Pikakihlaukset

  • 3 478
  • 24

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Ovatko pikakihlautujat tavallista huonommalla itsetunnolla varustettuja henkilöjä?

Tätä asiaa olen miettinyt monet vuodet ja taas asia on ajankohtainen. Nykyään on äärimmäisen yleistä, että pariskunta menee kihloihin alle vuoden sisään tapaamisestaan. Mistä tämä johtuu? Voisiko kihlojen ehdottaja olla mahdollisesti epävarma itsestään? Haluaako hän nopeasti kahlita kumppaninsa, ennenkuin joku muu vie hänet tai kumppani tulee toisiin aatoksiin. Vai onko vain niin, että heti seurustelun alusta asti ollaan varmoja, että nyt on tosi kyseessä, äkkiä kihloihin.

Oma tapauksensa ovat vielä henkilöt, jotka haluavat pikaisesti kihloihin ensimmäisen henkilön kanssa, jonka kanssa ovat seurustelleet. En toivo kenellekkään pikaista eroa, mutta mitä voi odottaa, kun esimerkiksi kolme kuukautta toisensa tunteneet 17-vuotiaat menevät kihloihin.

Eihän kihlaus tosin sido mihinkään ja se on huomattu. Kihloihin päräytetään kuin kauppaan. En ole nähnyt tilastoa, mutta epäilen, että valtaosa kihlauksista päätyy aika pikaisesti eroon. Syynä on varmaan useimmin, että ensin ollaan järjettömän rakastuneita (niinkuin usein parisuhteen alussa) ja uskotaan, että ei haluta ikinä ketään muuta eli mennäänpä kihloihin. 6kk-2 vuoden sisään huomataan, että mitä homma tosiassa on ja aletaan katua. Henkilöistä riippuen ero tulle joko heti tuossa vaiheessa tai sitten pitkän sinnittelyn jälkeen.

Eli mikä hyöty on mennä kihloihin juuri tapaamansa henkilön kanssa, jos ei ole mitään (tarkoitan siis mitään järkevää syytä olettaa toisen jättävän) pelkoa toisen menettämisestä. Minä luulen, että suuri osa on tapahtunut toisen, itsestään epävarman henkilön painostuksesta.

Toivottavasti täältä löytyy myös henkilöitä, jotka ovat menneet oikopäätä kihloihin tapaamansa henkilön kanssa, jotta myös heiltä saisi kommenttia. Riippuu tietysti aika paljon henkilöstä (siis parista), mutta itse en menisi kihloihin ainakaan kahta vuotta lyhyemmällä tutustumisajalla.

P.S. Prkle, mitään äänestystä tähän laita, mieluummin tiukkaa keskustelua.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mua ihmetytta se, kun mennaan kihloihin, mutta ei paateta haapaivaa, ei edes mietita naimisiinmenoa.

Useampi tuttu pari on ollut pari vuotta kihloissa ja ensi kesana olisi kai joillain tarkoitus jo menna naimisiin.

Kysyin tossa yksi talvi eraalta pariskunnalta, etta ens kesanako on haat? "No ei nyt viela ens kesana ainakaan, pitaa sitten vaikka sita seuraavana kattoa."

Kihloihin mennaan nykyaan vain kihloihin menemisen takia. Ihme touhua. Se ei todellakaan tarkoita yhtaan mitaan. Tunnen myos useita ihmisia, joiden kihlaus on purkautunut.

Ma oon ollu vajaa 6vee tyttoystavan kanssa, enka todellakaan edes harkitse kihloihin menoa, koska tassa elamantilanteessa en myoskaan harkitse naimisiinmenoa.
 

Kalba

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Täällä olis yksi joka meni kihloihin varsin nopeasti, puoli vuotta tutustumisen jälkeen.

9kk ollaan nyt kihloissa oltu ja päivä päivältä tuntuu paremmalta, naimisiin olisi tarkoitus mennä kesällä 2004.

Minun ja kihlattuni suhde on muutenkin erikoinen, olemme asuneet yhdessä käytännössä alusta alkaen, eli siis normaali "tapailuvaihe" jäi kokonaan väliin. On vain alusta asti tuntunut todella hyvältä.

Olen seurustellut useita kertoja, ja kenenkään muun kanssa en edes harkinnut edes yhteen muuttoa, saati sitten kihlautumista, pelkkä ajatus ahdisti, ja vannoinkin etten ikinä muuta naisen kanssa yhteeen. Niin se vaan mielipide muuttu kun sen oikean tapaa...

Itse en siis koe kihlautuneeni sen takia että voisin "varmistaa" naisen pysyvän itselläni, vaan menin kihloihin sen takia, että rakastan naistani, ja haluan mennä hänen kanssaan naimisiin...
 

ace

Jäsen
Tuon nopean kihlautumisen ohella ihmetyttää se, että miten nuoret nykypäivänä pamauttavat kihloihin. Tuttavapiirissäni on eräs tyttö joka 15 vuotiaana pamautti kihloihin poikakaverinsa kanssa. Siis HALOO! Mihin tää maailma on menossa? Miten noin nuoret voi edes tajuta mitä kihloihin meno todella tarkoittaa. Oonko mä vaan niin vanhanaikainen, kun kummastelen tälläistä? Mun mielestä kihloihin meno tarkoittaa naimisiinmeno lupausta. Taitaa nykypäivänä olla asia olla vaan vähän erilailla...

Itse olen seurustellut useamman tyttelin kanssa, mutta kertaakaan ei ole tuntunut siltä, että pitäis mennä kihloihin. Toivottavasti mullakin tulee joskus tuollainen tunne mistä Kalba tuossa ylempänä puhuu. Mutta jos ei, niin todennäköisesti en tule koskaan menemään edes kihloihin, saati sitten naimisiin.



Edit: 14 vuotta ikään lisää..
 
Viimeksi muokattu:

Tj

Jäsen
Suosikkijoukkue
Melchester Rovers
Viestin lähetti ace
Tuttavapiirissäni on eräs tyttö joka 1 vuotiaana pamautti kihloihin poikakaverinsa kanssa.

Puuttuuko tuosta ykkösen perästä joku numero? Veikkaan kuutosta?
 

ace

Jäsen
Viestin lähetti Tj


Puuttuuko tuosta ykkösen perästä joku numero? Veikkaan kuutosta?



Hups... en ihan noin radikaalia tapausta ole päässyt todistamaan. Ja oikea numero on.....5 Eli siis 15 vuotiaana tyttö meni kihloihin.

Täytyypä edittää oikeaksi myös alkuperäiseen viestiin.
 

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Viestin lähetti ace
Tuttavapiirissäni on eräs tyttö joka 1 vuotiaana pamautti kihloihin poikakaverinsa kanssa. Siis HALOO! Mihin tää maailma on menossa? Miten noin nuoret voi edes tajuta mitä kihloihin meno todella tarkoittaa. Oonko mä vaan niin vanhanaikainen, kun kummastelen tälläistä?

Jep, en usko, että tuo tyttö ainakaan tajusi mihin oli ryhtymässä ;)

Totta puhut, tuo on kyllä yksi asia mikä kannattaa ottaa huomioon. Eli ei edes välttämättä tiedätä mihin soppaan lusikka työnnetään. Mutta tuskinpa auttaa tuon ikäisille esim. vanhempien puheet ym.
 

The Hawks

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, FC Jazz, SBS Masku
Minunkin lähipiiristäni löytyy yksi klassinen esimerkki siitä että kannattaisi varmasti hieman miettiä ennen kuin ne sormukset hakee. Nämä kaksi "toisensa löytänyttä" seurustelivat ensiksi normaalisti jotain kaksi kuukautta ja sitten päättivät mennä kihloihin. Meinasi kalja mennä väärään kurkkuun kun asiasta kuulin. Hirveästi vakuuteltiin että homma on vakaalla pohjalla ja naimisiin mennään jne. Tämä pari oli ikäluokkaa -84.

Eipä siinä sitten mennyt kuin +3 kuukautta kun tuli riitaa eikä enää kiinnostanut. Niinpä se kihlaus purettiin sitten ihan yhteisymmärryksessä. Nykyään pari ei enää edes ole jutuissa keskenään. Homma siis meni todennäköisesti sillä kaavalla että kun ensimmäinen jonkinlainen seurustelusuhde oli niin haluttiin "lukita" toinen itselle.

Tuossa vaan hyvä esimerkki siitä miten tavallaan jopa hyvin alkanutta seurustelua ei kannata jatkaa...

Tuntuu siltä että kihlaus on tosiaan menettänyt merkityksensä. Jos sillä sellaista nyt edes koskaan on suuremmin ollut. Nykyään sitä mennään kihloihin lähes samalla kynnyksellä kuin haetaan kaupasta ruokaa. Ei paljoakaan järkeä..

EDIT: Just, ace jo selvensikin asiaa.
 

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Viestin lähetti The Hawks
Minunkin lähipiiristäni löytyy yksi klassinen esimerkki siitä että kannattaisi varmasti hieman miettiä ennen kuin ne sormukset hakee. Nämä kaksi "toisensa löytänyttä" seurustelivat ensiksi normaalisti jotain kaksi kuukautta ja sitten päättivät mennä kihloihin. Meinasi kalja mennä väärään kurkkuun kun asiasta kuulin. Hirveästi vakuuteltiin että homma on vakaalla pohjalla ja naimisiin mennään jne. Tämä pari oli ikäluokkaa -84.

Eipä siinä sitten mennyt kuin +3 kuukautta kun tuli riitaa eikä enää kiinnostanut. Niinpä se kihlaus purettiin sitten ihan yhteisymmärryksessä. Nykyään pari ei enää edes ole jutuissa keskenään. Homma siis meni todennäköisesti sillä kaavalla että kun ensimmäinen jonkinlainen seurustelusuhde oli niin haluttiin "lukita" toinen itselle.


Totta, tuo on juuri tuo klassinen esimerkki. Ihmettelen todella, miten noin nuoret henkilöt haluavat mennä kihloihin toistensa kanssa. Otetaan malliesimerkki: 17- ja 16- vuotiaat nuoret henkilöt päättävät mennä 2kk seurustelun jälkeen kihloihin ja olla loppuelämän yhdessä. Kuka haluaa tuollaista! Eiköhän 30-50 vuottakin riitäisi yhdessäoloon pelkästään yhden henkilön kanssa.

Haluan tilastoa!! ;) Monikohan alle 20- vuotiaana aloitettu avioliitto päättyy lopulta eroon?
 

ace

Jäsen
Viestin lähetti Fläppis

Haluan tilastoa!! ;) Monikohan alle 20- vuotiaana aloitettu avioliitto päättyy lopulta eroon?


Chat viesti: Yleensäkin, kuinka moni alle 20-vuotiaana aloitettu suhde kestää loppuelämän? Varmaan joku promille kaikista suhteista.
 

Voittaja

Jäsen
Sikäli mikäli Voittaja menee joskus kihloihin(tuskinpa), niin se tullee olemaan noin viikkoa ennen häitä(mikäli minulla on asiaan jotain sanomista). Mitä iloa on jotain kihlasormuksesta? Oikeasti?
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
" Nuoret aikuiset menevät herkästi naimisiin ja eroavat yhtä helposti myös tilastojen mukaan. Vuonna 1990 solmituista avioliitoista oli 15 prosenttia päätynyt eroon kuudessa vuodessa. Eronneisuus laskee, kun siirrytään ikäryhmästä 20-24-vuotiaat vanhempiin"

Lähde Hesari 10.6.98

Tuo on tosin aika hämäävä koska tilastokeskuksen mukaan avioerojen määrä on ollut tasaisessa kasvussa koko 90-luvun. avioerojen määrä on sitten vuoden 85 kasvanut 50%...
85 eroja oli n. 9000 kpl kun 2001 niitä oli jo lähes 14000 kpl.

Eikä tuo oikeastaan vastaa kysymykseenkään...
haku jatkuu
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Jokainen tietää parhaiten itse.

Tällaiset asiat ovat niin ihmis-, yksilö- ja tapauskohtaisia, että en näe mitään järkeä pohdiskella tai viisastella asiaa tässä sen enempää. Jotkut tietävät löytäneensä Sen Oikean jo ensi silmäyksellä ja ne ihmiset, jotka tekevät virheitä tekisivät virheensä joka tapauksessa ilman meiläläisen kommentteja, joten se siitä. Menkää ja tehkää tai jättäkää tekemättä mitä tykkäätte. Vanhana on sitten aikaa miettiä, että tulikohan nyt tehtyä liian hätiköityjä päätöksiä tai sitten katua, että voi perse kun ei sitäkään silloin tullut tehtyä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mielenkiintoinen aihe. Itse menin kihloihin nuoren naisen kanssa, jonka olin tuntenut kaiken kaikkiaan viitisen vuotta. Tästä ajasta vuosi oli melko tiivistä ystävyyttä kaikkine säröineen ja viimeiset puoli vuotta jo virallista seurustelua. Eli toisaalta kuulun näihin nopeisiin, toisaalta en.

Muutama kirjoittaja täällä on jo maininnut tuon kihlauksen tarkoituksen, eli lupauksen avioliitosta. Olen käsittänyt, että kihloihin mennessä häiden tulisi olla jo melko lähellä tai ainakin hyvin suunnitteilla. Mitään sääntöjä nyt tuskin on olemassa, mutta koska kihlausta pidetään lupauksena avioliitosta, luulisi jonkinlaisia konkreettisia suunnitelmia olevan olemassa.

Miksi sitten jotkut ryntäävät kihloihin? Kai suurin syy on lapsellisuus. En väitä kaikkia pari kuukautta seurustelleita lapsellisiksi, mutta melko moni sitä kuitenkin on, voihan sen todeta jo tarkastelemalla näiden pikakihlautuneiden ikiä. Ja oli ikä mikä tahansa, tällaiset asiat tulisi aina ottaa tosissaan. Kyse ei ole pelkästään omasta itsestään.

Parikymppisten avioliitoista solmitaan huomattava osa meidän uskovien/hihhulien/lahkolaisten (valitse oikea vaihtoehto) toimesta, joten eroprosentti ei välttämättä ole niin älyttömän suuri. Johtuen siis vakavammasta suhtautumisesta avioliittoon.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Re: Jokainen tietää parhaiten itse.

Viestin lähetti BigRedBob
Tällaiset asiat ovat niin ihmis-, yksilö- ja tapauskohtaisia, että en näe mitään järkeä pohdiskella tai viisastella asiaa tässä sen enempää. Jotkut tietävät löytäneensä Sen Oikean jo ensi silmäyksellä ja ne ihmiset, jotka tekevät virheitä tekisivät virheensä joka tapauksessa ilman meiläläisen kommentteja, joten se siitä. Menkää ja tehkää tai jättäkää tekemättä mitä tykkäätte. Vanhana on sitten aikaa miettiä, että tulikohan nyt tehtyä liian hätiköityjä päätöksiä tai sitten katua, että voi perse kun ei sitäkään silloin tullut tehtyä.

Tässä on kiteytetty kyllä monta tosiasiaa. Hyvin sanottu. Taidat olla alan miehiä.

Olen henk.koht. päässyt/joutunut tällaiseen tilanteeseen ihan riittävän monta kertaa, niin että ainakin vanhainkodissa kiikkustuolissa riittää muisteltavaa. Eikä yhdestäkään ole jäänyt pahaa sanottavaa, päinvastoin.

Kihlauksesta sen verran, että mitäs sitä jahkaamaan jos homma on selvä. Ja sen verran vanhanaikainen olen, että jos ollaan menossa kihloihin niin samassa yhteydessä jo vähintään puhutaan avioliitosta. Kuten nykyisen mamman kanssa. Kaksi kuukautta tunnettu ja mentiin kihloihin. Naimisiin mentiin kun kuusi kk oli täynnä. Kolme vuotta nyt takana, ja toivottavasti enemmän edessä. Mahtava mimmi.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei mitään kihlauksia!! Viinaa, tupakkaa ja naisia niin paljon kuin sielu sietää!
Yhden yön jutut takaisin kunniaan.Romut reppuun ja taksilla himaan.
Avioliitot on homojen hommaa;)

ps.hymiöt takas
 

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
"Ennen vanhaan" oli ihan yleistä että seurusteltiin vaikkapa kolme kuukautta,mentiin kihloihin ja muutaman kuukauden päästä naimisiin.
Kihlathan on lupaus naimisiin menosta tai on ainakin ennen ollut,nykyään en enää edes tiedä missä mennään.

Itselläni oli niin että seurusteltiin noin 9 kuukautta ja sitten kihloihin ja puoli vuotta sen jälkeen naimisiin.

Ihan kannatan sitä että mentäis aikaisemmin kuin 35 vuotiaina naimisiin sillä lastenkin kannalta on parempi että Nainen ei olisi liian "vanha" tai tilastojen mukaan 17 vuoden jälkeen kaikki sairaudet ja muut häiriöt lisääntyy vuosi vuodelta.

En myöskään ymmärrä että kaikki talot,kesämökit yms pitäisi olla valmiina kun mennään yhteen sillä pieni "köyhyys" ja muu kasvattaa niin vanhempia kuin lapsiakin.
 

Tatzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minunkin kanta suotaneen aiheeseen?

Kihloihin mennään monesti liian nuorena, liina kokemattomana, liina hätiköidysti jne.

Kihloihin tulisi mennä sitten kun on "varma" siitä oikeasta, ja halusta elää kyseisen henkilön kanssa koko loppu elämän. Kihlaus on samalla avioliitto "sopimus", sitä tosin ei moni tunnu muistavan vaan jatkaa kihlauksenkin jälkeen samalla tavoin kuin ennen. Kihlausta ei tulisi tehdä hätiköiden vaan antaa ajan kulua, sillä se on ainoa keino erottaa ihastuminen rakastumisesta. Toinen asia mikä on merkittävä on myös elämän kokemus, liian nuorena tehdyt päätökset kaduttavat henkisen kasvun myötä, ei ollakaan oltu kypsiä tekemään merkittäviä päätöksiä.

Itse olen mennut liian nopeasti kihloihin ja siitä oppineena voin todeta, että hätiköinnistä ei jää käteen vanhan sormuksen lisäksi katkerat muistot ja suuret arvet. Rakastuneena on helppo sanoa kuinka typerää kenenkään on arvioida "meidän" suhdetta ja turha tulla mitään opettamaan. Niin toteaisin minäkin.

Osa nopeista kihlauksista silti kestää ja voi paljon paremmin kuin pidempi aikaisen seurustelun jälkeiset kihlaukset, eli poikkeus vahvistaa säännön, virheet myös opettavat.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Tä..

Liian nuorenako?
Liian nopeastiko?
Lupaus naimisiin menostako?

Ehei.. ei mikään ylhäällä olevista ole enää ajankohtaista.

Kamu ei ole enää nuori (40+). Hän on kihlautunut kolme kertaa viimeisen kymmenen vuoden aikana. Joka kerta jo kuukauden kuluttua tapaamisesta. Okei.. jutut eivät ole kestäneet kuin max. 3 vuotta, mutta se on toinen juttu.

Periaatteessa ei ole väliä miten nopeasti kihlautuu. Jos tuntuu hyvältä niin siitä vaan. Kerran täällä vaan pippaloidaan!

Joskus ennen kihlaus oli lupaus naimisiin menosta. Tänään se on myös todiste vakituisesta suhteesta. Monelle se on myös osoitus toista kohtaan tuntemasta rakkaudesta. Eivät vanhat perinteet enää sido nuoria samalla tavalla kuin meidän vanhempiamme.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Viestin lähetti Fläppis
Ovatko pikakihlautujat tavallista huonommalla itsetunnolla varustettuja henkilöjä?

Voi olla näinkin, mutta itse ihmettelen tätäkin enemmän erästä muuta ihmisryhmää. Kyse on tyypeistä, jotka eivät vietä lainkaan aikaa sinkkuina. Saattavat olla esim. seurustelleet useita vuosia saman henkilön kanssa, ja kun parisuhde menee poikki, niin saman tien uusi kumppani kylkeen kiinni. Tämän jälkeen lyhyitä parisuhteita(max vuosi), ja aina kun erotaan, niin uutta kehiin. Ei mene jakoon ei.
 

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Re: Re: Pikakihlaukset

Viestin lähetti sopuli


Voi olla näinkin, mutta itse ihmettelen tätäkin enemmän erästä muuta ihmisryhmää. Kyse on tyypeistä, jotka eivät vietä lainkaan aikaa sinkkuina. Saattavat olla esim. seurustelleet useita vuosia saman henkilön kanssa, ja kun parisuhde menee poikki, niin saman tien uusi kumppani kylkeen kiinni. Tämän jälkeen lyhyitä parisuhteita(max vuosi), ja aina kun erotaan, niin uutta kehiin. Ei mene jakoon ei.

Ei mene ei, mutta ehkä tuollainen ratkaisukin sopii jollekkin. Voisi kuvitella, että tässä on kyse samasta asiasta kuin noissa pikakihlautumisissakin eli pelko, että jää yksin. Näissä tapauksissa voisi syynä suhteen lyhyeen kestoon olla juuri tuo toisen omistamisen halu, joka lopulta hajottaa suhteen.

Luulisi, että kun huomaa suhteiden karisevan aina lyhyen ajan jälkeen, tajuaisi pitää vähän taukoa ja elellä hetken yksin. En ymmärrä mikä näille henkilöille tekee mahdottomaksi yksinasumisen. Eiköhän kummassakin (yksin/kaksin asumisessa) ole omat puolensa.
 

Aksu

Jäsen
Kannatan rauhallista etenemistä. Mitään kiirettä hyvässä parisuhteessa ei ole ryntäillä kirkkoon tai kihloihin. Kiireellä ei tässä maailmassa ole mitään hyvää saatu aikaan (no, pienokaisia ehkä...) ja aidot asiat kestävät.

Koko kihlautumisajatus jne. on pelkkää symboliikkaa, johon liittyy valtava tunnearvo. Itse en ole koskaan kihloissa ollut. Pisimmän suhteeni aikana (2 vuotta) asia ei käynyt juurikaan mielessä. Yhdessäolo, läheisyys ja rakkaus oli ikimuistoisen upeaa eikä tuntunut siltä, että kihlaus olisi tuonut mitään lisää siihen.

No, katsellaan nyt. Naimisiinmenoa olen ikäni vastustanut, mutta mitä vanhemmaksi tulee niin sitä läheisemmältä ajatus tuntuu.
 
Suosikkijoukkue
Espoon Tennisseura, Fc Könsikäs
Petteri Ahomaa on taas vaihteeksi mennyt kihloihin. Ei vain hirveästi ainakaan itseäni innostaisi olla kihlattu numero n+1. Siinä alkaa jo todennäköisyyksienkin mukaan koko touhu vaikuttaa epätoivoiselta ja kestämättömältä. Kerralla homma putkeen ja se on siinä. Tai sitten ei ollenkaan.
 

Taasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat
Itse kuulun pikakihlautujiin, sormukset vaihdettiin 5 kk:n yhdessäolon jälkeen. Mutta samalla se oli myös lupaus naimisiinmenosta, häitä tansittiin sitten 1v 2kk siitä eteenpäin.

Mutta silti olen sitä mieltä että nuoriso (itseäni en voi siihen kastiin enää laskea) kihlautuu kyllä liian herkästi. Yhdessä asumista kannattaisi ainakin kokeilla ennen sormusten ostoa (itse muutimme melkein heti yhteen). Saapahan selville kumppanin ärsyttävimmät tavat...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös