Mainos

Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

• 933 628
  • 4 656
Minkälaisia vatsatreenejä porukka oikein tekee?

Tuubista tuttu "extreme six pack abs workout" on kyllä mainio reeni! Tulee itse tehtyä kyseinen reeni puntin jälkeen sekä puolikkaana kotopuolella.

Ensin jalat koukussa rintaan x20, sen jälkeen jalat pidetään ylhäällä pienessä koukussa jotta sormilla osutaan varpaisiin. Tuota se sama x20. Siihen päälle 30 sekuntia lankkuna. Ei palautuksia välissä. Tätä tehdään se 4 kertaa. Voin luvata, että kyllä tuntuu!

Aika samantapaisen joka päivä siten, että tulee ainakin se 200 vatsaa per päivä tehtyä. Mielenkiintoinen liike tuo ensimmäinen, pitääkin kokeilla tuntuuko enemmän kuin tuo jalkojen pudotus. Oikeastaan pitää kokeilla koko setti tänään, mutta minuutin lankulla, niin saa kitua oikein kunnolla. Itse luonnollisesti teen vatsat ennen treeniä, koska vatsalihakset on tärkeää saada lämpimäksi ennen tekemistä. Juuri sieltä suurin osa liikkeistä kontrolloidaan. Ylivoimaisesti tärkein lihasryhmä urheilijalle.

"Poltetreeneillä" on tosiaan tarkoitus saada rasvaa pois vatsalihasten ympäriltä ja sixpackia esiin. Niinkään suurta voimanlisäystä ei saada, mutta tosin niitä saadaan jo tekemällä ihan peruspainonnosto-liikkeitä keskittymällä vatsalihasten käyttöön.

Juteeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche ja Tappara
Tietysti on mahdollista syödä paljon ja puhtaasti. Minulla ei ole vielä syttynyt into laskea itse / ostaa ravintosuunnitelmaa joka päivälle, vaikka maksimaalisen kehityksen saaminen varmasti edellyttäisi sitä.

2500 kcal ruokavalio ja 4500 kcal ruokavalio. Nuo ovat parin vuoden takaisen Fastin järjestämän Muscle Challenge haasteen ruokavaliot ja niiden tekijät ovat Jari Mentula ja Utti Hietala. Myös 3000, 3500 ja 4000 kalorin ruokavaliot oli tuossa haasteessa mukana, mutta ne eivät näin äkkiseltään löytyneet.

Olen muokannut tuosta 2500 kcal ruokavaliosta minulle mieluisamman version ja hyvin on ruoka maistunut. Nuo Fastin roippeet olen jättänyt tyystin pois ja korvannut ne Star Nutrionin minttusuklaalla ja Octanella. Marjat olen myös jättänyt pois. Aterioiden rehuiksi olen vaihtanut kummallekin kerralle kurkun, kaksi tomaattia ja 1/8 hunajameloonia. Kurkku ja tomaatit vain vesikraanan kautta suoraan suuhun ilman paloitteluja. Helppoa kuin mikä.

Nuo linkit vievät sitten suoraan pdf-filun lataukseen, että ei kannata pelästyä, kun jotain rävähtää näytölle niiden painamisen jälkeen.

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
En ole kovin aktiivinen salilla kävijä ja muutenkin on tullut oltua viime vuosina melko laiska kuntoilemaan. Nyt olen kuitenkin viime aikoina saanut kipinää harjoitteluun ja tarkoitus on ensi sijaisesti päästä kiloista hieman eroon.
Jos puhtaasti ajatellaan kilojen/kunnon kannalta, niin teen noin 3-4 kertaa viikossa sellaisen noin 1 h - 1,5 h treenin missä ensimmäinen puolituntia tulee haettua lämpöä esimerkiksi crosstrainerilla tempoa loppua kohti nostaen. Lopussa voi sanoa paidan olevan jo läpi märkä. Tämän jälkeen siirryn tekemään tangolla rinnallevetoa 4 x 15-20 toistoa. Tämän jälkeen 4 x vatsat, 4 x selät, 4 x olkapäät. Lopuksi vielä kovalla temmolla 10-15 minuuttia crostrainerilla.

Näiden lisäksi tulee tehtyä joka päivä noin tunnin reipas kävelylenkki koiran kanssa.

Ruokavalioon tulen jonkin verran kiinnittämään huomiota, mutta ensisijaisesti oluen kertamääriin.

Periaatteessa liikunta on ollut viimeiset vuodet vain nuo kävelylenkit

Tämä viesti olisi ehkä voinut mennä tuonne läskeistä eroon ketjuun, mutta laitoin tänne.

Miltä tällainen ohjelma kuulostaa aktiivikävijöistä?

...
Miltä tällainen ohjelma kuulostaa aktiivikävijöistä?
Aika vemputtelulta. Jos rinnallevedon tekniikka on hallussa, niin tee suosiolla isommilla painoilla ja esim. 10x3. Pistää puuskuttamaan ja palautusajan kanssa voi hyvin kikkailla. Lähtee vaikka aina alkavalla minuutilla tekemään, niin johan käy pumpullekin.

Ota mukaan muutamia perusliikkeitä; kyykky, maastaveto ja pystypunnerrus/vinopenkki sekä leuat/ylätalja. Näillä saat paremman hormoonivasteen ja kun isot lihasryhmät on töissä, niin kulutus jatkuu pidempään myös harjoituksen jälkeen. Jos ajankäyttö on ongelma, niin tee noista kaksi joka toinen kerta ja toisella kertaa toiset kaksi. Esimerkiksi kyykky ja leuat, maastaveto ja punnerrus - supersarjoina. Eli ensin toinen, heti perään toinen ja sitten huili. Sarjoja ja toistoja voi vaihdella vaikka parin viikon välein; 10x3, 5x5, 3x8 jne. Ja tietysti painoja lisätä, jos sarjat menevät onnistuneesti läpi ja tuntuu, että varastoon jäi vielä jokunen toisto.

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kiitosta.

Tilannehan on se, että painoa on kertynyt n. 95 kg tähän 175 cm pitkään kroppaan, joten on aloitettava kuitenkin jostain ja mieluummin vähän varovasti ettei paikat poksahda heti paskaksi.

Liikkeet sinänsä on kaikki melko hyvin hallussa (myös siis rinnalleveto), koska niitä on tullut aikanaan taottua todella paljon. Liikkeet on tullut opeteltua erään Tampereella vaikuttavan fysiikkavalmentajan opein, mutta tästä pitkästä tauosta johtuen itse koen, että on turvallisempi aloittaa pienemmillä painoilla ja pidemmillä sarjoilla. Tulevaisuudessa sitten enemmän painoa mukaan.

Jos ihan puhtaasti mietitään painonpudotusta, niin onko järkevämpää tehdä pitkiä sarjoja vai lyhyitä sarjoja kovemmilla tehoilla?

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Tilannehan on se, että painoa on kertynyt n. 95 kg tähän 175 cm pitkään kroppaan, joten on aloitettava kuitenkin jostain ja mieluummin vähän varovasti ettei paikat poksahda heti paskaksi.

Jos ihan puhtaasti mietitään painonpudotusta, niin onko järkevämpää tehdä pitkiä sarjoja vai lyhyitä sarjoja kovemmilla tehoilla?

Ymmärsinkö oikein, että painonpudotus on ensisijainen tavoite?

Salilla on hyvä käydä sen verran, että saa lihasmassan säilytettyä laihduttamisesta huolimatta. Ihan hyvin voit aloitella kevyesti, ettei paikat mene rikki. Koska joskus aiemmin olet treenannut, niin osaat varmaan parhaiten itse lukea omaa kroppaasi, minkä verran se kestää.

Painonpudotuksen kannalta olisi tärkeää lisätä aerobisen määrää. Pidennä kävelylenkkejä ja käy välillä vaikka uimassa, vesijuoksemassa tai pyöräilemässä. Juo ainakin kaksi litraa vettä päivässä, syö laadukasta proteiinia ja vähintään puoli kiloa kasviksia. Turhat sokerit, mehut ym pois.

Mittojen perusteella kehon koostumusta tietämättä veikkaisin, että pudottamalla päivittäisen kalorinsaannin jonnekin 1600-1700 kcal (laadukasta ravintoa!!!) päivässä esimerkiksi ensimmäiseksi 8 viikoksi, saisit jo melkoisen määrän ylimääräisiä kiloja karistettua, jonka jälkeen voisit painottaa salitreeniä vähän enemmän ja lisätä jonkin verran (laadukasta!) syömistä. Minimikaloreilla vedettäessä voi pitää ihan hyvin yhden "mättöpäivän" viikossa. Se buustaa aineenvaihduntaa ja tekee projektista siedettävämmän, kun ihan kaikelle kivalle ei tarvitse sanoa ei :)

...

Eipä sillä suurtakaan merkitystä ole. Nyansseja, nyansseja. Siinä missä jatkuva kevyillä hinkkaaminen saattaa kuluttaa harjoituksen aikana enemmän, raskaammilla tekeminen jatkaa sitä kulutusta pidempään harjoituksen jälkeenkin.

Voit toki tehdä pitkää sarjaa, mutta jossain rinnallevedossa pitkä sarja on vitosesta ylöspäin. Sanoisin, että kymppi on ihan maksimi. Siinä tangossa täytyy olla painoa, että teet sen oikeaoppisesti, etkä voi vain esim. käsillä nostella tankoa, kun alkaa muuten puhti loppumaan. Siksi pienemmät toistot ja enemmän sarjoja.

Ja mitä aerobiseen harjoitteluun tulee, niin tutkitusti lyhyemmälläkin intervalliharjoittelulla saa vähintään saman kulutuksen kuin pitkäkestoisella matalasykkeisellä. Toki sitä ihan pk:takin on hyvä tehdä, että se pohja paranee.

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Painoa pudottavan on hyvä muistaa kuinka helppo salitreenillä on huijata itseään. "Kävin salilla, kulutin varmaan ihan helvetisti kaloreita ja nyt voi syödä mitä vaan" on varma tie lihomiseen.

Kannattaa ottaa sykemittari mukaan salille, niin näkee missä mennään. Itse olen huomannut, että esim. perus rinta-olkapäätreenissä lämmittelyineen (yht. 1h) kuluttaa ehkä puolet tai vähän päälle siitä mitä tunnin lenkillä. Keskisyke ei pysy salitreenissä missään erikoisissa lukemissa ellei sitten vedä jotain järjetöntä kuntopiiriä, joka onkin jo ihan toinen juttu.

Salilla käyminen ja voimatreeni on toki todella hyödyllistä myös laihduttajalle, mutta sanoisinko, että vaikka viiden treenin viikossa 3 lenkkiä ja 2 salia on paljon parempi kulutuksen kannalta kuin 5 salitreeniä tms. ja auttaa painon pudotuksessa enemmän.

Itse teen tällä hetkellä 2-jakoisella salitreenit (eli 2 treeniä/viikko) ja hyvältä on tuntunut. Lenkkiä sitten niin paljon kuin jaksaa, pidempää ja lyhyempää, korkeasykkeisempää ja matalampaa, sulkapallo yms. Vaihtelu virkistää. Vähintään nyt 3 lenkkiä (tai muuta aerobista) viikossa kuitenkin.

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Kannattaa ottaa sykemittari mukaan salille, niin näkee missä mennään. Itse olen huomannut, että esim. perus rinta-olkapäätreenissä lämmittelyineen (yht. 1h) kuluttaa ehkä puolet tai vähän päälle siitä mitä tunnin lenkillä. Keskisyke ei pysy salitreenissä missään erikoisissa lukemissa ellei sitten vedä jotain järjetöntä kuntopiiriä, joka onkin jo ihan toinen juttu.
Kannattaa muistaa kuitenkin se, että esimerkiksi kyykkyä, maastavetoa tai muita koko kropan isoja liikkeitä tekemällä keho kuluttaa energia pitkän ajan vielä treenin jälkeenkin. Eli vaikka sykkeen perusteella kulutus ei olisi lenkin tasoa, niin monesti raskas salitreeni kuitenkin on myös laihdutuksen kannalta parempi, jolloin hormonivaste on suuri. Sykemittari voi toimia hyvänä tukena, mikäli tehdään pienellä palautuksella ns. crossfit-tyyppistä treeniä. Jos puolestaan kiskotaan isoja rautoja kyykystä tai maastavedosta isommalla palautuksella, niin sykemittarilla ei tee mitään. Tai ainakaan se ei kerro mitään oleellista laihdutuksen kannalta.

Laihdutuksessa ja muussa treenaamisessa kannattaa ajoittaa ruokailut siten, että suurin määrä energiaa tulee harjoituksen jälkeen. Näin suurin osa energiasta menee suoraan rakennusaineiksi. Omilla dieeteillä tyhjään vatsaan tehdyt lenkit toimivat hyvin, vaikka tästäkin on tutkimuksia molempiin suuntiin. Kokeilemalla selviää se itselle toimiva käytäntö.

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eli vaikka sykkeen perusteella kulutus ei olisi lenkin tasoa, niin monesti raskas salitreeni kuitenkin on myös laihdutuksen kannalta parempi, jolloin hormonivaste on suuri.

No toki näinkin, mutta sanoisin, että varsinkin aloittelija vetää tässä helposti metsään. Mennään salille, treenataan ja luullaan, että nyt voi vetää sapuskaa reippaasti ja nälkäkin on yllättävän iso. Muutaman viikon päästä ihmetellään, että onpa kumma kun paino ei putoa tai nousee, vaikka tulee treenattua niin paljon. "No, siinähän on tullut muutama kilo vaan puhdasta lihasta kroppaan". Jep jep.

Mutta kaikkien pitää löytää tosiaan itselleen sopivin tapa treenata ja yrittää saada homma toimimaan optimaalisesti ja tavoitteiden mukaisesti. Mielestäni tässä on vaan yksi helppo kompastuskivi salitreenauksen aloittavalle laihduttajalle, varsinkin silloin, kun suurin osa viikottaisesta urheilusta tulee saliharjoittelusta.

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ensinnäkin kiitoksia kaikille vastauksista. Kuten sanoin, niin tämä minun lässytykseni olisi voinut mennä läskeistä eroon ketjuun, mutta jatketaan nyt tässä.

Ymmärsinkö oikein, että painonpudotus on ensisijainen tavoite?

Ymmärrät täysin oikein. Ajatuksena nimenomaan heivata sellainen 10kg pois kropasta, jolloin olen lähellä sitä painoa mitä pitäisi olla. Noin kymmenen vuotta sitten lopetin oikeasti aktiivisen jääkiekon pelaamisen ja aktiivisuudella tarkoitan huipulle tähdänneen pelaajan aktiivisuutta.
Tuon jälkeen tapahtui tiettyjä asioita elämässä ja sen jälkeen treenaaminen on ollut satunnaista. On ollut talvia, kun olen hiihtänyt lähemmäs 1000 kilometriä, mutta vastapainona on vuosia jolloin en ole treenannut käytännössä lainkaan.

Nyt kuitenkin on treenaaminen ruvennut maittamaan, mutta en halua ainakaan alkuun ottaa itselleni kauheaa painetta tekemisestä. En käy salilla, vaan treenaan käytännössä kotonani (löytyy penkki, tanko, crosstrainer, stepperi). Ajatus on nimenomaan pudottaa vatsan seudulta sekä rinnukselta läskit helvettiin. Varsinaisesti lihasmassaa en kauheasti kaipaa, koska on todella mukavaa mennä mm. ostamaan farkkuja, kun rupeaa hieman helpommalla löytämään sellaisia jotka eivät kiristä perseestä, reisistä tai pohkeista.
Nyt olen tosiaan vetänyt hyvällä sykkeellä 45 minuuttia crosstrainerilla, jonka jälkeen olen vetänyt tangolla tai ilman 30-40 minuuttia eri liikkeitä joista aikaisemmin mainitsin. Juoksu ei minulle oikein sovi.

Olutta juon viikonloppuisin ja luultavasti myös jatkossa, mutta annosmääriin tulen kiinnittämään huomiota.

Tässä tällainen avautumistarina. Etukäteen pahoittelut kirjoitusvirheistä.

Juzbe#3

Jäsen
Suosikkijoukkue
Islanders, HPK
Yksi asia joka kannattaa kanssa huomata on, ettei vedä ruokavaliota liian paljon miinuksen puolelle. Kannattaa ehkä jopa syödä useammin ja muuttaa annoskokoja vähän pienemmiksi sekä kiinnittää huomiota siihen ruuan laatuun. Tosiaan jotain vihannesta/marjaa vähän joka ruokaan ja proteiinia se 2g per painokilo päivässä. Lisäksi vielä hyviä rasvoja esim. kalasta tai pähkinöistä.

Reeniä varten suosittelen kyllä ehdottomasti salijäsenyyttä. Kunnon salilla on vaan niin paljon parempi treenata ja tehdä erilaisia liikkeitä. Kotona voi toki välillä vetää reenin ja esim. crosstrainer on varmasti pirun hyvä laite juuri kotireeniin. Voisit esimerkiksi vetää kolme salitreeniä ja pari aerobista treeniä viikkoon. Riittä varmasti kilojen karistamiseen jos ruokavalioon on edes vähän panostettu eikä salitreeni ole pelkästään penkillä istumista.

Tällaisilla pikkujutuilla olen vuoden aikana itse tiputellut nyt vajaa 10kg ja ottanut vielä lihasta samassa. Kannattaa vaan muistaa olla kärsivällinen, tulokset eivät näy heti mutta kun elämäntavat laittaa kuntoon, ei tiputettu läski tule ihan heti takaisin kiusaamaan.

Jeffrey

Jäsen
Ymmärrät täysin oikein. Ajatuksena nimenomaan heivata sellainen 10kg pois kropasta, jolloin olen lähellä sitä painoa mitä pitäisi olla.

Sulla ei nyt ole mitään ihan mahdottomia liikakiloja, eikä myöskään mitään ihan mahdottomia tavoitteita, joten jätetään ne mahdottomimmat neuvot pois.

Kaikki lähtee sulla elämäntapojen muutoksella, tietysti varmaan haluat myös, että painonlähtö on pysyvää.

Lihavilla tilanne on yleensä se, että he lihoavat kokoajan, eli ruokavalion energia on pysyvästi plussalla. Ensimmäinen neuvo on se, että laske kulutusta. Jos vain jaksat, niin laske suunnilleen mikä on kulutuksesi ilman liikuntaa, ja tähtää ruokavaliosi tuohon. Eli siis tavoitteena se, että et ainakaan enää lihoaisi.

Karu fakta on se, että yhden kilon painontiputus vaatii 6000 kcal miinusta energian saannissa. Sinun tavoitteeseesi vaatii 60 000 kcal jotta se 10 kiloa lähtee. Tästä voit sitten laskea, kuinka paljon viikossa tarvitsee miinusta, jotta pääset halutussa ajassa haluttuun tulokseen.

Aerobinen liikunta kuluttaa parhaimmillaan noin 1000 kcal tuntia kohtaan. Toki lajista ja sinun koostasi riippuen saattaa kuluttaa myös enemmän, mutta ehkä myös vähemmän. Liikunnassa on myös se ikävä puoli, että osa menee "hukkaan" koska tarvitsee myös enemmän ravintoa.

Nyt kuitenkin kun ajatellaan, että sinun pitäisi se 60 000 kcal saada miinusta. Niin jos jotenkin ihmeellisellä tavalla saisit energian saantisi juuri sille tasolle mitä se on ilman liikuntaa, niin vaatisi vielä 60 tuntia hyvää aerobista liikuntaa jotta kilot lähtisi. Jos treenaat kahdesti viikossa, se on hieman yli puoli vuotta, jos kolmesti niin hieman alle.

Uskoisin, että liikunta on sinulle se laihdutusprojektin a ja o. Kannattaa kuitenkin myös tosiaan yrittää vähentää sitä ruoasta kantavaa energiaa. Jos esimerkiksi saat viikon aikana 1 500 kcal extraa, joka on vain vähän reilu 200 päivää kohden, menee tähän noin puolet treeniesi "hyvästä". Ja laihdutusaika venähtää sinne lähes vuoteen (joka nyt ei vielä ole paha, kunhan onnistuu).

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Karu fakta on se, että yhden kilon painontiputus vaatii 6000 kcal miinusta energian saannissa. Sinun tavoitteeseesi vaatii 60 000 kcal jotta se 10 kiloa lähtee. Tästä voit sitten laskea, kuinka paljon viikossa tarvitsee miinusta, jotta pääset halutussa ajassa haluttuun tulokseen.

Aerobinen liikunta kuluttaa parhaimmillaan noin 1000 kcal tuntia kohtaan. Toki lajista ja sinun koostasi riippuen saattaa kuluttaa myös enemmän, mutta ehkä myös vähemmän. Liikunnassa on myös se ikävä puoli, että osa menee "hukkaan" koska tarvitsee myös enemmän ravintoa.

Yleinen käytetty nyrkkisääntö on kylläkin se, että kilon painonpudotus vaatii 7000 kcal miinusta. Kilossa rasvaa on 9000 kcal energiaa, mutta kun tuo 7000 kcal verran on saatu laihdutettua, niin samalla lähtee sen verran nestettä, että kilo on tippunut.

Tuota jälkimmäistä en ymmärrä. Miten liikunta menee hukkaan? Sama kai se on, tuleeko tonnin kalorivaje tuosta tunnin liikunnasta vai sitten siitä, että jättääkin joku päivä 1000 kcal syömättä. Sitten tämä syömättömyyskin menee hukkaan, koska tarvitsee enemmän ravintoa. Laihtuminen perustuu siihen ajatukseen, että tarvitsee enemmän ravintoa kuin saa. Luulin, että tämä on tavoitteena.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ilman mitään sen kummempia laskutoimituksia olen tässä talven aikana saanut farkkukoon pienenemään tuumalla, painon putoamaan vuoden takaiseen yli viisi kiloa ja punttitulosten silti nousemaan. Simppeli idea on ollut se, että hikiliikuntaa on ollut se nelisen kertaa viikossa ainakin, aamupala on reilu ja treenin jälkeen olen syönyt myös kohtalaisen reilusti, mutta iltaa kohti vähemmän. Aika perus kotiruokaa kasvisten kera. Palkkari kovien treenien jälkeen heti, kevyinä kertoina ei välttämättä muita kuin ruoka kotona.

Mulla siis on toiminut se, että olen vähentänyt iltasyömisiä ja varsinkin iltahiilareita. Lisäksi arkipullaa yms. ei kulu, vaan leivon tai ostan kahvipullani lauantaina, jolloin saatan leffan kanssa illalla karkkiakin puputtaa. Olen kyllä miettinyt sitäkin, että kiristäisin tässä pikkuhiljaa meininkiä kokeeksi, jotta saisi tuon löysän pois kokonaan tuosta navalta ja varsinkin stressikahvat.

Jeffrey

Jäsen
Tuota jälkimmäistä en ymmärrä. Miten liikunta menee hukkaan? Sama kai se on, tuleeko tonnin kalorivaje tuosta tunnin liikunnasta vai sitten siitä, että jättääkin joku päivä 1000 kcal syömättä. Sitten tämä syömättömyyskin menee hukkaan, koska tarvitsee enemmän ravintoa. Laihtuminen perustuu siihen ajatukseen, että tarvitsee enemmän ravintoa kuin saa. Luulin, että tämä on tavoitteena.

Senpä takia tuo hukka oli lainausmerkeissä. Yleinen käsitys on se, että kun urheilet, niin ravinnon tarpeesi kasvaa. Samoiten yleinen käsitys on se, että jos urheilet niin elimistösi kärsii liian kovasta dietistä. Näihin käsityksiin nojautuen sanon, että jos urheilet, niin sinun tulisi saada myös ravintoa enemmän, jolloin et voi laskea urheilusuorituksesi energiankulutusta suoraan siihen laihdutuspankkiin.

HockeySpirit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
SJMV

Mikäs helvetti mun SJMV-tekniikassa on vikana, kun joka kerta 2-3 sarjan aikana alkaa alaselkään koskemaan. Viimeiset pari sarjaa onkin sitten aika tuskaisia. Perse takana, tanko lähellä jalkoja, jalat kapealla, ote kapealla, tangon laskeminen hivenen polvien alapuolelle... Mitä vielä? Pitäisikö vaan reilusti jättää tanko polvien tasalle vai mistä mättää?

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Senpä takia tuo hukka oli lainausmerkeissä. Yleinen käsitys on se, että kun urheilet, niin ravinnon tarpeesi kasvaa. Samoiten yleinen käsitys on se, että jos urheilet niin elimistösi kärsii liian kovasta dietistä. Näihin käsityksiin nojautuen sanon, että jos urheilet, niin sinun tulisi saada myös ravintoa enemmän, jolloin et voi laskea urheilusuorituksesi energiankulutusta suoraan siihen laihdutuspankkiin.

No tällä logiikalla sitten valveilla olokin on laihtumisen kannalta hukkaan heitettyä aikaa. Kun olet valveilla, tarvitset enemmän ravintoa kuin nukkuessa. Elimistö kärsii liian kovasta ravintovajeesta.

adetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres, Ryan Miller, HPK
Mikäs helvetti mun SJMV-tekniikassa on vikana, kun joka kerta 2-3 sarjan aikana alkaa alaselkään koskemaan. Viimeiset pari sarjaa onkin sitten aika tuskaisia. Perse takana, tanko lähellä jalkoja, jalat kapealla, ote kapealla, tangon laskeminen hivenen polvien alapuolelle... Mitä vielä? Pitäisikö vaan reilusti jättää tanko polvien tasalle vai mistä mättää?

Voisiko olla, että pidät liikkeen ajan lähes koko ajan jalkoja suorana? Nimi hämää ehkä "Suorin jaloin..", kun tankoa vietäessä polvien alapuolella, pitäisi niiden lähteä koukistumaan kunnolla. Jalat saattavat olla "liian" suorassa, jonka takia rasitusta tulee alaselkään. Tosin, aika hirmu saa olla jos ei tarvisi polvia koukistaa. Tai sitten kannattaa kokeilla juuri niinkin, että jos alkaa tuntumaan takareisissä jo ennen kuin tanko on polvien alapuolella, et vie liikettä loppuun saakka.

KKtig, kyllä on mielenkiintoinen se ensimmäinen vatsaliike, koska itsekkään en ennen videota ollut edes nähnyt moista liikettä. Aluksi se ei tuntunut missään, mutta kun sitä tekee ensimmäisen kierroksen jälkeen niin on kyllä mahtava liike. Itse juuri tykkään noista "poltetreeneistä" ja teen mielelläni treenin jälkeen.

DefenceX

Jäsen
Ihan mielenkiinnosta kyselen, että miten homma sujuu tällä hetkellä?

Täytyy nolona tunnustaa, että homma ei jatkunut kovin pitkään. Kyykkyä tehdessä tein ilmeisesti väärällä tekniikalla ja polvitaipeeseen, sekä ristisiteeseen tuli aika suuretkin kivut. Tämän johdosta salihommat jäivät, enkä enään lopulta saanut itseäni syystä tai toisesta salille, vaikka ~2vko levolla sain kivun pois.

Nyt on kuitenkin itseä otettu niskasta sen verran kiinni, että kaikki karkit, sipsit, limut ja muu vastaava on jätetty kokonaan pois. Tätä on kestänyt nyt ~1,5kk ja hyvin olen pärjännyt ilmankin. Lisäksi olen polkenut kuntopyörällä viikossa ~80km ja kerran viikkoon alkuun tehnyt hieman pidempiä lenkkejä kävelle. Nyt olisi tarkoituksena kuitenkin muuttaa kävelyt juoksuksi.

Aamupainoa oli reilut 2kk sitten 100,9kg, jonka takia päätin alkaa tekemäänkin itselleni jotakin, vaikka alkuun en saanut mitään aikaiseksi. Kuitenkin lopulta otin itseäni nsikasta kiinni ja muutin ruokailujani ja lisäsin liikuntaa ja tulos on varsin mukava. Tänään aamulla paino oli nimittäin 93,1kg, joka kyllä motivoi jatkossaki liikkumaan ja syömään terveellisemmin.

Aikomuksena on salikortti hommata vielä tulevaisuudessa, mutta nyt keskityyn kuitenkin tuohon lenkkeilyyn ja kunnon kasvattamiseen, sillä kesäksi omana tavoitteena on jatkaa jalkapallon pelaamista, jota on tullut pelattua jo ~15 vuotta. Siinä on varsin hyvä motivaattori itselle tämän homman tekemiseen.

- Terveisin DefenceX

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sjmv-tekniikka on kiinni ihan liikkuvuudesta ja notkeudestakin. Mulla on ollut vasen takareisi kohta jo vuoden enemmän tai vähemmän toiskuntoinen, mutta silti edelleen menee kämmenet lattiaan. Ennen tein sjmv-sarjat korokkeelta siten, että tanko laskeutui varpaille, ja siis nimenomaan suorin jaloin. Alaselkä tiukkana, ja kyllähän poltti takareisiä. Nykyään on pakko hiukan varoa takareittä ja teenkin liikkeen hiukan polvet kyykyssä ja pienemmillä painoilla. Tarkennettakoon, että lihas ei rikkoutunut treenissä vaan muussa urheilussa.

adetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres, Ryan Miller, HPK
Täytyy nolona tunnustaa, että homma ei jatkunut kovin pitkään. Kyykkyä tehdessä tein ilmeisesti väärällä tekniikalla ja polvitaipeeseen, sekä ristisiteeseen tuli aika suuretkin kivut. Tämän johdosta salihommat jäivät, enkä enään lopulta saanut itseäni syystä tai toisesta salille, vaikka ~2vko levolla sain kivun pois.

Nämä ovat aika normaaleita asioita, että kun menee paikat rikki, sinne salille ei huvita hetkeen mennä. Toki, parannellessa menee se tovi sitten. Varmasti kannattaa koittaa ensin kepillä tekniikka kuntoon, ettei jalat lähde leviämään liikkeen aikana, ja reidet ovat lattian myötäisesti, kun liike on oikeassa asennossa. Siinä on varmasti mennyt liike liian alas, jotta on tullut rasitusta sinne siteisiin ja painoakin saattanut olla liikaa. Toinen hyvä variaatio on Smith -laite, jossa saa sen tangon lukkoon laitteeseen. Ei tarvitse keskittyä missä se tanko menee, kun on laitteessa kiinni. Siinä sitten pystyy keskittymään enempi jalkojen asentoon.

Et kai ojenna liikaa taakse? Yläkroppa kuuluu jättää mavessa pystysuoraan, jos ojentaa liian taakse tulee alimpiin selkänikamiin turhaa rasitusta. Nimimerkillä: tämäkin opittu kantapään kautta.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Et kai ojenna liikaa taakse? Yläkroppa kuuluu jättää mavessa pystysuoraan, jos ojentaa liian taakse tulee alimpiin selkänikamiin turhaa rasitusta. Nimimerkillä: tämäkin opittu kantapään kautta.

Tämä voi hyvinkin olla kivun syy. Muistan joskus itsekin lukeneeni ohjeita ojennuksesta taakse joltain paskapalstalta tms, mutta onneksi tsekkaan tekniikkavinkit yleensä parista lähteestä, joten ei ole tullut rikottua alaselkää tuolla vinkillä.
---

Kaksi viikko on kohtapuoliin takana salitaukoa. Ensin oli perinteinen räkäflunssa, joka hellitti viime viikonloppuna. Kävin pari kevyttä treeniä heittämässä koko kropalle ikään kuin totuttelun merkeissä. Tiistaina kävin höntsäämässä hallilla reilun tunnin ja ajattelin, että tästä on hyvä lähteä keskiviikkona normaaliin treenikiertoon, kun on liikuntaa alla ja paikat auki. No ei. Eilen hävisi ääni duunissa kokonaan ja edelleen on olo sellainen, että huomenna menen lekurille. Aika löysä olo kaikkinensa, vaikkei enää nenä vuoda eikä hirveästi polttele kurkkuunkaan. Jos ei mitään pahempaa ole, niin sunnuntaina ehkä koko kropalle kevyt treeni.

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3

Eiköhän tässä puhuta nimenomaan palautumisen (ja lihasten kehittymisen) tasolla, eli liian paljon miinuksella ei jaksa urheilla, eikä lihakset myöskään palaudu tarpeeksi hyvin ja paikat kipeänä treenaaminen ei ole pitkässä juoksussa kivaa. Ja jotta oikeasti tapahtuu se elämäntapa muutos mitä pysyvä laihtuminen tarkoittaa sen mitä tekee pitäisi olla sellaista josta pitää. Pakolla voi tiputtaa kyllä sen 10 kg mutta jotta se myös pysyy poissa niin tuohon syömiseen ja liikkumiseen pitää löytää oikea tasapaino.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy