Pelihistoriasi ja mitkä pelit kolahtivat ekana?

  • 5 080
  • 51

JMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät NHL Azzurri
C64 oli eka pelikoneeni joka päivittyi sitten C128:iin. Pelailin Wizard of Wari, Midnight Madnessia , Rainbow Island, Track&Fieldiä sekä California- ja Summer Gamesia (varmaan paljon muutakin mitä ei nyt muista). Sitten tuli Amiga ja taisi olla eka kosketus muun muassa Civilization, Colonization, Settlers, Sim City, Patrician, Monkey Island, Lemmings, Championship Manageriin ja kymmeniin muihin peleihin joista kaikki ansaitsisi maininnan. Kerrassaan upeita pelejä ja esimerkiksi Civilizationin parissa menee aikaa vieläkin! Sitten tulivat Megadrive ja PS1 ja paljon tuli pelattua esimerkiksi Sonicia, Wormsia, Resident Eviliä, Gran Turismoa, Doomia ja Crash Bandicootia. PC tuli noiden jälkeen, peleinä GTA, CoD, Quake, Half-Life, sekä joukoittain strategia-pelejä (Command & Conquer, Age of Empires, Xcom, Warcraft...).
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
No nyt on hieno peliketju!

Olen käytännössä täysin puhdasverinen PC-pelaaja, lapsena minulla ja velipojalla ei ollut koskaan mitään konsolia, ei edes Nintendoa. Ja ennen PC-aikaa ensimmäinen tietotekninen laite meillä kotona ei ollut Amiga eikä Atari eikä Comppi64, vaan ainakin käsittääkseni Suomessa selvästi harvinaisempi MSX-tietokone (MSX – Wikipedia). Siinä oli kiinni erillinen lerppuasema, ja lerpuilla olisi kaikenlaisia pikselipohjaisia pelejä ja tekstiseikkailuja. MSX:n varsinaiset kunnon pelit olivat pelimoduuleilla, jotka työnnettiin laitteessa olevaan aukkoon. Näitä pelejä meillä oli vähän, sanoisin noin kymmenen. Mukana esimerkiksi klassikot kuten mätkintäpeli Yie Ar Kungfu (pelissä vain viisi vastustajaa, jotka tulivat aina vain uudestaan vastaan entistä nopeampina versioina), omituinen seikkailupeli Goonies jossa vapautettiin siepattuja lapsia (perustui kait jotenkin löyhästi samannimiseen elokuvaan), jonkinlainen puzzleseikkailu King's Valley jossa etsittiin pyramideista jalokiviä. Tämä peli oli itse asiassa kaikista peleistä ehkä se moniulotteisin, koska siinä piti oikeasti miettiä miten kentissä olleet vähäiset hakut piti käyttää, jotta jalokivien luokse pääsi. Myös vihollisina toimineita muumioita oli montaa erilaista sorttia, jotka toimivat eri tavalla.. ja ne vieläpä syntyivät aina uudestaan vähän ajan päästä, kun niitä niittasi kentissä olleilla miekoilla. Luonnollisesti miekkaa ja hakkua ei voinut kantaa yhtä aikaa..

MSX:n peleistä osa oli piinallisen vaikeita. Esimerkkeinä nyt vaikkapa ritariseikkailu Knightmare sekä avaruusräiskintä Nemesis 2, joiden vaikeustaso vaihteli "haastavasta" aina sinne "ihan oikeasti, tämä on mahdoton" tasolle asti :D olen saanut pelata niitä myös aikuisiällä, ja pidin edelleen vaikeusastetta melkoisena. Sitten oli lisäksi urheilupelejä, joku tennispeli ja autopeli Road Fighter (sekin itse asiassa aikas piinallisen vaikea). MSX pelaamiseen en kuitenkaan silloin ala-asteen ensimmäisillä luokilla vielä kuitenkaan lopulta määräänsä enempää innostunut..

PC-tietokone meille hankittiin vuonna 1992, ja vasta sen myötä tuli pelejä joihin oikeasti kunnolla ihastuin. Ensimmäinen tällainen peli oli nimenomaan vuonna 1992 ilmestynyt reaaliaika strategioiden kantaisä Dune II. Sen parissa on mennyt niin uskomattoman paljon aikaa ettei tosikaan, ihastuin siihen niin sydänjuuriani myöten, että vaikea sitä on edes sanoilla kuvata. Ja sen myötä kevyet naksuttelustrategiat (Warcraft-sarja, C&C ja Red Alert sarjat jne.) ovat minulle kyllä se tärkein yksittäinen peligenre. Siihen sitten tuli rinnalle strategiapelien erilaisia lajityyppejä, kuten vaikka niitä kovempina pidettyjä strategiapelejä, kuten Sid Meierin tuotantoa. Civilizationista en ehkä koskaan hirveästi innostunut, mutta Colonizationista sitäkin enemmän. Ja totta kai esimerkiksi Master of Orionit olivat kova sana, etenkin kakkososasta innostuin aivan valtavasti, joka ilmestyi ollessani noin 16-vuotias. Ja samaan syssyyn sitten vuoropohjaiset fantasiastrategiat ovat aina olleet suuri rakkauteni, ikivanha King's Bounty tuli tutuksi ja tietysti sitten siitä pidemmälle jalostettu legendaarinen pelisarja Heroes Of Might And Magic, jonka parissa aikaa on kulunut täysin määrättömästi. Strategiapelejä sivuavat sitten erilaiset rakentelupelit tyyliin Simcity-sarja tai vaikka Transport Tycoon

Ja sitten tietysti koska edustan sitä PC-pelaamisen oikein kultaista sukupolvea, niin olin juuri sopivan ikäinen kun FPS-pelit alkoivat valtaamaan alaa. Wolfenstein 3D on niitä pelejä, jotka olen elämäni aikana pelannut eniten kertoja läpi. Doom ilmestyi kun olin jotain 12v, joten sama homma koskee luonnollisesti myös sitä. Ja sen päälle vaikka mitä muita..

Eikä tietenkään voi unohtaa taas näin juuri sopivan ikäisenä EA Sportsin ensimmäistä varsinaista NHL-sarjan peliä vuodelta 1993. Juuri noihin aikoihin olin innostunut alkamaan seuraamaan lätkää oikein kunnolla, joten hienostihan se lähti. Pelisarjan ehkä kaikkein nostalgisin osa minulle on kuitenkin NHL 98, myös NHL 99 oli omaan makuun onnistunut. Sitten pelisarjan seuraaminen jäi, kun elämään tuli niin paljon kaikkea muuta. Mutta joskus opiskeluaikoina löysin sen vielä uudestaan, sillä NHL 2007 on aivan loistavasti onnistunut vuosikerta. Sitä pelasin paljon.. mutta sen jälkeen pelisarja on jäänyt
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös