Pitäisikö kuntavaalien äänestysikärajaa laskea?

  • 979
  • 2

Pitäisikö kuntavaalien äänestysikärajaa laskea?

  • Kyllä, mielestäni ikärajan voisi laskea 16:een vuoteen.

    Ääniä: 6 17,6%
  • Ei, nykyinen ikäraja on mielestäni hyvä eikä rajaa tule laskea.

    Ääniä: 28 82,4%

  • Äänestäjiä
    34

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Äänestetään siis äänestämisestä.

Mitä mieltä olet, pitäisikö kuntavaalien äänestysikärajaa laskea 18:sta 16:een? Esimerkiksi toissapäiväisessä maikkarin kuntavaalitentissä kysyttiin tätä puolueiden puheenjohtajilta.

Sen pidemmittä puheitta, olkaa hyvät ja äänestäkää.

-----

Ja oma vastaukseni on ei. Olen itse tällä hetkellä 17-vuotias ja nähdäkseni ei ole vielä tarpeellista päästää ikäisiäni äänestämään. Toki itselläni on oma mielipide kuntavaaleista ja uskon, että olisin ihan fiksu äänestäjä, mutta siitä huolimatta tuo nykyinen ikäraja on hyvä, pitäisi vain saada kaikki äänioikeutetut uurnille.
 

Fedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Coyotes
20-vuotta olisi mielestäni hyvä ikäraja, sillä 18-vuotiaat ovat vielä lapsia. Toisaalta haluisin rajoittaa äänestysikärajaa toisesta päästä, sillä +70 vuotiaat tuntuvat olevan täysin pois kartalta tänä päivänä.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Ei ainakaan laskea. Jotenkin tuntuu jopa siltä, että olisiko 20 vuotta sopiva ikäraja. Teinejä ei kamalasti tunnu politiikka kiinnostavan. He ottavat kantaa asioihin totta kai ja ovat mieltä, mutta konkretisoituuko se sitten uurnille menona, tai hahmottaako moni sitä, että miten niitä asioita Suomi nimisessä demokratiassa ajetaan.

Tähän voisi varmasti joku palstan opettajista kertoa, että mikä se todellisuus poliittisen aktiivisuuden kanssa on oikein maamme oppilaitoksissa, esim. lukiot, tai ammattikoulut.

Noh, itse muistan äänestäneeni aikoinaan alaikäisenä varjovaaleissa ja sitten kun 18 vuotta tuli tauluun, uskaltaisin sanoa omanneeni jonkinlaisen haisun siitä, miksi sinne koppiin mennään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös