Psychobilly... anyone?

  • 14 520
  • 81

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Punkilla näytti olevan oma ketjunsa, niin laitetaan hiukan asiaa hipoen psycholle oma ketju. Psychobilly on siis amerikkalaisen rockabillyn ja brittiläisen punk rockin risteytys. Ensimmäinen varsinaisena psychobilly yhtyeenä pidetään The Meteors nimistä poppoota, joka perustettiin 80-luvun alkupuolella. Sittemmin yhtyeitä on tullut lukuisia. Nykyään tunnetuimmat lienevät The Meteors, Nekromantix, Demented Are Go!, Batmobile, Mad Sin, Horrorpops, Cenobites...ja moni muu.
 
Viimeksi muokattu:

Battleaxe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Rockabillyäijänä kuuntelen toki joskus myös psykoa, joka on ihan hyvää joskus, mutta aina ei pää sitä jaksa.
Batmobile on tähän mennessä parasta psykoa, mitä minä olen kuunnellut.
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Pottakameli kirjoitti:
Psychobilly on siis amerikkalaisen rockabillyn ja brittiläisen punk rockin risteytys.
Muistaakseni Stray Catsin pojat kuvasivat musiikkiaan punk-a-billyksi silloin ammoisina Runaway Boys aikoinaan, siis juurikin punkin ja rockabillyn sekoitukseksi. Nojaa...Joku Meteorsin vinyyli taitaa kaapista löytyä.

Kotimaisista Melrose taisi ainakin johonkin aikaan vivahtaa psykobillyyn päin Tokelan kepityksessä.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
NePa kirjoitti:
Ehkä hieman psychobillyksi tjsp luokiteltu Tiger Army on kuuntelemisen arvoinen poppoo.

Itse pidän eniten kolmannesta levystä elikkäs Ghost Tigers Rise:sta. Kaksi aiempaa on hiukan "punkkia", mutta niiltäkin löytyy hyviä kappaleita.
Tämä kolmas on sitten vähemmän "punkkia" kuin edelliset.


laitetaanpas vielä tämmönen...

Nekromantix-Sandorffit ja Nine Lives-Valkonen soittaa Nekroja ja muutakin: pe 10.2 Club 19, PORI, la 11.2. Hotelli Nuijamies MIKKELI, su 12.2. Vastavirta TAMPERE. Peter Sandorff (guitar,voc), Kristian Sandorff (drums), Lauri Valkonen (upright bass)
 
Viimeksi muokattu:

NePa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
joo ehdottomasti kanssa tuo kolmas levy omaan mieleen ja suosittelen kyllä lämpimästi kaikille.
 

duud

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tykki kirjoitti:
Kotimaisista Melrose taisi ainakin johonkin aikaan vivahtaa psykobillyyn päin Tokelan kepityksessä.

Onhan Melrosessa punkkia ja billyä, ainakin ensimmäisillä levyillä ja varsinkin keikoilla. Ehkä aika tekee tehtävänsä ja nostalgia pukkaa pintaan, mutta Melrosesta pidän edelleen. Etenkin Tokelan kepityksen ja energisyyden vuoksi. Varmaan tulee ostettua muitakin tässä ketjussa mainittujen bändien tuotoksia jossain vaiheessa. Nakelkaa vinkkejä hyvät ihmiset. :)

-duud-
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Nousipa tällaisenkin ketjun olemassaolo mieleen kun tullut viime päivinä pyöriteltyä vähän enemmänkin tuota Nekromantixin uudempaa tuotantoa levylautasella. En kyllä niin tykännyt kuin ensimmäisistä levyistä. Myös DAG uppoaa hyvin, tosin näitä uudempia en ole kyllä edes kuullut, Krewmen on aivan loistomateriaalia, King Kurt, Frantic Flintstones, Polecats, Long Tall Texans jne ovat ihan vakiokamaa soittolistalla. Joten kaipa voi vastata että kyllä kiitos, paa muki täyteen vaan!

Lisäys; taidankin kaivella aarteet arkistoista esille samantien ja fiilistellä lisää...
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Psychobillyaktien kaukainen pikkuserkku oli myös Lord Sutch, joka esiintyi Kaivarissakin muistaakseni 1991. Onni että olin paikalla, sillä sen koommin Lord Sutch ei sitten Suomessa enää vieraillutkaan. Vuonna 1999 mies vetikin sitten itsensä narun jatkoksi.

Meteors ja Lord Sutch tekivät kimppalevyn tai ehkä parikin levyä jossain vaiheessa. Noiden sessioiden aikaansaannoksia on suht hyvin tarjolla nettikaupoissa ja välillä jopa meikäläisten tavaratalojen halpislaareissa.

Herra Sutch oli melkoinen härö ja lievästi sanoen eksentrinen hahmo, joka ei ottanut itseään turhan vakavasti. Mies oli briteissä jonkinlainen kulttihahmo, eikä vähiten siksi että hän toimi musahommien ohessa vapaasti suomennettuna Hirviöiden Ahdistelemien Hullujen Puolueen puheenjohtajana.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Horrorpopsin "Kiss Kiss Kill Kill" -äänitettä kuulin kaverin luona ja eihän siitä voinut olla pitämättä. Levykin meni oitis tilaukseen tämän jälkeen. Aivan helkkarin tarttuvia biisejä ja mielestäni juuri sopivasti ei-liian-vakavasti tehtyä musiikkia (olematta kuitenkaan mitään vitsimeininkiä). Pitäisi ostaa lisää tämän poppoon levyjä ehdottomasti!
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
En menisi luokittelemaan kaikkia tässä ketjussa mainittuja bändejä psykoksi. Esimerkiksi Long Tall Texans soittelee kyllä lähinnä melko selkeää rockabillyä hieman nopeampina versioina. Sen sijaan mainittujen lisäksi suosittelisin sellaista orkesteria kuin Frenzy, ja nimenomaan heidän alkupään tuotantoaan. Bändin parhaat tuotokset ovat selkeästi:

Hall of Mirrors

ja

Clockwork Toy

levyt. Suosittelen myös aiheesta kiinnostuneille Stompin' at the Klubfoot -sarjan livelevytyksiä. Näillä meuhkaavat 80-luvun puolivälin parhaat psykobändit kuten: Guanabatz, Torment, Frenzy, Batmobile, Pharaohs, Coffin Nails, Skitzo ja Demented are Go. Joukossa on myös hyvää modernia rockabillyä à la Restless, Wigsville Spliffs tai Caravans.
 

Germanicus

Jäsen
Suosikkijoukkue
*HIFK* Germanicus Julius Caesar Claudianus
Jussih: myöskin The Sharks pitänee mainita, vai mitä? En ole muuten Frenzyn jälkeen kuullut never yhtä hienoa läskibassolla tykitystä. Muistaakseni sama jäbä skulasi myös Sharksissa.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Muistat oikein. Alkuperäisen Sharksin (Alan Wilson, kitara; Steve Whitehouse, pystybasso ja The Hodge, rummut) hajoamisen jälkeen basisti Whitehouse todellakin perusti Frenzyn (joka on edelleen toiminnassa). Sivuprojektina Whitehouse soitteli jossain vaiheessa bassoa myös Restless-orkassa (ainakin yhdellä levyllä).

Juu, ja se basson soitto oli todellakin huikeata Frenzyn parhaalla kaudella (ne jo mainitsemani pari ekaa levyä). Itse näin tuona aikana bändin livenäkin pari kertaa ja meno oli melko hulppeata. Uteliaat voivat vilkaista vaikkapa täältä (tämä siis ei tietenkään liveä, vaan studiopala ja video siitä):

http://www.youtube.com/watch?v=UkkZNXHovDs

Harmi, että Frenzy pyrkii nykyään rikkomaan raja-aitoja pitkätukkahippimusiikin suuntaan ja siksi sen kitaristit ovat olleet viime vuosina onnettomia tilutiluvinguttajia.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Perkeles, tälläinenkin ketju täältä löytyi ja on ollut vasta kymmenisen vuotta hiljaa. Ite tuossa taannoin kirjoittelinkin jotain psychosta Ihmettelyketjuun mutta ei siihen kukaan tarttunut.
Viikonloppuna olin Tawastia Stompissa Hämeenlinnassa ja olihan taas ainakin itelläni hemmetin hauskaa. Vähän harmitti että Ricochets ja Spellbound joutu perumaan, mutta molempina päivinä oli hyvät keikat vaikka kaikkihan ei ollut psychobillyä, niin tarvinnutkaan...
Kukaan ei tuolla ihmettelyketjussa jatkanut keskustelua mutta näyttäähän tässä ketjussa olevan muista ketjuista ihan tuttuja nikkejä, vieläpä käytössä oleviakin. Käykös teistä joku bileitä enemmänkin? Itse en erityisen aktiivisesti mutta näitä parin päivän isompija psychokemuja tykkään käydä, vielä kun saan niissä naisilta rajatonta huomioita niin ei erityisemmin harmita. En ole ulkoisesti mitenkään psycholle elämäntapana antautunut, mutta tykkään musiikista ja niistä välittömistä ihmisistä joita noissa paljon pyörii. Siellä on turha pipon puristus poissa ja porukalla hauskaa.

Alunperin olen rockabillyn, teddymusiikin ja neon fani, mutta toisaalta aina on muutama psychobändikin ollut soitossa. Tätä nykyä en ole niin genreissä kiinni vaan se mikä on hyvää on hyvää. Meteors on kuitenkin se paras psychobändi vaikka aika monessa yhteydessä olen saanut ymmärtää, että Fenech itse kutsuu sitä rockabillyksi. (en sit ala väittelemään näistä genrerajoista)
Mä nappaan tohon bändit minkä keikat olen psychon puolelta käynyt, ja mitkä muistan nähneeni, heh, Huomioida voi että osa soittaa rajalla sinne tai tänne.
Mutta rajana voisi olla se mitä joku edes mieltää psychoksi.

Meteros
Nekromantix
Demented Are Go
Mad Sin
Batmobile
Long Tall Texans
Guana Batz
Caravans
Quakes
Sharks
Frenzy
Blood Sucking Zombies FOS
The Monsters
Strinbeans
Hypnosis
Surf Rats
Gorilla
Banane Metalik ( ja sen voin sanoa että tässä on paska bändi, vaikkakin kovasti suosittu)
Wanton
Basementones
Nuke Mutants
Flesh Roxon
Goddamn Gallows
Zipheads
Peacocks
Milwaukee Wildmen
Bang Bang Bazooka
Get Dead

Nämä nyt tulee mieleen, sitten on x määrä bändejä joiden nimet ei ole mielessä. Monet olen nähnyt useasti ja esim. DAGin keikkaa en jätä välistä jos se vaan on saumat nähdä. Mad Siniä kävin kerran Saksan MM-kiekkoreisullakin katsomassa. Nekromantixin käyn yleensä aina katsomassa vaikka ei nyt enää olekaan ihan Sandorffin veljesten kokoonpanon tasolla, missä muodossa bändi teki mielestäni parasta musiikkia.
 
Viimeksi muokattu:

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Hahaa, eipä täällä mitään suuren suurta psychojengiä ollutkaan. No eipä tietenkään, eihän se mitään mainstreamhommaa olekaan.
Ei siinä mitään, mutta jos hommasta innostuneita jälki-ilmottautuu niin aiheesta voidaan jutella ja lupaan kaikille jatkislaisille tarjota paukut kun seuraavissa kemuissa ilmoittautuu Murkulalle janoiseksi. En usko että kovinkaan pitkä jono on.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En tiedä osuuko genrerajoihin, mutta mun mielestä tähän lajiin osuu sellainen yhtye kuin Hola Ghost. Niiden levyä tuli joskus Spotifyssä ahkerasti pyöritettyä mutta jäi sitten jonekin unholaan.

Minua kuitenkin eniten ihmetyttää miten tällaisessa ketjussa The Cramps mainitaan ensimmäistä krtaa vasta viestissä #20
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
En tiedä osuuko genrerajoihin, mutta mun mielestä tähän lajiin osuu sellainen yhtye kuin Hola Ghost. Niiden levyä tuli joskus Spotifyssä ahkerasti pyöritettyä mutta jäi sitten jonekin unholaan.

Minua kuitenkin eniten ihmetyttää miten tällaisessa ketjussa The Cramps mainitaan ensimmäistä krtaa vasta viestissä #20

Ehdottomasti Hola Ghost saa mennä tuonne joukkoon. Onhan se itse Pete Sandorffin, monen parhaaksi psychomuusikoksi arvostaman miehen bändi. Ja vielä kun siitä löytyy toinenkin Sandoff niin ei voi pettää.
Tuolla edellä on omassakin listassa noista nähdystä bändeistä aika moni kauempana siitä originellista psychosta.

Hola Ghost - Chupacabra (official video) mutta kun tosta pamauttaa yhen Hola Ghostin biisin soimaan niin höperö pitää ihmisen olla jos ei pidä.
Hola Ghost-This Old Barn ja tuossa vielä toinen, molemmat tiet vie youtubeen

Crampsista en itse juurikaan pidä ja toisaalta tuossa edellä ei ollutkaan tarkoitus muuta kun listata keikkoja joita on tullut nähtyä.
 
Viimeksi muokattu:

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minä olen huono tunnistamaan näitä genrejä, mutta @Murkula :n mainitseman Flesh Roxonin olen pariin kertaan nähnyt livenä ja on niin lavalla kuin levyllä kova bändi. Edellisellä keikalla oli lämppärinä niin ikään suomalainen Night Nurse. Matskua on ilmestynyt albumin ja muutaman pikkulevyn (ehkä julkaistu vain digitaalisesti) verran - uusimpana sinkkuna coveri Donna Summerin klassikosta Hot Stuff.

Ja The Cramps on toki hyvinkin tuttu bändi.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Minä olen huono tunnistamaan näitä genrejä, mutta @Murkula :n mainitseman Flesh Roxonin olen pariin kertaan nähnyt livenä ja on niin lavalla kuin levyllä kova bändi.

Tuo Rothen tekee paljon keikkaa duona ja akustisellakin porukalla. Jos sattuu että vapaa iltana näkee Rothenin keikan niin kannattaa mennä vaikka ei ennakkoon tietäisi mitään miehestä. On melko hyvä muusikko, onpa sitten millä kokoonpanolla tahansa.

Night Nursen olen muuten nähnyt kanssa jossain.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuo Rothen tekee paljon keikkaa duona ja akustisellakin porukalla.
Joo, pari vuotta sitten näin duo-keikalla Andy McCoyn kanssa, tai oli siinä joku kolmaskin hemmo muistaakseni bassossa mukana. En ole varma oliko Flesh Roxonin basisti. Andy oli "vireessä", mutta Nick kyllä onnistui kohtuuhyvin kannattelemaan. Bam Margera vieraili tuolla keikalla vetämässä Bite It You Scumin - olisi siis periaatteessa voinut olla ikimuistoinenkin keikka, mutta lähinnä Andyn räpellys sieltä jäi kuitenkin päällimmäisenä mieleen. Oikeastaan surullista.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Joo, pari vuotta sitten näin duo-keikalla Andy McCoyn kanssa, tai oli siinä joku kolmaskin hemmo muistaakseni bassossa mukana. En ole varma oliko Flesh Roxonin basisti. Andy oli "vireessä", mutta Nick kyllä onnistui kohtuuhyvin kannattelemaan. Bam Margera vieraili tuolla keikalla vetämässä Bite It You Scumin - olisi siis periaatteessa voinut olla ikimuistoinenkin keikka, mutta lähinnä Andyn räpellys sieltä jäi kuitenkin päällimmäisenä mieleen. Oikeastaan surullista.

Jes, olin kirjoittamassa eilen tuosta Andystä mutta en sitten jaksanut loppuun asti tavata. Jonkun setin olen sillä kokoonpanolla kuunnellut netistä ja sanotaanko että Rothenin olisi parempi soitella ihan muiden kanssa. Että sinällään tuo minun kirjoittama "onpa sitten millä kokoonpanolla tahansa" on silikkoo paskoo.

Bedlam Breakout — Britains Finest Psychobilly Festival (linkkin tapahtumasivulle) on vähän ensi kevään visioissa mutta saa nyt nähdä, miten a) työt b) perhe ja c) kaikki muut menot. Nuo seuraavat sattuisi aika mukavasti vielä reilusti ennen MM-reissua ja tässä suhteessa C:stä tinkimällä voisi a:n ja b:n onnistua sovittamaan. Toki ei työn puolesta tarviis ollakaan kun pari päivää poissa ja toimenkuvaan kuuluu yrittäjälle aika vapaat työajat. Lapset on ne joiden kanssa ei tule uutta lapsuutta ja se rajoittaa menemistä omasta halusta.
Pari kaveria kävi viime syksynä noissa bileissä ja yllätys yllätys, hauskaahan siellä oli ol(l)ut.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös