Mainos

Petteri Orpon hallitus

  • 1 567 020
  • 18 597

Tuamas

Jäsen
Hauskana knoppina, ennen toista maailmansotaa 30-luvulla Itävallassa, jossa natsiliike oli tuolloin kielletty, natsit käyttivät salaisena tunnuksenaan ruiskukkaa.

Saa nähdä pyrkiikö joku kieltämään tätä tunnusta, jonka ovat sittemmin ottaneet käyttöön mm. Saksalainen hörhöpuolue Aufbruch der Deutschen Patrioten, uuden lainsäädännön nojalla.
 

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
En oikein osaa asettua hakaristin, sirpin enkä vasaran kieltämisen kannalle. Kuten joku jo täällä totesikin, se on loputon suo. Pitäisikö samalla myös punainen tähti kieltää? Entä DDR:n harppi? Jos jokainen tunnus, jota tunnustaen on tehty jotain pahaa, ryhdytään kieltämään, pitäisi varmasti kieltää myös työväenyhdistysten lippujen punainen väri, suojeluskuntien logosta puhumattakaan. Jos taas ulkomaita mietitään laajemmin, kaikki palestiinalaisten äärijärjestöjen tunnukset pitäisi kai kieltää – ja samalla toki myös Daavidin tähti.

Mitä vähemmän hakaristiliput tai Neuvostoliiton liput liehuvat, sitä parempi, mutta sen verran harvoin niitä näkee, ettei kyseessä mikään päivittäinen ongelma ole – ja jos niiden liehuttamisesta säädettäisiin esim. sakkorangaistus, joku pösilö varmasti liehuttaisi niitä siltikin mielellään, ainakin päästäkseen myöhemmin uhriutumaan.

Mitä taas holokaustin kieltämisen kriminalisointiin tulee, en oikein ole senkään kannalla. Toimivampi ratkaisu voisi olla "tapahtuneiden kansanmurhien kiistäminen" tjsp. Tai jos tuo kriminalisoidaan, sakkojen tms. sijasta syyllinen voitaisiin mieluiten tuomita vaikkapa muutamaksi tunniksi peruskoulun historiantunneille.
 

vanukas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Sebastian Ahon kiekkokoulu
Mitä taas holokaustin kieltämisen kriminalisointiin tulee, en oikein ole senkään kannalla. Toimivampi ratkaisu voisi olla "tapahtuneiden kansanmurhien kiistäminen" tjsp. Tai jos tuo kriminalisoidaan, sakkojen tms. sijasta syyllinen voitaisiin mieluiten tuomita vaikkapa muutamaksi tunniksi peruskoulun historiantunneille.

Tämä pakottaa Suomen eduskunnan ottamaan kantaa mikä tapahtuma oli kansanmurha ja mikä ei. Suomi on ymmärtääkseni vältellyt historiallisten tapahtumien määrittelyä, koska sillä on selkeitä ulkopoliittisia vaikutuksia ja sillä oli suomettumisen ja kylmän sodan aikaan todella paljon merkitystä. Suomi on lääkäri - ei tuomari, kuten Kekkonen taisi linjata.

Nyt asemoimme itseämme vahvemmin länteen ja mielipide kansanmurhistakin voisi kuulua tähän. Huomattava on kuitenkin se, ettei maailmalla kaikista tapahtumista ole konsensusta siitä mikä on kansanmurhaa ja mikä ei.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Hallituksessa olevaa rasismia ja fasismia vastaan järjestetään suurmielenosoitus tulevana sunnuntaina. Linkissä (vie järjestävän tahon, Me Emme Vaikene!, sivuille) olevissa kysymyksissä ja vastauksissa kerrotaan tarkemmin näistä suuntauksista ja määritelmistä. Noiden luokittelujen perusteella meillä on kyllä todella rasistinen hallitus ja sen ohjelma.

 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Holokaustin kieltäminen vielä onnistunee, kun rajataan se tähän historialliseen juutalaisten toisen maailman sodan aikana tapahtuneeseen kansanmurhaan. Sen sijaan symbolien kieltäminen on vain typerää. Hakaristiä itsessään tuskin voidaan kieltää, joten pitäisi määritellä tarkasti, että juuri natsien käyttämä hakaristi on kielletty. Budhalaisten, hindujen, Gallen-Kallelan taiteessa oleva tai ilmavoimien ei. Sitten jos joku raapustaisi hakaristin lakanaan ja toisi sen mielenosoitukseen, niin siitäpä sitten selvittämään mikä kuvio tämä on.
Sirppi ja vasara yhdessä on vähän helpompi, koska yhdistelmää on sentään käytetty vain kommunismin symbolina. Mutta kaikkea käyttöä ei voida kuitenkaan kieltää. Vaikkapa dokumentteja tai historian kirjoja ei saisi sensuroida, päin vastoin. Taas tulisi vaikeita tilanteita.

Miksiköhän se on niin vaikeaa ymmärtää, että on pelkästään hyvä, että ihmiset saavat käyttää symboleja vapaasti? Siitähän on helppo tunnistaa hörhöt. Yhteiskunnalle ei ole mitään ongelmaa jos on helppoa tunnistaa natsit, vasemmisto anarkistit tai venäläiset uusnatsit ( jotka heiluttavat molempia symboleja).
 

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Itse hallituksen kasassa pysymisen kannaltahan tuo tiedonanto on hyvä. Petteri osti lisäaikaa hallituksen toimille. Sitten taas, kun aletaan purkamaan Purran, Mäkelän ja Anna-Majan sanomisia, niin ristiriidat ovat edelleen läsnä.

Henriksson puhui kaikista ”politiikkaan osallistuvista”, joilla on vastuu ministerien ja kansanedustajien ohella. Se pitää sisällään ajatuksen siitä, että perussuomalaiset alemman tason toimijatkaan eivät jatkossa saisi heitellä rasistisiksi tulkittavissa olevia juttuja.

Purra taas antoi ymmärtää, että tiedonanto on vain hallituksen, että ei koske Perussuomalaisia puolueena. Mäkelä nyt omaan tapaansa vähätteli koko rasismin.

 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Purra taas antoi ymmärtää, että tiedonanto on vain hallituksen, että ei koske Perussuomalaisia puolueena. Mäkelä nyt omaan tapaansa vähätteli koko rasismin.
Niin PS:ltä noita nyt tulee ja siihen puolueeseen ylipäätäänkin mahtuu kaikkea joka suuntaan jo äänestäjissäkin, joita oli niin paljon kuin oli. Kokoomushan sitten taas on ihan avoimesti hallitun maahanmuuton ja työvoiman lisäämisen kannalla, joten eihän heidän aatteellisesti tarvitse mitenkään ponnistella tuossa tiedonannossa muutoin kuin että miten asiat ilmaisee ymmärrettävällä tavalla, ja ettei lisäongelmia itselleen osta joillain harkitsemattomilla ulostuloilla.

Koko tiedonannon voi ajatella vähän niinkin, että jos/kun se tosiaan pääsääntöisesti toistaa hallitusohjelman sanoja rasismista ja syrjinnästä, niin eihän hallitusohjelmaa laadittaessa niitä kesän kohuja edes ollut.
 

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Niin PS:ltä noita nyt tulee ja siihen puolueeseen ylipäätäänkin mahtuu kaikkea joka suuntaan jo äänestäjissäkin, joita oli niin paljon kuin oli. Kokoomushan sitten taas on ihan avoimesti hallitun maahanmuuton ja työvoiman lisäämisen kannalla, joten eihän heidän aatteellisesti tarvitse mitenkään ponnistella tuossa tiedonannossa muutoin kuin että miten asiat ilmaisee ymmärrettävällä tavalla, ja ettei lisäongelmia itselleen osta joillain harkitsemattomilla ulostuloilla.

Koko tiedonannon voi ajatella vähän niinkin, että jos/kun se tosiaan pääsääntöisesti toistaa hallitusohjelman sanoja rasismista ja syrjinnästä, niin eihän hallitusohjelmaa laadittaessa niitä kesän kohuja edes ollut.
Toisaalta ei esimerkiksi Marttisen eilinen kiemurteleva tyyli välttämättä pitkälle kanna, kun toinen vieressä laukoo käsittämättömiä median vikoja ja rasismin vähättelyjä.

Jännähän tätä on seurata, kun se seuraava kohu jostain tulee.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Keskusta taitaa nyt ainoana puolueena vastustaa tunnin juna-hanketta, jota Petteri Orpon hallitus haluaa edistää.

Kyseessä on ihan järjetön hanke, jossa veronmaksajille tulee miljardien eurojen lasku. Valtiovarainministeriön virkamiehet eivät pidä hanketta kannattavana mutta kun poliitikot ovat jotain päättäneet, niin ilmeisesti se myös tapahtuu, oli asia kuinka järjetön tahansa.

Ihmettelen vain, kuinka itseään tolkun puolueena pitävä PS on lähtenyt täysillä tähän mukaan. Ilmeisesti kaikki muu on sivuasia, kunhan maahanmuuttoa kiristetään...

 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Seuraava kohu tulossa?

Suomalainen talvirenkaiden nastanvalmistaja Turvanasta on palkittu ja nopeasti kansainvälistynyt yritys, jonka myynnistä vienti muodostaa yli 90 prosenttia.

Nyt on käynyt ilmi, että Rkp:n johtoonkin liittyvän yrityksen tuotteita on toimitettu Venäjälle vielä senkin jälkeen, kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan.

Neljännessä polvessa toimivan yrityksen nykyinen toimitusjohtaja on Mikko Salakari. Hän on tunnetun yrittäjäperheen edustajan, Ia Adlercreutzin veli ja toimii yrityksen hallitustehtävissä.

Ia Adlercreutz on puolestaan eurooppa- ja omistajaohjausministeri ja Rkp:n eduskuntaryhmän puheenjohtajan Anders Adlercreutzin aviopuoliso. Ia Adlercreutz on kaupparekisteritietojen mukaan yhä hallituksen jäsen Turvanastassa.

 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Eilinen A-studio tulee nyt uusintana YLE:ltä. Huvittava tämä vasemmiston Honkasalo. Kovasti pitäisi kieltää rasismia ja vihapuhetta Honkasalon mukaan. Mutta kun selostaja kyseli, miten konkreettisesti vasemmisto kitkisi vihapuhetta ja rasismia. Niin sieltä ei ole tullut käytännössä mitään konkretiaa, miten vasemmisto tätä tekisi. Samaa lainsäädännön kehittämistä, josta persujen Mäkelä puhuu.

Vihreiden Hyrkkö paljon paremmin perillä asioista, kuin tämä vasemmiston huutelija.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Mojo

Boogey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Voittamisen kulttuuri
Keskusta taitaa nyt ainoana puolueena vastustaa tunnin juna-hanketta, jota Petteri Orpon hallitus haluaa edistää.

Joo kyllä tämä hanke pitäisi realiteetit huomioiden viivästyttää tai jopa kuopata. Mielikuvissa siitä muodostuu muuten Petterin juna.

Infrahankekisiin yleisesti kannattaa panostaa, mutta pitäisi kyllä asettaa ne selkeään tärkeysjärjestykseen hyöty suhteessa panostuksiin koska rahat ovat logistiikan osalta muutenkin tiukassa. Hyötysuhde mittarilla tämä ei ole lähelläkään kärkipäätä.
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Noh mielestäni kolmesta isosta ratahankkeesta järkevin, jos jotain pitäisi toteuttaa.. Mahdollistaisi Turun seudullekkin lähiliikennettä(ja yhteys Uuteenkaupunkiin olisi järkevämpi) kun Turun ja Salon väliä kehitetään ja junan Lohjan seudulta Helsinkiin. Rantaradallakin huonoa savimaata allaan.

Suomen Lähijunathan on aikomassa ostaa VR:ltä niitä Sm2:ia ja oletettavasti liikennöisivät tuolla ja kunhan laki menee läpi että kunnat saavat ostaa raideliikennettä..
 

Realcowboy

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Hallituksessa olevaa rasismia ja fasismia vastaan järjestetään suurmielenosoitus tulevana sunnuntaina. Linkissä (vie järjestävän tahon, Me Emme Vaikene!, sivuille) olevissa kysymyksissä ja vastauksissa kerrotaan tarkemmin näistä suuntauksista ja määritelmistä. Noiden luokittelujen perusteella meillä on kyllä todella rasistinen hallitus ja sen ohjelma.

Ohjeistusta: "Mielenosoituksessa saa esimerkiksi käyttää ääntä, marssia, liikkua, pitää kylttejä ja banderolleja..."
Intoa on toivottavasti yhtä paljon kuin 73 vuotta sitten eräällä mummolla. Näkyy dokumentissa 8:25 alkaen, aiemmin nähdään tuttuja radikaalinuoria.
 

IceWalker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK, K-Kissat, PiTa
Keskusta taitaa nyt ainoana puolueena vastustaa tunnin juna-hanketta, jota Petteri Orpon hallitus haluaa edistää.

Kyseessä on ihan järjetön hanke, jossa veronmaksajille tulee miljardien eurojen lasku. Valtiovarainministeriön virkamiehet eivät pidä hanketta kannattavana mutta kun poliitikot ovat jotain päättäneet, niin ilmeisesti se myös tapahtuu, oli asia kuinka järjetön tahansa.

Ihmettelen vain, kuinka itseään tolkun puolueena pitävä PS on lähtenyt täysillä tähän mukaan. Ilmeisesti kaikki muu on sivuasia, kunhan maahanmuuttoa kiristetään...

Jeh, tämä on politiikkaa pahimmillaan. Vaikka Orpolle luettaisiin mitkä rätingit tahansa, niin kun jotain on päätetty, niin sitten niin tehdään. Eli kun päätetään ajaa auto täysillä tiiliseinään, niin sitten tehdään niin, vaikka riskianalyysi sanoisi mitä hyvänsä. Orpo on pienemmässä mittakaavassa tekemässä samaa kuin Sipilä isossa: oli pakko saada nykyiset sotealueet, vaikka asiantuntijat sanoivat asiasta aivan toista. Luotiin sellainen hallintohimmeli, jota Sipilä mukamas oli purkamassa. Taistelemme hallintohimmeleitä vastaan rakentamalla vielä isomman hallintohimmelin.

Tunnin Juna varmasti tulee. Ensin tehtiin asiasta päätös, joskus muinaisuudessa. Sitten on tehty selvityksiä, luotu infraa hankkeen taakse, yrityksiäkin, tehty suunnittelutyötä, joka tietysti maksaa. Rahaa palaa valmistelutöihin niin paljon, että hankkeen peruminen alkaa vaikuttaa tyhmyydeltä.

Seuraa klassinen argumentti: tässä vaiheessa emme voi enää perua hanketta, koska siihen on investoitu niin paljon pääomaa, esim. suunnittelutyötä. Vähät siitä, että hanke ei ole taloudellisesti kannattava. Eikä tunnin juna ole edes tunnin juna, joka fakta nähdäkseni täydellistää koko kuvion. Puolustamme jyrkästi tunnin junaa, joka ei ole tunnin juna ja ajamme hanketta eteenpäin, koska se hyödyttää kansantaloutta, paitsi tietenkin, että hanke on tappiollinen ja sen maksavat veronmaksajat.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Turun junahan on tosiaan tällä hetkellä n. 1h 55min juna. Useiden miljardien investointi ja tämä juna olisi n. 1h 20min juna. Voiko joku selittää minulle miten nämä miljardit ovat kannattava investointi tässä kontekstissa?
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Seuraa klassinen argumentti: tässä vaiheessa emme voi enää perua hanketta, koska siihen on investoitu niin paljon pääomaa, esim. suunnittelutyötä.


Sunk cost fallacy esitetään yleensä ensimmäisillä ekonomian tunneilla alan opetuksessa. Onko tosiaan tälläistä perustetta käytetty tässä tapauksessa, eli kun menneisyydessä on rahaa käytetty, niin täytyy mennä jääräpäisenä eteenpäin? Se on aivan sama vaikka tähän olisi käytetty 100 miljardia jo rahaa. Jos se investointi ei kannata, niin menneisyydessä käytetyllä rahamäärällä ei ole mitään merkitystä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Turun junahan on tosiaan tällä hetkellä n. 1h 55min juna. Useiden miljardien investointi ja tämä juna olisi n. 1h 20min juna. Voiko joku selittää minulle miten nämä miljardit ovat kannattava investointi tässä kontekstissa?
Ruuhka-aikana 1h 30-40min juna tai jos sataa lunta 2h juna.
 

Tuamas

Jäsen
Noh mielestäni kolmesta isosta ratahankkeesta järkevin, jos jotain pitäisi toteuttaa.. Mahdollistaisi Turun seudullekkin lähiliikennettä(ja yhteys Uuteenkaupunkiin olisi järkevämpi) kun Turun ja Salon väliä kehitetään ja junan Lohjan seudulta Helsinkiin. Rantaradallakin huonoa savimaata allaan.

Suomen Lähijunathan on aikomassa ostaa VR:ltä niitä Sm2:ia ja oletettavasti liikennöisivät tuolla ja kunhan laki menee läpi että kunnat saavat ostaa raideliikennettä..

Sinänsä Turun radan kehittäminen olisi järkevää, jos samalla jatkettaisiin rataa rannikkoa pitkin pohjoiseen.

Nyt tuon välin kehittäminen palvelee käytännössä vain tuolla välillä olevia, kun uusi raide Tampereelle palvelisi merkittävää määrää jatkoyhteyksiä Ouluun, Jyväskylään jne.
 

Eesau_65

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo
Turun junahan on tosiaan tällä hetkellä n. 1h 55min juna. Useiden miljardien investointi ja tämä juna olisi n. 1h 20min juna. Voiko joku selittää minulle miten nämä miljardit ovat kannattava investointi tässä kontekstissa?
En tiedä kannattavuudesta, mutta Orpo kuuntelee yrittäjiä. Yrittäjä olivat siirtyneet Finnairilta VR /omaan autoon. Ja nyt taisi Finnair lopettaa lennot Turusta Helsinkiin.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En oikein osaa asettua hakaristin, sirpin enkä vasaran kieltämisen kannalle. Kuten joku jo täällä totesikin, se on loputon suo. Pitäisikö samalla myös punainen tähti kieltää? Entä DDR:n harppi? Jos jokainen tunnus, jota tunnustaen on tehty jotain pahaa, ryhdytään kieltämään, pitäisi varmasti kieltää myös työväenyhdistysten lippujen punainen väri, suojeluskuntien logosta puhumattakaan. Jos taas ulkomaita mietitään laajemmin, kaikki palestiinalaisten äärijärjestöjen tunnukset pitäisi kai kieltää – ja samalla toki myös Daavidin tähti.

Juuri näin. Ja eikö Venäjän hyökkäyssota tosiaan ole opettanut, että mistä vaan arkisestakin symbolista voi hetkessä tulla jonkinlainen uusi hakaristi. Tuskin nyt sentään Z-kirjainta ryhdytään kieltämään, vai?

Mitä vähemmän hakaristiliput tai Neuvostoliiton liput liehuvat, sitä parempi, mutta sen verran harvoin niitä näkee, ettei kyseessä mikään päivittäinen ongelma ole – ja jos niiden liehuttamisesta säädettäisiin esim. sakkorangaistus, joku pösilö varmasti liehuttaisi niitä siltikin mielellään, ainakin päästäkseen myöhemmin uhriutumaan.

Boldaus minun. Olen aivan samaa mieltä, ja lisäisin että näissä lakimuutoksissa laitetaan herkästi kärryt hevosen eteen. Se, että ääriliikkeiden lippuja ei juuri liehu on hyvä asia koska se kertoo siitä, että meillä on vähänlaisesti ääriliikkeitä. Esiin tulevat natsiliput sekä sirpit ja vasarat ovat kuitenkin helppo tapa huomata mahdollinen lisääntyvä liikehdintä. Toisaalta, ihan kun jonkun symbolin kieltäminen pysäyttäisi ääriliikehdinnän silloin kun sellaista runsain määrin esiintyy. Esim. kuka uskoo, että natsilipun kieltäminen Saksassa esim. 1930 olisi pysäyttänyt Hitlerin ja natsit?

Ja tosiaan, kansanryhmää vastaan kiihottaminen, kokoontumislaki ja järjestyslaki tuntuvat riittävän ihan mainiosti näissä tapauksissa, ja jos halutaan selventää millä edellytyksin esim. hakaristilippuja voidaan takavarikoida, tekisin tilannesidonnaisia tarkennuksia näihin.

Mitä taas holokaustin kieltämisen kriminalisointiin tulee, en oikein ole senkään kannalla. Toimivampi ratkaisu voisi olla "tapahtuneiden kansanmurhien kiistäminen" tjsp. Tai jos tuo kriminalisoidaan, sakkojen tms. sijasta syyllinen voitaisiin mieluiten tuomita vaikkapa muutamaksi tunniksi peruskoulun historiantunneille.

Jotenkin en haluaisi nähdä sellaista tilannetta, jossa valtiovalta määrittää ennalta historiallisen totuuden jonka haastaminen on jo lähtökohtaisesti laitonta. Ei ole vaikea nähdä miten tätä voidaan käyttää väärin silloinkin kun tarkoitus on hyvä. Kiihottaminen kansanryhmää vastaan on se kriminalisoitu asia, jolla nämä pitäisi pystyä taklaamaan kun se on tarpeen. Pidetään huolta perusopetuksesta ja yleissivistävästä opetuksesta, pidetään keskustelu moniäänisenä ja vaaditaan medialta laadukasta journalismia, niin ei tarvitse murehtia mitä jotkut hörhöt uskovat. Varsinkin kun osa nyt uskoo ihan mihin vaan reptiliaaneista litteään maahan ja ties mihin.
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Keskusta taitaa nyt ainoana puolueena vastustaa tunnin juna-hanketta, jota Petteri Orpon hallitus haluaa edistää.

Kyseessä on ihan järjetön hanke, jossa veronmaksajille tulee miljardien eurojen lasku. Valtiovarainministeriön virkamiehet eivät pidä hanketta kannattavana mutta kun poliitikot ovat jotain päättäneet, niin ilmeisesti se myös tapahtuu, oli asia kuinka järjetön tahansa.

Ihmettelen vain, kuinka itseään tolkun puolueena pitävä PS on lähtenyt täysillä tähän mukaan. Ilmeisesti kaikki muu on sivuasia, kunhan maahanmuuttoa kiristetään...

Kyllä. Tämä rata on aivan järjetön, koska se ei edistä millään tasolla vientiä. Tai jos edistää, niin miten ja koska miljardit palaa kassaan?

Aikalailla monenlaista järkevää saisi samalla rahalla rakennettua.

Kertoo mielestäni PS:n hillotolppailusta pikemminkin, jännä juttu.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Lieneekö tunnin junaa lobanneiden taustavoimissa isoja laivayhtiöitä, jotka kilpavarustelevat Turku-Tukholma -laivareittiä ja ovat jättämässä Helsinki-Tukholma -yhteyden heitteille?
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Turun junahan on tosiaan tällä hetkellä n. 1h 55min juna. Useiden miljardien investointi ja tämä juna olisi n. 1h 20min juna. Voiko joku selittää minulle miten nämä miljardit ovat kannattava investointi tässä kontekstissa?

Valtion harrastama minuuteilla kikkailu näissä ratahankkeissa on uskomattoman naurettavaa.

Suurin osa 100-200 km matkaa pendelöivistä ihmisistä on toimistotyöntekijöitä ja koronan myötä käytännössä kaikki toimistotyöntekijät voivat nykyään tehdä ainakin osin etätöitä.

Valtio voisi siis miljardeja maksavien minuuttisäästöjen sijaan panostaa työskentelymahdollisuuksien parantamiseen junissa. Sitä voisi vaikkapa innovatiivisesti antaa toimeksi etätyövaunujen suunnittelun. Etätyövaunuissa voisi olla hyvätasoisia työpisteitä pendelöijille. Tai jos tämä on nyt liian haastavaa valtiolle, niin sitä voisi aloittaa vaikkapa hankkimalla auttavasti toimivan inttärwebin juniin.

No. Infrahankkeitakin pitää toki tehdä. Niistä tärkeimmät on 1) koko valtion huoltovarmuuden kannalta oleellisen pääradan perusparannus ilman mitään ylimääräisiä helvetillisen kalliita puskaratoja, (jolla btw säästäisi Helsinki - Tampere -välin - ja vain sen välin - matka-ajassa jonkun 10 minuuttia) sekä 2) Rail Baltic ja tunneli Tallinnaan.

Jälkimmäisestä sen verran, että lentäminen tuskin tulee ainakaan muutamaan sukupolveen olemaan likikään niin halpaa, kuin se oli 10 vuotta sitten. Lentomatkailun verohelpotukset tullaan lähivuosina poistamaan ja lentoliikenteen subventiot tullaan ohjaamaan lentämisen puhtauden parantamiseen. Toisekseen, Suomi on geopoliittisesti enemmän eristyksessä Euroopasta, kuin kymmeniin vuosiin. Huoltovarmuuden parantaminen edellyttää niin matkustaja- kuin tavaraliikenneyhteyksien parantamista Eurooppaan. Tallinna-tunneli ja Rail Baltic ovat Suomelle tärkeämpiä kuin koskaan olisimme osanneet kuvitellakaan.

Kunpa näissä infrahankkeissa lopetettaisiin tolkuttoman tehoton neppailu minuuteilla, ja alettaisiin tekemään hyödyllisiä asioita.

Moite ei koske pelkästään nykyhallitusta, vaan myös edellisiä. Nykyhallitukselle itse asiassa pointsit päätöksestä kehittää päärataa sen nykylinjauksella.
 
Viimeksi muokattu:

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Muistakaa toki Turun tunnin juna on kolmen palasen summa A) Turku-Salo kaksoisraide nykyisen raiteen viereen B) Espoo-Lohja C) Lohja-Salo. Eikö viimeinen ole se, minkä päättää vasta seuraava hallitus. Ja juuri lähiliikenteen aloittamiselle hankalaa kun tuota kaksoisraidetta ei ole ja kohtausraiteet vain Kupittaalla, Piikkiössä ja Paimiossa.. Toki kohtauspaikan rakentaminen Paimion ja Salon välille välttävästi voisi auttaa mutta..

Innostunko minä Tallinnan tunnelista en.. Ehkä ne suomalaisten matkakohteet on lännempänä Euroopassa ja vaatisi jostain Varsovasta vielä toisen junamatkan eteenpäin. Ja tavarakuljetukseen on suunnitteilla junalautta Suomen ja Viron välille. Mutten usko että se tavaramäärä iso olisi sillä laivallakaan..

Ja jos vientiä raiteilla haluttaisiin kehittää niin kyllä se tarkoittaisi sitä, että sitä kilpailua pitäisi mahdollistaa enemmän raiteilla eikä olisi vain VR miltä kysyä tarjousta. Kustannuksia tulee sekä VR:lle että kilpailijoille jatkossa siitäkin, että kalliit uudet kulunvalvontalaitteet pitää asentaa. Ja toki kaikki isot ratahankkeet lähtevät nykyisin vain henkilöliikenteestä eikä kukaan pohdi miten se rahti kulkee raiteilla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös