MInkäslainen tämä Pitsiturnaus turnauksena on? Itse ei ole tullut käytyä, mutta tänä vuonna melko varmasti tulen omiani kannattamaan.
Jos pelkästään jääkiekkoa haluaa tulla katsomaan ja viivelähtöjä ruutupaperille kirjaamaan niin ehkä Pitsiturnaus ei sille ole oikea paikka. Mitään hienouksiahan tuohon aikaan vuodesta ei vielä jäällä nähdä eikä joukkueiden tulevasta kaudesta pysty mitään päättelemään, paitsi tietysti sen että Pitsiturnauksessakin on hienompaa voittaa kuin hävitä. Koskee niin joukkueita kuin kannattajiakin.
Muutenhan turnaus on tapahtumana hieno ja hyvin järjestetty ja puolustaa kyllä paikkaansa "kauden virallisena avauksena". Katsomossa on jo kello 10.15 Lukon ja Ässien pelatessa enemmän väkeä kuin useassa tiistai-illan liigapelissä ja päivän aikana hallissa käy reilusti yli 5000 ihmistä ja tuntuu että porukkaa tulee Äijänsuon mäelle vuosi vuodelta aikaisemmin ja aikaisemmin.
Turnaus on järjestetty joka vuosi kesästä 1993 alkaen, poislukien halliremontin aiheuttama välivuosi 2006. Alkuun turnaus pelattiin heinäkuun viimeisenä perjantaina mutta nykysäännöt eivät salli heinäkuussa pelaamista joten paikaksi on nyt vakiintunut elokuun ensimmäinen perjantai, poislukien viime kesä eli 2014 jolloin Äijänsuolla oli niinikään remontti kesken ja turnaus siirtyi pelattavaksi elokuun toisena perjantaina.
Joka vuosi olen ollut turnausta katsomsaa. Periaate on se että kun täältä matkojen takaa Raumalle lähden niin koko päivän myös siellä viihdyn ja tarkoitus on että Lukon pelit katson tietysti kaikki mutta myös muilta joukkueilta vähintään yhden kokonaisen pelin.
Ikä ja huono kunto tekee tehtävänsä. Vuosi sitten turnausta edelsi huonosti nukuttu yö ja päivän aikana tuli kai syötyä ja juotua (alkoholitonta) liian vähän, mutta iltaa kohti meinasi muutamaan otteeseen taju lähteä. Hallissa oli kuumaa ja tunkkaista ja ulkona paahtoi helle, mutta kyllä se hiukan helpotti kun pelien välissä kävin jaloittelemassa. Jaksoin kuin jaksoinkin katsoa vielä finaalinkin kun Lukko siinä pesi Ilveksen.
Mutta uskoakseni olen tänäkin vuonna paikalla. Ja sitä mieltä olen että jokaisen itseään jääkiekkofaniksi tunnustavan pitää vähintään kerran elämässä Pitsiturnauksessa käydä. Toista vastaavaa ei näe missään muualla ainakaan Suomessa, tuskin ulkomaillakaan.