Ei mitään pienintäkään järkeä rajoittaa paikanvaihtoja, jos ei ensin rajoiteta esim. lukkarin heittelyä tai poisteta käyttöheittoa kokoaan.
Mieti nyt, jos vaihtotilanteen takalukijasta tulee esim. kakkosvahti takatilanteeseen.
Mitäs, jos joku joukkue pelaakin siten ettei ole mitään kakkos- tai kolmosvahtia ja millä perusteella määritellään kuka on kakkos- tai kolmosvahti? Tietyissä ulkopelikuviossa tuollaista pelaajaa ei ole määriteltävissä ollenkaan.
Jos kokoonpanoon pitää merkitä joku vaikka kakkosvahdiksi, niin pitääkö kakkosvahdin olla syötön noustessa kakkospesässä missä ei olisi yhtään mitään järkeä? Jossain kuviossa kakkospesää lähin pelaaja on syötön noustessa lähes 10 metrin päässä kakkospesästä. Kuka silloin on kakkosvahti?
Ei minulla mitään lukkarin heittelyn rajoittamistakaan vastaan ole.
Kakkos- ja kolmosvahti ovat ehkä tässä hieman huonoja termejä. Täsmällisempi, joskin pidempi, ilmaus olisi pelaaja, joka aina syötön noustessa on sijoittunut kentän pituussuuntaiseen halkaisijaan nähden kakkos-/kolmospesän puoleiselle kenttäpuoliskolle. Eli siis kuvitteellinen takarajalle ulottuva "lyöjän tangentin" jatke olisi raja, jonka omalla puolella tämän nk. kakkos-/kolmosvahdin (ajatukseni oli, että nämä pelaajat voisi merkitä kokoonpanoon vahdeiksi) olisi ainakin syötön nousemiseen saakka pysyttävä.
Ja tarkemmin ajatellen tuon määritelmän mukaisestihan näitä omalle kenttäpuoliskolle lukittuja pelaajia pitäisi olla kaksi per puoli, koska kyllähän kopparit, jos eivät puolta vaihda, täyttävät kyseisen ehdon.
Vaihtotilanteen takalukija voisi siis pelata, missä vain. Kakkospuolelle lukitun nk. kakkosvahdin pitäisi pelata takatilanteessa siepparina, kakkosvahtina tai kakkospolttajana (tai kakkoskopparina, jos varsinainen kakkoskoppari siirtyisikin linjaan kakkospuolelle).
Takalukijasta puheen ollen tällaisen säännön ehkä hieman ikäväkin sivuvaikutus olisi, että se ainakin osittain estäisi pelitavan, jossa esim. ykköstilanteesta kakkostilanteeseen siirtyessä takalukija ja kakkosvahti vaihtavat paikkaa, mikä nyt ei varsinaisesti peliä hidasta.