J.Grönvall
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Mitä ideaa on tälläisessä avauspelaamisessa..? ei niin yhtään mitään.
Avauksen voisi hoitaa paljon fiksummin esim. oman maalin takaa lähdettäessä kenties pakki-pakki levitys-syötöllä, joka antaa lyhyen syötön b-pisteiden väliin alhaalta kiekkoa hakevalle sentterille, joka jatkaa jompaankumpaan laitaan laiturille, joka vie joko itse kiekon sisään hyökkäysalueelle tai sitten laidan ollessa tukossa ajaa vähän keskemmälle ja syöttää täyteen vauhtiin toiselle laiturille, joka vie kiekon hyökkäysalueelle. Tuossa tulisi jo 3-4 vastustajan viisikkoa hajottavaa syöttöä, johon vastustaja joutuisi reagoimaan.
Tätä tulee joskus itsekin mietittyä, eli lähinnä miksei haeta alempaa ainakin niissä tilanteissa kun vastassa on trap. Toisaalta, esimerkiksi Tappara puolustaa tällaista vastaan pelaamalla ihan puhtaasti sentterin pois mutta usein sekin on vasta sinisen päälle.
Ongelma tulee siinä jos sentterille ei saada pelattua, tai vaihtoehtoisesti laiturit eivät ole auki. Mitä tehdään silloin pakki-pakki-levityksen jälkeen? Nostetaanko jalalla, otetaanko uusi pakki-pakki, avataanko laitaan vai miten?
Tuo TosiFanin kuvailema avaustapa kuulostaa aivan samalta mitä Virta käytti jo KalPassa. Tuohan olisi tavallaan melkoinen yllätys sillä ainakin itse näin ettei sillä pelitavalla enää ollut tulevaisuutta, edes KalPassa. KalPassa tuo palauttelu oli ihan selvä kalpalainen piirre pelissä.
Minun mielestäni viivelähtöpelaamista on pyritty kautta linjan hieman nopeuttamaan, eli juuri niin, että pakit nousevat yhtäaikaa maalin takaa esiin, kenties annetaan vielä yksi pakki-pakki maalin edessä ja siitä avaus. Ainoastaan vaihtojen yhteydessä otetaan sitten pidempiä viivelähtöjä.