Vähän kaksijakoinen olen itse asian suhteen. Pelaajilla on vastuu omasta terveydestään monessa mielessä, eikä lajista täysin turvallista tulla koskaan tekemään. Viillot ovat suhteellisen harvinaisia lajissa verrattuna esimerkiksi naamatauluun ja päähän kohdistuneihin iskuihin. Etenkin aivotärähdyksien kanssa tehtävä työ on mielestäni paljon tärkeämpi asia, ja silti moni tuntuu puoltavan laveaa linjaa päähänkohdistuneiden taklauksien suhteen... Syytellään, että oma vika ja ei taklaajan tarvrtse väistää kun pelaaja oli huonossa asennossa itse. Todellisuudessa viillot ovat pieni (mutta visuaalisesti ikävä) ongelma, joihin on nopea hoito tarjolla. Pääiskuja ei sitten hoideta millään vaan yksikin jättää loppuelämän pituisia haittavaikutuksia.
Jos lähdetään linjalle, että kaikki loukkaantumiset halutaan estää niin sitten pelataan kohta melkoisissa panssareissa. Tästä syystä itse painottaisin pelaajien vastuunkantoa. Junioreiden kohdalla ehdottomasti pakollisiksi kaikki varusteet mitkä lisäävät turvallisuutta, mutta kyllähän aikuisen pitäisi osata punnita riskin ja hyödyn välillä sitten oma ratkaisunsa. Esimerkkiä pitää osata näyttää monessakin suhteessa ja tuskin kukaan nykypäivänä lähtisi kyseenalaistamaan esimerkiksi kypärän tärkeyttä? Silti osa pelaajista pelaa remmi löysällä ja kohtaa seuraamukset. Pelaajat mieluummin laittaa hammaskaluston säpäleiksi kun käyttää ristikkoa tai pleksiä, minkä kanssa pelaaminen näytti kuitenkin luonnistuvan koronakaudella... Tai Selänne käytti pitkään kypärää, joka ei ollut turvallinen / vaatimusten mukainen. Suojia muokataan ja kevennetään.
Uskon, että paras lopputulos saadaan kun valistetaan junioreita näissä asioissa ja aloitetaan "kasvatus" siellä. Toki olisi hienoa jos ammattilaiset näyttää esimerkkiä, mutta johonkin se raja sitten suojien kohdalla vedetään myös jatkossa. Ehkäpä juuri tämän kaltaisten loukkaantumisten vähäisyys/ suhteellinen riskittömyys on syy miksi pakollisuutta ei ole luotu.