Pingis

  • 7 990
  • 32

Teacup

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuli taas pitkästä aikaa mahdollisuus päästä pelaamaan pingistä. Aika lailla se paras taso tuppaa häviämään jos on jonkin aikaa pelaamatta, mutta alkoihan se peli hiljalleen sujuakin ja pallot iskeytyä vastustajan kenttäpuoliskolle. Äärimmäisen addiktoiva peli, ei olisi millään malttanut lopettaa, mutta kun pelikavereiden piti lähteä. Voisihan sitä tosin ruveta Forrest Gumpiksi ja pelata seinän kanssa. Skinnarilan mestariksi itseni jo ehdin julistaa ja tämä olkoon totuus siihen asti kunnes joku tulee minut löylyttämään. Seuraavaksi on Lappeenrannan parhaan tittelin vuoro jahka peli alkaa taas luistaa paremmin... pienin askelin... :-)

Peli meillä oli hiukka sekavaa, välillä todella pitkiä ja hyviä palloja sekä erittäin tasaista peliä. Ikävänä puolena on se, että niitä muutaman kosketuksen pallojakin tulee ihan liian usein ja aina välillä toisella hiukan herpaantuu ote ja viiden pisteen ero syntyy todella nopeasti. Tosin ei se niin paljoa ota päähän jos itse on niitä pisteitä lyömässä... ;-)

Nopea kysely tutuilta koululla osoitti, että lähes kaikilla on kokemusta pelistä ja vieläpä mielenkiintoa pelaamisenkin löytyy ihan hyvissä määrin. Tästä on hyvä jatkaa.

Onko Jatkoajassa paljon lajin harrastajia?
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pikkukloppina tuli pelattua silloisen kotitaloyhtiön muiden jätkien kanssa iltaisin kerhohuoneella, joten ns. perustatsi peliin syntyi jo varhain. Tuolloin syntyi myös hyvä tatsi näihin kuuluisiin kerhohuoneisiin. ;)

Vuosikymmen vierähti satunnaisin kosketuksin lajiin, kunnes inttiaikana pääsi taas useammin pelaamaan, Vekaranjärven huikealla Kaartinhallilla. Tylsinä iltoina tuli punttitreenin jälkeen lätkittyä äijien kanssa aika paljon, ja pirun mukavaahan tuo oli edelleen. Varsinkin, kun vastus oli hyvin pitkälti samalla tasolla.

Nelinpeliä en ole ikinä kokeillut, olisi varmasti yhtä mukavaa kuin nelinpeli squash-lootassa.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Itse olen harrastanut pöytätennistä. Pingis lienee tuon oikean urheilulajiksikin asti päässeen lajin hieman kehittymättömämpi versio. Vähän siis niin kuin sähly on salibandylle tai korona biljardille.

Mainetta ja mammonaa on kertynyt kahden kunnanmestaruuden verran. Tästä menestyksestä on tosin kohta varmaan 20 vuotta, mutta ne tuntuvat silti kuin eiliseltä. Joka viikko mitalleja kiillottelen.

Ihan mukava pelihän se on ja niin on koronakin.
 

Teacup

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Rontti
Itse olen harrastanut pöytätennistä. Pingis lienee tuon oikean urheilulajiksikin asti päässeen lajin hieman kehittymättömämpi versio. Vähän siis niin kuin sähly on salibandylle tai korona biljardille.

Itse luulin, että pingis ja pöytätennis ovat synonyymejä. No kaikkea sitä oppii. Pingis siis on varmaankin se mitä me pelaamme sitten.

Armeijassa pääsin itse pelaamaan valitettavan vähän, mökillä tullut pääasiassa aiemmin pelattua ja rippileiriltä se peliura varsinaisesti alkoi. Rakettimaistahan tuo kehitys on ollut nyt kun jälkeenpäin miettii...
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Viestin lähetti Teacup
Itse luulin, että pingis ja pöytätennis ovat synonyymejä. No kaikkea sitä oppii.
Niin kai ne ovatkin, yritin vain olla hauska. Pingistä se on minunkin pelaaminen jos totta puhutaan =)
 

mikkoz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
Viestin lähetti Rontti
Itse olen harrastanut pöytätennistä. Pingis lienee tuon oikean urheilulajiksikin asti päässeen lajin hieman kehittymättömämpi versio. Vähän siis niin kuin sähly on salibandylle tai korona biljardille.

Tai vähän niin kuin Golf ja mini-golf.
ps. minigolfissa chippaaminen on kiellettyä.

nimim. ranskanperunat lattialle
 

Poison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Pingis on kieltämättä mukavaa ajanvietettä. Kovin tosissani minun ei kuitenkaan kannata sitä koskaan alkaa pelaamaan, mutta silmänpilkkeen ja ohilyöntien kera pingistä on kiva pelailla.

Milloin sitten pelaan pingistä? Kahtena ajanjaksona vuodessa ollessani isosena leireillä. Aikanaan yläastekoulussani oli myös pingispöytä ala-aulassa, ja silloin tällöin tuli sielläkin pelailtua.
 

Teacup

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Joka päivä nyt tullut pelattua ja alkaa peli jo hiukan luistaakin. Eihän tämmösiilä amatooreillä vielä kauheesti kierteitä mukana ole, yläkierre vaan, ja syöttövalikoimakin koostuu vaan yhdestä syötöstä, sekin sellanen perussyöttö. Yhtä kaikki, älyttömän hauskaa puuhaa. Into sivullekirjoittaneella on sen verran kova, ettei valitettavasti saa pelata niin paljon kun mieli tekisi kun pelikaverit ei jaksa. Pitänee todella harkita Gump-pelaamista kun sellanen sopiva seinä siinä vieressä on. Pitäisköhän niihin sääntöihinkin perehtyä? Hmmm...
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Tätä aloin eilen pohtia,kun Eurosportilta lajia tuli.Poikani oli vähän ihemeissään,että mitäs tämä tämmöinen on ja pelataanko sitä ihan oikeasti.Meillä on kyllä TV-peli,jossa on mailoissa liikeanturit ja langaton yhteys keskusyksikköön.Laite on tällä hetkellä käyttökiellossa,kun varotoimista huolimatta olohuone kävi ahtaaksi.

70-luvullahan pingpong-pöytiä oli ihan joka paikassa.Kaikissa mahdollisissa kerhotiloissa,autotalleissa,taloyhtiöiden yhteisissä tiloissa,kouluissa - ja pöydät koko ajan käytössä.Meillä taloyhtiössä siirrettiin autot tolppapaikoile ulos ja tallissa pelattiin pingistä.

Pisti mietityttämään,että koska ja mihin tämä buumi oikein loppui.Enpä muista enää 90-luvulla pingispöytiä nähneeni muualla kuin kokoontaitetuina varastojen nurkissa.

Missähän pääsisi taas kokeilemaan?Itse olin pelitilanteessa ´työntäjä´, jota tyyliä hävinneet jengamiehet halveksivat .

Pienemmissä tiloissa pelattiin sitten koronaa.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Viestin lähetti ELÄKELÄINEN
Pisti mietityttämään,että koska ja mihin tämä buumi oikein loppui.Enpä muista enää 90-luvulla pingispöytiä nähneeni muualla kuin kokoontaitetuina varastojen nurkissa.
USA:ssa alkoi pingisbuumi uudelleen Forrest Gump-elokuvasta. Kettlerin varastot myytiin tyhjiksi. Tiedä sitten alkoiko siitä varsinainen pysyvä buumi. Tuskinpa vaan.
 

zamuel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Viestin lähetti ELÄKELÄINEN

Pisti mietityttämään,että koska ja mihin tämä buumi oikein loppui.Enpä muista enää 90-luvulla pingispöytiä nähneeni muualla kuin kokoontaitetuina varastojen nurkissa.

Missähän pääsisi taas kokeilemaan?Itse olin pelitilanteessa ´työntäjä´, jota tyyliä hävinneet jengamiehet halveksivat .

Pienemmissä tiloissa pelattiin sitten koronaa.

Nuoret ja lapset on niin velttoja, ettei ne jaksa innostua moisesta. TV:n tuijottelu, tietokone ja konsolit vie mennessään. Eihän sitä ulkojäilläkään näe enää porukkaa, mukavuudenhaluisia velttoilijoita ovat kaikki...

Jos pelaamisesta innostuu vähän enemmän, niin hyvän mailan hankkiminen avaa peliin uusia ulottuvuuksia (+kelvollinen pöytä ja pallo). Sen pallon saa lähtemään kovaa ja kierteellä yllättävän pienellä liikeellä. Hieno peli, mutta aikaa ja pelikavereita on vaikea löytää, joten edellisestä kerrasta on vierähtänyt jo vuosia.
 

paze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Ulvilan Pesä-Veikot, Pesäkarhut, BVB 09
Toki, hieno laji, todella hieno!

Kavereiden kanssa tuli järkättyä viime kesänä tuossa pihamaalla pienimuotoinen pingis-turnaus, kisajuomineen ja -saunoineen tietenkin. Oikein hauskaa oli, ja ajatuksissa on ollut järkätä myös tulevana kesänä vastaava tapahtuma. Itselläni pöytätennis-innostus sai alkunsa, kuinkas muutenkaan, rippileirillä. Siellä tätä jaloa lajia hakattiin päivittäin useempi tunti. Sen jälkeen onkin tullut tasaisin väliajoin pelattua isäukon kanssa. Vieläkään ei minusta oikein tahdo vastusta olla, vaikka isän "aktiivi"-ajoista on jo hetki vierähtänyt.

-paze-
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Off topic

Viestin lähetti zamuel
Eihän sitä ulkojäilläkään näe enää porukkaa, mukavuudenhaluisia velttoilijoita ovat kaikki...
Niin, ei ole tosiaan muutamaan päivään näkynyt porukkaa ulkojäillä. Mikä ihme lienee syynä?
 

Rok

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat
Jep, mukava laji, jota on tullut lätkittyä vaihtelevissa määrin vuosien saatossa.

Penskana pingistä tuli pelailtua enemmänkin, mikä johtuu pääosin siitä, että faija suostui pienimuotoisen kinuamisen jälkeen ostamaan meille käytetyn pingispöydän kotiin. Vuosi-pari tuli mätettyä oikeinkin fiiliksellä, mutta innostus laantui, kun kaverit eivät olleet aivan yhtä innokkaita pelureita.

Ajoittain kiinnostus lajia kohtaan on herännyt uudestaan. Viimeksi armeijassa, jossa tuli muutamakin hetki tapettua tämän hienon pelin parissa.
 

zamuel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Re: Off topic

Off-topic jatkuu...


Eihän sitä ulkojäilläkään näe enää porukkaa, mukavuudenhaluisia velttoilijoita ovat kaikki...

Viestin lähetti Twite
Niin, ei ole tosiaan muutamaan päivään näkynyt porukkaa ulkojäillä. Mikä ihme lienee syynä?

Höh, pitääkö sulle asiat ratakiskosta vääntää, se johtuu siitä, että porukka on mukavuuden haluisia velttoilijoita. Vähemmän veltto pelaaja-aines sirklais kaukalossa kesät talvet ylämäkeen ja pitäis taukoja vaan kolatakseen lumet pois.
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Eli varuskunnissa ilmeisesti on jossain vielä pingispöytiä.Niihin ei vissiin pääse sanomalla portilla,että pingistä tulisin pelaamaan,mistähän löytyy?
Kisahallissa oli aikanaan paljonkin pöytiä,lieneekö nykyään?
Staga saattaisi löytyä jostain,oikein kunnon ´retro´eli nyppykumipäällysteinen kova Stigan leipälapio.
 

pedro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suur-Helsingin Lähiö-Jormat
Pelipaikkoja?

Nonni, nyt kun pingiksestä puhumaan, niin kertokaapas, missä pelaatte. Itse käyn aika ajoin Ruskiksella (Ruskeasuon palloiluhalli) ja aika harvakseltaan Kisahallissa.

Ehdottomasti eksoottisimmat paikat, joissa olen pingistä lätkinyt, ovat valtioneuvoston linna (siinä Senaatintorin laidalla) ja siitä muutaman korttelin päässä nykyään sijaitsevan VTML:n talon kellari.
 

pedro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suur-Helsingin Lähiö-Jormat
Viestin lähetti ELÄKELÄINEN
Kisahallissa oli aikanaan paljonkin pöytiä,lieneekö nykyään?

En nyt ihan saletti ole, kun en ole muutamaan kuukauteen käynyt, mutta kyllä käsittääkseni Kisiksestä edelleen löytyy puolenkymmentä pöytää.
 

Erling

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Kiekko-Espoo, Arsenal, Honka
Hieno laji pingis on. Meidän suomenruotsalaisten keskuudessa vielä on hyvinkin tavallista että kodista löytää pingispöydän. Stigan tietenkin.
Muutamia kesiä meni pelkästään pingistä hakaten vanhempien veljieni kanssa. Bravuurikseni muodostui rystyltä oikealle sivuttain liuttaen lähtevä hurja alakierre pöydän vasempaan takanurkkaan.
Ei sillä broidien avuksille pärjännyt mutta ylpeä olen rystystäni pingiskentillä, edelleen.

Niin ja löytyyhän noita pingispöytiä oikeastaan mistä vaan urheiluhallin tapaisesta.
Ainakin Tapiolan Tuulimäessä vielä pari vuotta sitten osallistuin joihinkin amatöörien Espoon avoimiin ihan leikkimielessä. Olisikohan pöytiä ollut reilu 15 kappaletta.
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Löytysiköhän täältä oikeita asiantuntijoita?Muistelisin,että syöttösäännön kanssa on ollut kovia vääntöjä,että kuinka korkealle pallo pitää heittää /missä asennossa lyödä tms.Mailan puolet oli kai vielä jotenkin erilaisia,niin että lähti erilaisia kierteitä.

Huipputasolla syöttäminen niin ihmeellisen näköistä venkoilua,että olisi kiva tietää mitkä säännöt siinä pätevät.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Viestin lähetti ELÄKELÄINEN
Huipputasolla syöttäminen niin ihmeellisen näköistä venkoilua,että olisi kiva tietää mitkä säännöt siinä pätevät.

Itse muistelisin, että pallon pitää olla koko ajan näkyvissä vastustajalle. Ennen muinoin sitä heitettyä palloa piiloteltiin oman ruhon takana vastustajan hämäämiseksi. Emmä muuta...
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Vekaranjärven tykkihallissa olen minäkin parhaat pingispäiväni elänyt. Yks Pärssinen oli ylivoimainen, kaikki muut komppanian jannut olivat voitettavissa.

Tosin omaa kilpailumenestystä häiritsi se, että yksi onnistunut juju saattoi olla kovempi juttu kuin koko matsin voitto.

Muuten olen sitä mieltä, että juuri pingiksessä pelaajien tasoerot merkitsevät erityisen paljon; keskiverto suomalainen piirin mestari, joka hakkaa kotikaupungin pojat mennen tullen ei luultavasti saisi maailmanlistan kärkipelaajilta kuin keskimäärin 0-1 pistettä per erä.
 

Mikko-86

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti sopuli
Itse muistelisin, että pallon pitää olla koko ajan näkyvissä vastustajalle. Ennen muinoin sitä heitettyä palloa piiloteltiin oman ruhon takana vastustajan hämäämiseksi. Emmä muuta...

Tosiaan ennen sai syötönkin aikana pitää palloa "piilossa", mutta nykysäännöillä vastustajan täytyy nähdä pallo syötön aikana.
Kieltämättä loistava peli, on tullut itsekkin pingistä harrasteltua, mutta on sekin jäänyt vähemmälle. Toisaalta ahdistaa kun melkein 100euron maila makaa hyllyssä toimettomana.
 

pedro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suur-Helsingin Lähiö-Jormat
Viestin lähetti ELÄKELÄINEN
Löytysiköhän täältä oikeita asiantuntijoita?Muistelisin,että syöttösäännön kanssa on ollut kovia vääntöjä,että kuinka korkealle pallo pitää heittää /missä asennossa lyödä tms.Mailan puolet oli kai vielä jotenkin erilaisia,niin että lähti erilaisia kierteitä.

En ole asiantuntija, mutta sääntökirja (PDF) auttanee asiassa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Onko täällä pingis tuntemusta. Itse pelaillut huvikseni melkein koko ikäni.
Törmäsin netissä hurjiin pyyntöihin mailasta joka lojuu mulla varastossa. Stigan Ulf Tickan Carlson maila.
Jos ymmärsin oikein sitä oikein metsästetään netissä, jopa 200€ pyyntöjä. Mihin tälläiset perustuu?
Onko tuo tickanin design kahva se juttu vai mikä?
Toki puumailat jo sinänsä harvassa nykyään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös