Tein pienen vertailun viime kauteen paremman tekemisen puuttessa. Henkilökohtaisesti asetin tavoitteeksi 96 pistettä tälle kaudelle jolla olisi jonkinlainen mahdollisuus sijoittua kuuden parhana joukkoon. Se tarkoittaa siis tasan 1,6 pistettä ottelua kohden, ja olisi ollut joukkueelta mielestäni hyvö suoritus.
Vasta kun aloin vertausta tekemään ilmeni minulle että oli ehkä hölmöä itse odottaa että pistepottiin tulisi 12 pistettä lisää kun pelaajabudjettia on pudotettu puoli miljoonaa. Nuo kaksi kun yleensä korreloi aika suoraan toisensa kanssa.
Sitten itse vertailuun:
Pisteitä miellä on 1 vähemmän kun viime kaudella 25 ottelun jälkeen. Kolmen pisteen voittoja kaksi enemmän mutta viime kaudella meillä oli tässä vaihessa 8/10 voitettua JA/VL ottelua, tällä kaudella 3/8. Suorat tappiot tasa 10-10.
Tehtyjä ja päästettyjä maaleja on reilusti enemmän molempia(+8 ja +11), xG:ssä ollaan myös edellä molempia, mutta siellä puolella maaliero on nyt +4,5 kun se viime kaudella oli -0,3. Tämä on minusta positiivinen asia.
Suurin ero tulee kiekonhallinnassa, viime kaudella tässä vaiheessa se oli 56,81% ja tällä kaudella 51,36%. Tästä en lähde sen enempää analysoimaan mistä seikoista se johtuu, mutta mielestäni se kertoo että asioita tehdään ainakin osittain eri tavalla kun viime kaudella.
Kävin huvin vuoksi myös läpi saadut pisteet samoja vastustajia vastaan kun tällä kaudella ollaan pelattu, ja niistä ollaan saatu yksi piste enemmän kuin viime kaudella. K-Espoon jätin huomioimatta koska tietenkään ei pelattu heitä vastaan viime kaudella.
Viime kauden pistemäärään tarvitaan 1,4 PPO, tällä hetkellä vedetään 1,28 PPO:lla.
Jotta päästäisiin minun omaan tavoitteseen, vaatisi se 1,83 PPO kauden loppuun asti, en usko että tuohon enää päästään. Päästäksemme viime kauden lukemaan(84), tarvitaan 1,49 PPO, eli karkeasti pitäisi voittaa joka toinen peli.
Jos verrataan viime kauteen, niin meillä on puoli miljoonaa käytetty vähemmän rahaa joukkueseen, ja loukkaantumisa, etenkin tärkeillä pelaajilla, on ollut paljon. Olihan niitä viime kaudellakin, mutta ei samassa suhteessa.
Kolikon kääntopuolella, voisi olettaa että saataisiin etua jatkuvuudesta, eli iso osa pelaajia ja suurin osa valmennuksesta on sama. Sekä lähes kaikki vahvistukset jotka tulivat kauden aikana, ovat olleet mukana alusta lähtien.
Jos olisimme pelanneet tämän kauden tuolla 1,6 PPO:lla, olisi kasassa 40 pistettä, ja sijoitus olisi 8.
Oma mielipiteeni kun ottaa kaikki nämä seikat huomioon, on että ei tämä kausi nyt ihan katastrofaalisesti ole lähtenyt käyntiin, en väitä että se olisi ollut mitenkään hyvä, mutta aika keskinkertainen.