Räpsä, pattari ja polkkeet

• 7 366
  • 9

Jip Pii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Noilla otsikon nimillä kutsuttiin minun kotikaukalossani Tampereen Peltsulla maalivahdin tärkeimpiä varusteita. Ensinmainittu oli siinä "paremmassa kädessä, seuraava "huonommassa" ja viimemainitut jaloissa.

Näitä palstoja lukiessa vastaan tulee välillä mitä ihmeellisimpiä nimityksiä noista samoista maalivahdin vehkeistä. Koska meitä on tällä palstalla mukana immeisiä ympäri koko Suomenmaan, niin tehdäänpä vähän vertailevaa nimistötutkimusta. Missä sijaitsi sinun kotikaukalosi, ja mitä nimiä siellä käytettiin noista maalivahdin varusteista?

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Rällä, kilpi ja patjat.

Asun melko lähellä Tamperetta, mutta varusteiden nimitykset ovat täällä päin melko tavanomaisia, eivät ollenkaan noin omaperäisiä versioita kuin esim. "pattari". Räpylästä olen kuullut käytettävän usein nimeä räpsä, mutta ehkä vielä useammin puhutaan rällästä. Polvisuojukset ovat tavanomaisen tylsästi patjat, ja kilpi on meillä kilpi. Ja kotikaukaloni sijaitsi siis muutaman kymmenen kilometrin päässä Mansesta.

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Räpsät, pattari ja polkkeet on kyllä Tampereen perussanastoa.. Kiakkokin on aina kiakko tai lötä, ei mikään lätkä..

Huvittavinta on, että jotkut puhuu jääkiekkohousuista "toppahousuina"..

Ghost

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins
No räpsä ja pattari ovat minunkin käytössäni. Polvisuojat ovat sitten joko polkkarit tai polkkeet. Polkkarit ehkä enemmän kuitenkin kenttäpelaajan polvisuojat.

Täältä löytyy hiukan enemmän tampereen kiälen opintoja aloitteleville.

http://www.radio957.fi/verkkosanakirjaAE.html

Mukana on myös tärkeää jääkiekkosanastoa, mutta erityisesti ulkomaalaisten kannattanee lukea kohta nysse.

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Täällä Turussa puhutaan ihan räpsästä, kilvestä ja patjoista.

Suosikkijoukkue
ILVES
Täällä Petsun ja Kalevan (asun siis myös Tampereella) rajamailla myös nuo Jip Piin mainitsemat räpsä, pattari ja polkkeet ovat ne yleisimmat termit, mutta välillä kuulee myös sanoja patjat ja kilpi. Edellä mainitut taitavat kumminkin olla ne yleisimmät.

Kelpie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Hämeenlinnan kupeessa nuoruutta viettäessäni kuulin kyseisistä maalivahdin varusteista käytettävän nimityksiä räpylä tai räpsä, tuuppari ja patjat. Rakkailla lapsilla on monia nimiä, sano.

Stonecold

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kuusamon Nilon kaukalolla puhuttiin räpylästä, kilivestä ja polokkareista. Et sitte vippaa etkä lämäse!

tsei_tsei

Jäsen
Muitakin eroja sanastossa on. Itse olen aina puhunut lisusta, mutta törmäsinpä salibandyporukassamme jamppoihin, jotka eivät tienneet mitä tuo tarkoittaa. Olivathan tulleet muualta Tampereelle opiskelemaan. Mielenkiintoiseksi homman teki sen, että en tiennyt sille muuta sanaa. Jyväskylästä lähtöisin oleva kaveri selitti pitkään yhtä harjoitusta ja mä sitten kysyin, että eli siis lisua? Helvetin vaikeesti tarvii näköjään jossain selittää varsin yksinkertainen asia.

Jip Pii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tää on muute totta!

Viestin lähetti dude
Kiakkokin on aina kiakko tai lötä, ei mikään lätkä..

Tää on niiv viimese päälle totta. Tekee joka kerta pahaa kuunnella 957:sta Lindgreni sanova "lätkä on siellä " tai "lätkä on tuolla". Ei kai ny Hakametsässä mitää kärpäsiä lentele? Lätkällä tosiaanki huiskitaa kesällä kärpäsiä ja joskus enne muinoi semmone saatto olla auton takaikkunalla. Kiakon kanssa sillä ei oo mitää tekemistä.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy