Pelottaako?

  • 16 367
  • 92

peno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Madness!
Eli mitä pelkotiloja löytyy? Suosituin taitaa olla korkean paikan kammo, mikä itsellänikin on, ja varsin kova sellainen. Joskus tekee pahaa jo kerrostalon parvekkeella, saati sitten lentokoneessa. Lentäminen on muutenkin varsin epämiellyttävä kokemus. Myös tietyt ötökät ja varsinkin hämähäkit aiheuttavat ahdistusta, eli araknofobiaa löytyy jossain määrin.

Löytyykö jatkoajasta pelkureita? Entä onko joku onnistunut pääsemään eroon jostain fobiasta?
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Korkeat paikat, hyi helvetti.

Jos elokuvassa joku tyyppii joutuu roikkumaan esimerkiksi kerrostalon katolta, niin allekirjoittaneella menee välittömästi niska kipeäksi. En sitten tiedä, että jännitänkö hartioita jotenkin, vai mikä piru siinä on, mutta sattuu ihan fyysisesti, jos joku jossain korkealla leikkii.

Yäk.
 

TheT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Leijonat, Montreal Canadiens
Neulat, olleet pienestä asti. Jotenkin sitä on selvinnyt kaiken maailman rokotukset läpi, opettelin vain keskittymään kaikkeen muuhun niin hyvin, ettei ajatellut koko tapahtumaa. Pahinta oli reilut kymmenen vuotta sitten, kun viisaudenhammas piti poistaa vaikeasti leikaten, kolme puudutuspiikkiä. Hiki valui, mutta pysyin paikallani.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Pelko on aika voimakas ilmaus, mutta muutama kammo löytyy kyllä valikoimasta. Korkeita paikkoja en pelkää lentokoneessa, mutta kaikenmaailman kuvat palkkien päällä kahvittelevista pilvenpiirtäjän rakentajista saa vatsanpohjassa juilimaan. Samoin ajatus isolla ulapalla kellumisesta saa aikaan lievää tuskastuneisuutta, tiedä sitten mihin kammoluokkaan tuo pitäisi lukea, eikä ahtaat tilatkaan ole sen enempää mulle tarkoitettuja. Ulapalla köllöttely nimittäin tietää sitä, että hai tai iso hauki tulee ja syö, ja ahtaat tilat tietää tukehtumiskuolemaa. Neuloja, siis näitä ompelemiseen liittyviä, kammoan irtonaisina kappaleina huushollissa, koska tuntuu, että ne ovat kohta lattialla ja sen jälkeen jalkapohjassa. Huonosti havaittavia ja sitä kautta petollisia, nääs. Injektioneuloja en sen sijaan kammoa ollenkaan.
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Tuossapa TheT ja Basso76 kiteytti kaksi suosikkiani, neuloihin kammo hieman vähentynyt toissa keväisen leikkauksen ansioista, muutaman kerran piikitettiin eri paikkoihin niin pahin pelko hälveni vaan ei kadonnut. Mutta verta en käy luovuttamassa siltikään, siinä kammoksuttaa neulaa enemmän sormenpään rei'itys. Miksi se pitää napsauttaa sormenpäähän? Itsellä olisi toinen korvalehti täysin tunnoton, kuppaisi siitä veripisaransa.

Ja ne ampiaiset, kimalaiset sun muut lentävät isohkot pisteliäät otukset on edelleen epämukavia. Pisto sattuu ja ne tuntuu olevan minuun kovasti ihastuneita, menisi pörräämään jonkun muun ympärille.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
- Hammaslääkäri (ei enää nykyään niin paha)
- Hämähäkit ja ampiaiset sisätiloissa. Varsinkin helvetin isot hämähäkit ulkomailla.
- Korkeat paikat (hyvin lievä)
- Lentäminen (lievää hermostuneisuutta ilmakuopissa ja muissa tavallisesta poikkeavissa tilanteissa)
- Aavemaiset vanhat rakennukset yksin yöaikaan. Mielikuvitus laukkaa ja kuolemanpelko hiipii pintaan. Tämä on näistä varmaankin pahin pelko. Olin toissatalvena yksin kesämökillämme keskellä ei mitään viikon verran enkä ole toista kertaa. Varsinkin se Twin Peaks olisi pitänyt jättää katsomatta :)
- Munasillaan uimisen pelko luonnonvesissä. Jumalauta minun katkarapuani ette syö! Tämäkään ei ole kyllä oikeasti häiritsevän voimakas pelko, mutta kyllä sitä joskus ui selkää haukien pelossa.
 

Puscutractori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Harri Olli, rahaton ManC, NP#32, DEFC #62
Linnut.

Hyvin noloa, mutten suostu oleskelemaan edes huoneessa, jossa on undulaatti häkissä. Käytännön elämässä tämä fobia asettaa välillä aikamoisia rajoituksia, sillä esim. kaupungissa kävellessä joutuu välttelemään toreja ja muita paikkoja, joissa noita siivekkäitä kuvotuksia majailee.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Jostakin syystä olen nyt 'vanhemmiten' ruvennut pelkäämään korkeita paikkoja. Kakarana niitä en pelännyt, mutta nykyään tekee pahaa katsoa jo telkkarinkin välityksellä, jos joku hilluu pilvenpiirtäjän katolla tms.

Todella isot hämähäkit ja jotkin käärmeet yllättäen esiin tullessaan myös aiheuttavat aina vilunväristyksiä, vaikkei varsinaisesta fobiasta olekaan kysymys.
 

struumax

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät ja HIFK
Niin naurettavalta, kun se kuulostaakin. AMPIAISET!!

Ihan selkeästi sen jälkeen kun sain muutama vuosi sitten 9 pistosta niskasta ylöspäin Elokuun-äreiltä ampiaisilta olen ihan selvästi pelännyt kärpäsiä isompia pörriäisiä. Hyi olkoon.

Toinen sitten on ahtaat paikat, tarkoitan nyt siis niitä josta pitäisi mennä koko ihminen vaikkapa läpi jostain, ei osaa siitä =P Paniikkia pukkaa jos alkaa jäämään nalkkiin.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Lääkäri.

Aina olen varma että sieltä löytyy joku hiussyöpä tai kivesreuma. En mene ellei sisälle kanneta. Viimeeksi kävin noin 3 v sitten ja meinasin pyörtyä kun lääkäri kutsui nimellä sisään.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
- Munasillaan uimisen pelko luonnonvesissä. Jumalauta minun katkarapuani ette syö! Tämäkään ei ole kyllä oikeasti häiritsevän voimakas pelko, mutta kyllä sitä joskus ui selkää haukien pelossa.

Ei tulisi kuuloonkaan uida vesiperhosen viaton toukka paljaana kutsuen viettelevästi saalistajaa! En nyt varsinaisesti pelkää tuota naku-uintia, mutta ei kyllä tule koskaan sitä tehtyä, se on varma. Johtuuko se sitten "naps" pelosta vai jostain muusta...en osaa sanoa! Mutta kyllä joku kangas siinä päällä pysyy.
 

Miksu00

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
-Korkeat paikat jonkun vertaa, välillä jalat tutisee korkealla ihan sikana, mutta välillä pystyn aika normaalistikkin olemaan korkealla. Pienempänä en koskaan mennyt mihinkään korkeisiin paikkoihin.

- Kerran olen ollut lentokoneessa ja luulen etten välttämättä toista kertaa mene, jotenkin letäminen vaan pelottaa.

- Käärmeet, hyi helvetti.

- Pienehkö vesipelko. Siis jos omalla mökilläkin uin järven yli (n. 140m suunta) niin keskellä järveä voi tulla välillä pieni ahdistus.
 

TML

Jäsen
Neulat ovat minulle ehkä se pahin asia. Aikoinaan yläasteella pyörtymiset oli lähellä kun terveysasemalla kävin rokotteet ottamassa. Vanhemmalla iälläkin neulat aiheuttavat oksetusta.

Toinen on ahtaat paikat. Ei vaan pysty olemaan. Reilu puolitoista vuotta sitten juutuin hissiin muutaman kaverin kanssa ja alkuun pystyin olemaan ihan normaalisti. Sitten joku taisi mainita että täällä ollaan pitkään ja toivottavasti ei tule kenellekään paniikkia (naureskellen) ja heti tämän jälkeenhän se iski. Aika levottomaksi tuli olo ja ei enää riittänyt virtaa jatkaa samana iltana enää muualle vaikka tarkoitus alunperin oli.
 

peno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Madness!
Melkein pahinta mitä tulee mieleen on jäädä ison ihmiskasan alle...

Tästä tulee kyllä vilunväristykset, nimittäin niin hyvin on muistissa ne peruskoulun ajat, jolloin joku kelmi kampitti takaapäin ja ennen kuin kerkesit reagoimaan asiaan mitenkään, joku jo huutaa täysillä "KASA!!!!". Lopputulemana kymmenen jantteria makaa sun päällä eikä happi kulje, vittumainen tilanne kyllä.
 

KJ hunter

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Sanotaanko näin, etten viihdy isojen koirien parissa. Ei ole kylläkään koskaan koira purrut eikä lähellä piti -tilanteitakaan muistu edes mieleen. Silti, joku tässä jokin mättää.

Ja sama homma on ampiaisten kanssa, pyrin tappamaan heti, kun näen. Tosin koiria en tapa :)
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Hammaslääkäreitä pelkään. Mitään muita fobioita en tunnusta omaavani. No korkealla huimaa joo, muttei ehkä ihan fobian arvoisesti.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Hammaslääkäripelko, joka tosin on vuosien mittaan hieman laantunut. Mutta joka kerta se vituttaa, kun sinne pitää mennä.

Esiintyminen yksin yleisölle, puheen pitäminen tai muu vastaava tilanne pelottaa aivan sikana. Tällaisia pyrin välttämään viimeiseen saakka.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
- Hammaslääkäripelko... Pitäis sinnekin mennä, mutta ei vaan uskalla perkele! Se poraaminen on kaikista v-mäisintä, etenkin se ääni! Hyi että kun alkaa etomaan jo pelkkä ajatuskin...

- Ahtaan paikan kammo

- Pieni sosiaalinen kammo (pelkään siis esimerkiksi esiintymisiä jonkun verran ja joskus jopa olemista ihan ihmisten keskellä, etenkin hieman vieraampien ihmisten, olen siis epäsosiaalinen ihminen)

- Pelkään myös kaikkia iljettäviä eläimiä (käärmeitä, erilaisia pieneläimiä kuten hämähäkkejä jne...)
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Veren näkeminen heikottaa. Samoin en pidä ihmisryysiksestä, joka ahdistaa todella. Ehkei näitä peloiksi voi sanoa, mutta yritän välttää näitä tilanteita kuitenkin.
 

Koala

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ManU, TPS - HIFK 16.03.1999
Jostain syystä pelkään olla suurten laivojen juurella. Esimerkiksi kun veneellä jotkut tykkäävät ajella laivojen juurella ja ihastella sitä kokonaisuutta, mä suhahdan äkkiä rantaan. Sama aikanaan kun kävin Wasa-museossa Ruotsissa, ei tullut mieleenkään mennä sen laivan lähelle.

Korkeat paikat tuovat myös täällä päässä ihan fyysistä kipua. Eiffelissä en pysty mitenkään menemään sinne ihan ylös asti. Empire State Buildingin huipulle pystyn menemään, mutta en vielä ainakaan ole koskaan alas katsonut.
 

Sateentekijä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Anaheim Ducks - pelaajista: Joe Sakic
Kai mulla jonkinlainen ötökkäfobia on.

Itikat: Voi vitun nilkit. Vaikka mökillä noita pirulaisia on aina ollut, ei niihin vain pysty tottumaan. Kaikista pahinta on se, kun olet jo simahtanut ja sitten ne pirulaiset tulee inisemään korvan juuren.

ja

Käärmeet: Mummolassa käärmeitä oli aivan tuhottaman paljon talon reunoilla/alla piilossa. Kyllä ne on sellasia limanuljaskoita, että huhhuh. Aina yököttää kun näkee kyyn taikka rantakäärmeen.

Hämähäkeille sanon myös ei, ei mitään mukavaa seuraa.
 

Snaipperi #16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Flames, Leijonat&Team Canada
Korkeat mestat, matelijat/hämähäkit ja kai mulla joku menettämisen pelko on. Aina pelkää, että joku tuttava sairastuu tai muutenkin liikaa kannan huolta perheenjäsenistä vaikka en aina sitä ääneen sanokaan.
 

fewe0

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Senators
Korkeanpaikankammo - Olisi tarkoitus kuitenkin tuhota se lähivuosina tekemällä väh. tambemhyppy lentokoneesta. Ellei jopa menisi ihan kunnon kurssille ja saisi hypätä yksin 3000km:stä

Käärmeet - Pelkokertoimet yms. ovat vain vahvistaneet mielikuvaa, että nuo on pelottavia
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös