Petopodi – köyhän miehen THF

  • 121 444
  • 580

1971

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Vuodesta 2019 on tätä leukailua kuultu ja loppua ei näy. Taso on heilahdellut kuin lehmän häntä, mutta kyllähän nyt on jo korkea aika tehdä Petopodille ihan oma ketju Jatkoajan keskustelupalstalle.

Hommahan alkoi Antti Meriläisen ja Harri Niskalan toimesta toukokuussa 2019. Nuorista miehistä sanottiin markkinointikielellä, että he pureutuvat pohjoisen pedon eli Oulun Kärppien otteisiin alta, päältä ja molemmilta laidoilta. Pilottijakson nimi oli "Ikiroudasta Pohjolan maan" ja se kesti kokonaisen tunnin + vajaat kolme minuuttia päälle. Niskala jätti jossain vaiheessa Petopodin ja siirtyi tekemään omia podcastejaan (kahavipöydässä taisi olla yhden nimi?), mutta Meriläinen jatkoi pyyteetöntä fanipoi... (vitsi) työtään maailman parhaan Kärppä-aiheisen podcastin parissa. Niskala ja Meriläinen taisivat tehdä noin kuutisenkymmentä jaksoa enemmän tai vähemmän yhdessä? Hauskoja jaksoja ja paljon sisäpiirivitsejä.

Petopodin tekeminen jatkui yhtenä isona sisäpiirivitsinä varsinkin, kun Lasse Kukkosella alkoi olla peliuran lopettamisen jälkeen aivan liikaa vapaa-aikaa ja hän liittyi kontakteineen mukaan Petopodin tekijäkaartiin. Podcastin alustakin vaihtui jossain vaiheessa RadioPlaylle ja hommasta alkoi tulla tässä vaiheessa ei nyt ammattimaisempaa, mutta ainakin taustatöihin alettiin panostaa hieman enemmän. Lapsuksia sattui (mm. että allekirjoittaneen kirjoittama, tämänkin ketjun otsikkona toimiva "köyhän miehen THF" yritettiin laittaa jonkun toisen kirjoittajan krediitteihin), mutta pikkuhiljaa Petopodin kuulijakunta alkoi kasvaa ja vakiintua. Kapteeni-Kukkosen asiantuntemus kuului/kuuluu myös Petopodin lähetyksissä. Lasse toi ihan uutta näkökulmaa Petopodiin.

Alusta on nykyään Spotify ja Kukko-Lassen osuus on jäänyt pienemmäksi mm. kehitysjohtajan sekä oman firman pyörittämisen myötä, mutta eihän Lasse nyt kokonaan raaski Petopodia jättää? Lauantaina nousee Kärppäikonin paita kattoon Raksilassa, mutta Petopodissa ei ole vielä paidanjäädytysseremonioiden aika?

Viime vuonna Meriläinen kävi välillä Joonas Hepolan kaverina vetämässä Radio Cityn Kiekkoradiota otteluiltoina ja vastapalveluksena Joonas Hepola vieraili välillä Petopodissa. Legenda kertoo, että Kärppien ottelulähetykset loppuivat Radio Cityllä, koska salaperäinen vieras nimeltään Juri, oli käynyt sabotoimassa lähetystä kutsumalla Stenkan, Hepolan ja Meriläisen pahamaineiseen Pub Aihioon, josta veljet palasivat takaisin lähetykseen 95-50-kunnossa. En tiedä, että pitääkö täysin paikkaansa?

Nyt Petopodin lähetyksiä isännöivät useimmiten Antti Meriläinen ja Joonas Hepola. Itse pidän Hepolan panoksesta Petopodissa. Joonas tuo mukanaan omanlaisensa näkökulman ja lähestymistapansa kiekkoon.

En ole kaikkia jaksoja Petopodista kuunnellut, mutta pidän erityisesti pelaajahaastatteluista ja niistä jaksoista, joissa keskustellaan alan eri vaikuttajien, kuten esim. Ika Lehkosen, Tommi Virkkusen, Harri Ahon, Sebastian Waheebin, Tuomas Nyholmin kanssa. Tulee vähän laajennettua omaakin näkökulmaa jääkiekkoon.

ps. Tämän ketjun myötä saattaa jollakin olla kopukka kankeana?
ps2. Olihan sulla Antti mun tilinumero vielä tallella?
ps3. Teksti sisältää melko varmasti jotain faktavirheitä, mutta korjaillaan niitä myöhemmin.
 

Ujcik#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Pittsburgh
Loistava ja tärkeä ohjelma minulle.
Maanantaisin tulee kuunneltua ja odotettua uutta jaksoa.
Ohjelma avaa hyvin pelaajat ja vaikuttajat kulissien takaa ja se kiehtoo ainakin minua.

Iso kiitos ohjelmasta!

Petopodi voisi haastatella jatkoajan nimimerkkejä. Olisi hienoa kuulla esimerkiksi @McTorso:n osuus :)
 

Huml71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Itse olen tykännyt eniten pelaajien vierasjaksoista, missä ollaan käyty läpi pelaajien uria ihan lapsuudesta nykyhetkeen. Pirnes, Haataja, Aaltonen jne.

Joka jaksoa ei tule kuunneltua, mutta aina silloin tällöin. Nuo vierasjaksot olen tainnut kuunnella kaikki.
 

NakkiFakiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Charlestown Chiefs
Pelkkää posia Petopodille, melkeinpä parasta mahdollista taustakuunneltavaa esimerkiksi lenkkipolulle ja nostan hattua pyyteettömästä, jo vuosia jatkuneesta homman pyörittämisestä vaikka kyseessä ei ole varmastikaan mikään varsinainen kultakaivos tekijöilleen. Intohimolla mennään mutta ei suinkaan liian vakavissaan, eli juuri oikealla asenteella. Meriläinen on hauska ja verbaalisesti lahjakas kaveri, ja kemia Hepolan kanssa on lähes korviinpistävää, eli toivottavasti tällä kombolla mennään jatkossakin. Hyvää kamaa.
 

Varjohukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Edmonton Oilers
Täältä suunnalta myös pelkkää puhdasta posia Petopodin suuntaan. Studiokaksikko Meriläisen ja Hepolan verbaalinen ulosanti on miellyttävää ja helppoa kuunneltavaa.

NakkiFakiiri tuossa hyvin ylempänä totesikin - Toteutuksessa huokuu intohimo sekä ammattimaisuus, mutta samaan aikaan myös sellainen "pilke silmäkulmassa"-asenne.

Iso kiitos ohjelmasta! Herrasmiehet tekevät hienoa työtä.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Kaukalonlaitatoimittajan raportit ovat erittäin piristäviä pätkiä ja vieraista saadaan leppoisalla otteella yleensä enemmän irti kuin normi haastatteluissa. Lisäksi on erittäin hienoa, että ohjelma on hyvin ajankohtainen.
 

juhana

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1975-2013, 2023-, Roihuttaret, K-Vantaa
Itsekin olen nyt löytänyt Petopodin ja kyllä tätä pitää arvostaa ja on tosi mielenkiintoisia jaksoja myös meille, jotka emme ole Kärppä-faneja. Ihan kaikkia jaksoja en ole kuunnellut (ainakaan vielä...) ja joistain vain osan, mutta yhtään selkeää pettymystä ei ole ollut. Taso toki vaihtelee mutta se on ymmärettävää - ja mikä tärkeintä, vieraalle annetaan tilaa eikä juontaja ole päätähti, toisin kuin vaikka toinen Antti M...Eikä minun mielestäni jaksot ole aina pelkkää Kärppien ylistämistä, kyllä siellä myös asiallisen kriittisiä näkökulmia on myös kuulunut.

Ja itse kun en Kärppä-faneja siis ole, niin itselleni ei niinkään tärkeitä ole joukkueen kuulumisista kertovat jaksot - mutta totta kai nämä ovat faneille tärkeitä ja sikäli niiden merkitys on tärkeä. Itse kuitenkin olen nauttinut eniten "vanhojen" tekijöiden ohjelmista, varsinkin Veikko Torkkeli ja Pökö-Pekan ohjelmat avasivat todella mielenkiintoista ja uutta tietoa oululaisen kiekkoilun historiasta ainakin minulle.

Silti nostan yhden jakson ylitse muiden - jos pitäisi valita kaikkien aikojen paras yksittäinen podcast jakso Suomi-kiekosta, minun valinta olisi Seppo Arposen haastattelu. Sen olen kuunnellut monta kertaa mutta aina se säväyttää kaikkine käänteineen. Olihan Kärpät Jokerien rakas vihollinen silloin 2000-luvulla ja liian usein olitte meitä parempia...Mutta tämäkin haastattelu paljasti, ettei Arposen aikanakaan aina niin helppoa ollut. Ja erityisen upeaa oli huomata, että huolimatta Sepon ja hänen puolisonsa sairauksista, asenne oli levollinen ja muisti toimii sekä ajatus leikkaa kuin se kuuluisa partaveitsi.

Vaan yhtä jaksoa odotan innolla jota ei ole tehty vielä - vai enkö vaan löytänyt sitä? Missä on Juha Junno? Siinä olisi mielenkiintoista stooria tulossa...Tosin sitä voisi kyllä olla mahdotonta mahduttaa yhteen jaksoon Juhan puhujan taidot tuntien...Eikä Junnon ollessa Oulun Baarin studiossa tarvittaisi välttämättä edes toimittajaa kyselemään...
 

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2
Vaan yhtä jaksoa odotan innolla jota ei ole tehty vielä - vai enkö vaan löytänyt sitä? Missä on Juha Junno? Siinä olisi mielenkiintoista stooria tulossa...Tosin sitä voisi kyllä olla mahdotonta mahduttaa yhteen jaksoon Juhan puhujan taidot tuntien...Eikä Junnon ollessa Oulun Baarin studiossa tarvittaisi välttämättä edes toimittajaa kyselemään...

Junnon haastattelu oli jo muistaakseni kaikkien aikojen toisessa Petopodin jaksossa, ja tuolta Spotifysta tai Suplasta sitä ei näköjään löydy mutta Google löytää. Samoin jos pidit Pökö Karjalan ja Toro Torkkelin jaksoista niin yhtälailla Juha Tuohimaan jaksoa suosittelen jos et ole kuunnellut. Se näyttää löytyvän Spotifysta. Tuohi on kyllä mainio tarinamies.

Tällaisena viikottaisena makasiinina Petopodi on tänä syksynä ollut parempi kuin ennen. Hepola on tuonut mukaan sopivasti vähän ammattimaisempaa otetta, ja nuo jokaviikkoiset kaukalonlaita-kuulumiset ovat erittäin hyvä lisä ja pitävät ohjelman hyvin itse asiassa. Täältä iso peukku Meriläiselle ja Hepolalle.
 

juhana

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1975-2013, 2023-, Roihuttaret, K-Vantaa
Junnon haastattelu oli jo muistaakseni kaikkien aikojen toisessa Petopodin jaksossa, ja tuolta Spotifysta tai Suplasta sitä ei näköjään löydy mutta Google löytää. Samoin jos pidit Pökö Karjalan ja Toro Torkkelin jaksoista niin yhtälailla Juha Tuohimaan jaksoa suosittelen jos et ole kuunnellut. Se näyttää löytyvän Spotifysta. Tuohi on kyllä mainio tarinamies.
Kiitokset tiedosta! Spotifysta tosiaan olen jaksot löytänyt ja siellä ei siis ilmeisesti kaikkia ole. Tämä Junnon haastattelu täytyy kyllä ehdottomasti laittaa kuunteluun tuota kautta. Vähän ihmeellistä olisi ollutkin jos Junnosta ei olisi podcastia tehty kun puhutaan nykyisestä Oulun Kärpistä.

Tuohimaan jakson kyllä kuuntelin juurikin sieltä Spotifysta. Tosiaan melkoinen sanaseppo on kyseessä, rennon letkeä äijä voisi sanoa. Samanlainen mielikuva jäi myös pelaajana, kun muistaa viimeiset vuoden KalPassa. Jotenkin tuntuu Tuohilla olisi ollut varaa vieläkin enemmän urallaan, mutta pääasia on että vaikutti kaikin puolin tyytyväiseltä uraansa ja elämäänsä tuossa haastattelussa.
 

Dynastia

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
On kyllä ollut mielenkiintoisia pelaaja haastatteluja tässä podissa. Mukava kuunnella vanhojen kärppäpelaajien tarinointia uristaan. Jos Petopodin väki lukee tämän, niin kyselkääpä Joni Pitkästä ja Janne Niinimaata vieraaksi. Nämä kärppätaustaiset pelaajasuuruudet ovat jääneet vielä haastattelematta. Olisi mielenkiintoista kuulla näiden kavereiden mietteitä ja muisteloita.
 

Stevie Why

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Red Wings, Rams, Blue Jays
Itekin Petopodin löysin tuossa tän vuoden alkukeväästä ja koukkuunhan siihen jäi. Maanantaitraditio on pistää uusi jakso kuunteluun joko jossain kohtaa työpäivää tai työpäivän jälkeisessä sportissa. Ehkä se silmiinpistävin kiva puoli tässä podissa on se että loppuviimeksi ite Kärpistä puhutaan aika vähän :D loppuviimeksi aika harva jakso on suoranaista Kärppä-fanitusta tai Kärppä-keskisyyttä - esim just tää tuorein jakso vaikkapa kun Kukkonen ja Nyholm puhuu johtamisesta. En ihmettele yhtään että podia kuunnellaan myös Pohjois-Pohjanmaan eteläpuolella.

On kyl pakko nostaa omaksi tähänastiseksi lempijaksoksi Juha Silvander-jakso keväältä. Se oli iha käsittämättömän hyvä, kuset housussa hekottelin niille Hokki-stooreille mitä Silvander kertoi.
 

Kevlar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kansas City Chiefs
Hyviä pätkiä kyllä on Petopodissa. Vieraina pyörinyt kaikkea pelaajista Nyholmiin, niin olisi hauska saada sinne esimerkiksi Kova vieraaksi. Parhaaksi tuomariksi valittu ja nykyään ammattituomari, voisi olla hauskoja näkökulmia. Tai edes joku muu tuomariosastolta, ilmeisesti muutama linjatuomari myös Oulusta on?
 

karfan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun kärpät
On kyl pakko nostaa omaksi tähänastiseksi lempijaksoksi Juha Silvander-jakso keväältä. Se oli iha käsittämättömän hyvä, kuset housussa hekottelin niille Hokki-stooreille mitä Silvander kertoi.
Sama. Just tänään kuuntelin uudemman kerran töiden ohessa ja repeilin jutuille. Eritoten tuo Hokki-aika on mahtavaa kuultavaa!
 

Yeap

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kaikki jaksot on kuunneltu aikojen alusta kahteen kertaan. Loput kolme kertaa. Milloin tulee kaikki kaudet C-kasetille? Mielellään ostaisin koko sarjan Laanilan Kesoilin ale-laarista.
 
Viimeksi muokattu:

Frank McKee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, T. Arima
Kaikki jaksot on kuunneltu aikojen alusta kahteen kertaan. Loput kolme kertaa. Milloin tulee kaikki kaudet C-kasetille? Mielellään ostaisin koko sarjan Laanilan Kesoilin ale-laarista.
Mullois myyrä Harman/Kardonin dekki. on hyvä. Ja jää itellekki vielä yks että saa noita c-kassuja kelata.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät + NHL:n suomalaiset
Kaikki jaksot kuunneltu ja kuuntelen edelleen. Todella kiva, että podcast on saanut yhteistyökumppaneita, mutta ei kiitos enää yhtään lisää kaupallisuutta. Blomman Maqutesti oli vaivaannuttavaa kuunneltavaa.
 
Viimeksi muokattu:

Ujcik#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Pittsburgh
Petopodi voisi kysellä Brett Lieversin kuulumisia. On kuitenkin yksi tärkeimmistä ulkomaalaisista koko seuran historiassa. Teki aivan uskomattomia maaleja. Teki todellisia työmiehen maaleja, teki coast to coast maaleja, ratko pelejä jatkoajalla kun osasi laukoa luistelusta. Melkoinen mysteeri ettei koskaan pelannut NHL:ssä. Ei mitään ominaisuutta joka olisi ollut huono tai riittämätön sinne. Rikkaan miehen Michal Bros joka oli hieman samanlainen pelaajana.

Brett oli se vahvistus jonka viereen heitti pelaajan jolla puristi, kohta ei puristanut. Kysykää vaikka Petr Tonilta.

Jos tämä mies saataisiin haastatteluun, olisi hyvä kysyä, että oliko Bretillä sopimus jo Pelicans sarjan viimeisissä peleissä :) kävi yhdessä pelissä Oulussa näyttämässä mikä on miehiään ( täysin ylivertainen yksittäinen pelaaja) sen jälkeen hiihteli kauniistikin sanoen hieman säästellen.

Teki hurjasti töitä Kärppien uuden tulemisen eteen ja voitettuaan mestaruuden lopetti 32 vuotiaana.
 

Stevie Why

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Red Wings, Rams, Blue Jays
Hei Hepola ja Ahmis, kun tätä palstaa kummiskin luette: Joonas ja kaukalonlaitatoimittaja Jontte veti erinomaisesti jakson soolona! Kyllä tykkäsin.

Tiivola kyl valloittaa meikän sydäntä viikko viikolta enemmän. Paitsi että on kentällä fiksu pelimies ja läpeensä ammattilainen, nii vaikuttaa myös aika lungilta ja smartilta ukolta ilman kypärääkin. Toivottavasti viihtyis Oulussa pidempäänkin.
 

Jan Snopek

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Tsekin maajoukkue
Itsellä olisi toiveena kuulla lisää maailmalla pelaavien/pelanneiden pelaajien haastatteluita. Esimerkkinä Aku Kestilä, joka on kärppäuransa jälkeen valloittanut sekä Mestiksen että Ranskan pääsarjan ja nyt tahkoaa Unkarin ja Romanian yhteistä Erste Ligaa. Voisi olla mielenkiintoisia tarinoita.
 

Snopek

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Arttu Hyry
Tämän viikon jaksossa paneuduttiin tuohon Kärppien passiivisuuteen. En voi muuta sanoa kuin, että tuli niinkuin olisi omalla suulla sanonut nuo asiat. Loistava asia, että nämä sanotaan myös tällaisissa "Kärppä myönteisissä" podcasteissakin. Luulisi menevän myös viimeistään Latenkin korviin, vaikka veikkaankin, että Late tämän asian jo tiedostaakin (toivottavasti).
 

Rämemajava

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Leijonat
Luulisi menevän myös viimeistään Latenkin korviin, vaikka veikkaankin, että Late tämän asian jo tiedostaakin (toivottavasti).
Itse olisin kovin huolissani jos päävalmentaja muuttaisi joukkueen peliä kesken kauden podcastaajien ja fanien toivomusten ja painostuksen perusteella.

Ei sillä, etten itse haluaisi Kärppien pelaavan kaikin puolin paremmin.
 

Snopek

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Arttu Hyry
Itse olisin kovin huolissani jos päävalmentaja muuttaisi joukkueen peliä kesken kauden podcastaajien ja fanien toivomusten ja painostuksen perusteella.

Ei sillä, etten itse haluaisi Kärppien pelaavan kaikin puolin paremmin.
Tämähän olikin juuri se pointti kirjoituksessani, hienosti poimittu. Kyllä minun mielestäni hyvän valmentajan ominaisuuksiin kuuluu itsereflektio toiminnastaan. Tällä hetkellä Kärppien pelityyli ei tue yksilön onnistumista. Kaikki muut sen tuntuu näkevän, mutta ei meidän valmennus. Pointtina kirjoituksessani oli enemmänki se, että toivottavasti kun tätä asiaa "rummutetaan" nyt koko ajan, niin myös valmennus herää miettimään, että pelaammeko nyt oikealla tavalla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös