Pihalta päätyyn – Espoon jääkiekon tarina

  • 15 871
  • 41
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Eilen selvisi ainakin minulle, että espoolaisesta jääkiekkoilustakin on ilmestymässä kirja loppuvuodesta. Täytyy sanoa, että itse odotan mielenkiinnolla tuota. Kuitenkin jo sen verran tässä on joukkueellakin historiaa, että ensimmäinen kunnon historiikki on varmasti paikallaan. Tässä vaihessa kuitenkin suurelta osin tärkeät henkilöt ovat elävien kirjoissa, joten heitä on varmasti haastateltu.

Ja onhan toinen kirjoittajistakin tärkeä mies espoolaisessa kiekossa - liigaan nouseen joukkueen päävalmentaja Martti Merra. Toinen kirjoittaja on Matti Hannula.

Nettisivuja ei vielä ole avattu, mutta odotellaan sitäkin.
 

Grafite

Jäsen
Onko kirjassa myös Hannu Saintulan mietteitä? Olisi mukavaa kuulla hänenkin ajatuksiaan, mies tehnyt kuitenkin pitkän päivätyön espoolaisen jääkiekkoilun parissa. Itse näkisin muuten mielelläni Saintulan joskus vielä Bluesin valmennustiimissäkin.
 

Blue J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Onko kirjassa myös Hannu Saintulan mietteitä?

Outoa, jos ei olisi. Toivottavasti kirjassa on jotenkin myös huomioitu edesmennyt kaikkien aikojen espoolaiskiekon seuraaja eli Reiska. Vastaavaa seuraajaa tuskin kuitenkaan löytyy vähään aikaan, tiesi pelaajien kengännumerotkin.. Lisätään Reiskasta osittain kertova taannoinen julkaisu vielä tähän, jotta ulkopuolinen lukija käsittää minkälaisesta kiekkofanista oli kysymys: http://www.bluesfanclub.net/FanNews/2007_1.pdf
 
Viimeksi muokattu:

Bª™ªN

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC Puhis
... Nettisivuja ei vielä ole avattu, mutta odotellaan sitäkin.

pihaltapaatyyn.fi/ Tämmönen löytyi kun kirjasta hain lisätietoja. Sivulla ei paljon muuta kuin maininta että 1.10 kirjan pystyy ennakkotilaamaan. Eipä netissä paljon muuta tietoa ollut saatavana mutta täälläkin kirjaa odotetaan innolla. Historiaa löytyy jo, ja aikaa K-Espoo vuosista kulunut sen verran että päivitys meikäläisellä tekisi terää.

Edesmenneistä legendaarisista faneista Reiskasta ja Putista toivoisin tietenkin mainintaa kirjassa. Reiskasta infoa tuli jo ja nuoremmille jotka eivät Putia muista/tiedä tässä hiukan infoa: Kiekko-Espoo legenda
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Ennakkotilaajan etuna liikuntaseteli Esport Areenalle ja vapaalippu Bluesin matsiin. Ja kun kirjan hinta on 30 euroa niin noilla höysteillähän itse kirjan saa käytännössä ilmaiseksi. Tilaus lähti juuri.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Millonkahan ilmestyy? Kauan jo siitä on kun tilasin ja kovasti odotellaan. Tuolta Pihalta Päätyyn -linkistä löytyy muuten nyt otteita kirjasta. Ihan mielenkiintoista settiä mm. poliittisesta väännöstä jäähallihankkeessa.

EDIT: Kuulemma ens viikolla tulee painosta.
 
Viimeksi muokattu:

Hockey Story

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
hieno tarina

Espoolaisen kiekkoilun nousu 90-luvulla alasarjoista maan kärkikastiin on viimeaikojen liigakiekon viimeinen tuhkimotarina jossa jokin uusi paikkakunta on kohonnut maan korkeimmalle sarjaportaalle asti. 90-luvulla esim. SaiPa ja Pelicans-reipas jotka valtasivat liigamandaatin uudestaan ovat molemmat olleet jo aikoja sitten vuosikymmeniä aikaisemmin mestaruussarjatasolla mutta ainakaan omasta puolestani en muista, että juuri espoosta olisi ollut mestaruussarjajoukkuetta aikaisempina 1900-luvun vuosikymmeninä (Korjatkaa jos olen tässä väärässä!) ollut.

Eli yhdenlaisesta viimeisestä tapahtumasarjasta on espoolaiskiekon kehityksessä todellakin ollut.Ja aikaa espoonjoessa varmasti menee vähintäänkin yhtä paljon ennenkuin seuraava "uusi" liigapaikkakunta jostakin taas ilmestyy.Tämä mietelmä jää tietysti tyhjäksi arvaksi jos joku löytää espoosta jääkiekon historiasta muinaisen selkeästi espoolaisen mestaruusarjatason joukkueen, mitä minä en siis todellakaan saa päähäni.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Olet oikeassa että Espoossa ei ennen vuotta 1992 pääsarjajoukkuetta ollut. Jäähonka pelasi 1. divisioonassa 1980-luvun alkupuolella, mutta oli sitten kakkosdivisioonassa kun Kiekko-Espoo perustettiin espoolaisten seurojen yhteiseksi porukaksi ja otti sitten sen sarjapaikan kakkosdivarista.
 

sladdi#17

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sininen Suosikkijuoma: Ilmanen
Tänään hain postista kirjan ja tässä on nyt kolmisen tuntia vierähtänyt sitä selaillessa ja lukiessa ja monessa kohtaa on iskenyt upea fiilis (ja hetkittäin melkoinen vitutus) vanhoja muistellessa.

Hemmetin hienon opuksen ovat väsänneet ja kerrankin on hienoa että joku Bluesiin liittyvä ulkopelillinen asia on upeasti viimeistelty ja hieno paketti, vaikkei toki kirjalla tekemisen puolesta ja seuralla välttämättä niin hirveästi mitään tekemistä keskenään olisikaan.

Jos rehellisiä ollaan niin itse hieman pelkäsin jotain äkkiä kokoon hutkaistua säälittävää rimpaletta aitoon Blues tyyliin, mutta postista tupsahtikin 270 sivuinen kovakantinen tyylikäs oikea kirja.

Iso peukku tekijöille ja toivottavasti kirja päätyy mahdollisimman monen Espoolaisen joulupukin konttiin. Nimittäin nimenomaan Espoolaisille jääkiekosta kiinnostuneille ihmisille tämä kirja on tehtykin. Itseä lämmittää syntyperäisenä Espoolaisena koko liigataipaleen tiiviisti seuranneena jannuna todella paljon tämä kirja.

Hinta tosiaan oli naurettava 30 € ja postikulut päälle ja kylkiäisinä tuli lippu esportcenteriin ja Bluesin peliin. Ainoa miinus siitä, että itselleni lippu tuli aivan random paikalle tammikuiseen Kerho peliin, vaikka odotin sellaista lahjakorttia joka käy mihin vaan peliin.

Vielä kun perkele mentäisiinkin joskus sinne Päätyyn!
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Ainoa miinus siitä, että itselleni lippu tuli aivan random paikalle tammikuiseen Kerho peliin, vaikka odotin sellaista lahjakorttia joka käy mihin vaan peliin.

Samaa odotin minäkin, minulle kolahti pari lippua (tilasin siis kaksi kirjaakin) 30.12. pelattavaan Ässät-matsiin.. Mielelläni olisin päättänyt itse, mihin peleihin nuo liput olisivat tulleet.
 

scholl

Jäsen
Samaa odotin minäkin, minulle kolahti pari lippua (tilasin siis kaksi kirjaakin) 30.12. pelattavaan Ässät-matsiin.. Mielelläni olisin päättänyt itse, mihin peleihin nuo liput olisivat tulleet.

Blues on oppinut jotain. Jos on ilmaisesta kylkiäisestä kyse niin sellainen kannattaa jakaa peliin, jonka lipunmyynti ei ole vilkasta. Toinen hyvä homma joulukuun lopun/tammikuun alun peleissä on se, että jos sellaisen antaa eteenpäin joululahjaksi niin henkilö, joka lahjan saa, aktivoituu hyvin nopeasti joulun jälkeen. Jos henkilö käyttäisi sen kevään viimeisessä pelissä niin kesällä ehtisi koko seura taas unohtua.
 
Hemmetin hienon opuksen ovat väsänneet ja kerrankin on hienoa että joku Bluesiin liittyvä ulkopelillinen asia on upeasti viimeistelty ja hieno paketti, vaikkei toki kirjalla tekemisen puolesta ja seuralla välttämättä niin hirveästi mitään tekemistä keskenään olisikaan.

Hienoa on myös se, että hymistelyjargoni on jätetty vähemmälle; lukekaapa esim. Seppo Helinin tai Jyrki Tuukkasen henkilökuvahaastattelut. Helin syöksee myrkkyä Salonojan (isä-Pekka) toimintatavoille ja Tuukkanen järjestelmälliselle espoolaisjuniorien hylkyraiteelle joutumiselle junioriputken ollessa väärin rakennettu.
 

sladdi#17

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sininen Suosikkijuoma: Ilmanen
Blues on oppinut jotain. Jos on ilmaisesta kylkiäisestä kyse niin sellainen kannattaa jakaa peliin, jonka lipunmyynti ei ole vilkasta. Toinen hyvä homma joulukuun lopun/tammikuun alun peleissä on se, että jos sellaisen antaa eteenpäin joululahjaksi niin henkilö, joka lahjan saa, aktivoituu hyvin nopeasti joulun jälkeen. Jos henkilö käyttäisi sen kevään viimeisessä pelissä niin kesällä ehtisi koko seura taas unohtua.

Eihän niissä peleissä käy muutenkaan kukaan niin aivan yhtä hyvin olisi voinut antaa sellaisen "lahjakorttilipun". Ne eivät kuitenkaan kävisi IFK- ja narripeleissä.

Muuten tällä kaudella on ollut noita hyviä kampanjoita juuri näillä "lahjakorttilipuilla". Itsellä jäi kausikortti tälle kaudelle hankkimatta niin poistin sen kymmenen kappaletta hulluilta päiviltä 8 € lippuja, jotka on kohta käytetty.

Huomattavan helppoa on muuten saada hallille ihan upouusiakin katsojia mukaan kun lipun hinta on noinkin alhainen. Noista kymmenestä olen tainnut itse käyttää 3 ja muut on mennyt enemmän tai vähemmän uusille katsojille.

Nyt on taas uusi kampanja samanlaisilla lipuilla Bluesin sivuilla. 5 lippua 55€ pukin konttiin. Opiskelijalle säästö on merkittävä, vaikkei se ole kuin 1€ lippu niin perkeleen lippupalvelun kuluissa säästääkin sitten jo oikeasti muutaman tuopin verran. Normaalilipun ostajalle pelkistä lipuista tulee 5€ säästö/kappale.

Vielä kun näitä osattaisiin mainostaa jossain muuallakin, kuin jatkoajan kirjoituksissa ja Bluesin sivuilla niin ehkä useampikin ohikulkija innostuisi. Lippunippuja myyntiin mainosten kera vaan Selloon, Stockalle, Omenaan jne.

edit. meni muuten melko ohi aiheen itse kirjasta, mutta menköön.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Hienoa on myös se, että hymistelyjargoni on jätetty vähemmälle; lukekaapa esim. Seppo Helinin tai Jyrki Tuukkasen henkilökuvahaastattelut. Helin syöksee myrkkyä Salonojan (isä-Pekka) toimintatavoille ja Tuukkanen järjestelmälliselle espoolaisjuniorien hylkyraiteelle joutumiselle junioriputken ollessa väärin rakennettu.

No niin, loppuihan se banni viimein. Hyvää itsenäisyyspäivää vaan kaikille sinisille. Joo, itsekin tuota kirjaa olen jo aika pitkälle lukenut ja kiinnittänyt huomiota noihin asiohin.

Helinille on kirjassa annettu vähän "bad guyn" osa: mies, joka antoi potkut Merralle, mitä tekoa eivät pelaajat, eivät toimittajat eikä oikein kukaan muukaan ymmärtänyt. Vähän epäsuorasti vihjataan että yksi syy Helinin ja Merran tulehtuneisiin väleihin olisi ollut Merran Helinin pojalle antama vähäinen peliaika K-Espoossa. Toinen nimeltä mainittu "bad guy" on espoolaisvaltuutettu Yrjö Rossi (kesk), jota oli pidetty urheilumiehenä, mutta joka käänsi takkia kun Espoon hallihankkeesta ensimmäisen kerran äänestettiin - hallihankkeen tuolloin kaatuessa. No, vanha sanontahan kuuluu että Kepu pettää aina.

Paljon muutakin sanottavaa tuosta kirjasta olisi. Kyllähän sitä luettuaan ymmärtää montaa asiaa espoolaisesta kiekkoilusta ja Espoosta yleensäkin aiempaa paremmin. Espoossakin on näemmä sisäisellä torailulla, amatöörimäisyydellä ja tempoilevalla toiminnalla saatu kiekkokulttuurin kehitystä paljon sabotoitua. Eihän K-Espoo/Blues eroa tuossa suhteessa keskiverto-sm-liigajoukkueesta, mutta liigan nuorin joukkue olisi enemmän kuin perinteiset seurat tarvinnut yhteen hiileen puhaltamista ja johdonmukaisuutta.

Upea kirja kyllä, ja sille ei kyllä tee lainkaan oikeutta jos tässä ketjussa keskustelu siirtyy sen kylkiäisenä jaettujen ottelulippujen "vääriin päiviin". Tuli minullekin lippu ensi lauantain Kalpa-matsiin, johon olin jo ehtinyt lippuni ostaa mutta tarjosin sen facebookissa kaverilleni ja sain näin yhden lisäkatsojan Bluesin peliin.
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Upea kirja kyllä, ja sille ei kyllä tee lainkaan oikeutta jos tässä ketjussa keskustelu siirtyy sen kylkiäisenä jaettujen ottelulippujen "vääriin päiviin". Tuli minullekin lippu ensi lauantain Kalpa-matsiin, johon olin jo ehtinyt lippuni ostaa mutta tarjosin sen facebookissa kaverilleni ja sain näin yhden lisäkatsojan Bluesin peliin.

Itse en puhu itse kirjasta vielä, kun en ole ehtinyt aloittaa sitä. Eipä minulla mitään suurempaa noita ennalta määritettyjä lippuja vastaan ole, olin vain käsittänyt ennakkoon asian eri tavalla.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Pitäisi joulupukin toimeksiannosta ostaa tämä kirja. Onko kukaan nähnyt missään kivijalkaliikkeissä? Suomalainen.com ei tunnista ja Akateeminen kertoo että on tilattavissa.
 

Olmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Pitäisi joulupukin toimeksiannosta ostaa tämä kirja. Onko kukaan nähnyt missään kivijalkaliikkeissä? Suomalainen.com ei tunnista ja Akateeminen kertoo että on tilattavissa.

Ainakin sellon suomalaisessa kirjakaupassa oli. Ja Omenan vastaavassa pitäisi olla kans.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Ainakin sellon suomalaisessa kirjakaupassa oli. Ja Omenan vastaavassa pitäisi olla kans.

Joo, kyllä. Suomalaisesta löytyi, mutta kävi ihan hyvä tuuri kun Martti Merra oli ständinsä kanssa Omenan käytävällä myymässä kirjoja ja jakamalla omistuskirjoituksia.
 

scholl

Jäsen
Pitäisi joulupukin toimeksiannosta ostaa tämä kirja. Onko kukaan nähnyt missään kivijalkaliikkeissä? Suomalainen.com ei tunnista ja Akateeminen kertoo että on tilattavissa.

Ratiopharm Arenan myymälässä ja Suomenojan Intersportissa olen nähnyt ko. kirjan.
 

Blues forever

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Itse olen eepoksen jo melkein kannesta kanteen lukenut ja voin kyllä lämpimästi suositella jokaiselle espoolaisen kiekkoilun fanille teosta. Martti Merra jatkaa hyvää työntänsä espoolaisen kiekon parissa nyt kirjallisissa merkeissä.

Itse aloitin kiekon pelaamisen 70-luvun alussa Sepon kentällä Pohjois-Tapiolassa ja kaikki nuo tarinat koulukiekon kehittymisestä, legendaarisesta Tapiolan keskuskentän tunnelmasta, isien iltaisin tekemästä työstä kenttien jäädyttämisessä, mainosten jakamisesta toiminnan rahoittamiseksi jne. tuntuivat niin tutuilta!

Kuvaukset tuosta vanhasta Tapiolan keskuskentästäkin saivat elävästi korvissa melkein kuulumaan ja silmissä näkemään Martin Saarikankaan kantavan äänen mustassa takissa, punaisessa pipossa ja Nokian kumisaappaissa kentällä. Ja keskuskentän pukukopin haju tunkeutui taas reilun 30-vuoden tauon jälkeen sieraimiin. Ai niitä aikoja.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Junnuna tuli heiluttua päivät pitkät Tapiolan keskuskentällä talvisin, lätkää pelattiin eri jengien kanssa ja välillä oltiin pukukopissa lämmittelemässä. Ja vuosien saatossa tuli kaikki kentän hoitajat niin tutuiksi että kotiin kertyi aivan järjettömät määrät koppeihin jääneitä kiekkoja, mailoja, syndejä jne.

Tulipahan keskuskentän isoa jäätä jäädytettyäkin letkulla useamman kerran, kaukaloon eivät päästäneet pikkupoikaa vesiletkun kanssa, oli kuulemma niin tarkkaa hommaa.

Suru oli suuri kun vanha kaukalo purettiin ja tilalle tuli parkkitalo.
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
No niin, loppuihan se banni viimein. Hyvää itsenäisyyspäivää vaan kaikille sinisille. Joo, itsekin tuota kirjaa olen jo aika pitkälle lukenut ja kiinnittänyt huomiota noihin asiohin.
Lainasin tässä nyt Pavlovin Koiraa, mutta kuka tahansa muukin saa toki vastata. Onkohan tälle kirjalle suunniteltu jatko-osaa. Ensimmäisen julkaisusta on vierähtänyt tovi ja todella paljon on tapahtunut tuossa ajassa. Olisi mielenkiintoista kurkistaa lähihistoriaan aikalaisten kertomana.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös