Se on katsos sitä kokemattomuutta, viimeksi KalPa on pelannut näitä pelejä 26 vuotta sitten ja luulen että suurin osa näitä oksennuksia tänne postanneista ei ollut tuolloin edes syntynyt. KalPan pelaamisestakin huokuu tuo sama kokemattomuus, ei malteta pysyä pelisuunnitelmassa vaan homma lähtee laukalle, Virran sanoin.
No katsos kun osittain joo, mutta sitten taas niin kun oikeastaan ei. Katsos kun asiahan on niin, että itse ihan yhtenä esimerkkinä oksensin jännityksestä erätauolla juuri noissa kyseisissä finaaleissa. En tiedä kuinka monta oman joukkueesi finaalipeliä itse näit paikan päällä -90-luvulla, mutta katsos jotenkin luulen ettet kovinkaan montaa, voi tietysti olla että suosikkijoukkue on vaihtunut matkan varrella. Mutta kokemushan se on toki joka puhuu, niin jäällä kuin puheissakin. Ja Kapasen Samihan jopa pelasi silloin, että onhan meillä sitä kokemusta. Ei oo vielä pukenut näihin peleihin, mutta onhan noita pelejä vielä.
Tapparan kannattajien postauksista puolestaan huokuu suuri ylemmyydentunne muita kohtaan, ikään kuin menestys kaukalossa tekisi myös faneista muita asiantuntevampia, objektiivisempia, parempia. Kannattajat on niin hyviä, ettei tarvitse kirjoitella itse pelistä vaan voi keskittyä kirjoittamaan siitä miten vastustajan kannattajat kirjoittelevat ja ennen kaikkea miksi.
No katsos osittain joo, mutta sitten taas osittain ei. Tämä pätee kyllä osaan Tapparalaisista, esim. jotkut julkesivat tulla kolmen voiton tuoman epäterveen itseluottamuksen turvin hölisemään jopa meidän kaikkein pyhimpään, vitutusketjuun. Ei tuollaista näkynyt ennen sarjaa, saatikka sitten kahden ekan pelin jälkeen. Mutta itse olen ollut havaitsevinani, että raja terveen, 3 hävityn finaalin (pun intended) ja 1 voitetun mestaruuden tuoman itseluottamuksen ja ylimielisyyden raja on häilyväinen. Olet kyllä jäljillä, tällaista esiintyy Tapparalaisissa. Väittäisin, että joku kalevalainenkin on sortunut tuohon, eli että ei jakseta kirjoitella itse pelistä, vaan lähinnä siitä mitä muut kirjoittelevat. Ei nyt tule kyllä ketään erityisesti mieleen meikäläisistä, mutta on niitä, yksi nyt vähintään.
KalPan otteista on näkynyt kokemattomuus näistä peleistä, homma on lähtenyt laukalle eikä pelisuunnitelmassa ole maltettu pysyä. Sami Kapanen sanoi että intoa oli enemmän kuin ajatusta koskien neljättä peliä Kuopiossa. Tappara opetteli voittamista kolme vuotta ennenkuin palkinto tuli. Jos Kapasen KalPa jatkaa samalla pelitavalla sinnikkäästi eikä joukkueen runko hajoa niin uskon että KalPa tappelee vielä monena keväänä mitaleista. Eikä tämäkään sarja vielä ohi ole, kaikkea muuta vaikka osa KalPa-kannattajista jo ranteita viilteleekin.
Ihan hyvä seivi vanhalta mestarilta. Onneksi ne tosi vanhat mestarit ei enää taida jaksaa kirjoitella ja kertoa, kuinka vuonna kyrves nämä hoidettiin. Eikusstna...