Suomen olisi hyvä pyrkiä brändäämään Närpiön punainen kulta ympäri maailman halutuksi luksuselintarvikkeeksi. Finnish Winter Tomatoes -Revontulien alla kasvatettuja. Ja sama Suonenjoen mansikoiden kanssa. Yhtäältä jos on japanilainen naudanliha waguy haluttua ympäri maailman, voisi suomalaiselle vastineelle kehittää myös vetävän nimen ja tarinan.
Miten olisi, että tuodaan meille bulkkia muualta Euroopasta ja viedään vaihdossa priimaa?
On suht yleistä tietoa, että tomaatit tarvitsevat paljon auringonvaloa kasvaakseen mehukkaiksi ja maukkaiksi. Vaikea nähdä myyntivalttina ”Maailman pimeimmässä kolkassa kasvatettu”.
Muihinkin viesteihisi viitaten, niin kyllä omassa työssänikin näen sen jatkuvasti, että tuotteen laadulla on väliä, eikä pelkkä brändäys kestä kovin pitkälle. Tuolla taktiikalla saa lähinnä kertaostajia, mutta palaavat asiakkaat jäävät saamatta. Pidän hyvin lyhytnäköisenä koittaa myydää sekundaa laatuna ja lyödä vielä Suomen lippu kylkeen. Pidemmällä aikavälillä ihmiset oppivat vain välttämään Suomen lipulla varustettuja tuotteita.
Esimerkiksi lastentarvikkeissa ruotsalaisuus myy ja ihan syystä. Ruotsalaiset vauva- ja lastentuotteet ovat järjestään kestäviä, laadukkaita ja ominaisuuksiltaan ylivertaisia, mutta silti yksinkertaisia. Niissä itsekin saa hämmästellä kuinka paljon pidemmälle ne välillä on ajateltu kuin itse millään keksisi. Tuossa kun on päälle laitettu vielä se hyvä brändäys ja Made in Sweden, niin avot! Ja tuohon Suomenkin nimenomaan tulisi pyrkiä, eikä laittamalla niin sanotusti paskaa karkkipaperiin ja myymällä sitä konvehtina, sillä siitä jää vain kiinni.
Jos haluaa halpaa ja parhaimmillaan keskinkertaista kulutustavaraa, niin se ostetaan Kiinasta. Elintarvikkeissa EU:ssa tätä virkaa hoitaa sitten monesti Puolat ja kumppanit, joskin monesti myös Suomi meidän kaupoissa. Tuohon markkinaan on turha koittaa änkeä kalliimmalla samanlaatuisella tuotteella, vaikka olisikin komeassa kääreessä.
Suomessa sentään suomalaisuus myy, mutta miten kouluttaa muunmaalaiset ihmiset tykkäämään suomalaisesta vesitomaatista, joka on kalliimpaa ja paskempaa kuin paikallinen, vaikka minkälaisen revontulipakkauksen sille laittaisi?
Joissain viljeltävissä Suomesta löytyy erinomaista maaperää ja ilmasto-oloja, käsittääkseni lähinnä juurekset, mutta turha sitä on väen vängällä koittaa tehdä menestystä asioista, joilla ei riitä edellytykset menestyä. Keskitytään Suomessa vahvuuksiin ja niihin tuotteisiin ja palveluihin, joista on mahdollista tehdä vahvuuksia.
Sinänsä pidän kyllä markkinointihenkisyydestäsi, mistä ei liikaa Suomessa päästä nauttimaan, mutta parempi on samalla pitää huoli, että tuote on markkinoinnin arvoinen.