Perustetaan popup-ravintola

  • 4 425
  • 20

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Tuli taanoisista popup-ravintolapäivistä sellainen kehitelmä mieleeni, jotta olisiko Jatkoajan harrastekokeilla halua lähteä väsäämään omaa popuppia ensi vuodelle? Jengissä voisi olla mukana 1-2 harrastekokkia, 1-2 tarjoilijaa ja yksi myyntiä edistävää työtä (facebook jne.) tekevä persoona.

Meikäläisen ns lähikaupunkeja ovat Turku, Rauma, Pori ja Tampere. Kaikkiin paikkoihin matkaa noin 50-100 kilsaa.

Ehdotus on suhteellisen laaja-alainen mutta saataisiinko tästä hieman jutun juurta aikaiseksi? Mua on tämä asia aina kiinnostanut ja nyt voitaisiin Jatkoajan kautta juttu laittaa vireille. Sen verran paljon täällä varmasti on halukkaita, että ravintoloita saataisiin pystyyn monia. Kyse on ainoastaan siitä, miten kaikki tämä toteutetaan.

Hienoa olisi laittaa yhdeksi päiväksi pystyyn maanlaajuinen popup-ketjuravintola (lajinsa eka?) tyyliin Jatkoaika Sport Cafe monelle eri paikkakunnalle mutta lienee liian vaativaa jne.

Tämä oli hetkittäinen ideatulva meikäläiseltä. Puoltakaa tai kumotkaa. Miltä kuulostaa? Jos tämä ei kiinnostusta saa aikaiseksi niin te harvat...laittakaa yyveetä koska meikäläinen aikoo tuon ensi vuonna kuitenkin toteuttaa. Mulla on tarvittaessa saatavilla esim. kaikilla herkuilla varustetut "kebab-kärryt".
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Ideana sikäli hyvä, että Turussa ajoittain olemassa olevana voisin tulla antimet testaamaan. Mun kokkitaidoilla ei kuitenkaan ole lieden taakse mitään asiaa.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Eikö tänne nyt saakeli uskaltaudu jengiä oikeesti?
 
Voisin olla kiinnostunut osallistumaan talkoisiin omassa kaupungissani jos keksitään oikeasti hieno konsepti eikä tarvitse yksin tai kaksin vääntää.

Mikä tyyli sopisi Jatkoajan popup Sporttibaariin? Saiko sitä alkoholia nyt myydä vaiko ei? Eikö jossain ollut ainakin juttua että lakimuutosta harkitaan jotta ravintolapäivänä anniskelu onnistuisi? Ensinnä penkkiurheilusta tulee mieleen tietysti pohjoisamerikkalaiset mätöt; pulled porkit, savuaromi, bbq, ja coleslawit. Liian tavanomaista ja tylsää?
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Ravintolapäiviähän ei ole vain kerran vuodessa, vaan noin kolmen kuukauden välein. Seuraava ravintolapäivä on 18.8.2013, jolloin on vielä todennäköisesti varsin kauniit ja kesäiset ilmat. Eli Vanha Len's Giant-sized Sausage -ravintolaa ei tarvitse suotta odottaa ensi vuoteen, vaan sen saisi tarvittaessa tulille jo kolmen kuukauden päästä.

Ravintolapäivän sivuilla on kätevää infoa pop up -ravintolan perustamisesta, tuonne pop up -ravintolan tiedot on myös syytä ilmoittaa. Ainakin minä katson mahdollisia paikkoja pelkästään tuota kautta.

Jos pari ruokiin liittyvää ehdotusta saa tehdä, niin tänä vuonna minua alkoi ainakin tympimään se, että Turussa 90% ravintolapäivän tarjonnasta oli jotain kummallista vegaani/raakaravinto/Afrikka-etno-outoutta. Perinteisille lihansyöjille ei kauheasti ollut tarjontaa. Myöskään mitään kuppikakkuja ei jaksa loputtomiin syödä. Eli siis lihaa, lihaa ja lihaa. Miksei myös kanaa ja kalaa. Ei sikäli, että Vanhalta Leniltä mitään kikhernettä, jamssia ja alfalfa-ituja odottaisinkaan, ihan toisenlaista tavaraa taitaa miehen grillillä valmistua.

Ruokalajiehdotuksina bratwurst ja hapankaali ei ole koskaan huono vaihtoehto. Asuinalueeni lähellä oli pari vuotta sitten tarjolla eräässä omakotitalossa flammkuchea eli "saksalaispizzaa", sääli, ettei tämä porukka ole tehnyt enää comebackia. Myöskään currywurst ei maistu koskaan huonolle.

Meni aika saksalaiseksi. Tietysti suomalaisittain ihan perinteinen lihapaisti/karjalanpaistiannos lisukkeiden kanssa on aina hyvää, ja jos jossain olisi tarjolla klassinen nakit ja muusi -setti, niin alas sekin menisi. Salaattioptioksi esimerkiksi grillattuja/paahdettuja kanafilekuutioita ja fetajuuston paloja sisältävä perussalaatti tai coleslaw. Jälkiruoaksi räiskäleitä tai pannaria, se on konstailematonta mutta herkullista.

Ei kyllä minun kokkaustaidoillani hirveästi laiteta ruokaa ainakaan isoja määriä ja nopeasti. Jollain pannulla voi tietysti kypsennellä bratwurstia ja hapankaalia. Mutta aina sitä voi haaveilla paremmasta menusta kuin jostain itumöhjöstä ja nokkosteestä.
 
Ja siinähän on pakko olla myös urheilu-, mieluiten jääkiekkoaiheista oheistoimintaa. Lämärikisa tutkaan, puttailua vaneriveskan längistä jolloin saa ateriansa ilmaiseksi, tai joku vastaava voisi olla järjestettävissä. Tietysti esimerkiksi tuon jenkkimenun kanssa sopisi muodikkaan ironinen Vancouverin välierä screeniltä.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Eli lihaisaa mättöä kaivataan lisukkeilla. Ei ole vaikea toteuttaa tuota sillä saan lainaksi vaikkapa ison kaasulla toimivan paellapannun tai kebab-kärryn.

Menu olisi yksinkertainen tyyliin:

- pitakebab eri kastikkeilla
- paella lautanen perunalla, lihalla, vihanneksilla ja eri kastikkein
- vegelautanen eri vihanneksilla, soijasetillä ja eri kastikkeilla

Saisin Poppamiehen sponssaamaan varmasti tarvittaessa.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Mä olisin kiinnostunut tästä ideasta Helsingin suunnalla.

Siis jos saataisiin Jatkoaika-porukan ravintoiloita ehkä useampaankin paikkaan Suomessa.

Voisi olla ihan hauskaa.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Lammas taitaa olla aika kallista. Veikkaan, että annoksen hinta olisi aika kova. Saattaisi olla, että rahoistaan tarkat suomalaiset ei välttämättä osta. Voin toki olla väärässäkin.

Parempaahan siitä tulee lampaasta tehtynä toki.

***

Voin tulla toki maistelemaan safkoja, mutta hommaa pyörittämään minusta tuskin on.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Itseasiassa lammas ei ole kallis raaka-aine ja uskon, että saisin jonkin lammastilan mukaan popup-ravintolaan helpostikin. Lampaan lihasta varraskekbabia joko riisiin tai pitaan. Lisukkeiksi dippiä, sipulia, väkevää kastiketta, tomaattia, kurkkua ja Jalapenoa. Kyllä tällä mentäisiin jo kuuhun.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Oisko mitään mahiksia duunata ihan ehtaa lammas-kebua? Ja oikeasti tulista kastiketta yhtenä vaihtoehtona?

On toki. Helppoa kuin heinän teko. Lammas ei ole kallista ja tulista kastiketta saa yhdellä puhelinsoitolla. Voisi ottaa vaikk siipikastiketta kebabiin. Kuoret saan entisestä työpaikasta...on samaa kamaa mitä Hese käyttää pitoissa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Siis jos saataisiin Jatkoaika-porukan ravintoiloita ehkä useampaankin paikkaan Suomessa.

Voisi olla ihan hauskaa.
Varmasti olisi - asiakkaille vittuilua, besserwisser-luentoja, mukahauskuuksia ja kokkien välistä kiistelyä siitä, pitääkö uunijuurekset kypsentää 200 vai 205 asteessa. Voin tarvittaessa hoitaa nuo kaikki muut yksin, mutta kiistelyyn tarvitsen parin. Harmi, kun tqofe ei lue enää juttujani.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Jonkun kiekkoteeman tuohon voi kytkeä, sillä 18. elokuuta ovat yleensä jo harkkapelit ja harkkapeliturnauksetkin käynnissä. Tai mitä turhia, paellaa ja kebabia vain naamaan. Jos Jatkis-ravintola Turkuun asti saadaan, niin syömään kyllä ainakin yritän tulla.

Ravintolapäiviä on elokuun jälkeen myös marraskuussa ja taitaapa helmikuussa olla ravintolapäivä tismalleen silloin, kun Sotshissa pelataan olympialaisjääkiekkoa.

Marras- ja helmikuussa ravintolapäivä vaatii tuekseen sisätiloja tai sitten poikkeuksellisen karaistunutta kokkia ja yleisöä, mutta jos Jatkis-ravintolapäiväidea saisi tulta alleen, niin olisihan se vain hienoa, jos kesken talviolympialaisten olisi joku yhden päivän olympiamenu tarjolla. Talvimenu kaipaisi tietysti vähän erilaista syötävää kuin kesäisemmät kebabit ja muut. Joku hyvin hautunut pata tai talvinen höyrymakkara sinapit rinnuksilla. Tai hernekeittoa.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Itseasiassa lammas ei ole kallis raaka-aine ja uskon, että saisin jonkin lammastilan mukaan popup-ravintolaan helpostikin.
Ahaa, mistä lie sitten olen saanut moisen käsityksen. Kenties olen jotenkin perustanut sen siihen, kun Suomessa ei kebab-paikoissa ole lampaanlihaa tarjolla. Skotlannissa söin muutama vuosi sitten lampaanlihasta tehtyä kebabia ja oli kyllä paljon herkullisempaa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kuoret saan entisestä työpaikasta...on samaa kamaa mitä Hese käyttää pitoissa.

Itse en ole niin kokkaustaitoinen ihminen, että lähtisin mukaan tähän hankkeeseen, muuta kuin korkeintaan syöjän roolissa, mutta tähän kohtaan on vielä pakko heittää kommentti: olisiko niitä pita-leipiä mahdotonta paistaa itse? Se nimittäin nostaisi tuota annoksen maukkausastetta vielä pari pykälää korkeammalle.

Toinen vaihtoehto voisi olla jonkinlainen wrap-tyyppinen, itse paistettu ratkaisu, jonne nuo lampaan palat käärittäisiin. Itse olen joskus Latviassa syönyt kaukasialaisravintolassa tuohon tyyliin tarjotun shaslikin, ja oli muuten perskeleen hyvää. Nuo voisi saada kätevästi muurikka-pannulla paistettua.

Noh, suotta minä täällä huutelen... tehkää kuten parhaaksi näette.
 
Toinen vaihtoehto voisi olla jonkinlainen wrap-tyyppinen, itse paistettu ratkaisu, jonne nuo lampaan palat käärittäisiin. Itse olen joskus Latviassa syönyt kaukasialaisravintolassa tuohon tyyliin tarjotun shaslikin, ja oli muuten perskeleen hyvää. Nuo voisi saada kätevästi muurikka-pannulla paistettua.

Vielä helpommalla pääsee, kun tekee tylsän kebablastun sijaan köftevartaat, jotka kääritään vaikkapa siihen wrappiin salaatin kera. Ja on noin neljä miljoonaa kertaa parempaa kuin mikään kebab.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vielä helpommalla pääsee, kun tekee tylsän kebablastun sijaan köftevartaat, jotka kääritään vaikkapa siihen wrappiin salaatin kera. Ja on noin neljä miljoonaa kertaa parempaa kuin mikään kebab.

Toki. Ei tuo mainitsemani shaslik'kaan ollut mitään lastuja, vaan vartaassa paistettuja lihapaloja. Irkuissa söin lammaskebabin, jossa liha oli jotain lastujen ja shaslik-lihapalojen välimuotoa kooltaan ja koostumukseltaan. Ja koko komeus oli kääritty wrapin tapaiseen, asiakkaan silmien edessä paistettuun lättyyn. Siinä oli mukana salaattia ja paria soosia. Oli mahtavaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös