Pentti Linkola – viimeinen ajattelija

  • 35 464
  • 268

Fordél

Jäsen
Linkola olisi todennäköisesti hyväksynyt Hitlerin toimet. Aika mielenkiintoinen on looginen kuperkeikka, että emme hyväksy Hitlerin toimia, mutta hyväksymme Linkolan ajatusmallin joka hyväksyy Hitlerin toimet.

En tiedä, että olisiko Linkola hyväksynyt Hitlerin toimet, kun tarkastellaan niitä kokonaisuudessaan. Toinen maailmansota sai aikaan valtavia tuhoja luonnolle, infralle ja kulttuurille, jonka Linkola taisi nähdä ainoana arvostettavana ihmisen aikaansaannoksena. Sitä osaa toki varmastikin kannatti, että ihmisten määrä väheni. Mutta vaikea sanoa, miten suhtautui kokonaisuutena tähän asiaan.

Mutta itse en siis näe tässä mitään erityistä epäloogisuutta, kun tarkoitus on eri eikä tarkoitus pyhitä kaikkia keinoja.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
En tiedä, että olisiko Linkola hyväksynyt Hitlerin toimet, kun tarkastellaan niitä kokonaisuudessaan. Toinen maailmansota sai aikaan valtavia tuhoja luonnolle, infralle ja kulttuurille, jonka Linkola taisi nähdä ainoana arvostettavana ihmisen aikaansaannoksena. Sitä osaa toki varmastikin kannatti, että ihmisten määrä väheni. Mutta vaikea sanoa, miten suhtautui kokonaisuutena tähän asiaan.

Mutta itse en siis näe tässä mitään erityistä epäloogisuutta, kun tarkoitus on eri eikä tarkoitus pyhitä kaikkia keinoja.
No ainakin juutalaisten kaasuttamisosa olisi ollut tarpeeksi ekologinen ratkaisu Linkolalle jos sitten brittien pommittamisen päästöt olisivat turhan korkeat olleetkin. Minusta tarkoitus ei pyhitä keinoja mutta Linkola oli nähdäkseni siinä asiassa toista koulukuntaa ja sitä koulukuntaa minä en puolestani hyväksy.
 

verco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens
Linkola olisi todennäköisesti hyväksynyt Hitlerin toimet. Aika mielenkiintoinen on looginen kuperkeikka, että emme hyväksy Hitlerin toimia, mutta hyväksymme Linkolan ajatusmallin joka hyväksyy Hitlerin toimet.
Onko muuten Linkola ottanut tuohon suoraan kantaa, vai onko vain mutuilua? Olen sitä kantaa vähän yrittänyt etsiäkin, mutta ainakaan minun silmiini ei ole osunut, että Linkola olisi tuollaisia keinoja ihannoinut.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Onko muuten Linkola ottanut tuohon suoraan kantaa, vai onko vain mutuilua? Olen sitä kantaa vähän yrittänyt etsiäkin, mutta ainakaan minun silmiini ei ole osunut, että Linkola olisi tuollaisia keinoja ihannoinut.
En ole kuullut että olisi ottanut eli ihan vaan johdettu näistä muista kannanotoista.
 

verco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens
En ole kuullut että olisi ottanut eli ihan vaan johdettu näistä muista kannanotoista.
No sitten on kyllä aika vahva steitmentti tämä: "Aika mielenkiintoinen on looginen kuperkeikka, että emme hyväksy Hitlerin toimia, mutta hyväksymme Linkolan ajatusmallin joka hyväksyy Hitlerin toimet."

Aika paljon halutaan Linkolaa yleensä ymmärtää myös tahallaan väärin, ettei tarvitse miettiä sitä itse asiaa. Itse olen Linkolan ajatuksista poiminut sen, että elämme nykyään hyvin erillään luonnosta ja yli luonnon varojen. Tätä menoa jostain pitää löytää tehokkaampia ja parempia tapoja hyödyntää niitä varoja, tai muuten käy se toinen. Linkola oli jo menettänyt uskonsa ensimmäiseen ja kieltämättä välillä ainakin loppuaikoina puheet oli aika pirujen maalailua seinille. Näitä asioita varmasti aika moni pohtii myös juuri nyt, kun kaupungeista on mökeille niin kova hinku.

Hitleristä en puhuisi tässä yhteydessä, jos siihen ei löydy suoraa viitettä.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Itse olen Linkolan ajatuksista poiminut sen, että elämme nykyään hyvin erillään luonnosta ja yli luonnon varojen.
Tuon ymmärtääkseen en ole tarvinnut Linkolaa, vaan aivan tavallinen ajankohtaisten asioiden seuraaminen ja normaali järki ovat riittäneet asian käsittämiseen.

Esimerkiksi tämä uutinen toistuu vuosittain:


Linkolan ihmisviha ja ihmisten hautojen päällä tanssahtelu olivat vastenmielistä puhetta. "Harmi kun ei kuollut enempää onnettomuudessa/terrori-iskussa X". Kun hän sen teki, niin se on näemmä syvää filosofista pohdintaa, kun me monet muut emme arvosta moista, vaan pidämme tuollaista puhetta vastenmielisenä, niin olemmekin sitten mauttomia.
 

Fordél

Jäsen
Linkolan ihmisviha ja ihmisten hautojen päällä tanssahtelu olivat vastenmielistä puhetta. "Harmi kun ei kuollut enempää onnettomuudessa/terrori-iskussa X". Kun hän sen teki, niin se on näemmä syvää filosofista pohdintaa, kun me monet muut emme arvosta moista, vaan pidämme tuollaista puhetta vastenmielisenä, niin olemmekin sitten mauttomia.

Että voi mennä yhdessä kappaleessa sitten niin moni asia vituralleen.

Ei, se ei ole syvää filosofista pohdintaa eikä näin ole väitetykkään.

Linkolan kuoltua täälläkin esiintynyt ns. haudan päällä tanssahtelu oli mautonta, mutta samalla tavalla on ollut Linkolan tanssahtelut.

Ja sitten se perusjuttu, joka pitää näköjään jokaiselle kumota erikseen: Linkola ei ollut ihmisvihaaja.

Noi kun korjataan niin tosta sun kirjoituksesta jää jäljelle vain "Linkolan ihmisten hautojen päällä tanssahtelu olivat vastenmielistä puhetta", minkä me kaikki voimme allekirjoittaa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ja sitten se perusjuttu, joka pitää näköjään jokaiselle kumota erikseen: Linkola ei ollut ihmisvihaaja.
"Ihmisviha eli misantropia on yleisesti inhoa, epäuskoa tai vihaa ihmislajia kohtaan. Termiä voidaan myös käyttää niistä, jotka itse pakenevat, tai eristäytyvät ihmisistä, edellä mainituista syistä."

Epäusko - check
Eristäytyminen - check

Saat sinä olla eri mieltä, mutta perusteet tuolle näkemykselle on. Se että sanot toistuvasti, että siideri on paremman makuista kuin lonkero ei tee siitä faktaa.
 

Fordél

Jäsen
"Ihmisviha eli misantropia on yleisesti inhoa, epäuskoa tai vihaa ihmislajia kohtaan. Termiä voidaan myös käyttää niistä, jotka itse pakenevat, tai eristäytyvät ihmisistä, edellä mainituista syistä."

Epäusko - check
Eristäytyminen - check

Saat sinä olla eri mieltä, mutta perusteet tuolle näkemykselle on. Se että sanot toistuvasti, että siideri on paremman makuista kuin lonkero ei tee siitä faktaa.

Kyllä, noin tarkasteltuna hänessä varmasti täytyy ainakin osa ihmisvihan -määritelmästä. Tosin syyt miksi Linkola eristäytyi eivät välttämättä ole määtelmässä esiintyviä syistä.

Viittaan kuitenkin tässä kohdin Linkolan itseensä, jonka mukaan hän ei vihaa ihmislajia vaan rakastaa sitä siinä missä muitakin lajeja. Ja ihmisen pelastamiseksi yhdessä muun luonnon kanssa on käyttäytymisemme muututtava radikaalisti. Eli tältä kantilta katsottuna hän ei ollut ihmisvihaaja.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viittaan kuitenkin tässä kohdin Linkolan itseensä, jonka mukaan hän ei vihaa ihmislajia vaan rakastaa sitä siinä missä muitakin lajeja.
Onko tuo nyt sitten joku suuri rakkaudentunnustus? Useimmat humanistit nostaisivat ihmislajin ainutlaatuiseksi lajiksi luteiden, hirvikärpästen, särkien ja lokkien yläpuolle. Itserakasta ehkä mutta myös kovin inhimillistä.
 

JoMe84

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP. Philadelphia Flyers & 76ers. ManU. Pioneer DJ
Minusta se on varsin oleellinen kysymys että mihin keinoihin on itse valmis. Vaikka kuinka olisi samaa mieltä tavoitteista niin jos ei olisi valmis toimenpiteisiin joilla niihin päästään niin on vain kaksinaismoralisti. Tätä Linkola ei ollut, mutta useat hänen "kannattajansa" ovat. Eric Auvinen ei ollut.

Pekka Eric Auvinen luki tosiaan tarkkaan Pentti Linkolan ajatuksia, ennen kuin ryhtyi tähän tekoonsa Jokelan koulukeskuksessa. Alunperin luultiin että hänen "hippivanhempansa" ujuttivat tätä ajatusta Pekalle, mutta siinä kävi lopulta toisinpäin.
 

Fordél

Jäsen
Onko tuo nyt sitten joku suuri rakkaudentunnustus?

On se ihmiseltä, jota syytetään koko ajan ihmisvihaajaksi. Jos hän olisi olisi todella ihmisvihaaja, hän olisi kaiketi halunnut koko lajin väistyvän maapallolta, mutta ei halunnut, koska...

Useimmat humanistit nostaisivat ihmislajin ainutlaatuiseksi lajiksi luteiden, hirvikärpästen, särkien ja lokkien yläpuolle. Itserakasta ehkä mutta myös kovin inhimillistä.

...ihminen on arvokas laji siinä missä muutkin lajit. Valitettavasti olemme vain muulle elämälle muuttuneet hyvin tuhoisaksi lajiksi.

Ihmislaji on ainutlaatuinen tietyillä mittareilla. Joillain muilla mittareilla monet muut lajit ovat ainutlaatuisia. Melkoisen ihmiskeskeinen näkökanta siis tuo ja siitähän nämä kaikki ongelmat ovat lähteneet liikkeelle. Kuvittelemme olevamme muiden lajien yläpuolulla, kaikkivaltiaita maapallon omistajia.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
On se ihmiseltä, jota syytetään koko ajan ihmisvihaajaksi. Jos hän olisi olisi todella ihmisvihaaja, hän olisi kaiketi halunnut koko lajin väistyvän maapallolta, mutta ei halunnut
Minä vihaan hirvikärpäsiä, rottia ja lokkeja mutta en toivo niille linkolaismaisesti kulkutauteja tai terroristi-iskuja, sillä ymmärrän että niillä on oma roolinsa ekosysteemissä. Luteiden roolia en tunne tarpeeksi hyvin.

Niinpä en näe, että tuo olisi mikään pätevä litmus-testi ihmisvihalle. Myöskään Wikipedia ei tuollaista määritelmää tuntenut. En tiedä löytyisi maailmasta yhtään ihmistä, joka sen täyttäisi. Ei Hitler, Brejvik tai Auvinenkaan koko ihmiskuntaa yrittäneet hävittää, joten näillä kritereillä heitä ei sopisi ihmisvihaajiksi kutsua. Ihan paska määritelmä siis.
 

Fordél

Jäsen
Minä vihaan hirvikärpäsiä, rottia ja lokkeja mutta en toivo niille linkolaismaisesti kulkutauteja tai terroristi-iskuja, sillä ymmärrän että niillä on oma roolinsa ekosysteemissä. Luteiden roolia en tunne tarpeeksi hyvin.

Ne eivät olekaan ylittäneet omaa rooliaan ja tuhoamassa maapalloa kuten ihmislaji.
 

lihaani

Jäsen
Mies, joka siittää jälkeläisiä tähän maailmaan, on aika tekopyhä tuomitessaan muita elollisia. Elämän tarkoitus on oman elämänsä jatkuminen. Biologista itsestäänselvyyttä eivät jotkut ympäristöhemmot miksikään muuta.
 

Fordél

Jäsen
Mitä tahdot sanoa? Eli ihmislajin vihaaminen on kuin onkin perustelua?

Ei vaan ihmisen nykyiseen toimintaan pitää suhtautua hyvin kriittisesti ja käytöksen on muututtava radikaalisti. Myös väestömäärän kasvun on taituttava. Tähän toimiva keino on. mm. tyttöjen ja naisten koulutukseen panostaminen.
 
Minä vihaan hirvikärpäsiä, rottia ja lokkeja mutta en toivo niille linkolaismaisesti kulkutauteja tai terroristi-iskuja, sillä ymmärrän että niillä on oma roolinsa ekosysteemissä. Luteiden roolia en tunne tarpeeksi hyvin.

Niinpä en näe, että tuo olisi mikään pätevä litmus-testi ihmisvihalle. Myöskään Wikipedia ei tuollaista määritelmää tuntenut. En tiedä löytyisi maailmasta yhtään ihmistä, joka sen täyttäisi. Ei Hitler, Brejvik tai Auvinenkaan koko ihmiskuntaa yrittäneet hävittää, joten näillä kritereillä heitä ei sopisi ihmisvihaajiksi kutsua. Ihan paska määritelmä siis.

Toivoiko Linkola kulkutauteja tai terrori-iskuja? Ei tietääkseni. Hän tosin sellaisten tapahtuessa usein sanoi, etteivät ne tapa tarpeeksi ihmisiä (ratkaistakseen väestöongelmaa mitenkään).
 
Minä vihaan hirvikärpäsiä, rottia ja lokkeja mutta en toivo niille linkolaismaisesti kulkutauteja tai terroristi-iskuja, sillä ymmärrän että niillä on oma roolinsa ekosysteemissä. Luteiden roolia en tunne tarpeeksi hyvin.

Niinpä en näe, että tuo olisi mikään pätevä litmus-testi ihmisvihalle. Myöskään Wikipedia ei tuollaista määritelmää tuntenut. En tiedä löytyisi maailmasta yhtään ihmistä, joka sen täyttäisi. Ei Hitler, Brejvik tai Auvinenkaan koko ihmiskuntaa yrittäneet hävittää, joten näillä kritereillä heitä ei sopisi ihmisvihaajiksi kutsua. Ihan paska määritelmä siis.

Tai jos vertaat Hitleriin, Breivikiin tai Auviseen, niin Linkola ei myöskään tietääkseni vihannut mitään ihmisryhmää niin, että olisi päätynyt sellaisen murhaamiseen. Tai edes suositellut sellaista. Jos Hitleriä tai Breivikiä miettii, niin heidän tappamisensa takana oli aivan eri aatteet ja siten vertauksessa ei ole kovin paljon järkeä. Auvisen aatteista ei ole tietoa. Veikkaan niiden lähinnä olleen suuresti puutteelliset ja syyt mielenterveydessä enemmän kuin missään muussa.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Toivoiko Linkola kulkutauteja tai terrori-iskuja? Ei tietääkseni. Hän tosin sellaisten tapahtuessa usein sanoi, etteivät ne tapa tarpeeksi ihmisiä (ratkaistakseen väestöongelmaa mitenkään).

Sanoi aina olleensa hyvillään terrori-iskuista....
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
joo, ei Linkola varmasti ollut hyvillään terroristi-iskuista, jos niissä ei kuollut kukaan. Pelkkää luonnonvarojen tuhlausta silloin.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ja sitten se perusjuttu, joka pitää näköjään jokaiselle kumota erikseen: Linkola ei ollut ihmisvihaaja.
Otan nyt kantaa lähinnä tähän. Mistä tiedät, oliko Linkola ihmisvihjaaja vai ei? Itse en tiedä, kun en tuntenut Linkolaa.

Tarkoitus ei ole myöskään ollut "tanssahdella haudalla". Tuskin olisin kommentoinut mitään, ellei Linkolaa olisi alun perin nostettu jalustalle.

Minusta on järkevää, että keskustelua käydään puolin ja toisin Linkolan aatemaailmasta, ei niinkään Linkolasta ihmisenä, koska kukaan meistä tuskin tuntee häntä. Oma motivaationi keskusteluun kumpuaa siitä, että Linkolan ideoita ja aateperintöä hehkutetaan varsin pienen kritiikin saattelemana.

Pidän Linkolaa jonkinlaisena mustana pisteenä monelle vihreän liikkeen kannattajille. Tuntuu, että hänen kirjoituksistaan valitaan jatkuvasti parhaita paloja. Paljon annetaan myös anteeksi, koska "hän eli kuten opetti". Tämäkin tosin on jo käyty läpi, eikä voi sanoa, että Linkola olisi kaikilta osin noudattanut ihanteitaan.

Linkolan osalta ummistetaan silmät sille, että hän ei välttämättä ollut mikään filantrooppi alun alkaenkaan. Jos olen oikein ymmärtänyt, hänellä oli samoja ääriaatteita jo varhain, mutta ne eivät vain kiinnostaneet ketään. Ympäristöliikkeen synty kuitenkin tarjosi puitteet, joiden sisällä Linkolan autarkiautopiat olivatkin yhtäkkiä relevantteja ja osoitus syvällisestä ajattelusta. Aika oli otollinen radikaalille ympäristöfilosofialle.

Keneltä muulta länsimaalaiselta ajattelijalta menisi läpi Pohjois-Korean ihannoinnit, terrorismin symppaaminen ja joukkotuhon hekumointi? Onko ympäristöaate niin suuri arvo, että sen varjolla menee läpi mikä tahansa?

Kuten totesit edellä, yksi realistinen keino maapallon hyväksi on tyttöjen ja naisten koulutus. Eikö tämä nimenomaan sodi Linkolan ajattelua vastaan? Hänhän kannatti kaikenlaisten almujen lakkauttamista, jotta ihmisiä kuolee mahdollisimman paljon. Se taas on mahdollisimman kaukana ratkaisulähtöisestä ilmastopolitiikasta, jossa tunnustetaan kuitenkin jonkinlainen ihmisarvo.

Monesti mietin, että Linkolan suistuttaminen muistuttaa maailmahistorian tuhoisimpien aatteiden voittokulusta. Kaikenlaiset kommunistiset utopiat ja fasistiset hallinnot ovat saaneet oikeutuksensa juuri sillä, että ne ovat tarjonneet mieluisia tulevaisuuskuvia. Täysin moraalittomat sosiopaatit ja vallanhimoiset demagogit ovat olleet "hyvien aatteiden asialla", koska se on myynyt.

En väitä, että Linkola kuuluisi tähän kastiin. Eipä hän ole tainnut ikinä pyrkiäkään pääkallopaikalle. En kuitenkaan pidä mahdottomana, etteikö Linkola olisi voinut olla ääriajattelija huolimatta koko ympäristöaatteesta. Hän on aivan hyvin voinut nauttia askeesista ja toivoa ihmiskunnalle loppua ihan ilmankin ympäristökriisiä. Minusta tämä osa keskustelusta sivuutetaan turhan usein.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös