Annan helpommin ymmärrettävän esimerkin.
Olemme tehneet sopimuksen; annan sinulle 4 euroja josta maksat, rahat saatuasi, yhden euron takaisin. Kieltäydytkö sopimuksesta rahapulaasi vedoten?
Unohda nyt jo tuollaiset. Voi olla vaikea ymmärtää, mutta eihän valtio saa 4 euroa ja anna 1 euroa takaisin. Valtio varaa todellisuudessa budjetteihin rahoituksen eri kuluille ja joutuu niitä sopeutustoimien vuoksi merkittävästi pienentämään eri kuluissa.
Filmiyhtiöt eivät saa BF:ltä vaikkapa 400 000 euroa, josta maksavat rahat saatuaan 100 000 euroa takaisin. Todellisuudessa BF antaa säännösten mukaisesti ennalta määrätyn osuuden tietyistä kuluista tietyillä ehdoilla vasta kun raportit on tehty ja hyväksytty.
Tuotantokannustin on enintään 25 prosentin maksuhyvitys Suomessa toteutetun tuotannon kustannuksista ja hyväksytyille menoerille on tarkat rajoitteet. Samoin maksettavalle summalle. Käytännössä se on pääosin luokkaa kymmeniä tai satoja tuhansia, ei miljoonia.
Valtiolle suoranaiset kulut olivat 2023 luokkaa 9.5 miljoonaa euroa. Tämän verran rahaa on siis jo jaettu. Enempää ei jaetakaan, koska määrärahat loppui.
Syy miksi olen tukenut tuotantokannustinta on se, että ilman sen vaikutusta Suomeen tulisi vähemmän mm. kuvattavia elokuvia. Tuotantokannustin tuli Sipilän hallituksen toimesta ja oli 10 miljoonaa euroa. Jos edellisen M-hallitusten ministereissä olisi ollut kulttuurialan asiantuntemusta tai liike-elämästä hieman ymmärtäviä, tukea olisi nostettu mainitsemaani 20 miljoonaan. Sekin on kovin vähän vrt kilpailijamaihimme.
Oma näkemys oli se, että 20 miljoonaa olisi paljon parempi kunhan saataisiin hieman sisällöllisiä parannuksia tuota tai muuta kautta suomalaisiin sarjoihin. En kuitenkaan näe, että tuki olisi kaikkine kuluineen ja valvontoineen sekä käsittelyineen välttämättä veronmaksajien kannalta nettopositiivista. Voi toki olla.
Jos varsinkin tulevia veronmaksajia ajatellaan, kestävyysvajetta ja väestörakennetta tulee korjata yhdessä kaiken ikäisten liikunnan lisäämisen kanssa.