Määttä - Letang parista puhuttaessa on hyvä ottaa huomioon, että heidän corsi -lukunsa ovat Penguinsin puolustajista selvästi parhaat. Heidän ollessaan jäällä kiekko on siis kuitenkin suurimmaksi osaksi pyörinyt vastustajan päässä. Itse en kyllä näe tässä parissa minkäänlaista ongelmaa, ja välttämättömyyttä puolustajaparien vaihtoon.
Edelleenkin nämä kaikki tämän kauden tappiot ovat johtuneet koko joukkueen löysäilystä. Ei todellakaan yksinään taikka edes suurimmaksi osaksi puolustajien johdosta. Näitä sivuja lukiessa voi taas helposti saada sellaisen kuvan, että puolustajat ovat pelanneet aivan sysipaskasti ja aiheuttaneet tappiot. Etenkin Määttä ja Letang. Heidän kontolleen vaan sekä Flyers että Wings -tappiot.
Mielenkiintoinen huomio on myös se, että Crosbyn kenttä on tehnyt
yhden maalin tasakentällisin (eikä Sidillä ollut tuossa maalissa osaa eikä arpaa) sen jälkeen kun Crosby itse sytytti punalampun Gibsonin takana kauden avauspelissä ajassa 7.22. Tuon jälkeen kapteeni on viilettänyt jäällä yhteensä 90 minuuttia tasakentällisin. 15minuuttia jokaisessa kuudessa ottelussa tekemättä pisteen pistettä. Itse olen enemmän huolissani numerosta 87, kuin yhdestäkään puolustajasta.
Ja tottakai näen pistetilastosta, että hänellä on kuitenkin 9 pistettä kasassa kuudesta pelistä. Mikä ei missään nimessä ole huonosti. Mutta kun Crosbylla ei ole mielestäni mitään muuta annettavaa jäälle mennessään, kuin ne pisteet. Syötöt ja maalit. Hän ei taklaa, blokkaa, pelaa alivoimaa tai tee ylipäänsä mitään muutakaan, mikä jollain tavalla auttaa/sytyttää omaa joukkuetta. Tämän lisäksi hän on edelleen hyvinkin keskinkertainen pelaaja puolustuspäässä. Mikä vain korostuu, kun aloittaminenkin on heikkoa. Wings pelissä Sidillä oli aloitusprosentti ensimmäistä kertaa yli 50.
Crosbyn tehtävä on sytyttää joukkue omilla suorituksillaan kiekon kanssa vastustajan päädyssä. Mutta kun noita suorituksia ei tapahdu, niin koko Penguinsin joukkue nukkuu onnensa ohi, ja pelaa laiskasti. Tottakai myös Malkiniin pätee aivan samat asiat. Tosin hän on sentään ajoittain edellisissä peleissä dominoinut kenttätapahtumia kiekkoon päästessään.
Jos Sidney Crosby ei ole pelipäällä, tuntuu, ettei ole muutkaan joukkueesta. Kun kapteeni ottaa vapaata puolustuspäässä, saman tekee muutkin hyökkääjät. Puolustaminen on todella paljon asenteesta kiinni, kuten nähtiin Islanders pelissä, jossa Malkin teki jotakin hänelle ennenkuulumatonta. Islesin päästessä vastahyökkäykseen Geno luisteli selkä kyyryssä perään, sen minkä jaloistaan pääsi, vastustajan alueelta molempien siniviivojen yli omalleen, ja heittäytymällä kurotti kiekkoon juuri kun Hamonic oli vetämässä. Once in a lifetime. Ikävä kyllä. Mutta juuri tuo on sellaista, mitä näkee liian harvoin (ei ikinä) Crosbylta ja Malkinilta. Ja heidän näyttäessään mallia, muut laskettelevat vapaalla hetken päästä perässä.
Ylipäätään Penguinsin puolustajat ovat olleet melkoinen murheenkryyni tällä kaudella, ainakin kiekollisena. Selkeitä onnistujia ei ole oikeastaan ollenkaan, mutta alakanttiin pelanneita enemmänkin. Kun yksi joukkueen selkeistä vahvuuksista pelaa näin selkeästi vastatuuleen niin tulokset tulee olemaan viimeaikaisten kaltaisia.
Itse en ole tästä missään nimessä samaa mieltä. Muutamia pahoja virheitä on tietysti sattunut siellä täällä (Despres ja Martin viime peleissä), mutta ei puolustajien kiekollinen pelaamien ole ollut sen suurempi ongelma kuin hyökkääjienkään.
Rupee olemaan Niskasta jo vähän ikävä.
Tuskinpa vaan se Niskanenkaan olisi viimeisessä kahdessa pelissä Pensiä voittoon johdattanut, tai muutenkaan ollut minkäänlainen sateentekijä.
Ja vielä lopuksi. On jopa melko huvittavaa, että millainen kritiikin vyöry täällä on noussut kahden perättäisen tappion jälkeen. Olkoonkin, että siihen vaikuttaa se, millä tavalla tappiot tulivat. Ja itse kuulun samoihin kriitikoihin. On kuitenkin mahtavaa, että Penguins herättää näin paljon mielipiteitä, sillä NHL:n ja Pensin seuraamiseen tämä palsta antaa paljon ekstraa. Kuitenkin samanlaisia tappioita ja totaalisulamisia tapahtuu kaikille joukkueille ympäri NHL:n. Ei Penguins ainoa ole, vaikka siltä välillä tuntuukin. Kausi on vasta alussa, ja joukkueella on kasassa kuudesta pelistä seitsemän pistettä. Hädän päivään on vielä pitkä matka, vaikka tappioden aiheuttama vitutus onkin suurta. Toivottavasti kelkka saadaan taas käännetyksi oikeaan suuntaa tänään Predatorsia vastaan, vaikka helppoa se ei tule missään nimessä olemaan. Nashvillessa on kausi alkanut loistavasti, ja toivottavasti pelissä nähdään paljon tunnetta, kun juuri hattutempun naulannut Neal kohtaa viime kauden seuransa ensimmäistä kertaa kesän treidin jälkeen. Penguinsin puolelta Hörnqvist ja Spaling antavat myöskin varmasti kaikkensa vanhaa joukkuettaan vastaan.