Porvoon poliisiampumiset

  • 75 845
  • 490

Morgoth

Jäsen
Eikös jossain ollut jotain juttua jonkun uuden rikollisorganisaation tulemisesta. Mietin vaan että ollaanko tällä tempauksella hankkimassa mainetta. Josko tarkoitus oli näyttää muulle skenelle että ollaan valmiita menemään poliisin kanssa pidemmälle kuin muut aikaisemmin.

Ainakin tuon jutun perusteella Ruotsissa rikollisuus oli väkivaltaisempaa kuin täällä meillä. Liittyykö sitten miten hyvin tähän tapaukseen niin ei auta kuin odottaa lisätietoja poliisilta.

Ruotsalainen kriminologi: järjestäytynyt ruotsalainen rikollisuus oli asialla Porvoossa (YLE)
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ainakin tuon jutun perusteella Ruotsissa rikollisuus oli väkivaltaisempaa kuin täällä meillä. Liittyykö sitten miten hyvin tähän tapaukseen niin ei auta kuin odottaa lisätietoja poliisilta.

Ruotsalainen kriminologi: järjestäytynyt ruotsalainen rikollisuus oli asialla Porvoossa (YLE)

Pohjoismaiden yhteisessä kokouksessa viime viikolla puhuttiin siitä, että ruotsalainen jengityyppinen rikollisuus on leviämässä. Sitä ennen Ruotsi kävi sanasotaa asiasta Tanskan ja Norjan kanssa. Voi olla, että yllä professori on jäljillä tai ei ole. Jos on, oleellista on seuraava teksti:

"Rikolliset tulevat Sarneckin mukaan Ruotsissa alueilta, jotka ovat sosiaalisesti "hyvin haavoittuvaisia", ja monessa kohdassa ruotsalainen koulu ja päiväkoti esimerkiksi ovat epäonnistuneet.
– Nyt näemme näiden laiminlyöntien lopputuloksen. Olemme sallineet tiettyjen nuorten kasvaa vailla kiinnekohtaa ruotsalaiseen yhteiskuntaan.
Professorin mukaan on kyse sekä olemassa olevan ongelman kohtaamisesta että vastaavan ennalta ehkäisemisestä tulevaisuudessa".

Tuo "tietyt nuoret" voi olla kiertoilmaisu maahanmuuttajataustaisille nuorille. On tai ei, nuorten kantasuomalaisten miesten sekä maahanmuuttajien tulisi löytää paremmin paikkansa yhteiskunnassa sen sijaan, että syrjäytyvät. Tämä pitäisi olla tämän casen tärkein päätelmä. Kunnioitan kyllä poliiseja, mutta tässä ei ole kyse yksin heistä, vaan koko yhteiskunnasta. Siksi toimenpiteet eivät voi olla verrannollisesti vain poliisin pampun pidentäminen, vaan mm. syrjäytymisen ehkäiseminen.
 

Swearengen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fortress Europe, turvattomat tilat
Tai lukenut liikaa murha.infoa. Siellä noita teorioita riittää kyllä joka lähtöön. Monta kertaa saanut siellä itsekin mielikuvituksen laukalle hetken lueskelulla.

Ehkä totuus on tarua ihmeellisempää ja tässä on vain joku huimausaineiden siivittämä päähänpisto tai muu yhtä älyvapaa tempaus motiivina. Kyllä sitä silti helposti mielessään lähtee kehittelemään jotain syvällisempääkin motiivia tapahtumille.

Eipä siinä 2010 Porvoon McDonald's ampumisessakaan ollut järkeä mukana, kun pussilahkeinen Esa Åkerlund tappoi kolme ihmistä. Myös tässä viimeisessä Porvoon keississä ampujat ovat mitä ilmeisemmin ainakin puolimustalaisia. (Äiti siis mustalainen ja isä joku kriminaalitaustainen finski/ryssä/svedu, niin kyllä siinä on rähinägeeniä veljeksillä yli tarpeen.)

No, sellainen puolijärjellinen selitys tapaukselle voi olla siinä, että veljekset halusivat alamaailmassaan mainetta poliisien ampujina ja poliisin aseen varastajina. Jos näin, niin kaiketi onnistuivat, kun pääsevät pohjoismaalaiseen hotellivankilaan kukkoilemaan kingeinä viiteryhmälleen. Sitten vapaaksi jotain 5 vuoden päästä.

Harmi, että Karhu-ryhmälle ei jäänyt työrauhaa hoitaa hommaa loppuun, kun takaa-ajo ajo päätyi siviilien sekaan.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Harmi, että Karhu-ryhmälle ei jäänyt työrauhaa hoitaa hommaa loppuun, kun takaa-ajo ajo päätyi siviilien sekaan.
Ihanko oikeasti toivot että noi olisi ammuttu emmentaljuustoksi jenkkityyliin?

Onnea valitsemallasi tiellä.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Itselle tuli heti mieleen vastarintaliikkeen hemmot kun näki juipit tien penkalla mustissa kamppeissaan kädet pystyssä. Haluavat horjuttaa yhteiskuntaa ja samalla näyttää että ovat valmiita tarpeen vaatiessa mihin vaan. Poliisit houkuteltiin paikalle ja haavoitettiin ilman tarkoitusta tappaa. Tämä kaikki siis puhdasta spekulointia ilman sen kummempia faktoja.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itselle tuli heti mieleen vastarintaliikkeen hemmot kun näki juipit tien penkalla mustissa kamppeissaan kädet pystyssä. Haluavat horjuttaa yhteiskuntaa ja samalla näyttää että ovat valmiita tarpeen vaatiessa mihin vaan. Poliisit houkuteltiin paikalle ja haavoitettiin ilman tarkoitusta tappaa. Tämä kaikki siis puhdasta spekulointia ilman sen kummempia faktoja.
Vaikea nähdä mitä tällä saavutettaisiin, mutta toisaalta saattavat olla sieltä yksinkertaisemmasta päästä, niin mistäs sitä tietää.
 

Meiken

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Vaikea nähdä mitä tällä saavutettaisiin, mutta toisaalta saattavat olla sieltä yksinkertaisemmasta päästä, niin mistäs sitä tietää.

Ja vaikea kuvitella, että tuollaisessa tilanteessa kaverit olisivat niin kovia ammattilaisia, että osaisivat nimenomaan tarkoituksella vain haavoittaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Linkkisi ei ainakaan minulle auennut, mutta ilmeisesti kuitenkin veljekset ovat jo selvillä.
Mitään kovin oleellista kukaan ei menettänyt, kyseessä siis hassutteluryhmä Facebookissa. Liitteenä linkittämäni kuva, joka ei ole omaa tuotantoani.
 

Liitteet

  • FB_IMG_1566846760027.jpg
    FB_IMG_1566846760027.jpg
    68,4 KB · kertaa luettu: 1 453

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kunnioitan kyllä poliiseja, mutta tässä ei ole kyse yksin heistä, vaan koko yhteiskunnasta. Siksi toimenpiteet eivät voi olla verrannollisesti vain poliisin pampun pidentäminen, vaan mm. syrjäytymisen ehkäiseminen.
Tämä. Asiaa on sivuttu useita kertoja tälläkin palstalla, ja viimeksi kun esitin resursseja lisättäväksi kouluihin, päiväkoteihin ja neuvolaan, jotkut nimimerkit olivat sitä mieltä, että se on turhaa rahankulua, koska homma ratkeaisi paremmin työllistymisellä yms. aikuisiin suuntautuvilla ja heitä yhteiskuntaan osallistavilla toimenpiteillä, joista ei olisi samalla niin paljon suoria kuluja yhteiskunnalle. Ymmärrän tämän hyvin, mutta kyseessä on vain toinen puoli ongelmasta, koska tuon toimenpiteen vaikutukset vievät aikansa, mutta interventiolla varhaiseen vaiheeseen ongelmaperheitä tukemalla neuvolasta lähtien ja varsinkin satsaamalla varhaiskasvatukseen sekä peruskouluun opettajien tueksi myös muuta henkilökuntaa saataisiin varmasti osa syrjäytyneistä raiteilleen nyt. Kuka huolehtii siitä massasta joka syrjäytyy sillä aikaa, kun aikuisia saadaan ehkä osallistettua yhteiskuntaan? Rahaahan se veisi, mutta niin vie nämä operaatiotkin todennäköisesti tulevaisuudessa yhä enenevimmissä määrin.

Tietysti nyt on helppo kuitata asia, että opettajana vingun lisää resursseja työhöni, mutta siitä on ihan tutkimusdataakin olemassa, että yksikin merkityksellinen aikuiskontakti voi pitää nuoren raiteillaan, vaikkei tukea kotoa tulisikaan. Kolmannen osapuolen toimijat jo tekevät tätä hyvää duunia osassa Suomen kouluista, Me-hanke muun muassa, mutta edelleen opettajilla on aikamoinen suo oman perusduuninsa lisäksi edessä, jos olkapäätä pitäisi riittää vielä useille oppilaille siinä sivussa.

Taikaseinä kun olisi niin lisäisin resursseja poliisille, peruskouluun, varhaiskasvatukseen ja lastensuojeluun än yyy tee nyt.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ihmetyttää kovasti, ettei edelleenkään voida kertoa nimiä tai näyttää muuta kuin sensuroidut kuvat?
Jep, ihan turhia tällaset syyttömyysolettamat kun syylliset kuitenkin tiedetään.

Viimeksikään ei suostuttu kertomaan että tekijät on lähi-idässä vaikka kyllä kansa tiesi.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Taikaseinä kun olisi niin lisäisin resursseja poliisille, peruskouluun, varhaiskasvatukseen ja lastensuojeluun än yyy tee nyt.

Juuri näin. Oudointa tässä on se, että vaikka tutkimusdataa ja artikkeleita syrjäytymisen ehkäisemisen tärkeydestä kantasuomalaisten ja maahanmuuttajien ja heidän lastensa osalta löytyy, panostuksia ei tehdä riittävässä määrin. Tästä vastuuttomasta toiminnasta kantaa vastuun lähinnä eduskunta. Kukin puolue kannattaa merkittäviä lisäyksiä oppositiossa, mutta hallituksessa kannatus eri syistä hiipuu.
 

444

Jäsen
Ja vaikea kuvitella, että tuollaisessa tilanteessa kaverit olisivat niin kovia ammattilaisia, että osaisivat nimenomaan tarkoituksella vain haavoittaa.
Tätä olen myös mielessäni naureskellut, kun olen näitä spekulaatioita lukenut mm. täältä. Saa olla kohtuu rautainen ammattilainen, että pystyy tarkoituksella ”vain haavoittamaan” kohdettaan. Ja kaiken perusteella kyseessä on melkoisen reppana parivaljakko, joista ammattilaisuus on ymmärtänyt pysyä kaukana.
”Ei viitsitty tappaa”... Jep jep.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minua jäi askarruttamaan erityisesti se, että poliisi ilmoitti jo melko aikaisin etteivät tekijät ole vaarallisia yleisölle. Hämmentävä keissi joka tapauksessa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Ck

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Tätä olen myös mielessäni naureskellut, kun olen näitä spekulaatioita lukenut mm. täältä. Saa olla kohtuu rautainen ammattilainen, että pystyy tarkoituksella ”vain haavoittamaan” kohdettaan. Ja kaiken perusteella kyseessä on melkoisen reppana parivaljakko, joista ammattilaisuus on ymmärtänyt pysyä kaukana.
”Ei viitsitty tappaa”... Jep jep.

Ja varsinkin kun ampuminen on tapahtunut pimeässä / -hämärässä. Vaatii oikean ammattitason sotilaan / -tappajan, että kykenee vain haavoittamaan noissa olosuhteissa. Ja tietysti sen mukaiset välineetkin. Tämän ammattilaisenkin tekemänä kuoleman todennäköisyys on suuri.

Tässä on nyt kyseessä kaksi muuten perus ukkoa, mutta pään osalta ei ole paljon jälkipolville kerrottavaa. Älykkyysosamäärä huitelee todennäköisesti paljon alle 100, siis ainakin näillä tiedoilla.

Isä on kirjoittanut ainakin yhden jenkkiauto kirjan, jossa ilmeisesti kuvattiin hänen elämäänsä Porvoossa ja siellä on hengailtu Remun ja kumppaneiden kanssa.
 

Jeffrey

Jäsen
Tätä olen myös mielessäni naureskellut, kun olen näitä spekulaatioita lukenut mm. täältä. Saa olla kohtuu rautainen ammattilainen, että pystyy tarkoituksella ”vain haavoittamaan” kohdettaan. Ja kaiken perusteella kyseessä on melkoisen reppana parivaljakko, joista ammattilaisuus on ymmärtänyt pysyä kaukana.
”Ei viitsitty tappaa”... Jep jep.

Itse olen käsittänyt, että käsiaseella saa osua aikalailla sydämeen, päähän tai suureen verisuoneen jotta se olisi tappava. Toinen poliisimies taisi päästä sairaalasta jopa melko pikaisesti pois. En nyt sanoisi, että tarvitsee mikään erityisen kova pyssysankari olla ampuakseen tarkoituksella vaikkapa käteen, olkapäähän, jalkaan, yms. En usko, että tarvitsisi olla edes kovin kummoinen pyssysankari ampuakseen vaikkapa otsaan.

Rivien väleistä olen ymmärtänyt, että poliisin teknisellä varustuksella oli osuutta poliisin pieniin vammoihin. Näin ollen voisin olettaa, että on ammuttu liiveihin tai kenkien alueelle. Normi partiomiehellä ei taida isompia suojia muualla olla? Toki jos tuollaisella 9 millisellä on ammuttu, niin taitaa jo paksumpi kevlar pysäyttää ainakin muutaman kudin.
 

444

Jäsen
Itse olen käsittänyt, että käsiaseella saa osua aikalailla sydämeen, päähän tai suureen verisuoneen jotta se olisi tappava. Toinen poliisimies taisi päästä sairaalasta jopa melko pikaisesti pois. En nyt sanoisi, että tarvitsee mikään erityisen kova pyssysankari olla ampuakseen tarkoituksella vaikkapa käteen, olkapäähän, jalkaan, yms. En usko, että tarvitsisi olla edes kovin kummoinen pyssysankari ampuakseen vaikkapa otsaan.

Rivien väleistä olen ymmärtänyt, että poliisin teknisellä varustuksella oli osuutta poliisin pieniin vammoihin. Näin ollen voisin olettaa, että on ammuttu liiveihin tai kenkien alueelle. Normi partiomiehellä ei taida isompia suojia muualla olla? Toki jos tuollaisella 9 millisellä on ammuttu, niin taitaa jo paksumpi kevlar pysäyttää ainakin muutaman kudin.
Ja nämä järjen jättiläiset olivat tietoisia siitä, että kun parikymmentä kertaa ampuu kohti, niin todennäköisesti siinä vain haavoitetaan, kun ei kuitenkaan viitsitä tappaa. Itse epäilen tätä teoriaa hyvin vahvasti, muut saavat toki olla muutakin mieltä.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minua jäi askarruttamaan erityisesti se, että poliisi ilmoitti jo melko aikaisin etteivät tekijät ole vaarallisia yleisölle. Hämmentävä keissi joka tapauksessa.
Mikä on "melko aikaisin"? Minä muistan vain jotain uutisointia jahdin ollessa käynnissä, jonka mukaan poliisi piti tekijöitä vaarallisina.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ja nämä järjen jättiläiset olivat tietoisia siitä, että kun parikymmentä kertaa ampuu kohti, niin todennäköisesti siinä vain haavoitetaan, kun ei kuitenkaan viitsitä tappaa. Itse epäilen tätä teoriaa hyvin vahvasti, muut saavat toki olla muutakin mieltä.
Eikö nämä parikymmentä tullut siinä takaa-ajossa. Eikö tässä keskusteltu lähinnä Porvoosta, ja siellä ampuivat kai "useita" laukauksia joka voi tarkoittaa vaikka kahta, joilla haavoittivat kahta poliisia. Nyt kun ei ole ollenkaan tietoa minkälainen se Porvoon tilanne on ollut, niin vaikea sanoa. On voitu ampua sadasta metristä korvaan tai puolesta metristä varpaaseen.
 

Jeffrey

Jäsen
Ja nämä järjen jättiläiset olivat tietoisia siitä, että kun parikymmentä kertaa ampuu kohti, niin todennäköisesti siinä vain haavoitetaan, kun ei kuitenkaan viitsitä tappaa. Itse epäilen tätä teoriaa hyvin vahvasti, muut saavat toki olla muutakin mieltä.

Voin hyvinkin olla väärässä, mutta käsittääkseni tämä parikymmentä kutia oli ammuttu panssariajoneuvoa kohden. Voi toki olla, että ampujat odottivat elokuvatyppistä räjähdystä tästä suorituksesta.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Riippuu toki ampumaetäisyydestä, mutta melko ruusuinen kuva sulla on noiden osumatarkkuudesta vaikkapa kymmenestä metristä. Kohteen liikkuessa tuolta etäisyydeltä saa jo olla hyvä ampuja, että osuu kohteeseen, koska piipun muutaman millin liike sivulle heittää kohteessa metrin.
Mutta kun emme me tiedä yhtään mitään siitä Porvoon tilanteesta, vai tiedämmekö? Jos poliisit on esim riisuttu aseista ja käskytetty maahan niin kaksivuotias pikkutyttökin pystyy haavoittamaan. Viidestä metristä ei taitavinkaan pyssysankari kovin hyvällä prosentilla, saatika liikkuvaan kohteeseen.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse olen käsittänyt, että käsiaseella saa osua aikalailla sydämeen, päähän tai suureen verisuoneen jotta se olisi tappava.

Aika yleinen harhaluulo. Monta eri asiaa voi mennä pieleen kun luoti lävistää. Verenmyrkytykset mukana menneistä kuidunplasista, luustosta nirhautuneet mikropalaset.

Nämä ’haavoittaa, 3-6kk sairaalassa ja takas riviin’ on ihan silkkaa Hollywood skeidaa.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Itse olen käsittänyt, että käsiaseella saa osua aikalailla sydämeen, päähän tai suureen verisuoneen jotta se olisi tappava. Toinen poliisimies taisi päästä sairaalasta jopa melko pikaisesti pois. En nyt sanoisi, että tarvitsee mikään erityisen kova pyssysankari olla ampuakseen tarkoituksella vaikkapa käteen, olkapäähän, jalkaan, yms. En usko, että tarvitsisi olla edes kovin kummoinen pyssysankari ampuakseen vaikkapa otsaan.

Rivien väleistä olen ymmärtänyt, että poliisin teknisellä varustuksella oli osuutta poliisin pieniin vammoihin. Näin ollen voisin olettaa, että on ammuttu liiveihin tai kenkien alueelle. Normi partiomiehellä ei taida isompia suojia muualla olla? Toki jos tuollaisella 9 millisellä on ammuttu, niin taitaa jo paksumpi kevlar pysäyttää ainakin muutaman kudin.
Raajojen isot verisuonet, sisäelimet, sydän, pää. Vain yhdestä noista sammuu ”moottori” heti, eli pään silmien ja ylähuulen muodostaman kolmion alueelle osunut. Sydänosumankin jälkeen voi kestää tovin. Sisäelinten alueelle, minuutteja, kunnes massiivinen verenhukka ja sama raajojen kanssa. Tuurista kiinni, ns Miami Shootout jossa FBI ampui kohdetta useita kertoja käsiaseella ja kohde oli silti vielä pitkään elossa ja ampui takaisin.
Käsiasellä (paineen alla, sterssissä yms) osuminen on paljonkin harjoitelleelle vaikea. Pulssi noussut, adrenaliini velloo, putkinäkö, hienomotoriikka kadonnut jne. Kohde liikkuu, hämärä, lisää vaikeusastetta.
On ihan vissi syy miksi ammattilaisetkaan eivät yleensä ammu kuin keskimassaan (sotilaat yms). Karbiinilla tai kiväärillä ampua jo suht helposti tarkan laukauksen raajaankin, pysäyttämistarkoituksessa.
Normi suojaliivi pysäyttää 9mm ilman ongelmaa, useammankin. Poliisin normikamaa.
Tl;dr käsiase on paineessa ammattilaisellekin haastava muutamaa metriä pidemmältä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Ck

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Niin, minä kommentoinkin @Jeffrey n viestiä, enkä ottanut kantaa tämän tapauksen tapahtumiin.
Ja kaksivuotiaan pikkutytön osalta olet väärässä, suurin osa ei edes osuisi kohteeseen, saati sinne minne yrittäisi.
No joo, ehkä äitin täytyy auttaa. Tarkoitin tilannetta jossa uhri makaa maassa mahallaan vaikkapa kädet levällään ja pikkutyttö painaa liipaisinta, contact shot vaikkapa kämmeneen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös