Pitäisi luopua. Kielitaito on rikkaus, mutta kielet yleensä unohtuvat, ellei niitä ylläpidetä, jolloin opiskelemme koulussa periaatteessa alkeita joita voi myöhemmin aktivoida halutessaan. Kielet voivat toimia myös avaimina sukulaiskielien opiskelussa. Jokaisella tulisi olla oikeus päättää minkälaisilla kielialkeilla haluaa itsensä varustaa, koska jokaisella tulisi olla oikeus tehdä tulevaisuudestaan sitä mitä hän itse haluaa.
En sano, että ruotsi on tarpeeton kieli. Ja varsinkin ruotsinkielen alkeet ovat hyödyllistä osata. Mutta se ei ole esimerkiksi ns. kieliavaimena kovin hyödyllinen kuuluessaan anglosaksiseen kieliperheeseen, johon englanti tarjoaa jo sen avaimen. Minulta, kuten varmasti monelta muultakin löytyy kieliavaimina englanti, ruotsi ja saksa, jotka ovat säännöiltään kovin lähellä toisiaan - ja siksi koemme ne helpoksi. Jos minua jokin asia harmittaa opiskeluajoilta, se on se, etten tajunnut opiskella jonkun vieraan kieliperheen kielialkeita, jolloin en olisi niin totaalisen hukassa vieraillessani esimerkiksi Espanjassa (jossa ei aina pärjää englannilla, toisin kuin Skandinaviassa).
Olisi myös viisasta tiedostaa, että jos koulutamme itseämme kohti globaalia maailmaa, meidän olisi fiksua varustaa kielitaitoamme valtakielillä. Me olemme nyt jo takamatkalla globaalissa kielitaidossa, koska oma kielemme on marginaalikieli. On melko tyhmää pakottaa ihmiset valitsemaan siihen rinnalle vielä toinen marginaalikieli. Keskiverto ihmisellä on kuitenkin rajallinen mahdollisuus pitää yllä useamman eri kielen taitamusta.
Ja mitä tuohon edellä mainittuun "kulttuuriaspektiin" tulee, niin onhan se nykymaailmassa aika perseestä, jos valtio pakottaa ihmiset kiinnostumaan juuri tietyistä kulttuureista kielivalinnan kautta. Mitä vikaa olisi kulttuurihistorian pakollisissa kursseissa, joissa käytäisiin läpi eri kulttuureja - eikä rajattaisi sitä vain ruotsiin? Suomella on nykyään muitakin kansainvälisiä kumppaneita kuin Ruotsi.
Jos näin jälkikäteen saisin suositella itselleni kielivalintoja - niin B-kielenä ottaisin espanjan ja C-kielenä ruotsin. En siis koe ruotsinkieltä huonona, mutta sitä on tuputettu minulle ainoana pakollisena oppiaineena jokaisella eri kouluasteella, ja se on silti sillä samalla alkeistasolla, jolle se olisi tullut muutaman vuoden motivoituneemmalla opiskelulla. Ruotsia pitäisi markkinoida opiskelijoille porkkanalla, ei kepillä.