Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

  • 904 404
  • 4 643

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Katsoin lääkärinlausunnot läpi, niin kyllä niissä tosiaan puhutaan venähdyksestä. Tuon revähtämisen lääkäri sanoi ääneen ensimmäisellä kerralla, kun ei vielä tietoa vamman laadusta ollut. Se jäi sitten selkeästi mieleen. Viikon menin kepeillä ja vielä kaksi viikkoa sen jälkeen oli sellainen turhanoloinen lasta jalassa, jolla oli ärsyttävä kävellä. Sen jälkeen lähdin sitten ontuen kävelemään. Magneettikuvassa kävin tosiaan vuodenvaihteessa, ja sieltä ei löytynyt mitään vikaa pehmytkudoksista. Ainoastaan kantaluusta löydettiin. Lääkärin mukaan saatoin aloittaa kävelyn liian aikaisin, mikä aiheutti tuon. Tuota luuta ei paranna oikein mikään muu kuin aika. Jos kolmen kuukauden päästä jalka on edelleen kipeä, otetaan uusi magneettikuva.

Luuta ei paranna kuin aika, se on totta. Silti pelkän venähdyksenkin/ylivenyttymisen sattuessa nivelsiteiden asentotunnon soluja tuhoutuu ja nilkka ei ole a) luonnollisesti niin vakaa kuin aiemmin b) tieto nilkan eri asennoista kulkee aivoihin heikommin kuin aiemmin c) sama toisinpäin, keskushermosto ei pysty syöttämään infoa kivuliaalle nilkalle niin tehokkaasti. Vahvistavia nilkan harjoituksia kannattaa ehdottomasti hinkata ja kun nuo tehoavat, niin sitten pohkeille kovempaa treeniä ja bosupallon päällä taiteilua yms.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tulevan talven tavoite 150 kg penkistä. Tällä hetkellä sarjapainot 120 kilolla 3x8. Isoja rautoja en ole nyt syksyllä liikutellut, mutta viime keväänä 135 kilolla 3 toistoa ja 130 kilolla 5.

Tänään kokeilin ykkösiä, 147,5 kiloa nousi eikä ollut tiukka. Nyt kuukausi isoilla raudoilla lyhyttä sarjaa (kuukausi sitten tuli 140 kilolla 2 toistoa) ja huhtikuussa kokeillaan 150 kiloa.
 

Glove

Jäsen
Pystyykö joku heittämään jotain liikkeitä joilla saisi olkapään parempaan kuntoon? En ainakaan tapaturmaisesti ole loukannut, mutta hemmetin kipeä varsinkin olkalihaksen alaosasta ja liikkeetkin on aika rajoittuneita. Nousee eteen noin 90 astetta, sivulle ei sitäkään ja taakse vielä vähemmän.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Pystyykö joku heittämään jotain liikkeitä joilla saisi olkapään parempaan kuntoon? En ainakaan tapaturmaisesti ole loukannut, mutta hemmetin kipeä varsinkin olkalihaksen alaosasta ja liikkeetkin on aika rajoittuneita. Nousee eteen noin 90 astetta, sivulle ei sitäkään ja taakse vielä vähemmän.

Pystytkö kepin kanssa heiluttelemaan?
 

Lico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Helsingin Jokerit
Pystyykö joku heittämään jotain liikkeitä joilla saisi olkapään parempaan kuntoon? En ainakaan tapaturmaisesti ole loukannut, mutta hemmetin kipeä varsinkin olkalihaksen alaosasta ja liikkeetkin on aika rajoittuneita. Nousee eteen noin 90 astetta, sivulle ei sitäkään ja taakse vielä vähemmän.

Mars lääkäriin. Mulla oli lievemmät oireet, mutta puukkoa vaati. Pinne hermossa.
 

Glove

Jäsen
Mars lääkäriin. Mulla oli lievemmät oireet, mutta puukkoa vaati. Pinne hermossa.
Joo oon jo käyny ja kuvissakin, mutta ei tuo vielä ole soittanut niistä mitään. Kuukauden jo tuota jumppailin fysioterapeutin ohjeilla, mutta eipä tuo tullut hullua hurskaammaksi.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Allekirjoittaneen punttailu jatkuu edelleen onnistuneesti. Sarjapainot nousee hiljalleen, hiki lentää ja motivaatio on kohdillaan. Painokin on noussut hurjan kilon, mutta vaatteet tuntuvat vatsan kohdalta löysemmiltä. Mavesta on tullut meikäläisen suosikki, mahtava liike joka saa kyllä kropasta mehut irti. Ja sitähän tuntee jo kuuluvansa salin kalustoon, kun isoimmat körmyt jo varovasti tervehtii.

Eilen tuli nähtyä vähän erikoisempaa treeniä. Mies teki jokaisen liikkeen aivan vitunmoisella vauhdilla, esim reiden ojennuksessa pauke oli armoton, kun kaveri teki toistonsa kauhealla sarjatulella. Muuten mulle on aivan sama, mutta voiko tuossa olla taustalla jotain mitä en nyt vain ymmärrä? Voiko tuolla tavalla saavuttaa esim. räjähtävyyttä, vai onko nuo vain päin persettä treenattu? Mulle kun on aina isojen poikien toimesta painotettu hallittuja ja rauhallisia liikkeitä, niin jäi mietityttämään.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Voiko tuolla tavalla saavuttaa esim. räjähtävyyttä, vai onko nuo vain päin persettä treenattu? Mulle kun on aina isojen poikien toimesta painotettu hallittuja ja rauhallisia liikkeitä, niin jäi mietityttämään.
Sinulle on neuvottu ihan oikein. Hän teki tod. näk. pikavoimaa eli käskytti lihasta melko kevyellä painolla niin kovaa kuin pystyi. Hän pyrkii tuottamaan voimaa niin lyhyessä ajassa kuin vain kykenee. Liikkeen nopeuspäätä tuolla treenataan ja tuo on hyvin spesifiä harjoittelua muuhun lihastyötapaan eli juoksunopeuteen, hyppelyyn, pyöräilyyn, uintiin whatever, missä liikutetaan raajoja syklisesti kovaa. Hyvää treeniä ja nopeusvoimaa pitäisi kaikkien tehdä, auttavat mm. isojen rautojen kohdalla "kuolonkohtien" ylityksessä, kun tangolle on annettu tarpeeksi kiihtyvyyttä max. raudoissakin. Kyllähän tuo treeni katseita kerää ja ei ole varmaan saliyrittäjän mieleen, mutta hyvin perusteltua treeniä mille lihasryhmille vain.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Knox

Glove

Jäsen
Joo oon jo käyny ja kuvissakin, mutta ei tuo vielä ole soittanut niistä mitään. Kuukauden jo tuota jumppailin fysioterapeutin ohjeilla, mutta eipä tuo tullut hullua hurskaammaksi.
No niin, lääkäri soitti ja rikkihän se sitten on. Nivelrikko. Ei tuu vanhuus yksin vaikken oo edes viittäkymmentä.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
No niin, lääkäri soitti ja rikkihän se sitten on. Nivelrikko. Ei tuu vanhuus yksin vaikken oo edes viittäkymmentä.

Tuo ei vielä meinaa mitään. Käyt asiansa osaavalla fyssarilla/osteopaatilla/naprapaatilla, joka moppaa nivelen liikeratoja hieman paremmaksi ja neuvoo lapatuen. Sitten paluu salille ja olkaniveltä vahvistamaan sopivilla liikkeillä. Kuntosali on nivelrikon ystävä oikein tehtynä. Esim. voisin kuvitella, että vipunostot ovat helvettiä joten ne pannaan, samoin pystypunnerrukset, mutta esim. kulmasoudut ovat tuohon kuningasliikkeitä. Asiansa osaava terapeutti nuo tietää. Vesitreeneistä nivelrikkoinen nivel myös diggaa.
 

Glove

Jäsen
Tuo ei vielä meinaa mitään. Käyt asiansa osaavalla fyssarilla/osteopaatilla/naprapaatilla, joka moppaa nivelen liikeratoja hieman paremmaksi ja neuvoo lapatuen. Sitten paluu salille ja olkaniveltä vahvistamaan sopivilla liikkeillä. Kuntosali on nivelrikon ystävä oikein tehtynä. Esim. voisin kuvitella, että vipunostot ovat helvettiä joten ne pannaan, samoin pystypunnerrukset, mutta esim. kulmasoudut ovat tuohon kuningasliikkeitä. Asiansa osaava terapeutti nuo tietää. Vesitreeneistä nivelrikkoinen nivel myös diggaa.
Jeps, kiitti neuvosta. Ensi viikolla on vielä lääkärille aika niin selviää vielä tarkemmin kuinka rikki se on ja tehdäänkö sille jotain vai mennäänkö jumpaten.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Sinulle on neuvottu ihan oikein. Hän teki tod. näk. pikavoimaa eli käskytti lihasta melko kevyellä painolla niin kovaa kuin pystyi. Hän pyrkii tuottamaan voimaa niin lyhyessä ajassa kuin vain kykenee. Liikkeen nopeuspäätä tuolla treenataan ja tuo on hyvin spesifiä harjoittelua muuhun lihastyötapaan eli juoksunopeuteen, hyppelyyn, pyöräilyyn, uintiin whatever, missä liikutetaan raajoja syklisesti kovaa. Hyvää treeniä ja nopeusvoimaa pitäisi kaikkien tehdä, auttavat mm. isojen rautojen kohdalla "kuolonkohtien" ylityksessä, kun tangolle on annettu tarpeeksi kiihtyvyyttä max. raudoissakin. Kyllähän tuo treeni katseita kerää ja ei ole varmaan saliyrittäjän mieleen, mutta hyvin perusteltua treeniä mille lihasryhmille vain.

Kiitoksia tästä, aina oppii uutta. Kyseinen kaveri kun vaikutti olevan suhteellisen hyvässä kunnossa, niin ajattelinkin että tuossa saattaa olla ajatusta takana. Erikseen sitten nämä salimarkot, jotka tekevät kätevästi hauikset ja selän samalla liikkeellä, näistä jopa minunkaltaiseni keltanokka näkee että nyt menee väärin.
 

Keltainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lautp, Saipa ja Veiterä. Ja Hakalin vosut
Eilen tuli nähtyä vähän erikoisempaa treeniä. Mies teki jokaisen liikkeen aivan vitunmoisella vauhdilla, esim reiden ojennuksessa pauke oli armoton, kun kaveri teki toistonsa kauhealla sarjatulella. Muuten mulle on aivan sama, mutta voiko tuossa olla taustalla jotain mitä en nyt vain ymmärrä? Voiko tuolla tavalla saavuttaa esim. räjähtävyyttä, vai onko nuo vain päin persettä treenattu? Mulle kun on aina isojen poikien toimesta painotettu hallittuja ja rauhallisia liikkeitä, niin jäi mietityttämään.
Joskus olen sattunut salille samaan aikaan sekä voimanostoa treenaavan ukon, että yleisurheilijan kanssa. Toinen veti rauhalliseen tahtiin kyykkyä hirmu raudoilla, toisella 30 kiloa tangossa ja pystypunnerrusta vitosen sarjoja niin että tanko tikkasi kuin ompelukone. Mielenkiintoista seurata, kun on täysin eri lajien urheilijat kyseessä, molemmat tekee tosissaan mutta ihan eri tavalla. Mielenkiintoisia keskusteluja on saatu aikaan kun on samaan aikaan osuttu salille.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Joskus olen sattunut salille samaan aikaan sekä voimanostoa treenaavan ukon, että yleisurheilijan kanssa. Toinen veti rauhalliseen tahtiin kyykkyä hirmu raudoilla, toisella 30 kiloa tangossa ja pystypunnerrusta vitosen sarjoja niin että tanko tikkasi kuin ompelukone. Mielenkiintoista seurata, kun on täysin eri lajien urheilijat kyseessä, molemmat tekee tosissaan mutta ihan eri tavalla. Mielenkiintoisia keskusteluja on saatu aikaan kun on samaan aikaan osuttu salille.

Itse treenasin joitain vuosia sitten samalla salilla kuin FC Hongan pelaajat ja olihan sitä mielenkiintoista seurata. Esim. kyykkyä tehtiin lähinnä pienillä painoilla, ei syvälle (ei edes 90 asteen kulmaan) ja siitä ylös nopeasti ja joskus jopa hypäten.

NHL-pelaajien treenivideoita on mielenkiintoista katsella YouTubessa mm. Kris Letang:
Kris Letang summer training session at APC

Tai Henrik Zetterberg:
Real Workout: Henrik Zetterberg
 

Lico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Helsingin Jokerit
Pakko kyllä sanoa, että tuntuupa hyvältä, kun olkapää kuosissa ja kestää treenaamisen. Puolisen vuotta siinä meni kuntouttaessa ja nyt on pari viikkoa saanut rehkittyä ihan kunnolla eikä mitään ongelmia ole.

Ja kyllä, maastaveto on kuningasliike.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tämä kertoo aika paljon.
Kannattaa opetella mave. Kuningasliike.

Aikoinaan kokeilin pt:n kanssa, en tykännyt ja siirryttiin seuraavaan liikkeeseen. Sen jälkeen en ole ikinä tehnyt ja ihan hyvin pärjännyt.

Mikään yksittäinen liike ei ole voimaharjoittelun kannalta välttämätön. Ei kannata uskoa kaikkea, mitä pojat salin saunassa kertoo lukeneensa intternetistä.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Pitäis kyllä opetella mave kunnolla. PT sitä muutaman kerran opetti, mutta en oppinut kunnolla, siispä tyydyn niihin juttuihin, jotka osaan edes jotenkin.

Olkoonkin kuningasliike ja varsinkin hyvin kokonaisvaltainen liike, niin olen hyvin tyytyväinen, että teen edes jotain. Tosin kyllä se hyvä mave vähän vielä kummittelee.
 

Keltainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lautp, Saipa ja Veiterä. Ja Hakalin vosut
Minä olen vanhan liiton voimailija. Ohjelmassa ei ole vuosiin ollut muita liikkeitä kuin: kyykky,mave,penkki,kulmasoutu,rinnalleveto,pystypunnerrus, leuanveto ja dippi joskus. Kolme tai maksimissaan neljä liikettä yhdellä treenillä, jos neljä niin se neljäs on leuat tai dippi. Työsarjat 5x5, paitsi kulmasoudussa kaseja. Leuat ja dipit lisäpainoilla vitosia tai ilman painoja niin kolme sarjaa niin monta kuin menee.
Rautaa lisätään kun pystyyja parin kuukauden välein huiliviikko tai hyvin kevyt.
Ei sen tuon monimutkaisempaa tarvi olla, tällä iällä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mikään yksittäinen liike ei ole voimaharjoittelun kannalta välttämätön. Ei kannata uskoa kaikkea, mitä pojat salin saunassa kertoo lukeneensa intternetistä.
Ei varsinaisesti ole, mutta maastaveto on varmasti kokonaisvaltaisin yksittäinen liike, mitä voi tehdä, ja jos arkisia voimaa vaativia toimenpiteitä mietitään, on se kärkipäässä. Kyllä ilmankin pärjää, se on selvä juttu, kuten pärjää ilman kyykkyä tai penkkiäkin.
---
Mulle kyykkytekniikka tuotti eniten vaikeuksia huonon rintarangan liikkuvuuden vuoksi. Se kun saatiin parempaan kuosiin, lähti myös kyykky kulkemaan. Penkki on ok, mutta en oikein tykkää siitä liikkeenä. Mave taas on ollut mulle aina hyvin luontainen ja helppo liike, vaikka toki omat viilailunsa sekin vaati. Sillä liikkuukin selkeästi isommat raudat kuin kyykyssä.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei varsinaisesti ole, mutta maastaveto on varmasti kokonaisvaltaisin yksittäinen liike, mitä voi tehdä

Kokonaisvaltainen liike joo, mutta kuten Markku Tikka on todennut: "Mikään yksittäinen treeniliike ei ole välttämätön kokonaisvaltaiselle kehitykselle."

Esim. Bull Mentula ei tee mavea.
 

red.machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Slovakia
Pitää itsekin hehkuttaa maastavetoa. Mahtava liike, jonka jälkeen kyllä tuntee aina tehneensä jotain ja lisäksi turvallinen verrattuna esimerkiksi kyykkyyn. Kyykkykin on kiva, mutta siinä ei uskalla vetää itseään niin äärirajoille kuin mavessa.
 

F#21

Jäsen
Mulle kyykkytekniikka tuotti eniten vaikeuksia huonon rintarangan liikkuvuuden vuoksi. Se kun saatiin parempaan kuosiin, lähti myös kyykky kulkemaan. Penkki on ok, mutta en oikein tykkää siitä liikkeenä. Mave taas on ollut mulle aina hyvin luontainen ja helppo liike, vaikka toki omat viilailunsa sekin vaati. Sillä liikkuukin selkeästi isommat raudat kuin kyykyssä.
Millaisia harjotteita teit parantaaksesi rintarangan liikkuvuutta? Itsellä myös todella huono liikkuvuus ja mielelläni sitä parantaisin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös