Pyöräily harrastuksena

  • 23 827
  • 232

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Oli pyöräily harrastus tai vain kulkuväline A-B-janan kulkuun, nyt on hyvä aika huollattaa polkupyörä. Käytin omaa mankeliani pitkästä aikaa huollossa ja seuraavana päivänä pyörä oli noudettavissa, Hiihtolomien jälkeen huoltokirjat täyttyvät nopsaan ja myydään ei-oota: jos talvi yllättää autoilijan, niin kevät huoltoasioissa pyöräilijän.
On kyllä niin totta, että nyt on sopiva aika huoltaa pyörä ruuhkien välttämiseksi.

Minä olen ottanut osaksi harrastusta, että huollan pyöräni pääsääntöisesti itse. Olen päätynyt ratkaisuun osittain siksi, että olen paikkakunnallani saanut useasti pettyä liikkeessä tehtyyn huoltoon, mikä on lisäksi aika pirun kallista.
Youtube on niin täynnä hyviä huoltovideoita, että helpottaa huoltohommia kummasti. Kotimaisista tubettajista parasta huoltoapua antaa mielestäni Velogi.

Tänä talvena olen perushuollon lisäksi pistänyt vaihteet uusiksi. Vaihtoon on mennyt kaikki vaihteiston osat ja osasarjat olen päivittänyt laadukkaammiksi. Lisäksi jarrupalojen vaihto ja jarrujen ilmaus on tullut tutuksi.

Mulla on tapana ajella kaksilla ketjuilla, niin tulee voimansiirto putsattua säännöllisesti ja kestää takapakkakin pidempään, kun vaihtaa ketjut säännöllisesti.

Suurimpana ongelmana tässä tee se itse hommassa on mielestäni oikeanlaisten osien tilaaminen, mutta onneksi nettikaupoilla on nykyään hyvää asiakaspalvelua.
 
Viimeksi muokattu:

ElmerMoody

Jäsen
Suosikkijoukkue
✦ IFK ✦
Mites, onko kellään kokemuksia Fat Joposta?


Olen pitkään fatbikesta haaveillut, mutta samalla asun kaupungissa ja vaikka välillä metsään pääsisikin niin iso osa pyöräilystä tapahtuisi silti kaupungin kaduilla. Omat pyöräilyt on tähän mennessä tapahtuneet lähinnä perusjopoilla, pappatuntureilla, tms, joten kun tämän läskiversion näin niin innostuin kovasti! Tilaukseen meni ja nyt odotellaan jokunen viikko että saapuu. Varmasti on raskaampi polkea kuin kevyempiä pyöriä, mutta kuntoiluunhan tuo tuleekin. Toivottavasti silti rullaa kivasti kun vauhtiin pääsee.

Oliko ihan skeida ostos?
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Ostin sitten elämäni ensimmäisen maastopyörän! Ratkaisuun päädyin, kun se on vähän niin kuin ollut lapsuudesta asti haaveena ja täällä päin on niin pirun paskat tiet, että jo työmatkoilla hajoaa ranteet tien reikien takia.

Yhden 5km lenkin aikana totuin jo käsijarruihin, aina ennen olen jalkajarrullisella ajanut. Vanha pyörä oli jo niin heikossa kunnossa, että kävellenkin oli nopeampaa liikkuvan. Ai että oli kivaa polkea tuolla uudella!

Olisiko kuitenkin vinkkejä maastopyörän säätöihin ja käyttöön yleensäkin? Mille korkeudelle penkki? Miten kannattaisi aloittaa mahdollinen maastossa ajelu?
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Ostin sitten elämäni ensimmäisen maastopyörän!

Olisiko kuitenkin vinkkejä maastopyörän säätöihin ja käyttöön yleensäkin? Mille korkeudelle penkki? Miten kannattaisi aloittaa mahdollinen maastossa ajelu?

Onnea! Maasturi on hyvä valinta, toivottavasti et kuitenkaan hankkinut sitä ihan edullisinta yksilöä.

Aika tuore harrastaja olen itsekin. Aloitin melkolailla vuosi sitten, kun "erehdyin" koeajamaan nykyaikaisen maasturin ja tajusin kuinka hienosti ne nykyään rullaavat.

Käytöstä muutama sana. En tiedä millainen rämäpää olet, mutta ajotapa kannattaa opetella rauhassa hitaammissa maastoissa ennen kuin ryntäät siihen pahimpaan louhikkoon 30km/h. Metsäautotiet ja leveät polut toimivat hyvänä alkuna ja porttiteoria vie aika nopeasti haastavammille, ei-merkityille poluille - halusit tai et.

Sitten ne tärkeimmät: kypärä ja suojalasit päässä, ihan aina! Kaatumisia tulee varmasti ja pään suojaamisessa ei kannata tinkiä. Oksat ja risut iskevät silmiin taatusti ja tekevät häijyä. Myös mutaa lentää naamaan etenkin näin kevätaikaan.

Fillariin kannattaa hankkia myös peruskorjaussetti ja pumppu. Ottaa maastossa vastaan sen verran iskua, että jotain fiksaamista todennäköisesti tulee. Vaihtoehtona raahata pyörä metsästä kotiin. Itse olen lisäksi kalustanut fillarin runkoon kiinnitettävällä kännykkälaukulla, josta on kätevä katsella uusia polkuja ja sijaintia esim. Maastokartat-sovelluksella.

Edit: Pidä lisäksi pyörä puhtaana, pesu jokaisen lenkin jälkeen ei ole pahasta. Lisäksi ketjujen, eturattaiden, takapakan ja vaihteensiirtäjien kunnosta kannattaa huolehtia. Hyvää, puhdistavaa, suojaavaa ja voitelevaa, ohutta myrkyä säännöllisesti.
 
Viimeksi muokattu:

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Onnea! Maasturi on hyvä valinta, toivottavasti et kuitenkaan hankkinut sitä ihan edullisinta yksilöä.

Aika tuore harrastaja olen itsekin. Aloitin melkolailla vuosi sitten, kun "erehdyin" koeajamaan nykyaikaisen maasturin ja tajusin kuinka hienosti ne nykyään rullaavat.

Käytöstä muutama sana. En tiedä millainen rämäpää olet, mutta ajotapa kannattaa opetella rauhassa hitaammissa maastoissa ennen kuin ryntäät siihen pahimpaan louhikkoon 30km/h. Metsäautotiet ja leveät polut toimivat hyvänä alkuna ja porttiteoria vie aika nopeasti haastavammille, ei-merkityille poluille - halusit tai et.

Sitten ne tärkeimmät: kypärä ja suojalasit päässä, ihan aina! Kaatumisia tulee varmasti ja pään suojaamisessa ei kannata tinkiä. Oksat ja risut iskevät silmiin taatusti ja tekevät häijyä. Myös mutaa lentää naamaan etenkin näin kevätaikaan.

Fillariin kannattaa hankkia myös peruskorjaussetti ja pumppu. Ottaa maastossa vastaan sen verran iskua, että jotain fiksaamista todennäköisesti tulee. Vaihtoehtona raahata pyörä metsästä kotiin. Itse olen lisäksi kalustanut fillarin runkoon kiinnitettävällä kännykkälaukulla, josta on kätevä katsella uusia polkuja ja sijaintia esim. Maastokartat-sovelluksella.
No halvatko tuo oli, alle 700e lisäosineen (jalka, lukko, rapasuojat). Ei oikein budjetti enempään venynyt. Pääosin pyöräily varmasti työmatkapyöräilyä, kypärä toki päässä! Hyvää kypärääntosin on mun mahdotonta löytää, kun pää on "pitkä mutta kapea". Kiristää siis otsasta mutta sivuilla useita senttejä tilaa.

Tuo satulan korkeus on vähän hankala itselle määrittää, olen aina ajanut osan ajasta seisaallaan hän itse satula ollut matalammalla kun useimmilla. Yliojentuvat polvet tekee myös sen että jos laittaa jalan "suoraksi" niin penkki on automaattisesti liian korkealla.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Tuo satulan korkeus on vähän hankala itselle määrittää, olen aina ajanut osan ajasta seisaallaan hän itse satula ollut matalammalla kun useimmilla. Yliojentuvat polvet tekee myös sen että jos laittaa jalan "suoraksi" niin penkki on automaattisesti liian korkealla.
Velogilla on hyviä videoita pyöräilyyn ja pyörän huoltoon jne.

Tässä videossa käydään läpi tota satulan paikkaa. Tokihan se vähän on yksilöllistä ja maastopyöräilyssä voi olla hiukan eri sääntöjä, mutta toi satulan suorassa oleminen on pirun tärkeä asia.




Mukavia pyöräilyhetkiä.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
No halvatko tuo oli, alle 700e lisäosineen (jalka, lukko, rapasuojat). Ei oikein budjetti enempään venynyt.

Kyllä tuolla varmasti pitkälle alkuun pääsee. Viittasin lähinnä johonkin Bilteman 200-300€ katiskaan.

En tiedä ehditkö huomata edittini yllä, joten tässä vielä uudestaan pyörän eliniän maksimoimiseksi:

Pidä lisäksi pyörä puhtaana, pesu jokaisen lenkin jälkeen ei ole pahasta. Lisäksi ketjujen, eturattaiden, takapakan ja vaihteensiirtäjien kunnosta kannattaa huolehtia. Hyvää, puhdistavaa, suojaavaa ja voitelevaa, ohutta myrkyä säännöllisesti.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Kyllä tuolla varmasti pitkälle alkuun pääsee. Viittasin lähinnä johonkin Bilteman 200-300€ katiskaan.

En tiedä ehditkö huomata edittini yllä, joten tässä vielä uudestaan pyörän eliniän maksimoimiseksi:

Pidä lisäksi pyörä puhtaana, pesu jokaisen lenkin jälkeen ei ole pahasta. Lisäksi ketjujen, eturattaiden, takapakan ja vaihteensiirtäjien kunnosta kannattaa huolehtia. Hyvää, puhdistavaa, suojaavaa ja voitelevaa, ohutta myrkyä säännöllisesti.
Juu, täytyy huolta pitää :) onneksi XXLssä hintaan kuuluu kolme kausihuoltoa.
 

teppana

Jäsen
Muutaman kuukauden olen sähköpyörää miettinyt ja useampaa koeajanut. Eilen viimein päätin ostaa oman. Kuun loppupuolella arkeeni tulee kolmas paikka käytäväksi joka päivä, lisäten matkan pituuden reiluun 30 kilometriin. Realistisesti en jaksa tai edes halua pyöräillä tuota matkaa joka päivä. Toista autoa emme halua ostaa, joten valinnaksi jäi joko sähköpyörä tai skootteri. Skootteri ei ole hyvä kulkuneuvo keskitalvella joten loppujen lopuksi ainoa realistinen oli sähköpyörä.

Malliksi valikoitui Trek Allant+ 8. Pyörä on puhtaasti työmatkapyöräilyyn, siksi valitsin malliksi juuri kyseisen maantielle soveltuvan jousittamattoman mallin. Useampaa pyörää koeajettua omaan makuun juuri tuo Allant+ 8 oli se kaikkein mieluisin. Ei vähimpänä tehokkaan moottorin ja ison akun vuoksi. Näin sata kiloa painavana miehenä, pyörän moottori joutuu tekemään paljon töitä ja omassa hintaluokassani tuo Allant+ 8 oli moottorin sujuvuuden suhteen ylivertainen. Mallissa on Boschin Performance Line CX moottori joka lupaa 75Nm vääntöä. Akkuna toimii 650Wh Boschin Powertube. Tuo parempi moottori ja isompi akku nosti hintaa aavistuksen verran yli kipurajan, mutta kun koeajossa tulee olo että tämä on minun kulkupeli niin silloin se on.

Kokemuksia näin ensimmäisen työpäivän jälkeen. Pyörä on todella sulavaliikkeinen. Kiihtyvyys tuntuu kropassa ja vaikka moottori avustaa vain 25km/h asti, on se kaupungin pyöräteillä aivan riittävä vauhti. Työmatkalla on yksi isompi mäki (moottoritien ylitys) jossa ihan oikeasti saa polkea molempiin suuntiin. Nyt mennen tullen kokeilin moottorin kykyä ja poljin pyörällä vain pintapuolisesti. Jalkavoimaa käytin sen verran, että normaalipyörä olisi pysähtynyt siihen paikkaan. Mäen päälle päästyäni pyörän vauhti oli tipahtanut alkuperäisestä 26km/h n. 22km/h.

Yhteensä tämän paivän aikana matkaa kertyi 21 kilometriä ja pyörän akussa on vielä 81% virtaa jäljellä. Huomattavaa on se, että käytin koko ajan moottoria suurimmalla mahdollisella teholla. Tuollaisella käytöllä pyörä ei juurikaan eroa sähköisestä skootterista joka kulkee 25-30km/h. Polkimien pitää toki pyöriä tai moottori ei avusta. Mutta täydellä teholla ei polkimille tarvitse antaa voimaa oikeastaan ollenkaan. Tähän kyseiseen malliin voi vielä integroida toisen samanlaisen 650Wh akun, jolloin pyörän käyttösäde kasvaa sinne 150km hujakoille. Tai no, eihän sitä ihan tarkkaan osaa sanoa, mutta pienimmällä moottoriavustuksella luulisin tuon 150km olevan ihan varma nakki.

Pyörää pitää ajaa pidemmän aikaa, ennen kuin mitään varmaa voi sanoa. Mutta nyt tuntuu että sähköpyörän hankinta oli ehdottoman hyvä päätös. Tykkään kuitenkin pyöräillä ja osaltaan pitää kuntoa yllä sillä tavoin. Mutta aina ei jaksa rehkiä ja tässä sähköpyörä antaa mahdollisuuden valita oman rasitustason ilman että matkasta täytyy tinkiä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mä hyppäsin pyöräkerhoon kesän alussa, kun hommasimme viimein muutaman vuoden jahkailun jälkeen vaimon kanssa gravelit. Edellisestä pyörästä olikin jo reilu kymmenen vuotta aikaa, kun tuli yksi talvi tykiteltyä läpeensä töihin sillä, mutta muuton myötä homma jäi vähän pidemmäksi aikaa. Mutta nyt tosiaan on Trek Checkpoint alr 5 mulla ja olen kyllä tykännyt touhusta. Kilometrejä tuli juhannukseen saakka hyvää tahtia, mutta viime viikkoon saakka oli sitten n. kuukauden verran aika vaatimatonta, kun tekemistä oli vaikka mitä. Nyt rapian viikon on taas saanut aikataulut sellaiseksi, että eri väleihin olen tuutannut 30-60 minuutin spurtteja.

Gravel tai cyclocross soveltuu tähän meidän maastoon aika hyvin, kun pääosin mennään asfaltilla työmatkaa (tai vaimo, itse aloitan ehkä ensi viikolla), mutta välillä se on heikkokuntoista ja pikku hiekkapätkiä on myös. Pari kertaa olen tuossa läheisellä pururadallakin käynyt sätkimässä, ei ongelmia. Tällä hetkellä on alla vielä 32mm kumit, mutta vaihdatan huollon yhteydessä 42 millisiin - kovempi paine, pienempi vastus, parempi rullaus? Saa nähdä.

Vähän ikävässä paikassa asumme asfalttien kannalta, koska täältä pääsee vain yhteen suuntaan, ellei halua uida lahden poikki. Toisaalta tossa on tuore pyörätie keskustaan saakka (9km), joten en sikäli valita, mutta hirveästi ei lenkkivariaarioita ole, vaan täytyy lähteä samaan suuntaan aina ja painaa keskustan läpi ennen vaihtoehtojen kirjoa. Siitä niitä hiukan aukenee, mutta tuollaiseen parin tunnin rullailuun en sopivaa ole vielä löytänyt. Maastopyöräilyyn olisi mahdollisuuksia ehkä enemmän ja muutenkin tämä sykkelointi on vienyt sen verran mukanaan, että täytyy jossain vaiheessa mtb:kin hommata. Nyt alkuun kuitenkin ollaan tällainen semi-mamil.

Mäkistä seutuahan tämä on, ja nuo tunnin lenkitkin saavat puuskuttamaan, kun ei päästä vauhtia mukavuusalueelle. 27km on toi peruslenkkini, missä lähestyn nyt tunnin rajaa, viimeksi 61 minuuttia (saatana!) . Ei kova vauhti tuollaisenaan, mutta sisältää monta mäkeä, ja tällä hetkellä mun reiteni eivät ole sitä vielä tuntiin sotkeneet tällä kalustolla. Toinen pikku haaste meni jo läpi, nimittäin poljin puolikkaan lenkin isoimmalla vaihteella alusta loppuun. Kotimäessä oli paluumatkalla lukkopolkimilla pientä uskonpuutetta ilmassa, ja meinasinkin jo irrottaa toisen jalan, mutta meni sekin. Piti vähän hengähtää kuistilla ja reisissäkin värinää riitti, notta tiesi tehneensä.

Mutta juu, hieno ja ainakin omalla kohdallani suhteellisen armelias laji kropalle - saa vetää tarvittaessa kovaakin, mutta paikat pysyvät kohtalaisen ehjänä pl. lonkan koukistajia saa huoltaa. Ja toisaalta on ihan kiva painella perheenä rauhallisesti lasten tahtiin kaupungille, ja samalla saa hiukan liikuntaa siinä ohessa.
 

Jype

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tällä hetkellä on alla vielä 32mm kumit, mutta vaihdatan huollon yhteydessä 42 millisiin - kovempi paine, pienempi vastus, parempi rullaus? Saa nähdä.

Suositeltavat paineet on aika yllättävän alhaisia kun renkaat levenee, esim täällä on laskuri, jolla noita voi hahmotella renkaiden/painon/jne mukaan ja tekee sitten hienosäätöä perstuntumalla. Mutta yksiselitteisesti iso paine --> rullaa paremmin ei välttämättä pidä paikkaansa vaikka voi sille tuntuakin. Lisäksi sitten vaikuttaa onko sisäkumit vai tubeless.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Suositeltavat paineet on aika yllättävän alhaisia kun renkaat levenee, esim täällä on laskuri, jolla noita voi hahmotella renkaiden/painon/jne mukaan ja tekee sitten hienosäätöä perstuntumalla. Mutta yksiselitteisesti iso paine --> rullaa paremmin ei välttämättä pidä paikkaansa vaikka voi sille tuntuakin. Lisäksi sitten vaikuttaa onko sisäkumit vai tubeless.
Mielenkiintoinen laskuri, täytyypä perehtyä enemmän. Tosin suositteli kyllä erittäin alhaista painetta mun spekseilläni siihen nähden mitä tällä hetkellä pidän renkaissa. Pitänee testata noita suosituksia kuitenkin. Leveät kumit tulevat kyllä joka tapauksessa käyttöön syksyä silmälläpitäen, mutta testaillaan.
 

vastaantulija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Määrätietoisesti HPK
Tänään oli aamulla 4 astetta pakkasta ja ulkovarastosta vedetty 7-vaihteisen hybridini vaihteet toimi n. 5-10 minuuttia. Sama juttu, kun lähdin töistä kotiin ja pyörä oli ollut päivän pyörävarastossa.

Mites tätä voisi estää vai onko se nyt vaan tyydyttävä säätämään pyörä vaihteelle 3 tai 4 ja antaa jämähtää siihen?
 
Löytyykö palstalta maastopyöräilyn harrastajia? Työpaikalle tulossa mahdollisuus työsuhdepyörän hankintaan niin ajattelin päivittää maastopyörän parempaan. Vaihtoehtoja näyttää vaan olevan miljoonia niin menee vähän pää pyörälle mikä olisi paras.
 

lasaleiko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Löytyykö palstalta maastopyöräilyn harrastajia? Työpaikalle tulossa mahdollisuus työsuhdepyörän hankintaan niin ajattelin päivittää maastopyörän parempaan. Vaihtoehtoja näyttää vaan olevan miljoonia niin menee vähän pää pyörälle mikä olisi paras.


99 Spokes (linkki vie 99spokes.com pyörävertailu-sivustolle)

Tuossapa varsin kätevä sivu pyörien vertailuun. Löytyy vähän hinnastoa, pyörien speksit sekä varsin näppärä taulukko pyörän hinta/laatu suhteesta verrattuna muihin saman kategorian pyöriin. Näköjään maastopyöriäkin varsin kattava valikoima. Tuossa rinnalla kun googlaa kiinnostusta herättäneen pyörän arvosteluita niin pääsee aika hyvin kärryille siitä, mihin valintansa kohdistaa.

Itse vast'ikään löysin tuon sibun, kun tässä olisi tarkoitus päivittää maantiepyörää uuteen. Alunperin suunnitelma oli päivittää pyörä ensi kesäksi, sitten iski kuume päivittää jo tälle kesää, mutta saatavuuden takia taitaa kuitenkin mennä ensi kesän hommiksi. Voipi olla maastpyörissä kyllä ihan sama tilanne tällä hetkellä, saatavuus on todella heikkoa.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Kiinnostaako osallistua kilometrikisaan?

Kilometrikisa on leikkimielinen kisa, missä keräillään pyöräilykilometrejä toukokuun alusta syyskuun loppupuolelle.

Olen luonut Jatkoajan keskustelupalstalaisille oman joukkueen, mihin on jokainen tämän viestin nähnyt tervetullut liittymään olet sitten palstalla aktiivinen kirjoittelija tai nimimerkitön palstan lueskelija.

Joukkueen nimi on JaKePy (Jatkoajan keskustelupalstan pyöräilijät) ja liittymistunnus on: 65minuuttia.

Mulle kilometrikisa toimii motivaattorina haalia kesän aikana edes jonkin verran kilometrejä ja ylipäätään saada liikuntaa. Parhaimpina kesinä olen polkenut kisaan 4000km, mutta viime kesänä tuli sairastelun takia hiukan yli 1000km. Nyt on kuntoutus menossa, niin tavoitteena olisi saada myös tuo 1000km kasaan. Tuo ei vaadi edes kymmenen kilometrin polkemista päivittäin.

Mukaan voi siis liittyä ihan minkätasoisia pyöräilijöitä vain. Eikä välttämättä tarvitse olla edes ns pyöräilyn harrastaja, vaan voit merkkailla ihan vaan pelkät työmatkakilometrisi. Ei kannata pelästyä ja luovuttaa, jos omat kilometrit tuntuvat jäävän paljon jälkeen kärkipolkijoista. Jokainen poljettu kilometri tekee kuitenkin hyvää juuri sinulle itsellesi.

Tervetuloa mukaan. Toivottavasti edes muutama liittyy joukkueeseen.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tänä kesänä täytyy Jopoilla paljon. Viime kesänä ei tullut ollenkaan. Ajo-Jopo on kellarissa ja kaks täällä kämpässä, joista toinen vähän tuunattuna ja toinen projekti-/varaosapyöränä. Yks maastopyöräkin on. Vähän harmittaa, että vaikka monta pyörää löytyy niin ei yhtään pidemmän matkan. En mä pitempää matkaa jaksaisikaan vaan kruisailla ympäriinsä, mutta jonkun kerran eläissään reissun voisi tehdä. Sivulaukut annoin kaverille kun huonosti menee Jopon tarakkaan.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Juhannuksena tehtiin vuosittainen pyöretki. Tätä ennen ollaan pyöräilty juhannuksena Turun saaristonreitti, Ahvenanmaalla ja Saimaan saaristoreitti.

Nyt mentiin junalla Kotkaan torstaina ja lähdettiin siitä länteen päin polkemaan perjantaina valtatie 170 pitkin. Reitti oli Kotka - Loviisa - Porvoo ja Vantaa. Kunikaantietä on osa reitistä. Yövyttiin sitten Kotkassa, Loviisassa ja Porvoossa. Sunnuntaina Vantaalle ja sieltä junalla takaisin.

Kilometrejä tuli yhteensä noin 150km. Hienoja kaupunkeja olivat Kotka, Loviisa ja Porvoo. Mukavaa tietä oli myös polkea ja kelit suosi. Kolme päivää siinä tuli pyöräiltyä ja päivämatkat oli noin 50km. Reitin varrelta löytyi myös huoltoasemia ja kahviloita, joten mitään ruokaa ei tarvinnut kantaa pyörän selässä. Yöpymiset oltiin majataloissa ja Porvoossa sitten Haikon kartanolla. Voin suositella jos tämmöinen retkeilypyöräily kiinnostaa.
 

roottori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
@markusst Itselläni on budjettimallin Sigma Aura 35 USB etuvalona ja saman valmistajan niin ikään usb ladattava takavalo. Tuo toimii oikein hyvin katuvalaistussa ympäristössä kun valokeila on noin 45m pitkä ja se on suunniteltu pyöräilykäyttöön.

Pilkkopimeässä tuolla ei oikein pärjää ja silloin kaipaisin kypärävaloa, että näkee myös muuallekin kuin pyörän menosuuntaan.

Muista hankkia myös takavalo.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nyt saisi työsuhde-etuna sähköpyörän ja haluaisin kuulla vähän kokemuksia niistä. Oma tarve olisi lähinnä työmatkapyöräily, matkaa tulisi päivittäin n. 15km. Hybridimallinen e-bike kiinnostelee eniten tällä hetkellä.

Hinnat alkavat n. 1500 eurosta ja taivas on rajana. Onkohan noi alle 2000 euron spyörät ihan susia?

Kokemuksia, mielipiteitä?
 

Backis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carolina Hurricanes
Nyt saisi työsuhde-etuna sähköpyörän ja haluaisin kuulla vähän kokemuksia niistä. Oma tarve olisi lähinnä työmatkapyöräily, matkaa tulisi päivittäin n. 15km. Hybridimallinen e-bike kiinnostelee eniten tällä hetkellä.

Hinnat alkavat n. 1500 eurosta ja taivas on rajana. Onkohan noi alle 2000 euron spyörät ihan susia?

Kokemuksia, mielipiteitä?
Itsellä on ollut käytössä nyt noin puoli vuotta Cuben sähköpyörä, hinta XXL:ssä oli 2500e (malli Reaction hybrid performance 500).

Erittäin hyvä hankinta. Käyttönä minulla on satunnaiset työmatkat 20km/suunta, ja lähes päivittäin lasten kuskaaminen pyöräkärryillä päiväkotiin, 5km per retki.

Otin maastopyörän kun tarkoituksena on harrastaa jonkin verran myös sellaista. Sen huomannut että pikkuhiljaa joutunut aika paljon hankkimaan lisähärpäkkeitä, mitkä löytyisivät valmiina touring-mallisista pyöristä. Eli valot, lokasuojat, jalustin. Toki nyt ne kaikki on helppoja pikakiinnitteisiä malleja, jotka on helppo sitten ottaa pois jos maastoon menee.

Ajan kaikki maantiematkat täydellä teholla. Akun varaus 500wh, ja täydellä teholla ajelee noin 50km. Työpaikalla ja kotona omat laturit niin ei tarvitse jännittää jos pakkasella söisi akkua enemmänkin.

Ei ole kokemusta muista sähköpyöristä, mutta ainakin tuohon 2,5k hintaan saa näköjään todella hyvän pyörän. Akussa kannattaa olla riittävästi varausta, pitäisin itse miniminä tuota 500wh. Lisäksi kannattaa katsoa miten akku irroitetaan jne, tahtoo olla joissain pyörissä aikamoista väkerrystä. Ja latausmahdollisuus pitää olla ehdottomasti myös kun akku on kiinni pyörässä (en tiedä onko sellaisia pyöriä olemassa missä tämä ei ole mahdollista), niin ei tarvitse kotona akkua irroitella.

Painoahan noissa on melko rutkasti, hankintalistalla on uusi kunnollinen autoteline tuolle, niin voi ottaa reissuihin mukaan.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onkos jatkislaisia osallistumassa Pirkan Pyöräilyyn ens viikon sunnuntaina? Itselle vuorossa kahdeksas kerta, matkana Pitkä Pirkka.

Heinäkuussa sitten kiertämään Saimaata ekaa kertaa Saimaa cycle tourille.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös