvalan lisäksi mukana, muun muassa Jari Huttunen, joka on saanut alleen BDA Escortin.

Historicin puolella on vielä B-ryhmän Audin puikoissa Jukka Jalonen. Ei tietenkään SE Jukka Jalonen, vaan muun muassa Leningrad Cowboysien ja puna-armeijan kuoron keikkojen taustalla häärinyt Jukka Jalonen, jonka moottoriurheiluihmiset muistavat myös muutamista osallistumisista alkuperäiseen Dakar-ralliin, suomalaisten moottoripyöräenduro-maailmanmestareiden(Tiainen, Salminen, Silvan) manageroinnista ja osallistumisesta 2006 Monte Carlo ralliin käyttäen itse Kimi Räikköstä etuautokuskina.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös