Polkupyörää hankkimassa

  • 140 669
  • 368

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Lapselle pyörä. Tokaluokkalainen tarvii uuden pyörän, viimeistään keväällä. Nykyinen Jupiter vai mikä lie 20 tuumaisine renkainen on käymässä pieneksi.

Pojalla pituutta tällä hetkellä noin 140 cm. Ensin meinasin pyörää 24" gummeilla, mutta tänään pyöräkaupan myyjä sai kyllä neuvottua ajatusta minulle, että ehkä kannattaa sittenkin ostaa pieni- tai siis matalarunkoinen 26" renkailla. Yritti myydä Inseran Gradient -pyörää, joka tuolla oli ihan hyvässä tarjouksessa.

Tiedän, että pyörähifistelijöille Insera ei ole mitenkään oikea pyörä ja siitä kannattaisi pysyä kaukana. Mutta onko se oikeasti kovin huono vai kannattaako tuo jo ostaa?

Mitään hiilikuiturunkoja tai muuten mitään hyperhienoa ja/tai superlaadukasta pyörää en ole ostamassa ja tuon linkatun pyörän hinta kertoo budjetin suuruusluokasta, missä lapselle olen uutta (tai suht hyvässä kunnossa olevaa käytettyä) pyörää ostamassa. Löytyisikös täältä asiallisia vinkkejä, että mitä ja mistä pyörää kannattaisi ostella? (Tuo noin 250 euroa ei ole ehdoton yläraja, mutta suuruusluokan tuo kertoo.)
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tiedän, että pyörähifistelijöille Insera ei ole mitenkään oikea pyörä ja siitä kannattaisi pysyä kaukana. Mutta onko se oikeasti kovin huono vai kannattaako tuo jo ostaa?
Itse ostin Inseran maastopyörän noin vuosi sitten, ja nyt olen tuhannen kilometriä ajellut ilman mitään ongelmia. Varmaan ihan päteviä menopelejä satunnaista pyöräilyä harrastavalle. Hifistelijöille on sitten eri vehkeet.
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Osaako joku kertoa löytyykö jotain vastinetta, jonka saa "heittämällä" paikalleen?
10-lehtinen CS-HG500 (Tiagra) -rataspakka on saatavilla myös esim. 12-28 -muodossa, jos haluat säilyttää suht. samankaltaiset välitykset.

Tuo muuten kuulostaa jo aika pahalta, että vanhasta takapakasta on hampaita poikki. Kannattaa katsoa myös keskiörattaiden kunto.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
10-lehtinen CS-HG500 (Tiagra) -rataspakka on saatavilla myös esim. 12-28 -muodossa, jos haluat säilyttää suht. samankaltaiset välitykset.

Tuo muuten kuulostaa jo aika pahalta, että vanhasta takapakasta on hampaita poikki. Kannattaa katsoa myös keskiörattaiden kunto.

Kiitos vinkistä! Osaatko sanoa onko asennuksen ja toimivuuden kannalta väliä, jos hankin tilalle jonkun toisen 10-lehtisen, esim 11-25 hammastuksella olevan pakan?
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kiitos vinkistä! Osaatko sanoa onko asennuksen ja toimivuuden kannalta väliä, jos hankin tilalle jonkun toisen 10-lehtisen, esim 11-25 hammastuksella olevan pakan?
Ei pitäisi olla mitään väliä. Ketjuhan on sitten luonnollisesti hieman lyhyempi.

EDIT: Ketjukin luultavasti kannattaa nyt siis vaihtaa samalla, ainakin tarkistaa kunto (kuluminen/"venyminen"). Käytän itse tuollaista ketjulukkoa tms. linkkiä, jolla ketjun saa kätevästi irti, kun toisinaan tykkään putsata kunnolla koko voimansiirron.
 
Viimeksi muokattu:

lasaleiko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse ostin Inseran maastopyörän noin vuosi sitten, ja nyt olen tuhannen kilometriä ajellut ilman mitään ongelmia. Varmaan ihan päteviä menopelejä satunnaista pyöräilyä harrastavalle. Hifistelijöille on sitten eri vehkeet.
Mullakin on Inseran MTB ollut muutaman vuoden eikä tuossa mitään ongelmia ole ollut. EIkä niissä mitään vikaa varmaan yleisestikään ole. Se mikä itsellekin pyörän oston jälkeen selvisi, niin olihan se ylihinnoiteltu. Samalla hinnalla olisi saanut jonkun toisen merkin pyörän, missä osat olisivat olleet hieman parempia. Tai vastaavasti samantasoisen pyörän hieman halvemmalla.

Hyvin olen kuitenkin tuolla Inseralla pärjännyt, aika vähiin mulla on maastoajot muutenkin nyt jääneet.

@MacRef
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Ei pitäisi olla mitään väliä. Ketjuhan on sitten luonnollisesti hieman lyhyempi.

EDIT: Ketjukin luultavasti kannattaa nyt siis vaihtaa samalla, ainakin tarkistaa kunto (kuluminen/"venyminen"). Käytän itse tuollaista ketjulukkoa tms. linkkiä, jolla ketjun saa kätevästi irti, kun toisinaan tykkään putsata kunnolla koko voimansiirron.

Kiitoksia, tämä oli hyvä tieto. Täytyy napsaista samalla pala ketjusta pois. Pikalukkoa minulla ei ole, mutta lyhennykseen on työkalu. Tämä kesä on tullut ultegran ketjulla ajettua työmatkaa, joten ei pitäisi olla liikaa venymää. Etuvaihtaja minulla ei olekaan toiminut enää pariin vuoteen, joten senkin johdosta ehkä ketju pääsee vähän helpommalla.
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kiitoksia, tämä oli hyvä tieto. Täytyy napsaista samalla pala ketjusta pois.
Itse asiassa, luulen, että tuo nykyinenkin ketjun pituus ajaa asiansa. Puhutaan siis vain parin hampaan erosta (25 vs. 27). Näin tuo ketjun mitoitus kuitenkin virallisesti menisi, eli periaatteessa ketjun kannattaa olla niin lyhyt kuin mahdollista. Toisaalta pienempi (näin oletan) keskiöratas on nykyisellään pois käytöstä, joten ketju ei edes pääse kovin löysäksi/väpättämään. Pikkuisenhan sinulla kevein välitys tulee raskaammaksi. Jyrkkää ylämäkeä siis tuskin suurissa määrin työmatkallasi on. ;)
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Itse asiassa, luulen, että tuo nykyinenkin ketjun pituus ajaa asiansa. Puhutaan siis vain parin hampaan erosta (25 vs. 27). Näin tuo ketjun mitoitus kuitenkin virallisesti menisi, eli periaatteessa ketjun kannattaa olla niin lyhyt kuin mahdollista. Toisaalta pienempi (näin oletan) keskiöratas on nykyisellään pois käytöstä, joten ketju ei edes pääse kovin löysäksi/väpättämään. Pikkuisenhan sinulla kevein välitys tulee raskaammaksi. Jyrkkää ylämäkeä siis tuskin suurissa määrin työmatkallasi on. ;)

Käytössä on vaan pienempi eturatas, joten mitään huippuvauhtia en ole päässyt aikoihin polkemaan. Ei haittaa, kun en oikeasti haluaisikaan. Tampereella on mäkiä joka paikassa, mutta noilla välityksillä pärjää ihan hyvin, varsinkin kun alamäissä saa levätä...
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Käytössä on vaan pienempi eturatas, joten mitään huippuvauhtia en ole päässyt aikoihin polkemaan. Ei haittaa, kun en oikeasti haluaisikaan.
No, pääasia, että matka taittuu riittävän rivakasti ja mukavasti. Tuossa tapauksessa välitykset riittävät siis melko hyvin ylämäkiinkin. Omalla kohdalla on tullut jyrkähköjäkin ylämäkiä (mm. Kuninkaanmäki Vantaalla) ajettua fiksipyörällä jopa 48/15 -välityksillä. Koomisen näköistä varmasti moinen rimpuilu, myönnän, eikä välttämättä kovin ystävällistä polville. ;) Fiksi-/sinkulapyörällä välitys ylipäätään on aikamoinen kompromissi.

Tulee ainakin jerkkua reiteen tolla tyylillä!
Heh, jep, nyt kun on pyöräilyyn hurahtanut niin tulee kokeiltua kaikenlaista. Nyt tullut pari vuotta pyöräiltyä työmatkat (+paljon muutakin) ympäri vuoden. Myös talvella siis, oli keli mikä tahansa. Lumihangessa pyöräily esim. on hyvää treeniä. ;)
 
Viimeksi muokattu:

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
No, pääasia, että matka taittuu riittävän rivakasti ja mukavasti. Tuossa tapauksessa välitykset riittävät siis melko hyvin ylämäkiinkin. Omalla kohdalla on tullut jyrkähköjäkin ylämäkiä (mm. Kuninkaanmäki Vantaalla) ajettua fiksipyörällä jopa 48/15 -välityksillä. Koomisen näköistä varmasti moinen rimpuilu, myönnän, eikä välttämättä kovin ystävällistä polville. ;) Fiksi-/sinkulapyörällä välitys ylipäätään on aikamoinen kompromissi.

Tulee ainakin jerkkua reiteen tolla tyylillä!
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tulee vieläkin hyvät fiilikset hieman toisenlaisesta pyöränhankkimisprojektista, jonka toteutin toissa kesänä. Pelastin näet vanhan polkupyöränrungon roskalavalta. Rakensin kaverille 8-vaihteisen kaupunkipyörän. Kaikki siis uutta osaa lukuun ottamatta runkoa, haarukkaa ja keskiötä /ratasta (Fauber). Askartelinpa runkoon myös takavaihtajan korvakkeen. Runko oli alun alkujaan 80/90-lukujen taitteen jalkajarrullinen Nopsa Mondo. Rakensin tuohon myös uudet kiekot. Runkosetistä poistin siis ruosteet ja maalasin sen.

Kaiken kaikkiaan mielenkiintoinen projekti. Onneksi tuota ei tullut tehtyä tiukan aikataulun puitteissa, kaveri oli onneksi hyvin kärsivällinen. Kaiken kaikkiaan hiukan alle kahden sadan nuo osat taisivat kustantaa. Hauska, rento projekti ja kiva, että romumetalli sai uuden elämän. :)
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kysynpä tästä ketjusta, josko joku läntisen OK-seudun urheiluliikkeistä olisi erikoistunut polkupyöräilyyn. Saa myös erikoisliikkeitä ehdottaa, Larun pyörä on tiedossa jo. Cyclocrossit rookiepariskunnalle haussa.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Kysynpä tästä ketjusta, josko joku läntisen OK-seudun urheiluliikkeistä olisi erikoistunut polkupyöräilyyn. Saa myös erikoisliikkeitä ehdottaa, Larun pyörä on tiedossa jo. Cyclocrossit rookiepariskunnalle haussa.
Pitääkö olla polkumatkan päässä? Lähinnä siksi jos valikoimaa haluat, niin Hki/Vantaa akselilla noita löytyy, customointeihin asti.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Pitääkö olla polkumatkan päässä? Lähinnä siksi jos valikoimaa haluat, niin Hki/Vantaa akselilla noita löytyy, customointeihin asti.
Mitä suosittelisit paikkana? Tullaan autolla joka tapauksessa lännestä, mutta itään/keskustaan en viitsisi ajella. Vantaa/Pohjois-Helsinki kelpaa myös, jos hyviä lafkoja löytyy.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Mitä suosittelisit paikkana? Tullaan autolla joka tapauksessa lännestä, mutta itään/keskustaan en viitsisi ajella. Vantaa/Pohjois-Helsinki kelpaa myös, jos hyviä lafkoja löytyy.
Hi5bikes hertsikassa, asiantunteva palvelu ja "liiankin" laaja valikoima.
Ok mesta Vantaalla Bike planet, Varistossa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Lopulta munamankelit löytyivät yllättävän läheltä. Soittelin ja kahlasin nettikauppoja, mutta sopivia ei oikein tahtonut löytyä, kunnes sitten vaimo muisti naapurikunnan puolelta yhden liikkeen, joka ei ollut osunut Googleen. Soitin sinne, ja katso, paketissa oli pari sopivaa, jotka varasin samantien. Käytiin testaamassa ja tehtiin kaupat. Trek Checkpoint alr 4 ja 3 sekä iso kasa varusteita lähti mukaan, nyt vielä pitäisi ehtiä perehtyä lukkopolkimiin ja muihin juttuihin. Vähän polttelee jo päästä baanalle!
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Itse ajellut Stålhestenillä jo kohta nelisen vuotta. Ajaa asian rentona kaupunkitsygänä.

Vaihtoehtoina oli muun muassa ladukkaampaa/kalliimpaa Pelagoa mutta en kadu yhtään valintaa. Hinta oli puolet ja kaikki pelaa täydellisesti. On shimanon jarrut ja vaihteet, nahkaa satulassa ja kahvoissa.
Tykkään kovasti.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Onko sähköpolkupyörien ajo-ominaisuuksissa millään lailla olennaista, että onko siinä jalka- vai käsijarru?
Maallikkona voisi olettaa, että jalkajarru on varmempi/vähemmän huoltoa tarvitseva kuin käsillä käytettävä. Toki käsikäyttöisillä voi jarruttaa sekä etu- että takapyörää. Kaupunkipyörää olen hankkimassa enkä mitään kilpuria.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Onko sähköpyöriä olemassakaan jalkajarrulla? Onko sähköpyörien mekaniikka sähkömoottoria lukuunottamatta muuten normaalipyörän mukainen?
Tällaisen bongasin ja kiinnostuin:

"Matalarunkoinen Elora on jalkajarrullinen Shimano Nexus 7-vaihteinen sähköavusteinen pyörä"

 

lebak

Jäsen
Vaimolta varastettiin syksynä hybridi fillari ja nyt pitäisi löytää uusi. Pyöräliikkeiden hyllyt on kuitenkin todella tyhjät ja nyt ei todellakaan oe ostajan markkinat. Luulisi, että liikkeet täyttäisivät varastonsa juuri kun sesonki on käynnistymässä ainakin etelä-suomessa kunnolla.

Vai johtuuko tämäkin korona-globalisaationheikentymusen-supplychainkatkeamisen takia tapahtuvasta komponenttipulasta tai vastaavasta? Mihin aikaan vuodesta yleisesti alkaa mankeleita löytymään hyllystä?
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vaimolta varastettiin syksynä hybridi fillari ja nyt pitäisi löytää uusi. Pyöräliikkeiden hyllyt on kuitenkin todella tyhjät ja nyt ei todellakaan oe ostajan markkinat. Luulisi, että liikkeet täyttäisivät varastonsa juuri kun sesonki on käynnistymässä ainakin etelä-suomessa kunnolla.

Vai johtuuko tämäkin korona-globalisaationheikentymusen-supplychainkatkeamisen takia tapahtuvasta komponenttipulasta tai vastaavasta? Mihin aikaan vuodesta yleisesti alkaa mankeleita löytymään hyllystä?
Hesarihan asiasta uutisoi hiljattain, mikä jo fillariharrastajien tiedossa ollut pidemmän aikaa, että kuluvana vuonna varsinkin halutuimmissa malleissa voi olla pahojakin saatavuusongelmia ja sama toki pätee moniin varaosiin.

Linkki Hesarin uutiseen asiasta.
 

lebak

Jäsen
Hesarihan asiasta uutisoi hiljattain, mikä jo fillariharrastajien tiedossa ollut pidemmän aikaa, että kuluvana vuonna varsinkin halutuimmissa malleissa voi olla pahojakin saatavuusongelmia ja sama toki pätee moniin varaosiin.

Linkki Hesarin uutiseen asiasta.
Ahh, Kiitos! Uutinen oli mennyt täysin ohi. Parempi siis nopeuttaa vaan kaupankäyntiä ja ottaa käytetyt mukaan valintaprosessiin isommalla painotuksella.
 

lasaleiko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ahh, Kiitos! Uutinen oli mennyt täysin ohi. Parempi siis nopeuttaa vaan kaupankäyntiä ja ottaa käytetyt mukaan valintaprosessiin isommalla painotuksella.
Tori.fi ja Fillaritori.com kannattaa ottaa tarkasteluun, näistä voi jotain löytyäkin. Tosin käytetyissäkin on myyjän markkinat, ainakin joidenkin pyörien osalta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös