Asia selvä. Jotenkin välillä vain tuntuu, että jo olemassa olleille termeille on keksitty uusia termejä... Minulle tilanvoittaminen on aina tarkoittanut sitä, että tilaa voitetaan luistelemalla ja kamppailemalla.
Minusta taas on hyvin loogista käyttää tilan voittamista juuri eteenpäin tapahtuvien tekojen kohdalla. Jos ajattelet kenttää pystysuunnassa ja siinä etenemistä kohti vastustajan maalia, niin tilaahan siinä voitetaan koko ajan niin kauan kuin ollaan päätylaudassa kiinni. Eli se tapahtuu luistelemalla JA syöttämällä, sekä voitaneen kai ajatella, että kaksinkamppailutkin ovat omanlaistaan tilan voittamista.
Jos tuo eteenpäin pelaaminen jostain syystä ei onnistu, niin on tehtävä tilaa ensin ja tuo sama tila taas hetkeä myöhemmin sitten voitetaan. Eli annetaan vaikka se pakki-pakki. Eli vaikka nyt ihan yksinkertaisesti, jos on yksi karvaaja vastassa estäen suoran syötön eteenpäin, annetaan pakki-pakki ja pelataan karvaaja ulos -> tehdään tilaa esim. tämän taakse, jonne voi nostaa jalalla tai avata omalle pelaajalle. Ja taas on voitettu uusi alue kentältä.
Oijennus kirjoitti:
Noiden termien mukaan Tappara mielestäni pelaa hyvin pitkälti tällä hetkellä nimenomaan tilantekopeliä. Joskin välillä lähdetään sitten nopeasti pystyyn varsinkin yhden kentän toimesta missä on tilanvoittamiseen kykeneviä pelaajia (Palola, Jormakka, Järvinen).
Näkemykseni mukaan Tappara tällä hetkellä melko taidokkaasti hyödyntää sekä tilantekoa että tilanvoittoa.
Minä itse pidän tämänhetkistä peliä hybridijääkiekkona, siinä missä viime kaudella joukkue oli selkeästi tilaa tekevä, ns. kiekkokontrollijoukkue. Tuosta on osoituksena mm. mainitsemasi Järvisen ketju, joka pelaa hieman eri tavalla kuin Greenin tai Malisen ketjut.
Ville Nieminen mainitsi (tästäkin) asiasta alkukaudesta niin, että nyt kokeillaan "uutta", enemmän pohjois-amerikkalaista lähestymistapaa. Rautakorpi puhuu paljon tunteen merkityksestä ja laskin mielessäni yhtälön:
Pystysuunnan (tilan voittamisen) lisääminen -> kamppailupelaamisen lisääntyminen -> tunteen lisääntyminen. Nythän tuli uutena terminä vielä hyökkäysnopeus joka Rautakorven mukaan taas vaikuttaa puolustusnopeuteen ja ymmärsin sen niin, että juuri tämä tunne (tai intensiteetti) ja sen säilyttäminen on hänelle tärkeää.
Ässät oli kamppailupelissä Tapparaa kovempi keväällä ja Tapparan olisi pitänyt mennä loppuun asti omalla kiekottelullaan.