Pelottavia kokemuksia

  • 7 374
  • 12

_Kuusyks

Jäsen
Suosikkijoukkue
SKA Pietari, Afinogenov #61, (Blues & Jokerit)
-
 
Viimeksi muokattu:

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Viime vuoden joulukuun 17 päivä palatessani duunista kotiin vääntyi pelti. Oli erittäin hämmentävä ja epämiellyttävä tunne kun tajuaa, että kolmion takaa tuleva linja-auto ei tule pysähtymään ennen kuin osuu Punto parkaani.

Onneksi dösän nopeus oli pieni ja se osui matkustajan puolelle. Luojan lykky oli myös se, että oli yksin liikenteessä ja ainoa henkilövahinko oli minimaalisen pieni haava kädessäni.
 
Ei ole oikeastaan sellaisia "tämä elämä oli sitten tässä"-kokemuksia, koska aina on joku ratkaisu jne, enkä itse kovin helposti luovuta, eteenkin kun on tosi kyseessä. On kuitenkin tullut vastaan kirjaimellisesti hengenvaarallisia asioita elämässä eteen, joista ehkä pahin tapahtui ollessani n. 12 vuotias:

Olimme kaverin kanssa pulkkamäessä aamusta asti ja sitten kun kello löi ~16 päätettiin lähteä kotiin. Talvi oli suhteellisen kylmä ja pakkasta varmaankin sen -20 sinä päivänä. Pulkkailun seurauksena olimme tottakai läpimärkiä ja vieläpä hikisiä, joka ei toki vielä aurinkoisena päivänä itse pulkkamäessä tuntunut miltään. Kotimatkalla (yllätys yllätys) tulikin sitten elämän tosiasiat eteen, eli alkoi olemaan aivan perkeleen kylmä. Matkaa oli kotiin ehkä 2km ja vieläpä suoraa tietä, mutta se kuitenkin tuntui aivan loputtoman pitkältä ja kävelimmekin varmaan sen reilun tunnin. Oli tietysti jo ilta, joten pakkanenkin kiristyi + tuuli yltyi, joka talvella lisää kylmyyttä entisestään. Arvata saattaa, että hypotermiasta tuli todellisuus, joka iski meille molemmille. Kädet eivät oikein enää suostuneet liikkumaan kunnolla, silmissä alkoi sumenee ja muutenkin yleinen tajunnantaso alkoi laskea. Hyvä kun sai sanottua yhtään mitään, joka sekin oli jo siinä vaiheessa hankalaa. Kotimatkaa oli tosin jäljellä enää hyvin vähän, mutta eipä ollut vanhempia vielä siihen aikaan kotona, joten piti avata itse ovi ja lämmitellä itseään. Se ei onnistunut tunnottomien käsien takia, joten piti kutsua naapuri avuksi, joka sitten tietysti auttoi ja laski meidät sisälle. Sitten alkoi jo helpottaa ja hypättiin heti molemmat suihkuun...

Silloin tilanne oli "ihan perus juttu, ei mitään ja elämä jatkuu", mutta nyt jälkeenpäin olen alkanut tajuamaan, että siinähän oli leikki kaukana. Kaksi pientä poikaa yksin jossakin metsässä pulkkailemassa ja kotimatkalla olikin sellainen fiilis, että voisi jo luovuttaa ja nukahtaa hankeen. Silloinhan olisi kuolema tullut lähes heti, vaikka asuinpaikka olikin kaupungissa ja pääkaupunkiseudulla. Ohikulkijat saisivat lanssin paikalle, mutta olisiko se tarpeeksi ajoissa? En tiedä, mutta onneksi ei käynyt kuinkaan. Vanhemmat eivät muuten taida tietää siitä tapauksesta vieläkään, koska silloin vuosia sitten pelästyttiin reaktiota ja jätettiin tarina kertomatta :D.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Muistaakseni 11- tai 12-vuotiaana olin iltapäivästä lähtenyt hiihtämään kunnan ylläpitämälle ladulle kun jostakin risteyksestä harhauduin ladulta. En sitä itse huomannut ennen kuin huomasin olevani keskellä aivan outoja maisemia. Jatkoin hiihtämistä ja ilta alkoi pimetä kun huomasin kiertäväni kehää. Aloin olla jo tosi epätoivoinen, kylmäkin jo oli. En todellakaan tiennyt missä olin enkä minnepäin pitäisi hiihtää. Jotenkin päädyin kuitenkin tielle - syrjäiselle sellaiselle - ja lähdin kulkemaan sitä pitkin. Aikani tietä kuljettuani vastaan tuli auto jolle heiluttelin hullun lailla ja se pystähtyi ja poimi kyytiin ja vei mummolaan, josta olin matkaan lähtenyt.

Sitten kerran oli juttu joka ajatellessa saa vieläkin joskus tärisemään. About 5 vuotta sitten olin poikani kanssa pulkkamäessä ja pukkasin hänelle kunnon vauhdit kun huomasinkin että pulkka menee kovaa suoraan päin melko jykevää puuaitaa, sellaista joita puistoissa on. Ei onneksi nostanut päätään vaan laski aidan ali.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Olin talvella 1993 pahassa ojaanajossa, jossa auto sinkoutui reilua kahdeksaakymppiä katollaan puun kylkeen. Auto meni rusinaksi, minulle ei käynyt mitään. Ehdin kyllä jo tuntea että nyt sitä lähdetään. Jännittävää oli se, että kaikki oli saatanan sekavaa ehkä kolme sekuntia ja sitten auton pysähtyessä tuntui kuin aika olisi pysähtynyt. Autossa kun nousin ylös niin näin että ainoastaan kuskin paikka oli jotenkin kasassa, jos kyydissä olisi ollut joku niin vakavia vammoja, ehkä kuolema olisi tullut.

Välistä tuo muistuu mieleen ja saa olla kiitollinen ettei mitään tapahtunut. Samoilla mestoilla kuoli matsiin Tampereelle matkalla ollut Ässäfani ja vielä samana talvena. Sen lisäksi yksi lapsuudenystävä törmäsi hirveen samalla tiellä ja on loppuelämänsä (kait?) rullatuolissa. Elämä on joskus niin helvetin satunnaista.
 

ufon_kaakao

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Sebastian Aho
Muotoillaan vaikka niin, että siinä vaiheessa kun auto lähtee käsistä reilun 100km/h nopeudessa ja taustapeileistä väistellään vastaantulijoita samalla toivoen ettei takaa tuleva rekka jyrää päälle ymmärtää miksi Leevit laulaa, että vastaantulijoiden kaistalla on vittumaista luistella.

Pienempänä tuli oltua kyydissä kun kuskilta meni moottoritiellä taju palatessaan rekan ohituksen jälkeen vasemmalta kaistalta oikealle. Auto rullasi tien poikki ojanpientareelle heinikkoon lähestulkoon ainoaan paikkaan mihin se voi turvallisesti siinä tilanteessa ajautua. Ojassa huomasin, että kappas turvavyökin oli unohtunut. Olihan tuossakin kaikki taivaanmerkit kohdillaan.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Kyllä se täälläkin on sydän kurkkuun sykähtänyt oikein toden teolla autokolarissa. Olin tuolloin 15 wee. Autossa oli kolme matkustajaa joten istuin takapenkillä ja erittäin liukkaalla tiellä ajettiin toisen auton perään noin 80km/h tuntinopeudella. Turvaväliä oli, mutta tie oli niin käsittämättömän liukas juuri silloin ettei vauhti juurikaan hiljentynyt jarrutteluista huolimatta. Se parin sekunnin tunne, kun tajuat että nyt se on menoa ja kuskikin ehtii juuri ja juuri huutaa että nyt jysähtää, on melko sanoin kuvaamaton. Sen jälkeen onkin pimeää jonkin aikaa eikä tajua yhtään mitä tapahtuu/tapahtui. Jonkin ajan kuluttua sitten palautuu taas todellisuuteen ja tajuaa että nyt saattoi käydä pahasti.

No, kun tietoisuus palasi niin ensimmäinen asia mitä huomioi oli kasassa olevaa peltiä ja verta mitä tuntui valuvan pärstästä voimakkaasti. Ironista oli, että minä joka istuin takapenkillä, loukkaannuin pahiten johtuen mm. siitä, että iskin pääni/naamani etupenkin niskatukeen melkoisella voimalla. Siinä sitä sitten kärrättiin 15 vuotiasta kloppia ambulanssilla keskussairaalaan ja sairaalaan tullessa tunnelma oli kuin Teho-osastosta konsanaan, pari lääkäriä ja hoitajia pyöri ympärillä ja latinankieliset tehostesanat lentelivät. Pärstää ja ennen kaikkea suuta kursittiinkin kuosiin tikkien voimalla melko reippaalla kädellä. Yksi epämieluisimmista yksityiskohdista oli se, että alahammas oli puhkaissut reiän huulesta läpi. Etuhampaatkin heiluivat melkoisesti.

No, summa summarum, hengissä ollaan mutta oli kokonaisuudessaan pelottava kokemus. Adeknoottina voisi vielä mainita, että vastapuoli (eli hlö jonka perään ajettiin) vei asian oikeuteen (ensin tuli päätös että kummallekin osapuolelle pieni sakko) kun ei tyytynyt alkuperäiseen päätökseen. Ei olisi kannattanut, hävisi nimittäin oikeudessa lähes 100-0 emmekä me joutuneet edes maksamaan sitä aiemmin määrättyä sakkoa. En sitten tiedä, miten usein nämä kääntyvät näin päin, ettei peräänajajaa todetakaan syylliseksi.
 

Ralph

Jäsen
Oma vaarallisin tilanne taisi tulla muutama vuosi takaperin. Oli ensimmäisiä koulupäiviä ja luvassa oli ensimmäinen liikuntatunti. Tajusin, että liikuntakamat oli unohtunut kotiin, farkuilla ei saa urheilla ja hyvänä liikunnanoppilaana halusin tunnollisesti pitää tavarat mukana.

No, taisi olla vartti aikaa ja koti oli sellaisen vartin kävelymatkan päässä. Olin pyörällä ja lähdin sotkemaan kauheaa vauhtia kohti kotia. Ei ollut kypärää ja pyörä oli vanhahko. Siinä pyörätietä menin, kunnes näin kun nurkan takaa auto tuli eteen pysähtymään risteykseen. Välimatkaa vielä oli, mutta jarrut ei ihan parhaat ollut joten jarrutuksesta huolimatta ajoin auton kylkeen.

Mitään kummempaa ei tapahtunut. Kaaduin, mutta käsillä otin vastaan ja vain kädet tuli kipeiksi. Autolija tuli apuun, mutta ainoa apu mitä tarvitsin oli kyyti kotiin ja koululle takaisin, sillä pyörä meni aikalailla kasaan. Ihme, että itse pysyin kunnossa sen pyörän nähtyäni. Mutta liikuntatunnille osallistuin, ei haitannut kolari yhtään.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
On kai noita paljonkin tapahtunut elämäni aikana. Suojelusenkeli on toistaiseksi ollut mukana kuitenkin.

4-vuotiaana minulla oli umpisuolen tulehdus, ja se pääsi melkein puhkeamaan, kun vakuutin lääkäreille vain, että ei satu, kun he painelivat mahan päältä, vaikka sattuikin pahuksesti. Viime hetken leikkaus pelasti. Viime vuosisadalla tai sitä ennen siihen olisi kai elämäni sitten loppunutkin, joten jatkoajalla mennään, ja reippaasti.

Armeijassa lomilta palatessa kaverin ajaessa jouduimme mustalle jäälle, ja auto kääntyi kyljittäin luistoon keskiviivaa pitkin, oikea kylki edellä, sitten ylikorjauksen vuoksi vasen kylki edellä, sitten taas oikea, jne. Vauhtia taisi olla ripauksen yli 100 km/h. Lopulta kuski sai auton hallintaan ja pysyi tiellä ja sitten parin sekunnin kuluttua vastaan tulikin iso rekka-auto. Joten läheltä piti.

Floridassa telttailemassa ollessani menin telttaan aikaisin illalla. Myöhemmin illalla paikalle tuli joku seurue, ja yksi kaveri käveli telttani ulkopuolelle ja rupesi huutelemaan. Telttani oli ns. armeijakangasta, joten kaveri luuli (ilmeisesti kännipäissään), että sisällä on armeijakavereita. Jotakin se sitten huusi siinä englanniksi, että tulkaapa siilipäät ulos niin hän repii teiltä munat irti. Ja niin edelleen. Varmaan yli puoli tuntia se siinä huuteli, mutta onneksi ei tullut koskaan telttaan sisään, sillä minulla ei ollut mitään pakoreittiä. Olin vain hiljaa ja pelkäsin. Lopulta kaveri häipyi. Sitten toisella Floridan reissulla halvassa Motel 6:ssä Etelä-Floridassa ollessani huoneen ovelta kuului koputus. Siellä oli musta tyttö, joka katsoi minua hämmästyneenä. Hän sanoi jotain, että voidaan sopia asiat ja rupesi hieromaan rintojaan, jolloin ymmärsin mistä on kyse. Paiskasin oven kiinni ja laitoin sen lukkoon. Vähän ajan päästä paikalle saapui ilmeisesti sutenööri (edellisen huoneessa asujan bisnekset olivat tainneet jäädä vähän kesken). Oven lukkoa kopeloitiin muutamaan kertaan ulkopuolelta, mutta ei saatu auki. Olin taas hiljaa peläten sisällä. Kun uskalsin lopulta mennä ulos, huomasin, että asuntoni eteen parkkeeratun auton (ei ollut oma autoni) etuikkuna oli rikottu ja sisältä viety radio.

Pasadenassa Kaliforniassa sitten taas olin menossa toimistoon yhtenä päivänä autollani ja olin ylittämässä risteystä vihreällä valolla kun yhtäkkiä auton takana tömähti. Seuraavaksi kaikki meni valkoiseksi ja ajattelin, että tätä kuolema sitten on, kaikki menee valkoiseksi. Sitten huomasin pysähtyväni auton kanssa 360 asteen vaakapyörähdyksen jälkeen kadun talon kulmaan. Autoni oikeaan takakulmaan oli osunut meksikolaisnaisen ajama pakettiauto, paljon omaa pikkuautoani massiivisempi. Hän oli ajanut päin punaisia. Hänellä oli mies ja lapset kyydissä, minulla ei ketään kyydissä. Selvisin pelkällä kylkiluun vääntymisellä ja parilla pintaruhjeella. Pakettiauto osui onneksi niin kauaksi minusta kuin voi ja muita autoja ei ollut silloin risteysalueella ja kaikki liikemäärä- ja pyörimismomentitkin pelasivat niin hyvin kuin voi. Autoni vietiin suoraan romuttamolle. Se valkoinen juttu oli ilmeisesti ilmatyyny, joka laukesi kasvojeni eteen, vaikkei tällaisessa törmäyksessä siitä paljon iloa ollut. Turvavyö aiheutti ilmeisesti tuon kylkiluuvammani, mutta ilman sitä vammat olisivat voineet olla paljon suuremmat.

Onhan niitä kai paljon muitakin, mm. Floridassa kerran rankkasateessa auton jarrut kastuivat niin, etteivät toimineet. No, edelläajava rupesi jarruttamaan ja minäkin yritin, mutta ei se vauhti siitä mihinkään hidastunut. En kuitenkaan törmännyt edelläajavaan, joten hänellä lienee ollut sama ongelma, vain jarruvalot toimivat, eivät itse jarrut.

Tuntuu muuten siltä, että tämänkaltainen ketju on jo olemassa, sillä olen muistaakseni joitakin näistä tarinoista jo jonnekin kirjoittanut.
 

Infamous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Penguins, Steelers
Kerranpa sitä itsekin on tullut oltua autossa pelkääjän paikalla, kun motarilla ~100km/h vauhdeista lähti kuskilta auto käsistä liukkauden vuoksi. Siinä vedettiin keskipientareelle kupperiskeikkaa ja auto liukui muutaman kymmentä metriä katollaan noin metrin päähän vastaantulevien kaistasta. Onneksi oli talviaika niin liukuminen oli suht kitkatonta. Sivuikkuna tuli valtavan lumimassan myötä sisään, joten lumipesu muutaman lasinsirpaleen aiheuttaman verinaarmun lisäksi oli ainoat vammat jotka tuosta koin. Ainiin, ja autosta pois kömpiessä kaveri polkaisi korvani verille.
 

Paul Kemp

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Beatles 1965-1970
Onhan näitä joitain ollut, mutta ei mitään todellisia läheltä piti tilnateita kuitenkaan onneksi. Joskus 2000-luvun alkupuolella mulla oli outoja keskushermostoon liittyviä oireita ja mua testattiin MS-taudin varalta ja sen muistan melko pelottavana. Testituloksien odottaminen oli oikeastaan todella kammottavaa. Taudinkuva nimittäin oli ja on edelleen sangen vittumainen ja lopulliselta kuulostava, eikä asiaa ei parantanut wanhan liiton neurologi, joka käski "varautua pahimpaan". Kyseessähän toki on juuri nuorten ihmisten tauti, mutta onneksi kuitenkin vältyin diagnoosilta ainakin tuolloin..
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Joku läheltä piti-ketju täällä on aiemmin ollut, sinne kun omiakin kokemuksiani olen kirjaillut, mutta enpä pikaisella haulla mitään löytänyt. Samaa matskua pitkälti, joten lienee yhdistämisen paikka, megatronit?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös