Pitäisikö talviajasta jo luopua?

• 3 608
  • 17

Pitäisikö talviajasta jo luopua?

• Kyllä

Ääniä: 52 74,3%
  • Ei

Ääniä: 18 25,7%

• Äänestäjiä
    70

jeani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Valoisa aika illalla on arvokasta, aamulla se menee "hukkaan". Siis kärjistetysti näin. Olisiko jo aika siis luopua kellojen siirrosta talviaikaan ja ottaa käyttöön pelkästään (keskimääräisen) nykysuomalaisen elämään paremmin sopiva kesäaika (de facto normaaliaika)? Aiheen vierestä on ollut äänestyksiä ennenkin, mutta niissä ei ole tunnustettu yhteiskunnan muutosta agraariajoista siihen mikä on realiteetti tänä päivänä, vaan historiallisista syistä kysymys on esitetty toisinpäin.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse pidän kesäajasta huomattavasti normaaliaikaa (ei siis talviaikaa) enemmän. Jos kellojen siirrosta luovuttaisiin, olisin huomattavasti iloisempi, jos vaihtaisimme aikavyöhykettä itään päin, jolloin meidän tuleva normaaliaikamme olisi sama kuin nykyinen kesäaikamme. En kuitenkaan usko, että tähän ryhdyttäisiin.

Kellojen siirtämisen vaikutuksia ihmisten unirytmiin mielestäni ylikorostetaan. Ihmiset reissaavat ympäri maapalloa, jolloin tunnin aikaero on ihan pienemmästä päästä.

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kellojen siirtämisen vaikutuksia ihmisten unirytmiin mielestäni ylikorostetaan. Ihmiset reissaavat ympäri maapalloa, jolloin tunnin aikaero on ihan pienemmästä päästä.
Kannattaa muistaa että jos asia ei sinulle ole ongelma nin joku muu kokee asian toisin. Elämä ei ole niin yksinkertaista. Minulle tämä siirtyminen tarkoittaa sitä että seuraavat kahdesta kolmeen viikkoon herään viideltä, toisin sanoen minulla on tunti "turhaa aikaa" kulutettavana joka aamu. Matkustaessa asia ei ole niin monimutkainen kun silloin on yleensä lomalla ja se mihin aikaan nukkuu ei ole kovinkaan merkityksellinen verrattuna normaaliin toimistoaika-arkeen.

Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Heidi Hautala FBssä äsken:

Olen asettanut erittäin vaativaksi tavoitteekseni saada EU:n kesäaika-asetus kumottua niin että kansanterveydellisesti yms. vahingollisesta siirtymästä luovutaan. Selvitin asiaa sen verran, että kesäaika todellakin on harmonisoitu EU-asetuksella, mutta kukin valtio päättää itse, mihin aikavyöhykkeeseen kuuluu. Kesäajasta luopumisesta on jokin vuosi sitten tehty Euroopan parlamentille vetoomus, jonka komissio tylysti tyrmäsi. Kehittelen muita konsteja ja taivuttelen ihmisiä, jotta saadaan kunnon tuki parlamentista eri maista ja puolueista. Suomalaiset ovat luvanneet kannattaa. Useimmat jututtamani ihmiset muuten haluavat jäädä kesäaikaan, minä myös mutta tärkeintä on saada tämä biorytmihäiriö loppumaan. Tuleeko tukea

ferro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, NY Rangers, Liverpool, 49ers
Minulle ihan sama kummasta ajasta luovuttaisiin, mutta kunhan nyt vaan lopetettaisiin tämä pelleily. Eletään 2010-lukua ja bussit/junat pysähtyvät tunniksi paikoilleen odottamaan ajan kulumista. Haloo!

Kuinka paljon valtiolla ja kunnilla menee yksinkertaisesti jo työtuntejakin kaikkien kellojen säätämiseen kahdesti vuodessa? no ei montaa tuhatta, mutta turhaa se on kuitenkin.

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
...
kesäaika (de facto normaaliaika)?
...

Sellainen sivuhuomautus, että itse asiassa talviaika taisi olla se virallinen oikea aika (siis aika jolla klo 12 aurinko on suoraan etelässä). Kesäaika sopisi kyllä paremmin myös talvella juuri tuon valoisan ajan maksimoimisen takia.

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Minäkin lähtökohtaisesti mielummin siirrän tapaamisen/tjsp ajankohtaa, kuin siirrän kelloa. Miksei työpaikoillakin voisi sopia, että kesällä duunit alkaa aikaisemmin? Jos on moiseen tarvetta siis. Toi kellojen pyörittely on aidosti dorkaa.

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ei kesäaika ole mikään de facto normaaliaika. Talviaika on sitä, sillä tuolloin klo 12 aurinko on korkeimmillaan ja suoraan etelässä noin keskellä maata. En näe järkeä muuttaa kellonaikaa maantieteellisesti oikeasta pysyvästi tunnilla pieleen (enkä liioin 2 h pieleen euroajasta), mutta pelkkään normaaliaikaan voitaisiin kyllä hyvinkin siirtyä.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kannattaa muistaa että jos asia ei sinulle ole ongelma nin joku muu kokee asian toisin. Elämä ei ole niin yksinkertaista. Minulle tämä siirtyminen tarkoittaa sitä että seuraavat kahdesta kolmeen viikkoon herään viideltä, toisin sanoen minulla on tunti "turhaa aikaa" kulutettavana joka aamu.

Tarkoitukseni ei ollut vähätellä tuntemuksiasi, mutta ihmettelen silti hieman, kuinka vaikealta tuo tunnin eron korjaaminen voi joillekin olla. Heräätkö normaalisti viikonloppuisin samaan aikaan kuin arkena, vai miten sisäinen kellosi reagoi "mahdollisuuteen" nukkua pidempään?

Matkustaessa asia ei ole niin monimutkainen kun silloin on yleensä lomalla ja se mihin aikaan nukkuu ei ole kovinkaan merkityksellinen verrattuna normaaliin toimistoaika-arkeen.

Itse olen matkoilla pyrkinyt rytmin kääntämiseen heti alkuvaiheessa. Parhaiten tämä onnistuu menemällä nukkumaan silloin kun paikallinen aika on sen mitä normaali nukkumaanmenoaika on Suomessa. Ja jos herää itsestään liian aikaisin, lepäilee ja pysyy sängyssä siihen normaaliin heräämisaikaan asti. Mielestäni tuo keino auttaa myös tässä tunnin keikauksessa.

Samaa mieltä olen tuosta kellojen siirtämisen järkevyydestä. Jos pysymme kesäajassa, olen paljon tyytyväisempi. Olkoonkin, että "aurinko on etelässä klo 12"-sääntö ei enää pätisi. Se, että toimistotyöntekijänä näkisin valoa iltapäivästä töiden jälkeen pidempään, olisi mahtava muutos ja auttaisi myös jaksamisessa pimeimpään kaamosaikaan.

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Minustakin turha kellojen veivailu voitaisiin lopettaa.

Ja ymmärrän minäkin että meitä on moneen junaan unirytmien kanssa mutta 15v vuorotyötä tehneenä ihmettelen kuitenkin sitä miten se monelle tuntuu olevan kynnyskysymys.

Eilen joutui tekemään 17h ylityövuoron kun kelloja siirrettiin ja 03-04 välin joutui tekemään tuplasti. Tänään vain normi 16h. Unissa töiden jälkeen tuskin mitään eroa. Vaikka nyt ollaan normaaliajassa. Kaikkeen tottuu ja monesti unen laatuun vaikuttaa moni muukin asia kuin mitä kello on. Ei se määrä välttämättä ole aina ratkaiseva tekijä.

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tämän päivän Aamulehdessä oli jonkun asiaa tutkineen tohtorin haastattelu ja hänen mielestään taas kesäaika pitäisi unohtaa ja pysyä aina talviajassa. Liian pitkä valoisa aika illalla häiritsee ihmisen leporytmiä. Ehdottipa jopa, että ihmiselle parempi vaihtoehto olisi siirtää yhteiskunnan arkirutiineja tunnilla keväällä ja syksyllä nykyisen kellonaikasiirron sijaan. Aivan päinvastoin siis kuin Hautalan visiot ovat. Verkkoversio jutusta oli tuolla maksullisissa tarinoissa, joten sitä nyt ei pääse tähän laittamaan. Aamusella vaan paperisesta läpyskästä sitä tavasin.

Pitää muistaa, että täällä pohjoisemmassa tuo pimeän ja valoisan vaihtelu on radikaalisti suurempaa kuin tuolla keski- ja eteläisessä Euroopassa, joten heillä ei niin ymmärrystä tästä asiasta ole. Ja sieltä suunnasta se päätöskin asian suhteen tulee.

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ihmisten pitäisi oppia nukkumaan silloin kun väsyttää eikä sen mukaan mitä kello on. Siitäkin ihan löytyy tutkimustietoa, että ei unen tarvitse olla kahdeksan tuntia keskeytyksettä. Sitä vain kuvitellaan sillä tavalla, koska ennenkin on niin ollut. 8x työ, 8x lepo ja 8x vapaata. Keksitty kaava.

Kahdesti vuodessa käydään tämä sama keskustelu. Jo pelkästään se olisi syy jättää ne kellot siirtämättä, että saataisiin tämä homma pakettiin ja voitaisiin tehdä jotain muuta. Sillä ei ole merkitystä kuinka paljon kello on. Joskus sataa myös vettä tai on muuten kylmää ja sen mukaan sitten elellään.

Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Sillä ei ole merkitystä kuinka paljon kello on.

Aivan tasan tarkkaan on. Kello kun esittää auringon liikettä taivalla. Tähän liittyy valo ja lämpö, jotka vaikuttaa suoraan ihmisen biologiaan. Kaupunkien 24/7 valoisuus häiritsee tästä johtuen unirytmejä. Ihmisen biologinen kello on sidoksissa maapallon vuorokausirytmiin, kuten muidenkin maaelämien. Sitä ei puolentoistasadanvuoden keinovalossa asuminen ole miksikään muuttanut.

Ihmisten pitäisi oppia nukkumaan silloin kun väsyttää eikä sen mukaan mitä kello on.

Vain ns. hyvin nukkuva voi sanoa noin. Miten opettaa ihminen lakkaamaan ajattelemasta? Se kun tuntuu olevan suuri syy ihmisten nukahtamisvaikeuksille. Myös minulle. Ei siinä paljon väsymys auta, jos yrittää samalla miettiä huomisia tai menneitä kuvioita tai kun pohtii maailmankaikkeutta ja kaikenlaista. Ei tarvitse edes olla stressiä, voi olla vaikka innoissaan jostain tulevasta tai muusta uudesta asiasta kiinnostunut - ja se pyörii päässä. Päivällä ja varsinkin silloin kun ei ole muuta ajateltavaa eli nukkumaan mennessä.

Maksaisin aika paljon rahaa siitä, että voisin pistää ajatteluni OFF-napilla kiinni. Kannatan myös kellon siirtelyn lopettamista.

Kelpie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Ei luovuta talviajasta, vaan kesäajasta. Ei enää siirrellä kelloja keväällä vaan pysytään tässä, mikä nyt on.

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tarkoitukseni ei ollut vähätellä tuntemuksiasi, mutta ihmettelen silti hieman, kuinka vaikealta tuo tunnin eron korjaaminen voi joillekin olla. Heräätkö normaalisti viikonloppuisin samaan aikaan kuin arkena, vai miten sisäinen kellosi reagoi "mahdollisuuteen" nukkua pidempään?
Ihan samaan aikaiseen aikaan herään viikonloppuisinkin.
Ja jos herää itsestään liian aikaisin, lepäilee ja pysyy sängyssä siihen normaaliin heräämisaikaan asti. Mielestäni tuo keino auttaa myös tässä tunnin keikauksessa.
Minulle esim. muutaman päivän työmatkat Brittein saarille ovat ärsyttäviä, kun siellä herää sitten kuitenkin jo neljän aikaan ja paikallinen toimistoaika alkaa joskus yhdeksän aikoihin. Eli ennen työpäivää olen jo ehtinyt olla hereillä puolen työpäivän verran. Ja noilla max. viikon matkoilla ei mitenkään saa unirytmiä käännettyä.

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Helppoahan se on jos nukahtaa heti kun pistää pään tyynyyn ja herää virkeänä kun herätyskello soi, mutta jos vähänkään epäsäänöllisempi unirytmi niin tuo tunti voi sotkea sen ihan lopullisesti. Napsaistaan sitten niistä vähäisistä muutamasta tunnista mitä nukkuu vielä yksi tunti pois. se sitten voi sotkea sen vähäisenkin rytmin mikä on ja ja saa taas monta viikkoa etsiä se uudestaan että saa edes sen muutaman tunnin yöllä nukuttua ja löydettyä sitä luontaista kelloaan..

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Talviaika on harvinaisen perseestä, oli sitten kuinka normaaliaika hyvänsä. Eletään lokakuuta ja kun töistä pääsee kotiin niin hämärtää jo.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy