Toki on oltava huolellinen termien suhteen: Mitä tarkoitetaan "nopealla" pelaamisella? Jos tarkoitetaan pelinnopeuden kiihtymistä, niin siihenhän nuo hurjat kiekkokontrollilukemat useimmiten johtavat. Ja mitä tarkoitetaan "reagoimisella"? Tappara näyttäisi eilen reagoineen pelitilanteisiin omalla puolustusalueellaan noiden mainitsemieni lukemin valossa ottelun ensimmäisessä erässä.
Niinpä, "yleensä". Mutta Tapparalla ei aina käy näin, vaikka pääsääntöisesti se tulee laadukkaasti keskialueen yli. Tappara periaatteessa pelaa taiteen sääntöjen mukaista kiekkokontrollia halutessaan mutta olen koko kauden ihmetellyt sen hakuja avauspelissä.
Kerro P.Sihvonen, MIKSI sentteriä ohjeistetaan viivelähdöissä hakemaan punaisen päältä kiekkoa? Tuohan on naurettavan helppo puolustaa pois eikä peli kiihdy oikein millään. Vai koitetaanko tällä tehdä tilaa omille pakeille nousta, eli tavallaan sidotaan vastustajan kärkikarvaajia alemmaksi?
Tapparan pelihän ei missään nimessä ole "nopeaa", ei edes pelinopeaa kuin ajoittain. Itse asiassa tämä pelinopeus voidaan vielä usein jakaa ketjuittain, lähinnä Järvisen ketju sekä Kuuselan ja Erkinjuntin ketju pystyy siihen. Samoin jos laitetaan Ville Nieminen ja Josh Green samaa ketjuun niin he pystyvät pelinopeaan pelaamiseen keskenään. (Tarkennettakoon, että tarkoitan pelinopeudella kiekon liikkumisnopeutta kentän pohjois-etelä-suunnassa, ja viisikon "sisällä".)
Mainitun Lukko-ottelun kolmannessa erässä Tappara pelasi aivan hirvittävää jääkiekkoa, Lukko iski trapia vastaan ja Tappara vain käänsi ja käänsi ja käänsi, yhden pelaajan kuljetuksia suoraan Lukon haaviin. Olen edelleen ymmälläni miten tätä tapahtuu, sillä joukkueen pitäisi olla kokenut ja Rautakorven ymmärtää tämä asia. Pelihän on oireillut samaa koko kauden ja tekee sitä edelleen. Siinä pelinopeus tapettiin aivan alkuunsa ihan vapaaehtoisesti, ei auttanut vaikka kuinka otettiin viivelähtöä maalin takaa ja maalin edestä.
Odotin, että pudotuspeleihin tulisi huomattavasti valmiimpi Tappara. Mutta sen peli ei kehity hyökkäyspelikirjan osalta. Se kaivaa voittoja tuolla tasaisella jauhamisellaan mutta en usko, että Kärppiä vastaan on suuriakaan mahdollisuuksia. Peli on liian staattista, tai monotonista.
Ymmärrän, että Rautakorpi haluaa tilanvoittopeliä ja tuon kamppailupelaamisen kautta myös sitä kuuluisaa tunnetta. Ajatus on ihan hyvä mutta nyt liian usein tuntuu se tunne ohjaavan peliä liikaa, kuten näytti käyneen Lukko-ottelun kolmannessa erässä. Peli ei oikein ole balanssissa siinä mielessä, että ainakin minun mielestäni paras cocktail olisi saada sopivassa suhteessa sitä tunnetta ja kylmää "analyyttista" pelaamista, jota esimerkiksi kiekkokontrollipelaaminen vaatii.
Tai jos ei saada aikaan cocktailia niin on oltava todella hyvä jommassa kummassa. Nyt on käymässä samoin kuin viime keväänä, että Tappara on melkein siinä mutta ei ihan. Silloinhan finaaleissa Ässiä vastaan joukkue hukkasi ratkaisevalla tavalla omaa identiteettiään ja löysi sen vasta kuudennessa ottelussa uudelleen.
Tällä kaudella sitä identiteettiä ei ole löytynyt kunnolla oikein missään vaiheessa ja siitä on paljon keskusteltukin.
Mutta vielä siihen tilastointiin, niin ei varmasti pelaa siinä mielessä "nopeaa" jääkiekkoa mutta varmasti on lisännyt tilanvoittamista suhteessa tilan tekemiseen, joskin jälkimmäistäkin käytetään väliin. Minun mielestäni pelistä kuitenkin puuttuu johtoajatus, eli se todellakin on jopa liikaa reagointiin perustuva, lähtien PAHP:sta ja päätyen HAHP:iin.
Itse kuulun koulukuntaan joka haluaa kurinalaisesti liikkuvan viisikon periaatteessa aina hyökkäyssiniselle asti, sen jälkeen hieman enemmän vapauksia ja tilaa tuohon reagointipelaamiseen (ts. vaistoilla pelaamiseen).
Tappara voi mennä vielä Lukosta yli mutta Kärppiä vastaan pelin pitää parantua huomattavan paljon, jos poikaa meinaavat nostella.